Nieuw systeem voor studie (ICT - opleiding)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotman
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:59
Zoals de titel al aangeeft ben ik opzoek naar een nieuw systeem voor mijn komende HBO-ICT opleiding. Door alle verschillende keuzes en het (soms) ontbreken van reviews kom ik de vraag hier even stellen.

Mijn vraag

Komend jaar ga ik beginnen aan een HBO-ICT opleiding. Hiervoor zoek ik een laptop/2-in-1/ultrabook om mijn schoolopdracht op te kunnen doen. Ondanks het doorspitten van de pricewatch en verschillende websites kom ik hier toch niet helemaal uit :$

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?

Aangezien ik de laptop alleen voor mijn opleiding wil gaan gebruiken weet ik niet precies wat ik precies ga gebruiken. Echter het volgende lijstje kan ik vinden op meerdere HBO-sites:

- CCNA
- Virtualisatie (neem aan Virtuele machines)
- Cloud computing
- IT infrastructuren

Wat mag je laptop gaan kosten?

Hier zit denk ik ook mijn probleem. Het budget wat ik het liefst kwijt wil zit rond de €1400 a €1800. Mocht er echter een systeem zijn die hier bovenkomt en aan al mijn punten voldoet is dit zeker het kijken en uitzoeken waard.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)

Aangezien ik hem vooral voor school ga gebruiken wordt hij straks veel versleept. Daarom ben ik ook het liefst opzoek naar een laptop van 12" tot 14". Heb zelf bij mijn vorige opleiding al een 15,6" gehad en dat is toch wel logger om mee te nemen telkens. Daarna overgestapt op een 17" (huidige Dell laptop) en daarvan is het meenemen helemaal een ramp.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Qua merk heb ik verder geen voorkeuren. In het verleden zeer tevreden geweest over HP en nu over Dell.

Qua specs heb ik wel een aantal musts en nice-to-have:

Must
- Een Intel i5 of m5 CPU
- 8 GB werkgeheugen
- 256 GB SSD
- Windows Pro licentie (Dit in verband met Hyper-V)
- 12" tot 14" beeldscherm

Nice-to-have
- Een Intel i7 of m7 CPU
- 16 GB werkgeheugen
- Tablet modus (vandaar de 2-in-1 combi) om ook 's avonds op de bank de laptop makkelijk te kunnen gebruiken om een beetje op Tweakers te kijken.

Hoe meer er van de nice-to-have bij kunne hoe beter uiteraard 8)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djonny
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:30
De nieuwe Lenovo Thinkpad T 14" modellen, die er in een performance, ultrabook en standaard zijn, zijn redelijk compact en kun je zelf zo samenstellen zoals jij dit wilt hebben. http://shop.lenovo.com/nl/nl/laptops/thinkpad/t-series/. Vooral de T460p is erg interessant in mijn ogen. Ze zijn wel vrij prijzig, maar worden wel met 3 jaar on-site garantie geleverd en zijn erg degelijk. Ook valt er nog wel ergens een kortingscode te vinden voor 10% korting.

Over de licenties, ik zou er geen extra geld aan uitgeven want vaak kun je bij je opleiding zelf al een Windows Pro licentie krijgen mits je toegang hebt tot Dreamspark.

[ Voor 4% gewijzigd door Djonny op 11-05-2016 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Als je gaat kijken naar een T460p kan je ook kijken naar een HP Elitebook 840 G3: pricewatch: HP EliteBook 840 G3 T9X55EA

Deze heeft een Core i5 6200U, 8GB DDR4 geheugen en een 256GB SSD met een full HD 14 inch scherm. Gezien dat de laptop uit de zakelijke lijn van HP komt heb je standaard een Windows 10 Pro licentie in de BIOS zitten.

Deze Elitebook ontloopt de Lenovo niet echt qua prijs, bij hetzelfde uitrustingsniveau. Je kan ook makkelijk zelf het geheugen uitbreiden tot 16GB.

