[Game PC] Laatste beetje hulp nodig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• basvhout
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-05 09:10
Beste Tweakers,

Momenteel ben ik bezig met het samen stellen van een nieuwe gaming build. Ik heb enige ervaring met het bouwen van systemen als ITer. Helaas zijn er toch nog een paar onderdelen van de build waar ik niet helemaal zeker over ben.

De build:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 346,-€ 346,-
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER€ 176,95€ 176,95
1Nvidia GeForce GTX 1080 8GB€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 45,95€ 45,95
1Corsair Obsidian 450D€ 118,95€ 118,95
1Cooler Master Hyper 412S€ 31,-€ 31,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16€ 67,51€ 67,51
1Corsair RM650x€ 98,95€ 98,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 142,95€ 142,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.028,26

Wat mag de PC gaan kosten:
Mijn budget ligt tussen de 1500 en 1700 euro.

Waar ben ik nog onzeker over:
- Wat voor koeling wil ik gaan gebruiken? Waterkoeling of is een goeie luchtkoeler voldoende?
- Hoe belangrijk zijn casefans voor mijn componenten? Moet ik kijken naar AF of SP fans?
- Zijn er verder nog positieve of negatieve ervaringen met de componenten die ik heb gekozen?
- Zijn er nog dingen die mij ontschoten zijn voor de build?

Doel van de PC:
Verder ga ik de PC zo goed als alleen gebruiken voor gaming / thuis gebruik. Ik ga geen VM's draaien of zware videobewerking programma's installeren. Wel wil ik er echt werk van maken. Nette cable management, veel Corsair producten, al met al wil ik er mooi samenhangend systeem van maken.

Het zou super zijn als ik een paar ervaring game pc builders hun ervaringen en/of mening met mij willen delen.

Alvast bedankt,

Bas

[ Voor 52% gewijzigd door basvhout op 11-05-2016 13:29 . Reden: wenslijst added ]

Alle reacties

• tym87
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-11 13:18
basvhout schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 12:36:

Waar ben ik nog onzeker over:
- Wat voor koeling wil ik gaan gebruiken? Waterkoeling of is een goeie luchtkoeler voldoende?
- Hoe belangrijk zijn casefans voor mijn componenten? Moet ik kijken naar AF of SP fans?
- Zijn er verder nog positieve of negatieve ervaringen met de componenten die ik heb gekozen?
- Zijn er nog dingen die mij ontschoten zijn voor de build?
Ben je van plan om over te klokken? Dan kunnen we wat beter antwoord geven op deze vragen + advies geven over je gekozen onderdelen.

AMD Ryzen 5600 - MSI B350 Gaming Pro Carbon - Gskill DDR4 32GB @ 3200Mhz - Sapphire Radeon 380X 4GB - Samsung Evo 960 NVMe 250GB SSD - Sandisk Ultra II 960 GB SSD - Bitfenix Whisper 550W - Fractal Design Define C

• basvhout
tym87 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 12:47:
[...]

Ben je van plan om over te klokken? Dan kunnen we wat beter antwoord geven op deze vragen + advies geven over je gekozen onderdelen.
Mijn excuses, ik ben van plan de CPU iets te overklokken. Met misschien 0.3 Ghz. Verder XMP enablen voor de 3200 Mhz RAM bankjes en wat betreft de GPU ben ik van plan een OC version te kopen.

• tym87
Als je niet tot de laatste megahertz wil gaan overklokken dan is een luchtkoeling gewoon voldoende. Als je voor een degelijke case gaat zitten er meestal genoeg fans bij om een goeie airflow te creeren. Daarnaast zou je kunnen overwegen om voor een i5-6600k te gaan, doet het even goed bij gamen en is een stuk goedkoper.
Ben je van plan ooit 2 videokaarten in SLI/CF te draaien? Anders ben je beter af met een 550watt voeding (zelfde model).

Geheugenbankjes zou je net zo goed 2400/2666Mhz variant kunnen nemen, scheelt weer iets en is nauwelijks te merken qua performance.

Edit: qua moederbord zou je ook nog pricewatch: Asus Z170 PRO GAMING kunnen overwegen.

[ Voor 12% gewijzigd door tym87 op 11-05-2016 12:59 ]

AMD Ryzen 5600 - MSI B350 Gaming Pro Carbon - Gskill DDR4 32GB @ 3200Mhz - Sapphire Radeon 380X 4GB - Samsung Evo 960 NVMe 250GB SSD - Sandisk Ultra II 960 GB SSD - Bitfenix Whisper 550W - Fractal Design Define C

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-11 22:05
Maak even een prijstabelletje zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1517285 maakt het voor iedereen een stuk makkelijker dingen aan te passen indien nodig.

