Aanschaf tweedehands desktop de moeite waard?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• aaaronnn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-11 07:30
Dag Tweakers,

Ik ben in het bezit van een Macbook Air, maar loop er vaak tegenaan dat ik toch nog even gebruik wil maken van Windows. Nu heb ik al een 24" beeldscherm en randapparatuur en via Bootcamp gebruik gemaakt van Windows 10. Helaas is dit toch niet helemaal optimaal voor mij. Dus dacht ik eraan om een goedkope PC aan te schaffen.

Deze hoeft niet bijzonder krachtig te zijn. Voornamelijk zal deze gebruikt worden voor tekstverwerken en af en toe een spelletje. Hoge settings maken me hierbij niet uit. Nu ben ik tegen een systeem aangelopen met de volgende specs:

Dell T5400
2x xeon QuadCore processors 12mb cashe geheugen( 8 kernen met 24mb totaal cashe geheugen)
Intern geheugen 10GB ddr2
SSD Schijf 128gb
Videokaart MSI GTX570 TF OC edition

Dit voor een vraagprijs van 199 euro.

Hoe kijken jullie tegen de prijs kwaliteit verhouding aan? Het lijkt me dat dit systeem best prima spellen zoals GTA V aan kan op 1080p.

Of kan ik me beter niet wagen aan een verouderd systeem? Ik hoor graag jullie meningen.

Alle reacties

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Die cpu lijkt me niet echt geweldig, bijna 10 jaar oud straks... Denk dat je veel beter kun kijken naar 2e hands met een i5-2500k/i7-2600k. Denk dat je daar meer plezier aan hebt

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:04

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Een Dual Xeon van 10 jaar terug? Wow. Stroomvreters :)

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01:31
Ik zou hem halen voor die prijs, met die videokaart/cpu's er in is het een mooie prijs.

Wat is trouwens je budget ?
Die cpu lijkt me niet echt geweldig, bijna 10 jaar oud straks... Denk dat je veel beter kun kijken naar 2e hands met een i5-2500k/i7-2600k. Denk dat je daar meer plezier aan hebt
Dan heb je wel al een cpu die +50% van het budget weg snoept wat je anders aan deze machiene kan uitgeven.

• Danny Phantom
  • Niet online
De TS heeft geen budget gegeven, dus "goed" advies geven is nogal lastig. Zeker als er niet word aangegeven wat voor spelen. Leaugue of legends oid kan gewoon met onboard graphics maar Witcher 3 met onboard graphics word m niet (lijkt me YouTube: The Witcher 3 Wild Hunt Test Gameplay Intel HD Graphics 4000)
Misschien interessant:

V&A aangeboden: Desktop / FX-8320 / R9-270x / 8gb Ram

V&A aangeboden: I7 920, gygabite ga-ex58-ud3r, 10gb ddr3 + cooler master cooler

V&A aangeboden: Game PC (Intel Core i5 760, Geforce GTX 550Ti, 4GB DDR3, 1.5T...

[ Voor 6% gewijzigd door Danny Phantom op 11-05-2016 11:48 ]

• aaaronnn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-11 07:30
Qua budget ben ik niet van plan om veel meer dan 200 euro uit te geven. Aangezien het een extra systeempje gaat worden en mijn Macbook Air het primaire systeem blijft.

Stroomvreter zou ik nog wel mee kunnen leven, maar een cpu van 10 jaar oud? Zou die dan niet bijna aan het eind van zijn levensduur zijn?

• Danny Phantom
  • Niet online
Maar voor de taken die je zegt te doen kun je imo beter investeren in een betere processor waar intel graphics op zit. Denk dat je daar meer plezier aan beleeft.

Maar dat systeem voor 200 Euro, is de prijs wel waard, en zolang het systeem aan jou eisen voldoet is hij gewoon prima dan maakt levensduur niets uit

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-12 16:05

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Let ook op dat dit soort dual cpu workstations vaak niet gemaakt zijn om 'even' aan te zetten en rustig een minuut de tijd nemen om het geheugen te controleren, de raid-controller wakker te maken en wat al niet. Dat is wel even anders dan je bij een macbook gewend zult zijn.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• dylan111111
Qua budget ben ik niet van plan om veel meer dan 200 euro uit te geven. Aangezien het een extra systeempje gaat worden en mijn Macbook Air het primaire systeem blijft.

