Zoals de titel al aangeeft ben ik opzoek naar een nieuw systeem voor mijn komende HBO-ICT opleiding. Door alle verschillende keuzes en het (soms) ontbreken van reviews kom ik de vraag hier even stellen.
Mijn vraag
Komend jaar ga ik beginnen aan een HBO-ICT opleiding. Hiervoor zoek ik een laptop/2-in-1/ultrabook om mijn schoolopdracht op te kunnen doen. Ondanks het doorspitten van de pricewatch en verschillende websites kom ik hier toch niet helemaal uit
Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Aangezien ik de laptop alleen voor mijn opleiding wil gaan gebruiken weet ik niet precies wat ik precies ga gebruiken. Echter het volgende lijstje kan ik vinden op meerdere HBO-sites:
- CCNA
- Virtualisatie (neem aan Virtuele machines)
- Cloud computing
- IT infrastructuren
Wat mag je laptop gaan kosten?
Hier zit denk ik ook mijn probleem. Het budget wat ik het liefst kwijt wil zit rond de €1400 a €1800. Mocht er echter een systeem zijn die hier bovenkomt en aan al mijn punten voldoet is dit zeker het kijken en uitzoeken waard.
Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Aangezien ik hem vooral voor school ga gebruiken wordt hij straks veel versleept. Daarom ben ik ook het liefst opzoek naar een laptop van 12" tot 14". Heb zelf bij mijn vorige opleiding al een 15,6" gehad en dat is toch wel logger om mee te nemen telkens. Daarna overgestapt op een 17" (huidige Dell laptop) en daarvan is het meenemen helemaal een ramp.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Qua merk heb ik verder geen voorkeuren. In het verleden zeer tevreden geweest over HP en nu over Dell.
Qua specs heb ik wel een aantal musts en nice-to-have:
Must
- Een Intel i5 of m5 CPU
- 8 GB werkgeheugen
- 256 GB SSD
- Windows Pro licentie (Dit in verband met Hyper-V)
- 12" tot 14" beeldscherm
Nice-to-have
- Een Intel i7 of m7 CPU
- 16 GB werkgeheugen
- Tablet modus (vandaar de 2-in-1 combi) om ook 's avonds op de bank de laptop makkelijk te kunnen gebruiken om een beetje op Tweakers te kijken.
Hoe meer er van de nice-to-have bij kunne hoe beter uiteraard
Mijn vraag
Komend jaar ga ik beginnen aan een HBO-ICT opleiding. Hiervoor zoek ik een laptop/2-in-1/ultrabook om mijn schoolopdracht op te kunnen doen. Ondanks het doorspitten van de pricewatch en verschillende websites kom ik hier toch niet helemaal uit
Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Aangezien ik de laptop alleen voor mijn opleiding wil gaan gebruiken weet ik niet precies wat ik precies ga gebruiken. Echter het volgende lijstje kan ik vinden op meerdere HBO-sites:
- CCNA
- Virtualisatie (neem aan Virtuele machines)
- Cloud computing
- IT infrastructuren
Wat mag je laptop gaan kosten?
Hier zit denk ik ook mijn probleem. Het budget wat ik het liefst kwijt wil zit rond de €1400 a €1800. Mocht er echter een systeem zijn die hier bovenkomt en aan al mijn punten voldoet is dit zeker het kijken en uitzoeken waard.
Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Aangezien ik hem vooral voor school ga gebruiken wordt hij straks veel versleept. Daarom ben ik ook het liefst opzoek naar een laptop van 12" tot 14". Heb zelf bij mijn vorige opleiding al een 15,6" gehad en dat is toch wel logger om mee te nemen telkens. Daarna overgestapt op een 17" (huidige Dell laptop) en daarvan is het meenemen helemaal een ramp.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Qua merk heb ik verder geen voorkeuren. In het verleden zeer tevreden geweest over HP en nu over Dell.
Qua specs heb ik wel een aantal musts en nice-to-have:
Must
- Een Intel i5 of m5 CPU
- 8 GB werkgeheugen
- 256 GB SSD
- Windows Pro licentie (Dit in verband met Hyper-V)
- 12" tot 14" beeldscherm
Nice-to-have
- Een Intel i7 of m7 CPU
- 16 GB werkgeheugen
- Tablet modus (vandaar de 2-in-1 combi) om ook 's avonds op de bank de laptop makkelijk te kunnen gebruiken om een beetje op Tweakers te kijken.
Hoe meer er van de nice-to-have bij kunne hoe beter uiteraard