Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sietse1990
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-09 09:42
Een korte toelichting, ik heb op dit moment een computer welke ik in de loop van de jaren een beetje bijgehouden heb. Een korte omschrijving van hoe mijn computer er ongeveer uitziet van binnen (uit mijn hoofd, dus mogelijk mis ik dingen):

Processor: AMD FX-8350
Moederbord: Asus Crosshair V Formula
Geheugen: Corsair Dominator DDR3 (4 x 2GB)
Behuizing: Corsair Carbide 500R White
Voeding: Antec TruePower Quattro 850W Modular
Bootschijf Windows 10: Plextor M6e Black Edition 256GB (PCI-e SSD)
Bootschijf Fedora 23: Crucial MX100 256GB
Extra HDD's: WD Green in 3TB, 1.5TB en 1.0TB, WD Raptor in 150GB en WD VelociRaptor in 300GB, Samsung 1TB.

En om nu te gaan lachen, heb ik 2x een HD4870 in Crossfire X staan. Voorheen draaide ik er ook een GT440 van het andere kamp tussen, maar omdat ik mijn computer vaak herinstalleer was het de moeite niet waard om hier veel tijd in te stoppen om de combinatie weer werkend te krijgen. Nu Windows 10 al even draait op de computer heb ik ook problemen met de HD4870 kaartjes welke eigenlijk niet meer ondersteund worden. Maar omdat ze eigenlijk nog voldoen aan wat ik verwacht nog niet vervangen, ik heb dus ook geen super kaart nodig.

Nu wil ik een derde monitor aansluiten. Het gaat hier gewoon om een Full HD monitor (op dit moment zit ik te kijken de volgende: pricewatch: BenQ GW2270H Zwart, eventueel advies is ook hier welkom). De andere twee monitors zijn BX2250's van Samsung welke ook een Full HD resolutie hebben. Ik weet dat dit geen probleem is voor de kaarten die ik nu heb, maar aangezien het idee van overstappen toch al een tijdje in het achterhoofd zit is het misschien handig om dit in eens te doen.

Wel nog een punt waar ik aan zit te denken, met de release van de nieuwe kaarten die denk ik binnenkort komen, moet ik misschien even wachten. Of juist omdat er nieuwe aankomen een iets oudere generatie op de kop tikken.

Ik zoek een...
...nieuwe videokaart welke dus drie schermen ondersteund en waar af en toe een spelletje mee gespeeld kan worden. Dit hoeft niet op de drie schermen tegelijk gezien het budget wat ik over heb voor gaming. Als het af en toe kan, ook al zijn het lagere settings, dan is dit mooi meegenomen. Wel een wat stillere videokaart, dus een fatsoenlijke koeling zou mooi meegenomen zijn.

Wat is je budget?
Het budget staat niet vast, maar ik wil voor nu eigenlijk niet (veel) meer uitgeven dat 200 euro. Games zijn al een tijdje niet meer mijn hobby en af en toe is het leuk. Het gaat er voornamelijk om dat hij gewoon de drie schermen goed kan aansturen en dat hij genoeg power heeft voor iets meer dan statische dingen op het scherm. Eventueel zou een CrossFire X of SLI een optie zijn. Als het advies is om even te wachten op de nieuwe generatie zou het een enkele kunnen zijn en wanneer de prijzen zakken eventueel een tweede kaart.

Voor eventueel advies voor een scherm, het budget is hier maximaal 400 euro. Als het hoger gaat, dan denk ik aan een 32W705C van Sony te kopen en te gebruiken als computer scherm.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk voorkeuren heb ik niet echt. In ieder geval niet als het gaat om AMD of NVIDIA behalve dan dat ik altijd heel tevreden ben geweest met de AMD (ATI) kaarten die ik heb gehad. Voor andere fabrikanten sta ik open voor een aantal merken, maar ik heb wat slechtere ervaring met Gigabyte en Club3D, dus als het even kan zou ik graag kijken naar een ander model. Asus, MSI of XFX hebben naar mijn mening wel de mooiste kaarten.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
De specificaties staan bovenaan. De omgeving waar ik de GPU in ga gebruiken is in mijn workstation die af en toe gebruikt wordt voor gaming, maar waar vanwege productiviteit een derde scherm aan komt te hangen.

