Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Ik ga voor het eerst een pc bouwen en na anderhalve week onderzoek heb ik het idee dat ik die pc-dingen begin te snappen. Ik heb de volgende hoofdcomponenten samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 199,-€ 199,-
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 81,95€ 81,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13R€ 62,95€ 62,95
1Samsung SM951 (NVMe) 256GB€ 127,50€ 127,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 471,40

Daar komt verder nog een standaard hdd, behuizing, voeding etc. bij en een gtx 970, maar ik wacht eerst even af wat de release van de gtx 1080 en 1070 met de prijzen van de 970 doen.

Zoals je ziet een 1080p game pc voor iemand met een beperkt budget. Maar er is 1 ding waar ik op internet niet goed een antwoord kon vinden: Ik heb voor die ram gekozen omdat de volgende info op de site van het moederbord stond:

4 x DDR4 DIMM sockets supporting up to 64 GB of system memory
Dual channel memory architecture
Support for DDR4 2133 MHz memory modules
Support for ECC UDIMM 1Rx8/2Rx8 memory modules (operate in non-ECC mode)
Support for non-ECC UDIMM 1Rx8/2Rx8/1Rx16 memory modules

Betekent dit dat het inderdaad zinloos is om RAM met een hogere frequentie dan 2133 MHz te nemen? Of heb ik dit verkeerd begrepen? Ik vind tegenstrijdige berichten op internet.

Overige op- en aanmerkingen of tips over mijn build zijn natuurlijk ook meer dan welkom. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:18
Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 00:00:
4 x DDR4 DIMM sockets supporting up to 64 GB of system memory
Dual channel memory architecture
Support for DDR4 2133 MHz memory modules
Support for ECC UDIMM 1Rx8/2Rx8 memory modules (operate in non-ECC mode)
Support for non-ECC UDIMM 1Rx8/2Rx8/1Rx16 memory modules

Betekent dit dat het inderdaad zinloos is om RAM met een hogere frequentie dan 2133 MHz te nemen? Of heb ik dit verkeerd begrepen? Ik vind tegenstrijdige berichten op internet.
Dat is helemaal juist sommige sneller ram kan werken maar wordt altijd terug geklokt naar 2133mhz omdat de max is die wordt ondersteund. Meer ga je ook niet nodig hebben.

Misschien ook handig om een kijkje te nemen in Desktop Aankoopadvies om je volledige build te laten toetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Ram kan en inderdaad prima op.
Word teruggeclocked naar 2133mhz.
Wat je leest op internet heeft waarschijnlijk met K/ overclockbare processoren te maken.
Maar dan alsnog moet je moederbord de hoeveelheid mhz ondersteunen van je overclock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt, sneller dab 2133 is zinloos.

Waarom kies je voor geheugen met een rode kleur? Samen met een zwart moederbord met gele accenten en een groene ssd geen kleurenschema om in een behuizing met raam te plaatsen. Dan kan je net zo goed pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213 nemen.
De snelheid van de M2 ssd ga je in de praktijk niets van terug zien en kan je dat bedrag beter uitgeven aan een ssd met 2x zoveel opslag. pricewatch: Sandisk Ultra II SSD 480GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 00:00:
Hoi Tweakers,

Ik ga voor het eerst een pc bouwen en na anderhalve week onderzoek heb ik het idee dat ik die pc-dingen begin te snappen. Ik heb de volgende hoofdcomponenten samengesteld:
.....
Overige op- en aanmerkingen of tips over mijn build zijn natuurlijk ook meer dan welkom. Alvast bedankt!
Bij de meeste Producenten van RAM kun je ook nog eens controleren wat voor memory compatibel is met je mainboard. Vaak is het zo dat na een tijdje de lijsten van moederbordfabrikant verouderd raken. Daarnaast maken meer fabrikanten RAM dan er doorgaans op deze lijsten staan.

Bij voorbeeld Corsair Link:
http://www.corsair.com/en-gb/memory-finder

Bij Kingston, Crucial, G-Skill, etc. heb je deze ook.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal bedankt voor de antwoorden. Reken op tweakers.nl om eindelijk wat duidelijkheid te krijgen.

