advies in ethernetverdeler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-06 19:13
Mijn vraag
...ik heb meer ethernetkabels dan poorten in mijn meterkast uit komen dus ik heb iets van een verdeler nodig. Maar welke? Er worden heel veel modellen aangeboden en de ene heet een switch de ander verdeler. Geen idee wat de verschillen zijn of naar moet kijken (echte noob op dat gebied).

Wat kan ik hier het beste voor aanschaffen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...Mijn internet gaat via glasvezel.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...ik heb al wat rond gekeken naar verschillende modellen maar kan de kwalitatieve niet onderscheiden van de rommel.

Beste antwoord (via Pont Max op 11-05-2016 10:34)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Aan alleen een patch paneel heb je in elk geval niks. Ik neem aan dat je al die apparaten uiteindelijk op je glasvezelmodem wilt aansluiten en daar heb je dan toch echt een switch bij nodig, als dat modem zelf niet genoeg LAN poortjes heeft.

Een patch paneel kan een nuttige tussenstap zijn om je installatiekabels op af te monteren en dan met korte patchkabeltjes naar een switch, maar zonder switch kom je nergens.

Heb je aan de kabels die je nu in de meterkast hebt uitkomen al stekkers geknepen? Zo ja: dan heb je alleen een switch nodig en prik je daar alles in + één kabel van de switch naar je modem. Zo nee: dan zou je kunnen kijken naar een patchpaneel om de kabels op af te monteren en daarna met korte kabeltjes naar een switch.

Welke switch je kiest maakt niet zo gek veel uit (tenzij je bijzondere eisen aan functionaliteit hebt). Elke gigabit switch met voldoende poortjes is goed. Zelf heb ik goede ervaringen met de spullen van Netgear.

Als je toch alle kabels al naar de meterkast hebt getrokken, dan is het natuurlijk onzin om dat weer om te gaan bouwen naar een netwerk met 1 switch per verdieping. Gewoon alles in de meterkast in een switch prikken. Extra switches toevoegen op de verdiepingen als je daar nog meer apparaten wilt aansluiten kan altijd nog.

[ Voor 14% gewijzigd door Orion84 op 11-05-2016 09:22 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Hoeveel apparaten wil je aansluiten, dus hoeveel poorten heb je nodig.

Wat voor bekabeling heb je liggen? Netwerkkabel CAT3, CAT5(e), CAT7 ?

In de praktijk volstaat een goedkope switch van TP-Link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:01
In de meterkast komen waarschijnlijk kabels uit. Die (stugge)kabels monteer je af op een patchpaneel of in wandcontactdozen.

Vervolgens verbind je de aansluitingen v/d wandcontactdozen of patchpaneel d.m.v. (soepele)kabels met een switch die in verbinding staat met je router.

(Als er soepele kabels in de meterkast uitkomen kunnen die meteen in een switch)

Qua patchpaneel is het niet heel lastig. Qua switch koop je een merk die je vertrouwd en al je TV streams over Ethernet hebt dan wil je graag IGMP Snooping en/of VLAN ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Ik wil uiteindelijk 4 desktops/laptops er op aan kunnen sluiten en voorlopig nog een paar IP camera's beraad aansluiten. Ook moeten er twee acces points op. Heb verder in alle leidingen nu twee x utp getrokken (het aantal wat in een wcd past) en vond het wel handig deze allemaal actief te laten zijn. Niet dat ik die nodig heb maar just in case.

Heb nog geen ethernet in mn tv maar wil die mogelijkheid wel open houden.

Ik heb alle kabels zelf getrokken door talloze loze leidingen. Volgens mij cat5.

[ Voor 28% gewijzigd door Pont Max op 11-05-2016 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:06
Ik vermoed dat je meerdere verdiepingen woning gebruikt? Lijkt me dan handiger om 1 kabel/switch per verdieping te gebruiken. En dit kan verschillen van een simpele 4 poorts tot een 96 poorts(zal je niet nodig hebben binnen huis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Inderdaad een drie verdiepingen woning. Aangezien er tegenwoordig nogal wat ijzer in nieuwbouw verwerkt wordt komt zelfs een professionele acces point niet verder dan 1 verdieping. Vandaar dat er meer bedraad moet worden.

Maar 1 switch per verdieping? Hoe construeer je zoiets? En is dat niet met 1 switch te doen? (Trouwens nog steeds geen idee of in mijn situatie een patch paneel of switch de beste keuze is)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Aan alleen een patch paneel heb je in elk geval niks. Ik neem aan dat je al die apparaten uiteindelijk op je glasvezelmodem wilt aansluiten en daar heb je dan toch echt een switch bij nodig, als dat modem zelf niet genoeg LAN poortjes heeft.

Een patch paneel kan een nuttige tussenstap zijn om je installatiekabels op af te monteren en dan met korte patchkabeltjes naar een switch, maar zonder switch kom je nergens.

Heb je aan de kabels die je nu in de meterkast hebt uitkomen al stekkers geknepen? Zo ja: dan heb je alleen een switch nodig en prik je daar alles in + één kabel van de switch naar je modem. Zo nee: dan zou je kunnen kijken naar een patchpaneel om de kabels op af te monteren en daarna met korte kabeltjes naar een switch.

Welke switch je kiest maakt niet zo gek veel uit (tenzij je bijzondere eisen aan functionaliteit hebt). Elke gigabit switch met voldoende poortjes is goed. Zelf heb ik goede ervaringen met de spullen van Netgear.