Nu zou het Tweakers niet zijn als ik niet al een beetje rond had gekeken. Ik had een R9 380 op het oog in de hoop dat deze voldoende was. Nu zag ik onlangs pas dat het 2GB versies zijn die onder de 200 euro zitten, dus dat ik mogelijk iets meer moet neerleggen voor de 4GB versie, maar dan liggen de prijzen weer dicht bij de R9 380X kaarten. Nu lees ik in reviews dat de kaarten van XFX veel geluid geven, iets wat ik liever niet heb aangezien de computer al geluid genoeg produceert. De serie erboven gaat me iets te prijzig worden, dus neig ik naar een 380 2GB of een 380X 4GB (pricewatch: XFX Radeon R9 380X DD Black Edition OC 1030MHz 4GB DDR5) versie. Zou hier veel verschil in zitten voor drie schermen?

Alvast bedankt voor het mee denken en als je een vraag hebt, stel deze gerust!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoprel
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09-08 13:39
Vraag & Aanbod staat nu vol met redlijk geprijsde videokaarten.
Voor <200 euro kan je daar een R9 290 oppikken wat een goede deal is.
Er staat op dit moment ook een R9 280X op voor 150 euro, en een 380X is eigenlijk gewoon een geoverclockte 280X. Ook staat het vol met GTX 960's
Ik heb zelf ook een setje R9 270X's van MSI liggen al zou je daar in geinteresseerd zijn.
V&A aangeboden: 2 X MSI Radeon R9 270X GAMING 2G (incl. Crossfire bridge) OOK...

Ik hoop dat dit je verder helpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sietse1990
Thanks voor het bericht. Ik heb alleen niet zo'n goede ervaring met tweedehands componenten, dus de computer wil ik 'nieuw' houden/kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 11:43
djoprel schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 12:31:
Vraag & Aanbod staat nu vol met redlijk geprijsde videokaarten.
Voor <200 euro kan je daar een R9 290 oppikken wat een goede deal is.
Er staat op dit moment ook een R9 280X op voor 150 euro, en een 380X is eigenlijk gewoon een geoverclockte 280X. Ook staat het vol met GTX 960's
Ik heb zelf ook een setje R9 270X's van MSI liggen al zou je daar in geinteresseerd zijn.
V&A aangeboden: 2 X MSI Radeon R9 270X GAMING 2G (incl. Crossfire bridge) OOK...

Ik hoop dat dit je verder helpt
380x is een totaal andere chip dan een 280x (met soortgelijke prestaties dat wel).
Sietse1990 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 11:18:

Nu zou het Tweakers niet zijn als ik niet al een beetje rond had gekeken. Ik had een R9 380 op het oog in de hoop dat deze voldoende was. Nu zag ik onlangs pas dat het 2GB versies zijn die onder de 200 euro zitten, dus dat ik mogelijk iets meer moet neerleggen voor de 4GB versie, maar dan liggen de prijzen weer dicht bij de R9 380X kaarten. Nu lees ik in reviews dat de kaarten van XFX veel geluid geven, iets wat ik liever niet heb aangezien de computer al geluid genoeg produceert. De serie erboven gaat me iets te prijzig worden, dus neig ik naar een 380 2GB of een 380X 4GB (pricewatch: XFX Radeon R9 380X DD Black Edition OC 1030MHz 4GB DDR5) versie. Zou hier veel verschil in zitten voor drie schermen?

Alvast bedankt voor het mee denken en als je een vraag hebt, stel deze gerust!
Als je gewoon veilig wilt zitten kun je het best een sapphire r9 380 nemen. Je kunt zelf nog afwegen of je de 2gb of 4gb wilt nemen, uit benchmarks blijkt dat op dit moment de 4gb in sommige spellen een paar fps sneller is (maar geen garanties voor de toekomst voor de 2gb). Verder krijgt deze kaart erg positieve reviews en presteert hij super voor zijn geld.

pricewatch: Sapphire Nitro R9 380 4G D5 met backplate

EDIT: Zelf koop ik ook erg veel 2e hands, ik zou zelf ook nog wel willen aanbevelen om in ieder geval eens te kijken wat er aangeboden wordt voor jouw budget. Zolang je van betrouwbare tweakers koopt en je goed evalualueert wat de staat van de kaart is zit je eigenlijk altijd snor.