En @ ACB2401: Ja, het kleurschema is lelijk. Ik sta vaak te watertanden bij awesome doorzichtige chassisbuilds, maar als mijn budget beperkt is kies ik uiteindelijk toch voor prestatie boven vorm, en deze ram leek superieur voor mijn prijsklasse als ik in pricewatch naar de true latency keek.

Ook bedankt voor die m.2 tip. Ik had de indruk gekregen dat deze vanwege nvme wel duidelijk verschil aanbrengt in laadtijden enzo, maar daar ga ik nu nog eens extra naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:44
MichaelvD2203 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 02:01:
[...]

Dat is helemaal juist sommige sneller ram kan werken maar wordt altijd terug geklokt naar 2133mhz omdat de max is die wordt ondersteund. Meer ga je ook niet nodig hebben.

Misschien ook handig om een kijkje te nemen in Desktop Aankoopadvies om je volledige build te laten toetsen.
Het is zonde om voor die paar euro prestatie weg te gooien:
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph8959/28.png
Zoals je ziet is 2400Mhz wel prettig om te hebben. Hoeft ook niet meer te kosten: willekeurige module vanaf de pricewatch: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16 .

De VQL (lijst met ondersteunde geheugen modules) is ook extreem kort bij dat bord. Kortom ik zou een ander bord kiezen. Zelf ben ik altijd wel blij met MSI en AsRock.

Los hiervan zou ik ook zeker voor een K cpu gaan in combinatie met een Z bord. Verschil in prijs is beperkt terwijl je vervolgens minimaal 1 jaar langer met je pc kunt doen zonder het moederbord/cpu/ram te hoeven vervangen. Iedereen die in 2011 de fout heeft gemaakt een i5 2400 aan te schaffen had 2 jaar later alweer een Haswell upgrade nodig om bij de tijd te blijven. De 2500K kan nu, 5 jaar later, nog steeds mee komen. In die tijd was de K cpu 20 euro duurder :Y) .

[ Voor 38% gewijzigd door sdk1985 op 11-05-2016 14:43 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:25
Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 07:00:
Klopt, sneller dab 2133 is zinloos.

Waarom kies je voor geheugen met een rode kleur? Samen met een zwart moederbord met gele accenten en een groene ssd geen kleurenschema om in een behuizing met raam te plaatsen. Dan kan je net zo goed pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213 nemen.
De snelheid van de M2 ssd ga je in de praktijk niets van terug zien en kan je dat bedrag beter uitgeven aan een ssd met 2x zoveel opslag. pricewatch: Sandisk Ultra II SSD 480GB
Er is wel degelijk een verschil tussen SATA/AHCI en een PCIE/NVME SSD. Met die Samsung SM951 NVMe heb ik zelf ervaring (in 120GB en 250GB) en hij is echt razendsnel. Komt nog eens bij dat zo'n M.2 SSD heel compact is en geen enkele kabel vereist, hij plakt gewoon tegen je moederbord.

Maar gezien het budget en het doel zou ik hier ook wel voor een 500GB SATA SSD kiezen.
sdk1985 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 14:32:
[...]

Het is zonde om voor die paar euro prestatie weg te gooien:
[afbeelding]
Zoals je ziet is 2400Mhz wel prettig om te hebben. Hoeft ook niet meer te kosten: willekeurige module vanaf de pricewatch: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16 .

De VQL (lijst met ondersteunde geheugen modules) is ook extreem kort bij dat bord. Kortom ik zou een ander bord kiezen. Zelf ben ik altijd wel blij met MSI en AsRock.

Los hiervan zou ik ook zeker voor een K cpu gaan in combinatie met een Z bord. Verschil in prijs is beperkt terwijl je vervolgens minimaal 1 jaar langer met je pc kunt doen zonder het moederbord/cpu/ram te hoeven vervangen. Iedereen die in 2011 de fout heeft gemaakt een i5 2400 aan te schaffen had 2 jaar later alweer een Haswell upgrade nodig om bij de tijd te blijven. De 2500K kan nu, 5 jaar later, nog steeds mee komen. In die tijd was de K cpu 20 euro duurder :Y) .
Allereerst, een B150 chipset ondersteunt geen geheugensnelheden sneller dan 2133MHz, alle snellere geheugenmodules zullen terug gezet worden naar 2133MHz.