Als je toch alle kabels al naar de meterkast hebt getrokken, dan is het natuurlijk onzin om dat weer om te gaan bouwen naar een netwerk met 1 switch per verdieping. Gewoon alles in de meterkast in een switch prikken. Extra switches toevoegen op de verdiepingen als je daar nog meer apparaten wilt aansluiten kan altijd nog.

[ Voor 14% gewijzigd door Orion84 op 11-05-2016 09:22 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:03
Pont Max schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 09:15:
Inderdaad een drie verdiepingen woning. Aangezien er tegenwoordig nogal wat ijzer in nieuwbouw verwerkt wordt komt zelfs een professionele acces point niet verder dan 1 verdieping. Vandaar dat er meer bedraad moet worden.

Maar 1 switch per verdieping? Hoe construeer je zoiets? En is dat niet met 1 switch te doen? (Trouwens nog steeds geen idee of in mijn situatie een patch paneel of switch de beste keuze is)
Zelf heb ik mijn Ziggo modem als router en dan 1 switch op de eerste verdieping liggen. De beneden verdieping zit rechtstreeks op de Ziggo modem. De zolder is een lange kabel welk aangesloten zit op de switch op de eerste verdieping.

In jouw geval (omdat je alle kabels mooi al beneden hebt) is gewoon een switch (als je modem al als router functioneert) of router + switch (als je modem alleen maar modem is en verder niks) in je meter kast te hangen met +- 24 poorten en dan alle kabels in de switch te prikken zodra je er RJ-45 connectors op heb gezet.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pont Max
Wellicht handig om erbij te vermelden dat ik een los glasvezel modem heb hangen van de provider en van daar uit gaat 1 kabel naar mijn dLink router (met vijf poorten). Die zit nu vol. Dus daar gewoon een switch aan hangen en klaar is kees?

Heb inderdaad nu een bos kabels met RJ45 stekkers in de meterkast hangen. (Die ik bij nader inzien weer los ga knippen om in lichtbuizen netjes weg te werken. Tis nu net spaghetti)
Kan er trouwens storing in signaal optreden als je meerdere kabels door 1 lichbuis trekt?

Ben al wat switches tegen gekomen. Maar wat is nu het wezenlijke verschil tussen een vijf poort switch van tp-Link van €8 of diezelfde van Netgear van bijna €30?

[ Voor 25% gewijzigd door Pont Max op 11-05-2016 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Laatst online: 13:03
Pont Max schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 09:47:
Wellicht handig om erbij te vermelden dat ik een los glasvezel modem heb hangen van de provider en van daar uit gaat 1 kabel naar mijn dLink router (met vijf poorten). Die zit nu vol. Dus daar gewoon een switch aan hangen en klaar is kees?

Heb inderdaad nu een bos kabels met RJ45 stekkers in de meterkast hangen. (Die ik bij nader inzien weer los ga knippen om in lichtbuizen netjes weg te werken. Tis nu net spaghetti)
Kan er trouwens storing in signaal optreden als je meerdere kabels door 1 lichbuis trekt?

Ben al wat switches tegen gekomen. Maar wat is nu het wezenlijke verschil tussen een vijf poort switch van tp-Link van €8 of diezelfde van Netgear van bijna €30?
Inderdaad gewoon een switch aan je dLink router hangen en klaar. Als je alleen UTP door de buisjes doet is er niks aan de hand. Zodra er stroom of coax nog door heen gaan is een shielded kabel wel vereist en het liefste dan nog in aparte buisjes. Dus in jouw geval moet het geen probleem zijn.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Pont Max schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 09:47:
Yep :Y
Nee, dat kan prima.
Heb je linkjes naar de betreffende modellen? Is het niet toevallig een 100mbit switch en een 1gbit switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Orion84 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 09:53:
[...]
Heb je linkjes naar de betreffende modellen? Is het niet toevallig een 100mbit switch en een 1gbit switch?
Dit zijn de twee switches

tp-Link
Netgear

Of een D-Link 8 poort switch
D-Link

[ Voor 15% gewijzigd door Pont Max op 11-05-2016 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die 2e is 100Mbit, die zou ik sowieso niet nemen. 8 euro voor een Gbit switch is wel erg goedkoop, maar misschien moeten ze er gewoon vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dat zijn allebei 100mbit switches (fast ethernet), dus die zou ik sowieso niet kopen als ik jou was.

Voor Netgear kan ik de volgende modellen aanraden (afhankelijk van hoeveel poortjes je nodig hebt):
pricewatch: Netgear Prosafe GS105
pricewatch: Netgear Prosafe GS108
pricewatch: Netgear Prosafe GS116v2

Maar andere merken zoals TP-Link zijn ook een prima optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Bedankt voor de info weer. Dan ga ik sowieso voor de gBit switch met 8 poorten.
Zojuist besteld via de tips van de pricewatch.

Iedereen bedankt voor de tips en info. Ben weer een heel stuk wijzer geworden .

[ Voor 116% gewijzigd door Pont Max op 11-05-2016 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royb3
  • Laatst online: 12-09-2024
De Tp-link switches zijn gewoon heel eenvoudige massaproductie switches. Ze zijn volledig unmanaged. Ze doen gewoon hun werk. Als je daar een 8-poorts gigabit switch van neemt zit je prima.
Pagina: 1