XD kaart jpg slechts één sector groot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:50
Ik probeer een aantal jpg bestanden van een XD kaart te halen. Deze jpg bestanden zijn volgens de eigenaar "plotsklaps" 16 kB (één FAT sector) groot geworden, en geen image viewer die dit nog snapt natuurlijk.
Dat betekent waarschijnlijk dat de FAT tabel niet meer klopt, echter dat het volume nog wel intact is. Of dat de JPG file de EOF te vroeg heeft, maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk omdat het tientallen bestanden betreft.

Data recovery van fotos is een gebied waar veel dure troep te koop is, en men graag trialware verkoopt.

Ik heb Runtime GetDataBack en Recuva gedraaid, echter deze vinden de JPG header (met exif en thumbnail) en vinden deze file dan 100% recoverable. Maar de daadwerkelijke JPG data zit in sectoren niet gemapt door FAT, en zijn dus ook niet ooit verwijderd geweest.

Weet iemand een data recovery tool welke verder durft te kijken dan de FAT start sector voor JPG data?
Dit vereist natuurlijk dat de recovery tool JPG betanden begrijpt.

Als het niet lukt zal ik zelf iets moeten scripten, maar dat kost zoveel tijd....

Kent iemand toevallig een image tool welke een binaire mountable image kan maken van USB flash kaarten? Macrium Reflect laat mij hier onverwachts in de steek.

Beste antwoord (via jeroen3 op 14-05-2016 17:21)

• jordy2811
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:07
http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec

Al veel mee terug kunnen halen. Om het meeste uit het programma te halen wel even goed inlezen via de hierbovenstaande link. In combinatie met Testdisk (staat ook op dezelfde site) is het eventueel ook mogelijk een bestandssyteem te herstellen/partitietabellen te herschrijven om data weer leesbaar te maken.

[ Voor 35% gewijzigd door jordy2811 op 14-05-2016 15:36 ]

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

Alle reacties

• jeroen3
Niemand?

Verwijderd

Oef.. ik heb ooit een keer een tooltje voor zoiets gelijkwaardigs gehad. Echter omdat ik dat hele datarecovery achterwege heb gelaten zal ik voor je moeten zoeken.

Een surface scan zonder op te geven welk bestandssysteem er voorheen opstond lost niets op?

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Voor dit soort klusjes duik ik altijd mijn Linux install in, en gebruik daar foremost. Succes!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01-2025
Probeer eens testdisk in een linux distributie (USB,CD of install) .
Deze doet ongeveer hetzelfde als GetDataBack en Recuva maar is wel gratis en mijn arvaring is dat deze net zo goed is .

Als de jpg helemaal over de media verdeeld staat en alle fat info weg is wordt het moeilijk maar deze kans acht ik zeer klein .

Acties:
  • Beste antwoord

• jordy2811

Al veel mee terug kunnen halen. Om het meeste uit het programma te halen wel even goed inlezen via de hierbovenstaande link. In combinatie met Testdisk (staat ook op dezelfde site) is het eventueel ook mogelijk een bestandssyteem te herstellen/partitietabellen te herschrijven om data weer leesbaar te maken.

[ Voor 35% gewijzigd door jordy2811 op 14-05-2016 15:36 ]

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
jeroen3 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 08:27:
Ik heb Runtime GetDataBack en Recuva gedraaid, echter deze vinden de JPG header (met exif en thumbnail) en vinden deze file dan 100% recoverable. Maar de daadwerkelijke JPG data zit in sectoren niet gemapt door FAT, en zijn dus ook niet ooit verwijderd geweest.
Kloppen de files die ze vinden? Zo ja, wat interesseert het jou dat de FAT vind dat ze daar niet kunnen staan? Je *weet* al dat het filesysteem corrupt is.
Weet iemand een data recovery tool welke verder durft te kijken dan de FAT start sector voor JPG data? Dit vereist natuurlijk dat de recovery tool JPG betanden begrijpt.
PhotoRec. Maar dan mogen de files niet gefragmenteerd zijn.
Kent iemand toevallig een image tool welke een binaire mountable image kan maken van USB flash kaarten? Macrium Reflect laat mij hier onverwachts in de steek.
dd

• jeroen3
Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 14:48:
Oef.. ik heb ooit een keer een tooltje voor zoiets gelijkwaardigs gehad. Echter omdat ik dat hele datarecovery achterwege heb gelaten zal ik voor je moeten zoeken.

Een surface scan zonder op te geven welk bestandssysteem er voorheen opstond lost niets op?
Nee, deze vind direct een 100% correct FAT systeem.
TommyboyNL schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 15:02:
Voor dit soort klusjes duik ik altijd mijn Linux install in, en gebruik daar foremost. Succes!
Ik was inderdaad alleen binnen de randen van Windows aan het zoeken. Data Recovery beginnersfout.
Mijzelf schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 16:20:
[...]
Kloppen de files die ze vinden? Zo ja, wat interesseert het jou dat de FAT vind dat ze daar niet kunnen staan? Je *weet* al dat het filesysteem corrupt is.

[...]
PhotoRec. Maar dan mogen de files niet gefragmenteerd zijn.

[...]
dd
Het bestandssysteem is helemaal correct. De bestanden zijn niet correct. Iets is er mislukt en er is slechts één sector in de FAT tabel genoteerd terwijl dat et natuurlijk tientallen hadden moeten zijn. Maar dit is volgens het verhaal pas gebeurd nadat de camera de foto's heeft weggeschreven. Er is dus hoop.
Mede omdat ik in via een trialware jpg recover tool al de thumbnail tevoorschijn had. Die zit dus in eerste 16k.
Chkdsk resultaat, gewoon correct.
The type of the file system is FAT.
The volume is in use by another process. Chkdsk
might report errors when no corruption is present.
Windows is verifying files and folders...
File and folder verification is complete.
Windows has checked the file system and found no problems.

1.048.182.784 bytes total disk space.
      294.912 bytes in 3 hidden files.
       49.152 bytes in 3 folders.
  136.200.192 bytes in 8.196 files.
  911.638.528 bytes available on disk.

16.384 bytes in each allocation unit.
       63.976 total allocation units on disk.
       55.642 allocation units available on disk.
Disclaimer: nooit chkdsk uitvoeren op disks waarvan je nog data wilt herstellen!
jordy2811 schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 15:35:

Photorec heeft met de default instellingen alle foto's teruggevonden. Ook de missende "te kleine" bestanden.
Wat photorec lijkt te doen is het specifiek zoeken naar files in de ruwe stream, en het bestandssyteem volledig negeren. Dat is mogelijk met FAT.
Iets wat GetDataBack en Recuva dus niet doen, deze gebruiken het bestandssysteem wel als leidraad.

Hier nog een screenshot van de situatie en de recoverde file:
https://dl.dropbox.com/s/...1093.jpg%20Properties.png

[ Voor 9% gewijzigd door jeroen3 op 14-05-2016 17:25 ]

Verwijderd

Dat dus... Photorec dat met Testdisk komt.

• jordy2811
Mooi dat het gelukt is! Link staat bij mij standaard in de bookmarks ;).

Pagina: 1