Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Slimme meters - uitleesmogelijkeden bij geen koppeling?

Pagina: 1
Acties:

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik lees mijn gas- en elektrameter momenteel uit met optische sensoren in combinatie met Domoticz. Dat gaat prima. Maar ... nu krijg ik binnenkort door Enexis 2 slimme meters geïnstalleerd.
Nu worden deze in de meeste gevallen met elkaar gekoppeld (indien 2 meter of dichter bij elkaar). Nu zitten ze bij mij 3 meter van elkaar (boven en onderin kelder) en worden ze dus blijkbaar niet gekoppeld.

Voor elektra kan je verbruik het simpel via de p1 poort uitlezen. Maar heb ik nu nog wel uitleesmogelijkheden via een P1 kabel voor het gasverbruik als deze niet gekoppeld worden vanwege de afstand?

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:26
Bij mij komt het gas in de kelder binnen en de elektra in de hal. De meters zijn gekoppeld middels een RF-module. Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze de meters bij jou niet koppelen, anders zou de gasmeter zelf met de netbeheerder moeten gaan communiceren. Lijkt me een dure oplossing, en ook erg onpraktisch aangezien de gasmeter niet aan het stroomnet hangt. Een simpele RF-zender zal veel minder stroom gebruiken.

Regeren is vooruitschuiven

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Aha. Ik zie nu dat, als de meters meer dan 2 meter bij elkaar vandaan zijn, ze een andere gasmeter plaatsen. Met blijkbaar dus andere koppelmogelijkheden?