3par f200 systeem voor thuis zonder licensie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een 3par hp f200 storage systeem kopen op een veiling

het systeem is bedoeld voor huisgebruik en ik wens dan ook geen dure licensie kosten aan hp te betalen.
kan ik het systeem zou gebruiken bij aankoop en configureren als iscsi server met centos ?

of hang ik eraan voor de moeite en moet ik licensie kosten betalen

alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-08 20:53
Laten we voor het overzicht even een onderscheid maken tussen een feature license en een support license. De eerste heb je nodig om functionaliteit in het apparaat te kunnen gebruiken. De tweede heb je nodig om HP te kunnen bellen als er iets stuk gaat of je een vraag hebt.

Volgens http://www8.hp.com/h20195/v2/GetPDF.aspx/c04199812.pdf
The HPE 3PAR OS includes the following functionality and features:
• HPE 3PAR Web Services API
• HPE 3PAR OS Administration Tools
• HPE 3PAR Rapid Provisioning
• HPE 3PAR Autonomic Groups
• HPE 3PAR Scheduler
• HPE 3PAR Persistent Cache
• HPE 3PAR Persistent Ports
• HPE 3PAR Persistent Checksum*
• HPE 3PAR RAID MP (Multi-Parity)
• HPE 3PAR Full Copy
• HPE 3PAR Access Guard
• HPE 3PAR LDAP Support
• HPE 3PAR Adaptive Flash Cache
• HPE 3PAR Thin Technologies
*Available on HPE 3PAR StoreServ 8000 and 20000 platforms only

Lees het document maar door voor alle feature license packs en bijbehorende SKUs.
Daarnaast heeft 3par een licentie model op basis van het aantal schijven wat je kunt gebruiken. (Meer schijven toevoegen is dus meer licenties kopen)

En daarna zeg je dat je er CentOS op wilt zetten? Is het dan wel relevant wat voor licentie er bij zit?!

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:58
Verwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 23:57:

het systeem is bedoeld voor huisgebruik en ik wens dan ook geen dure licensie kosten aan hp te betalen.
kan ik het systeem zou gebruiken bij aankoop en configureren als iscsi server met centos ?
Wil je dit wel thuis hebben? Het energie verbruik en lawaai wat dit soort storage systemen doen, is vaak niet geschikt voor thuis gebruik.

Het is wel mooi spul.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:20

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Luister naar Rolfie, zo'n ding gevuld met disks doet zo 300+ watt idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biite
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-09 22:21
Verwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 23:57:

of hang ik eraan voor de moeite en moet ik licensie kosten betalen

alvast bedankt
Grote vraag is (voor thuisgebruik):
  • Weet je het heel zeker? Een 3PAR F200 is niet bepaald een systeem voor thuis. Je hebt helemaal niks aan 'alleen de controllers', want het apparaat start geeneens op zonder dat er minimaal 1 shelf aanhangt met 16 disks.
  • - Weet je het heel zeker? Een 3PAR F200 vraag serieus stroom en koeling, zie hieronder de informatie uit de zg. Quickspecs:
    Power and Heat
    ComponentsTwo ControllerNodes Drive Chassis
    Watts730525
    BTU/hr (fully populated)2,4911,791

Serieuze power en koeling nodig dus.
Nog een paar vragen:
  • Hoe wil je CentOS op een 3PAR gaan draaien??? Het is GEEN server namelijk!! Het is een storage systeem met specifieke mogelijkheden.
  • Heb je ook het koppelvlak beschikbaar thuis? Bijv. één of meerdere SAN-switches (als de 3PAR Fibre-Channel gebruikt) of een serieuze/dure netwerkswitch met voldoende buffers (als de 3PAR iSCSI gebruikt)
  • En voldoende kennis? Snap je hoe een 3PAR werkt? Weet je wat je nodig hebt voor het beheer e.d.?
Licenties die erop staan kun je gebruiken, als je nieuwe wilt, dan wens ik je veel succes (en geld) toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt iedereen voor jullie reactie.
Ik volg jullie raad hiermede.
Pagina: 1