Je beseft ook dat je grafiek framerates toont van meer dan 100fps en dat die test zijn gebeurd is op een oudere game met een SLI opstelling. Dat zorgt ervoor dat de CPU veel meer de bottleneck is en het effect van dat snellere geheugen wordt daardoor uitvergroot. In een normaal systeem met één videokaart die rond de 60fps presteert is de videokaart meestal de bottleneck en maakt het verschil in geheugen veel minder uit. Als dit nu een grafiek was met minimale framerate kon ik je gelijk geven, maar een verschil van 12 fps op gemiddelde fps'en tussen 110 en 130 fps is in de echte wereld totaal irrelevant.

Verder, de 6600K is meer dan €30 duurder dan de 6500, een Z170 moederbord kost ook makkelijk €20 meer (het equivalent van het B150 bord dat de TS koos kost bijna €40 meer zelfs). Een goede koeler om ook mee te overklokken kost minimaal €20 (en een 6600K komt zonder koeler dus moet gekocht worden). De totale meerprijs is dus al zeker €60 en eerder richting €80, dat is 10% van het budget.

Je vertekent ook sterk hoe lang een oudere niet overklokbare Sandy Bridge Core i5 mee kan, volgens jou was die al outdated toen Haswell uit kwam, terwijl die in realiteit, 3 jaar sinds Haswell uit kwam, nog steeds niet outdated is (specifiek voor games dan, daar gaat het hier over). Die gaat dus al 4 jaar mee, en dat kun je van een Core i5 6500 ook verwachten. Als een processor zo lang mee gaat, begint het het platform te zijn die de noodzaak voor een upgrade vormt (bv snelheid USB poorten, snelheid SATA poorten of aanwezigheid PCIe interfaces voor SSD), en niet de snelheid van de processor.

En tot slot, de TS bouwt voor de eerste keer een pc, heeft wel de vraagjes verwijderd uit het starttopic dus zegt het niet zwart op wit, maar lijkt mij toch echt niet van plan te zijn om te overklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Die i5 2400 is echt niet meer genoeg hoor. Die cpu gaat niet harder dan 3.4 GHz. Er waren in 2011 al direct games die voordeel hadden van 4.0 GHz (o.a. F1 2011). Toen volstond die cpu eigenlijk al niet. Laat staan anno 2016. Je moet eens kijken naar games als City skylines. Die trekken überhaupt elke i5 vol zodra je stad wat groter wordt. Op 4.4 GHz ben ik zelfs nog cpu bottlenecked terwijl mijn videokaart best outdated is (GTX 660 Ti).

Met betrekking tot de impact van geheugen snelheid zijn nog niet zo veel onderzoeken gepubliceerd omdat Skylake nog relatief recent is. Geheugenbandbreedte doet meer dan je denkt. Zie hier bijvoorbeeld Winrar op Haswell
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/doci/7364/4%20WinRAR%204.2_575px.png
Voor gaming zelf doet het meestal niet zo veel. Maar als je bij benadering voor hetzelfde bedrag wat sneller geheugen kunt pakken dan zou ik dat zeker doen.

Lijkt me niet dat je over de meerprijs kunt vallen indien je een GTX 970 of GTX 1070 gaat aanschaffen. De ervaring leert dat je vaak na 2 jaar een dergelijke kaart kunt afschrijven tot 150 euro. De GPU ontwikkelingen gaan nu eenmaal een stuk sneller dan de cpu ontwikkelingen.

Überhaupt heb je al een Z bordje voor 98 euro. De cpu is slechts 233 euro. Dan nog 60 euro ram en je bent klaar. Platform kosten van 391 euro. Als je persé wil besparen dan kun je nog beter voor 8 GB geheugen gaan want voorlopig heb je daar zat aan.