Stroomvreter zou ik nog wel mee kunnen leven, maar een cpu van 10 jaar oud? Zou die dan niet bijna aan het eind van zijn levensduur zijn?
Een cpu van 10 jaar oud kan nog prima mee, de grantie is er natuurlijk wel van af ;)
Wellicht zou je een keertje de koelpasta kunnen vervangen (tubeje is een paar euro)

Zelf heb ik ook een tijdje een Gtx 570 gehad en ik kan zeggen dat hij gta 5 op 1920x1080 op low-mid nog goed afgespeeld kan worden :)
De TS heeft geen budget gegeven, dus "goed" advies geven is nogal lastig. Zeker als er niet word aangegeven wat voor spelen. Leaugue of legends oid kan gewoon met onboard graphics maar Witcher 3 met onboard graphics word m niet (lijkt me)
Misschien interessant:

V&A aangeboden: Desktop / FX-8320 / R9-270x / 8gb Ram

V&A aangeboden: I7 920, gygabite ga-ex58-ud3r, 10gb ddr3 + cooler master cooler

V&A aangeboden: Game PC (Intel Core i5 760, Geforce GTX 550Ti, 4GB DDR3, 1.5T...
Met een budget van 200 euro kan hij beter die oude werkstation nemen, wat je hier aandraagd is of te duur / incompleet of slechter.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 10:27

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Jammer van de CPU, een X5450 kan nog best meekomen nu in een aantal games. Het grote verschil zit hem in de kloksnelheid 2.33 voor de E5410 en 3.0 voor de X5450.

Het tweede probleem is compatibiliteit met nieuwere videokaarten. Tot nu toe is mijn ervaring niet super op dat gebied. Een GTX960/970 wilde bij mij niet werken waar een R7 270x/280/290 wel gewoon functioneerd.
(Zodra de drivers geinstalleerd zijn wil windows niet meer starten).

Als ik jou was zou ik het risico niet lopen, kijk anders gewoon naar een nieuwer systeem/nieuwbouw systeem. Je hebt een nieuw veel sneller systeem voor ~650 euro met 2 jaar garantie en dat zonder problemen GTAV kan draaien @ 1080p.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Danny Phantom
  • Niet online
dylan111111 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 11:58:
[...]

Een cpu van 10 jaar oud kan nog prima mee, de grantie is er natuurlijk wel van af ;)
Wellicht zou je een keertje de koelpasta kunnen vervangen (tubeje is een paar euro)

Zelf heb ik ook een tijdje een Gtx 570 gehad en ik kan zeggen dat hij gta 5 op 1920x1080 op low-mid nog goed afgespeeld kan worden :)

[...]

Met een budget van 200 euro kan hij beter die oude werkstation nemen, wat je hier aandraagd is of te duur / incompleet of slechter.
Er was geen budget gegeven dus daar kan ik moeilijk rekening mee houden 8)7
En slechter voor wat? Dagelijkse taken? Of voor het spelletje patience (geen idee wat hij nu wilt spelen) wat hij zo nu en dan doet? ;)

• dylan111111
Er was geen budget gegeven dus daar kan ik moeilijk rekening mee houden 8)7
En slechter voor wat? Dagelijkse taken? Of voor het spelletje patience (geen idee wat hij nu wilt spelen) wat hij zo nu en dan doet? ;)
Dat is natuurlijk ook zo, ik val je niet aan hoor ;)
Ik laat alleen weten dat hij beter niet voor die 3 2dehands systeemen kan gaan met een budget van 200,-.

De TS heeft het over Gta 5 dus daar ga ik dan ook van uit dat hij dat wil gaan spelen ;)

Ik kijk puur naar de hardware en dan valt me op dat:
V&A aangeboden: Desktop / FX-8320 / R9-270x / 8gb Ram = buiten budget
V&A aangeboden: I7 920, gygabite ga-ex58-ud3r, 10gb ddr3 + cooler master cooler = incompleet, behuizing/voeding/opslag missen.
V&A aangeboden: Game PC (Intel Core i5 760, Geforce GTX 550Ti, 4GB DDR3, 1.5T... = in alle opzichten minder krachtig (cpu/gpu/ram) dan het werkstation waarmee de TS aankomt.
Pagina: 1