Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker36
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-08 10:34
Mijn vraag
De zelfbouw pc van m'n moeder heeft kuren: als de PC in slaapstand wordt gezet, of wordt uitgeschakeld, staat nadien in het BIOS (UEFI) het primary boot device verkeerd. Dit moet de SSD (port 0) zijn, maar ie switcht zelf over naar de HD (port 1).
Hij geeft dan logischerwijs de melding "please select proper boot device".
Ik heb dit al meermaals gecorrigeerd, maar het probleem blijft opduiken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
GA-B150M-D3H moederbord, voorzien van laatste BIOS (F6e)
Crucial MX100 256GB
be quiet! System Power 7 - 300W
Win 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Update BIOS, BIOS reset.
Fastboot enabled, enkel de last boot device laten initialiseren
Correctie van de instellingen (meermaals)

Iemand enig idee wat hier mis loopt?

Ik weet niet wat ik nog meer kan proberen. Ik heb de neiging een garantieaanvraag te doen voor het moederbord, maar weet niet of de webshop dit zal aanvaarden. Nogal vaag probleem en lastig te testen... :/

[ Voor 10% gewijzigd door Tweaker36 op 10-05-2016 22:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Heb je misschien de windows eropgezet terwijl de hdd was aangekoppeld, en stond daarvoor de hdd met windows erop.

Dan staat de hdd nog steeds in de bootloader als eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker36
Ben er vrij zeker van dat dit niet het geval is, en dat de HD niet aangesloten hoeft te zijn om Windows te starten vanop de SSD. Zal dit binnenkort voor de zekerheid testen.

Enige andere ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bootvolgorde staat dus op Legacy/BIOS modus vanwege Windows 7. Hoe staat de volgorde van de harde schijven? Want als de HDD vooraan staat, maar geen boot record bevat, moet er automatisch naar de volgende schijf gegaan worden. Heeft de HDD wel een boot record, omdat er ooit eens een OS op heeft gestaan, dan komt de foutmelding daar door. Als de SSD helemaal niet voorkomt in de volgorde, dan is er iets met de aansluiting of de SSD zelf waardoor het BIOS 'm niet fatsoenlijk ziet en onthoud.

Doe dus eens wat grondiger testen. Worden alle instellingen wel onthouden na een shutdown? Hoe gaat de schutdown, wordt het systeem nog fysiek van de stroom gehaald?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker36
Het is Win 10. Staat dus op UEFI.
Het is dus uiteraard de SSD die ik #1 zet in de HD boot priority. Net die setting gaat verloren.
De HD heeft bij mijn weten niet als boot HD dienst gedaan. De PC kan starten vanop de SSD zonder dat de HD aangesloten is.

Heb de pc bij mij gehaald en verder getest.
Wat gespeeld met de BIOS instellingen, SSD aangesloten op andere SATA poort, SSD firmware geupdate, maar brengt niet op. Edit: Inmiddels ook SATA kabel vervangen.
Als ik de pc afsluit en pakweg 1 tot 10 minuten later weer opstart, geen probleem. Zit er echter een uur tussen, dan staat de opstart volgorde in het BIOS op de HD als eerste, en de SSD als laatste. Of de pc van de stroom gehaald wordt, lijkt geen verschil te maken.

Ik merkte nog iets op:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/9gHyKSLOJ2EArpCjggTSrzPh/thumb.png

Ik heb dat snel even gegoogeled, zou geen issue zijn, maar ik vetrouw het toch niet echt. De vraag is echter of ik op basis hiervan een garantieaanvraag kan indienen voor de SSD...

[ Voor 3% gewijzigd door Tweaker36 op 16-05-2016 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb net hetzelfde probleem. Het lijkt alsof de bios na een uur de SSD in het M.2 slot lijkt te vergeten.
Wat met wel telkens opvalt. Even de M.2 SSD loshalen en terug vastzetten lost heel het probleem op, zonder in de bios te moeten rommelen. Vanwege dit "probleem" zijn er geen extra drives aan het moederbord gekoppeld.

Zoals vermeld, het lijkt een bios probleem te zijn dat eenwaarschijnlijk een bios update nodig heeft.

Of dit euvel genoeg is om de garantievoorwaarden aan te spreken weet ik niet zeker....
( Ik vind namelijk niet veel posts online die dit euvel bespreken...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Heeft dit niet te maken met het issue dat deze voeding de in de Haswell-reeks geïntroduceerde powermodus s6/s7 niet ondersteunt?

Zie hier voor uitleg: http://techreport.com/rev...ll-psu-compatibility-list

Volgens mij moet je ergens in de bios de maximale slaapstand wijzigen naar s4 of s5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEROENrgfgf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-08 14:24
Ik heb dit probleem ook een paar keer gehad, al heb ik wel een heel ander systeem dan jij. Enige overeenkomst is dat we beiden een MX100 hebben. Bij mij treedt het probleem alleen heel random op en niet alleen als het systeem 'uit' staat. Vorige week kreeg ik een BSOD waarna het systeem meteen herstartte met dezelfde melding als gevolg (Select proper boot device). De boot volgorde in UEFI aanpassen lost het probleem overigens gelijk op.
Pagina: 1