Verder hebben K cpu's weinig met overclocken te maken. Überhaupt krijg je bij de meeste borden (o.a. msi) standaard Enhanced turbo waarbij je pc tijdens load naar zijn maximale officiele turbo boost (die van 1 core, maar dan met alle 4 de cores). Daarnaast zijn het unlocked cpu's, dus je geeft een andere multiplier in en klaar is kees. Voltages gaan vanzelf. Gaat ook prima met de stock koeler. Maar ik zou überhaupt een custom koeler aanraden ivm de herrie: pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:25
sdk1985 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 21:27:
Die i5 2400 is echt niet meer genoeg hoor. Die cpu gaat niet harder dan 3.4 GHz. Er waren in 2011 al direct games die voordeel hadden van 4.0 GHz (o.a. F1 2011). Toen volstond die cpu eigenlijk al niet. Laat staan anno 2016. Je moet eens kijken naar games als City skylines. Die trekken überhaupt elke i5 vol zodra je stad wat groter wordt. Op 4.4 GHz ben ik zelfs nog cpu bottlenecked terwijl mijn videokaart best outdated is (GTX 660 Ti).
Goed het is nogal game afhankelijk, er zijn ook games die meer multithreaded zijn die een Core i7 beter kunnen benutten.
Met betrekking tot de impact van geheugen snelheid zijn nog niet zo veel onderzoeken gepubliceerd omdat Skylake nog relatief recent is. Geheugenbandbreedte doet meer dan je denkt. Zie hier bijvoorbeeld Winrar op Haswell
[afbeelding]
Voor gaming zelf doet het meestal niet zo veel. Maar als je bij benadering voor hetzelfde bedrag wat sneller geheugen kunt pakken dan zou ik dat zeker doen.
Gaat wel over een game pc natuurlijk, dus als het voor gaming weinig uithaalt, is dat toch €60 die beter naar een GPU gaat want daar heeft elke euro extra wél resultaat.
Lijkt me niet dat je over de meerprijs kunt vallen indien je een GTX 970 of GTX 1070 gaat aanschaffen. De ervaring leert dat je vaak na 2 jaar een dergelijke kaart kunt afschrijven tot 150 euro. De GPU ontwikkelingen gaan nu eenmaal een stuk sneller dan de cpu ontwikkelingen.
We hebben net 4 jaar GPU's op dezelfde productie node gehad, nu is er eindelijk eens een sprong vooruit met de node switch naar 16nm maar daarna zitten we daar ook weer een hele tijd op vast waarschijnlijk. Een HD7970 gekocht in 2012 is nu nog een hele capabele GPU als het over 1080p gaat. Akkoord dat de waarde wel afgeschreven is tot minder dan 150 euro, ik vind dat alleen niet zo bijzonder relevant. Een GPU is tenminste nog wat waard na een paar jaar. Een moederbord en processor verkopen de meesten na een paar jaar nog niet, en wanneer ze die dan wel verkopen is die echt niets meer waard.
En als ik dan een persoonlijke noot mag geven, ik heb een R9 290 anderhalf jaar geleden tweedehands gekocht voor €200 (die kaarten werden toen gedumpt ivm de Bitcoin hype) en zou die waarschijnlijk nu nog steeds met een kleine winst kunnen verkopen (tenzij ik te lang wacht, prijzen van R9 290's zullen wel een stuk dalen als de GTX 1070 er is). Dat kan ik van mijn oude Core i7 niet zeggen.
Überhaupt heb je al een Z bordje voor 98 euro. De cpu is slechts 233 euro. Dan nog 60 euro ram en je bent klaar. Platform kosten van 391 euro. Als je persé wil besparen dan kun je nog beter voor 8 GB geheugen gaan want voorlopig heb je daar zat aan.
Goedkoopste Z170 moederbord met DDR4 en M.2 PCIe 3.0 x4 slot is ietsje duurder wel, maar scheelt niet veel.
Verder hebben K cpu's weinig met overclocken te maken. Überhaupt krijg je bij de meeste borden (o.a. msi) standaard Enhanced turbo waarbij je pc tijdens load naar zijn maximale officiele turbo boost (die van 1 core, maar dan met alle 4 de cores). Daarnaast zijn het unlocked cpu's, dus je geeft een andere multiplier in en klaar is kees. Voltages gaan vanzelf.
Dat is natuurlijk ook overklokken en niet iedereen is daar comfortabel mee. Dat is dan ook de reden waarom men die vraag normaal hoort te beantwoorden in het starttopic. Over het algemeen lijkt het me niet weggelegd voor wie zijn eerste pc bouwt. Het aantal mensen die een Z moederbord en K processor hebben maar niet overklokken uit onwetendheid of angst is veel groter dan diegenen die wél overklokken (heb ik geen cijfers van maar je ziet ze continu tussen de topics).
Gaat ook prima met de stock koeler. Maar ik zou überhaupt een custom koeler aanraden ivm de herrie: pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo .
Skylake K processoren komen zonder boxed koeler, dus die moet er sowieso bij gekocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Dat van die B150 beperking wist ik overigens niet, bedankt voor die informatie.