Alternatief kan je een HP Zbook 14 G2 kopen: pricewatch: HP ZBook 14 G2 J8Z98ET

Dit is een 14 inch workstation laptop van HP. Deze kost ook ongeveer hetzelfde als de Elitebook en de T460p. Grote voordeel is dat je hier een echte graphics kaart in hebt zitten, een AMD Firepro met 1GB eigen geheugen. Ik heb deze laptop in het echt gezien, deze is behoorlijk licht en nog best krachtig.

[ Voor 29% gewijzigd door CMD-Snake op 11-05-2016 06:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotman
Djonny schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 00:11:
De nieuwe Lenovo Thinkpad T 14" modellen, die er in een performance, ultrabook en standaard zijn, zijn redelijk compact en kun je zelf zo samenstellen zoals jij dit wilt hebben. http://shop.lenovo.com/nl/nl/laptops/thinkpad/t-series/. Vooral de T460p is erg interessant in mijn ogen. Ze zijn wel vrij prijzig, maar worden wel met 3 jaar on-site garantie geleverd en zijn erg degelijk. Ook valt er nog wel ergens een kortingscode te vinden voor 10% korting.

Over de licenties, ik zou er geen extra geld aan uitgeven want vaak kun je bij je opleiding zelf al een Windows Pro licentie krijgen mits je toegang hebt tot Dreamspark.
Heb zelf momenteel van het werk een Lenovo ThinkPad T430s. Ik vind daarvan het toetsenbord niet altijd even fijn typen. Heb de laptop nu ongeveer anderhalf a twee jaar in gebruik denk ik. Ook vind ik het design een beetje goedkoop aanvoelen. Als ik de foto's bij Lenovo bekijk lijkt het aardig op dezelfde behuizing. Hierdoor heb ik eigenlijk nog niet echt gekeken naar de ThinkPad serie van Lenovo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotman
Heb ondertussen naar zelf verder zoeken het volgende systeem gevonden:

http://shop.lenovo.com/nl...eries/yoga-900-13/#SYSTEM

Echter twijfel ik of de combi goed en lekker werkt. Aangezien ik de tablet stand ook wil gaan gebruiken (onderuit gezakt op bank/bed). Waar ik mee zit is dat het toetsenbord dan open en bloot naar beneden ligt. Hier iemand ervaring met de yoga serie?

Edit: Heb mijn budget ook aangepast aangezien de yoga ook boven mijn prijsklasse zit.

[ Voor 9% gewijzigd door Hotman op 17-05-2016 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-09-2023
Heb dit net op een ander topic ook gereageerd: Kijk eens naar de Dell XPS13, aangezien je tevreden was over dell is het misschien het bekijken waard. En je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. (vergeet geen vip korting aan te vragen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotman
Jordakoes schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 10:08:
Heb dit net op een ander topic ook gereageerd: Kijk eens naar de Dell XPS13, aangezien je tevreden was over dell is het misschien het bekijken waard. En je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. (vergeet geen vip korting aan te vragen)
Deze heb ik uiteraard ook al gevonden. Heb de sites van Lenovo en Dell al volledig doorgespit. Echter aangezien bij nice-to-have de 2-in-1 functie staat heb ik uitgebreid verder gekeken naar andere opties en kwam ik dus bij de Yoga 900 uit.

Wat ik verder jammer vind bij de XPS 13 is dat zodra ik de 16 GB versie wil ik gelijk aan een 512 GB SSD zit. Tuurlijk is deze extra ruimte mooi meegenomen maar voor een paar honderd euro minder en een 256 GB ben ik ook tevreden. Weet niet of het mogelijk is om zelf de geheugen bank te vervangen want dan zou ik gewoon een 8 GB versie kunnen aanschaffen. Echter wat ik tegenkwam was dit niet mogelijk.

[ Voor 25% gewijzigd door Hotman op 17-05-2016 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-09-2023
Nope bij de meeste Ultrabooks is het dan geheugen gesoldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotman
Gisteren te horen gekregen dat mijn studie met een jaar uitgesteld gaat worden. De zoektocht wordt dus ook even tijdelijk op on-hold gezet. Wel bedankt allemaal voor het lezen en meedenken.
Pagina: 1