Verder:

Waarom 3200 mhz geheugen? In de theorie is het sneller maar in de praktijk blijkt dat je er nauwelijks prestatieverschil van hebt t.o.v. 2400 mhz geheugen. In de praktijk is gebleken dat het verschil in games maar 1 tot 3 fps bedraagt. Niet waarneembaar voor het menselijk oog dus. Mocht je toch willen overklokken zou ik eerder voor een 2400 mhz setje geheugen gaan. Je merkt het verschil niet en het scheelt ook weer geld. Verder is ook in de praktijk gebleken dat 3200 mhz geheugen ook vaak instabiel is.
Zie pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C14
Voeding:

Die kan gemakkelijk iets omlaag dit is een goede keuze pricewatch: Corsair RM550x

Koeler:

Heb je al een koeler op het oog of in gedachten?

[ Voor 11% gewijzigd door McFastFood op 11-05-2016 13:01 ]

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:55

Shunt

Boe

Waarom een i7 en zo'n duur moederbord.
Voor games is de meerwaarde van een i7 over een i5 verwaarloosbaar.
Het moederbord is volgens mij goed te doen met een fatsoenlijke chipset vanaf een euro of 80.
Verder vraag ik me af wat je wilt gaan winnen met een OC van 0.3 ghz?

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• basvhout
tym87 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 12:58:
Als je niet tot de laatste megahertz wil gaan overklokken dan is een luchtkoeling gewoon voldoende. Als je voor een degelijke case gaat zitten er meestal genoeg fans bij om een goeie airflow te creeren. Daarnaast zou je kunnen overwegen om voor een i5-6600k te gaan, doet het even goed bij gamen en is een stuk goedkoper.
Ben je van plan ooit 2 videokaarten in SLI/CF te draaien? Anders ben je beter af met een 550watt voeding (zelfde model).

Geheugenbankjes zou je net zo goed 2400/2666Mhz variant kunnen nemen, scheelt weer iets en is nauwelijks te merken qua performance.

Edit: qua moederbord zou je ook nog pricewatch: Asus Z170 PRO GAMING kunnen overwegen.
Bedankt voor de duidelijk info! Ik zat zelf ook aan luchtkoeling te denken, lekker goedkoop en ik ga geen hele gekke dingen doen met de PC. Verder wil ik toch wel erg graag richting een i7. Hiervoor heb ik een i5 gekocht en daar heb ik nu wel een beetje spijt van. Ik speel veel CS:GO waarbij de single core clock speed erg belangrijk is en met de 6700K heb ik de hoogste standaard clockspeed die ik kon vinden.

Verder wat betreft de voeding, scheelt het niet heel erg veel qua prijs tussen de 550 en de 650. Is het niet verstandig om gewoon dat tientje meer te betalen om in de toekomst nog SLI mogelijkheden te hebben?

Ik heb de geheugenbankjes aangepast! Ik dacht dat het niet veel scheelde, maar dat scheelt toch wat meer dan ik dacht.

Zou jij verder nog extra casefans toevoegen aan de case? Heb een wenslijst gemaakt met een alternatieve case, met wat meer fans en dustfilters etc.

• Danny Phantom
  • Niet online
Wat voor i5 heb je gekocht dan?
Meeste i5's zijn voor gamen meer dan voldoende namelijk. En 1000 fps op CS:go doet niets als je monitor 60/75/120/144 HZ is

• basvhout
McFastFood schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 12:59:
Maak even een prijstabelletje zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1517285 maakt het voor iedereen een stuk makkelijker dingen aan te passen indien nodig.

Verder:

Waarom 3200 mhz geheugen? In de theorie is het sneller maar in de praktijk blijkt dat je er nauwelijks prestatieverschil van hebt t.o.v. 2400 mhz geheugen. In de praktijk is gebleken dat het verschil in games maar 1 tot 3 fps bedraagt. Niet waarneembaar voor het menselijk oog dus. Mocht je toch willen overklokken zou ik eerder voor een 2400 mhz setje geheugen gaan. Je merkt het verschil niet en het scheelt ook weer geld. Verder is ook in de praktijk gebleken dat 3200 mhz geheugen ook vaak instabiel is.
Zie pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C14
Voeding:

Die kan gemakkelijk iets omlaag dit is een goede keuze pricewatch: Corsair RM550x

Koeler:

Heb je al een koeler op het oog of in gedachten?
Je hebt gelijk, ik heb het RAM aangepast. Verder heb ik een koeler en wenslijst toegevoegd aan het topic. Wat betreft de voeding zat ik aan de toekomst te denken (evt SLI).

• basvhout
Danny Phantom schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 13:30:
Wat voor i5 heb je gekocht dan?
Meeste i5's zijn voor gamen meer dan voldoende namelijk. En 1000 fps op CS:go doet niets als je monitor 60/75/120/144 HZ is
momenteel speel ik met een i5 3350p. FPS is heel erg instabiel. Sommige maps zit ik tussen de 130 en 170 en andere maps zit ik ruim op de 200 fps. Aangezien ik een 144Hz monitor gebruik wil ik ruim boven de 144 fps zitten, vandaar wil ik gewoon een keer het beste van het beste :)

• basvhout
Shunt schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 13:26:
Waarom een i7 en zo'n duur moederbord.
Voor games is de meerwaarde van een i7 over een i5 verwaarloosbaar.
Het moederbord is volgens mij goed te doen met een fatsoenlijke chipset vanaf een euro of 80.
Verder vraag ik me af wat je wilt gaan winnen met een OC van 0.3 ghz?
Het lijkt me leuk om een keer wat OCing de doen, ik hoef er geen extreme ghz mee te winnen, maar een klein beetje extra leek me wel gepast als ik de K-versie ga halen. Wat betreft het moederbord, pure reviews van HWI. Asus Maximus bordjes bleken boven de andere Z170 bordjes uit te komen wat betreft audio (wat ik ook niet onbelangrijk vindt). Ook ben ik op zoek naar een mooie build en deze Asus ranger past er perfect bij :)

• McFastFood
basvhout schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 13:31:
[...]