Die gpu redenatie is natuurlijk vanuit AMD Radeon standpunt geschreven. Die hebben wat problemen met time-to-market gehad. Bij Nvidia hebben we eigenlijk bij benadering gewoon +30%, +15% gezien sinds de geforce 2xx serie :). Upgraden van een 6xx serie naar een 9xx serie is best de moeite, althans als het een GTX 970 werd.

Nog even voor de duidelijkheid. Op een MSI bord in combinatie met een K cpu heb je standaard iets van 400 Mhz "winst" door enhanced turbo. Hoef je niets voor te doen. Echt overclocken deed je vroeger met handig voltages verhogen (en dan niet één maar northbridge, vcore, vdroop, southbridge, ram, etc) , FSB ratio's aanpassen en veel trial en error. Dat is inderdaad niet geschikt voor een beginner. Dat is echter allemaal niet van toepassing bij een unlocked cpu.

Juist voor een beginner leuk om er mee te experimenteren. Je kan beginnen met het aanpassen van de turbo waardes. Standaard loopt een 6600K van 3.5 (x35) naar 3.9 (x39). Dat zit zo ver ik weet nog altijd trapsgewijs in elkaar:
1core belast: x39
2cores belast: x38
3cores belast: x37
4cores belast: x36
oververhit: x35

In de UEFI kun je dan bijvoorbeeld x41 instellen voor de 1 en 2 core loads. Best leuk om te doen en kan niet mis gaan :). Gaat gewoon terug naar x35 als het te warm wordt.

Dat ram geheugen kost geen euro meer hé. DDR4 2400 Mhz is even duur als DDR4 2133 Mhz. De H170 bordjes van Asrock hebben 2400 Mhz modules in de VQL staan. Die zijn er ook al vanaf 80 euro.

Maar goed ik raad überhaupt een Z170 chip aan ivm de K processor. De 60 euro die je nu bespaard komt een keer heel hard terug in de vorm van een volledige platform upgrade a 400 euro. Bovendien is het goed voor je minimum framerates en uitschieters in je frametimes waardoor je games soepeler aanvoelen.

Ik ontdek net deze nieuwe koeler die alleen met Intel socket 115x werkt. Dus plug en play installatie net als de stock koeler van Intel: pricewatch: Cooler Master TX3 i. Super noob friendly :).

[ Voor 11% gewijzigd door sdk1985 op 12-05-2016 03:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had idd wat info weggelaten omdat ik voornamelijk twijfelde of ik wel gelijk had over de ram, maar ik zal maar even een aanvulling geven :)

Ik ben inderdaad niet van plan te overklokken. In de build die ik in eerste instantie had samengesteld had ik wel voor een 6600k en z moederbord gekozen, maar macpoedel heeft gelijk: daardoor zou ik over de gehele linie ook wat andere aanpassingen moeten maken die individueel nauwelijks in prijs verschilden, maar waardoor ik uiteindelijk toch in verhouding tot het totaalbedrag een flink stuk duurder uit was. Vandaar dat ik ook bereid ben te wachten met de gtx 970 tot die nieuwe releases de prijs omlaag brengen. Alleen die m.2 ssd was wel een duurdere keuze, maar ik heb echt een onbeschrijfelijke hekel aan laadschermen.

Om overigen een indicatie te geven van waar ik van upgrade: een core 2 duo q8300 @ 2,5 mhz met een radeon hd 6670 2 gb. Dus in principe zou ik met een beetje hip gepimpte zakrekenmachine al een vooruitgang maken, en ben ik best tevreden met deze build zonder overclocken. Toch bedankt voor de tips!
Pagina: 1