[ Voor 31% gewijzigd door aminam op 11-05-2016 14:28 ]

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sietse1990
Thanks aminam voor de input.

De reden dat tweedehands voor mij een punt is, is omdat ik de staat niet goed kan beoordelen plus als ik er toch weer een aantal jaar mee ga doen, een nieuwe kaart (nieuwe serie welke minder te koop staan) ook eens mag. Ik snap verder dat tweedehands een stuk voordeliger is, maar dan zou ik liever het budget iets gaan opschroeven.

Je hebt het over de Sapphire Nitro R9 380. Op zich ziet het eruit als een aardige kaart en de beoordelingen zijn positiever al is dat met één review op Tweakers wat moeilijker beoordelen, maar is het die kleine drie tientjes niet waard om voor de R9 380X te gaan van hetzelfde merk? Of is dat het verschil niet waard? De R9 390 zit namelijk een stuk hoger en valt dus zeker buiten het budget. Natuurlijk is het bij componenten dat je altijd voor een paar euro meer ook wat meer component hebt...

Ik heb dan over de volgende kaart: pricewatch: Sapphire NITRO R9 380X 4G D5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 11:43
Sietse1990 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 14:47:
Thanks aminam voor de input.

De reden dat tweedehands voor mij een punt is, is omdat ik de staat niet goed kan beoordelen plus als ik er toch weer een aantal jaar mee ga doen, een nieuwe kaart (nieuwe serie welke minder te koop staan) ook eens mag. Ik snap verder dat tweedehands een stuk voordeliger is, maar dan zou ik liever het budget iets gaan opschroeven.

Je hebt het over de Sapphire Nitro R9 380. Op zich ziet het eruit als een aardige kaart en de beoordelingen zijn positiever al is dat met één review op Tweakers wat moeilijker beoordelen, maar is het die kleine drie tientjes niet waard om voor de R9 380X te gaan van hetzelfde merk? Of is dat het verschil niet waard? De R9 390 zit namelijk een stuk hoger en valt dus zeker buiten het budget. Natuurlijk is het bij componenten dat je altijd voor een paar euro meer ook wat meer component hebt...

Ik heb dan over de volgende kaart: pricewatch: Sapphire NITRO R9 380X 4G D5.
Hey, klopt de 390 is een andere klasse. De 380x is een stukje sneller dan de 380 maar meestal is het verschil maar rond de 6 fps, een 380x had ik dus alleen voor gekozen als hij echt goedkoop is. Die van Gigabyte bijvoorbeeld is dat wel;

pricewatch: Gigabyte GV-R938XG1 GAMING-4GD

Voor de reviews ga ik trouwens uit van een groter spectrum dan tweakers, waarom er nog maar 1 review van die videokaart is verbaast mij ook enorm.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:04
aminam schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 19:04:
[...]

Hey, klopt de 390 is een andere klasse. De 380x is een stukje sneller dan de 380 maar meestal is het verschil maar rond de 6 fps, een 380x had ik dus alleen voor gekozen als hij echt goedkoop is. Die van Gigabyte bijvoorbeeld is dat wel;

pricewatch: Gigabyte GV-R938XG1 GAMING-4GD

Voor de reviews ga ik trouwens uit van een groter spectrum dan tweakers, waarom er nog maar 1 review van die videokaart is verbaast mij ook enorm.
De kaart zat in de BBG in is volgensmij idd toch door aardig wat tweakers gekocht, waarom ik dan de enige ben die er iets over schrijft verbaast mij ook.

Maar ja, die maar tientjes voor de 380X zou je kunnen doen aangezien het je toch wat extra fps op levert. Of dit het waard is voor het geld laat ik aan jou over :)
Pagina: 1