Je hebt gelijk, ik heb het RAM aangepast. Verder heb ik een koeler en wenslijst toegevoegd aan het topic. Wat betreft de voeding zat ik aan de toekomst te denken (evt SLI).
Koeler voldoet prima. Verder zou ik geen seagate hdd aanraden aangezien de slechte kwaliteit een wd hdd doet het veel beter :) verder qua sli voor gamen is het niet verstandig aangezien je dan lagere fps krijgt + de meeste games zijn er niet geoptimaliseerd voor. Je kan beter 1 goede gpu aanschaffen dan 2 gpu's in sli

• basvhout
McFastFood schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 13:38:
[...]

Koeler voldoet prima. Verder zou ik geen seagate hdd aanraden aangezien de slechte kwaliteit een wd hdd doet het veel beter :) verder qua sli voor gamen is het niet verstandig aangezien je dan lagere fps krijgt + de meeste games zijn er niet geoptimaliseerd voor. Je kan beter 1 goede gpu aanschaffen dan 2 gpu's in sli
Die Seagate had ik vorig jaar gekocht en zit op dit moment in mijn huidige PC, dus vandaar dat ik die er naast zet :) Maar duidelijk, ik ga het overwegen om te kijken naar een 550 voeding!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:55

Shunt

Boe

basvhout schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 13:38:
[...]

Het lijkt me leuk om een keer wat OCing de doen, ik hoef er geen extreme ghz mee te winnen, maar een klein beetje extra leek me wel gepast als ik de K-versie ga halen. Wat betreft het moederbord, pure reviews van HWI. Asus Maximus bordjes bleken boven de andere Z170 bordjes uit te komen wat betreft audio (wat ik ook niet onbelangrijk vindt). Ook ben ik op zoek naar een mooie build en deze Asus ranger past er perfect bij :)
Ok dat is dan allemaal duidelijk en goed over nagedacht maar waarom de i7? 100 euro stuk gooien tegen een procentje betere prestaties?

Even goed door gelezen (niet gezien dat er zo veel reacties waren geweest)
De i5 en i7 prestatie verschillen in games als CS:GO zijn zo marginaal dat je dat veel beter kunt op poetsen door een i5 een beetje te overclocken dan er 100 / 200 euro tegenaan stuk te gooien. Ik bedoel met een i5 uit de derde generatie haal ik gewoon tussen de 150 a 200+ fps met twee GTX 660 TI'tjes. En dat zelfs met single channel memory (want bij dual channel krijg ik BSOD's)

Bij iedere build met een i7 wordt aangegeven dat het totale geld verspilling is als je geen extreem zware CPU taken gaat uitvoeren.

[ Voor 30% gewijzigd door Shunt op 11-05-2016 14:20 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• McFastFood
basvhout schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 13:40:
[...]

Die Seagate had ik vorig jaar gekocht en zit op dit moment in mijn huidige PC, dus vandaar dat ik die er naast zet :) Maar duidelijk, ik ga het overwegen om te kijken naar een 550 voeding!
Ah duidelijk niet gelezen 8)7 Je gaat het zat redden met de voeding die ik eerder noemde. Tegenwoordig heb je echt niet zoveel watt meer nodig alles word zuiniger tegenwoordig trekt een game systeem onder full load max 400w. Verder beschikt de voeding over gold certificering en beschikt intern over hoge kwaliteit onderdelen.

• tym87
Als je om uiterlijk van je build geeft, zet er dan ook een mooie koeler op (pricewatch: be quiet! Dark Rock 3). Voor de prijs hoef je trouwens een 650w voeding niet te laten, maar volgens mij wordt zelfs een gold voeding inefficient als je de voeding te weinig belast tov het max vermogen.

Het moederbord wat ik nog aanraadde heeft ook dezelfde geluidschip als die van jou, hij is alleen wat goedkoper (en misschien niet zo mooi, maar nog steeds niet lelijk vind ik).

• basvhout
Allen bedankt voor de reacties! Wel had ik nog de vraag wat betreft het aanschaffen van extra case fans. Ik twijfel tussen 2 cases:

- Corsair Carbide 300R http://tweakers.net/product/313381/corsair-carbide-300r/
- Corsair Obsidian 450D pricewatch: Corsair Obsidian 450D

Duidelijk prijsverschil uiteraard. Maar is het het waard? :) Is het nog nodig om bij beide cases extra case fans aan te schaffen? 2 SP of 2 AF fans aan de bovenkant bijvoorbeeld?
Pagina: 1