Aanschaf nieuwe [low budget] speakerset.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04:13
Beste tweakers,

Op dit moment maak ik gebruik van een el-cheapo trust speaker setje. Dit setje begint echter aan zijn einde te komen in de zin dat er nogal wat ruis is ontstaan bij het simpelweg aanzetten van het ding.
Het is bijna een gratis 2e nummer er tussendoor aan ruis.

Nu ben ik alles behalve een audio-fiel en wat betreft muzieksmaak is alles met 'hard' ervoor, of richting de metal mijn ding. "als er maar herrie uit dat ding komt". Dit zorgt voor niet bepaald hoge eisen, maar ik zoek wel iets wat ietsjes langer meegaat met net wat meer kwaliteit.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
https://www.msi.com/Mothe...3.html#hero-specification
Het moederbord wat ik nu gebruik, i.v.m. aansluitingen, al verwacht ik hier weinig boeiende problemen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Een simpele zoekopdracht in de pricewatch geeft de volgende resultaten die me aanspreken:
z533
980t
bt-105e

Nu kom ik hier dus in het gebied van audio waar ik 0,0 verstand van heb. Veel verder als 'hoe zien de speakers er zelf uit' en 'die heeft meer/minder vermogen als die andere' kom ik niet.

De muziek zal nooit erg hard staan waardoor de wattage eis weg (lijkt) te vallen. Mijn eerste ingeving zou de blaupunkt bt 105e zijn.

Zijn er wat jullie betreft nog zaken waar ik op kan letten? Nog een goede aanbeveling?

Ik wil overigens maximaal 75-100 euro uitgeven.

Beste antwoord (via Ijstheefles op 10-05-2016 23:11)

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:35
Afgaande op wat ik zie zal de logitech waarschijnlijk de meeste bass geven ivm losse subwoofer. Wil je een lekker pompende bass, dan is dit waarschijnlijk de eerste keuze. Voordeel en tevens nadeel is een losse bedrade bedieningsknop. Een ander potentieel nadeel is dat deze 2.1 setjes vaak luistermoeheid veroorzaken. De bass is meestal té aanwezig en dat gaat op een gegeven moment irriteren. Dus lange luistersessies? dan is dit niet de beste keuze.

De edifier en blaupunkt zijn beiden 2.0 speakers, ongeveer even groot en gelijke drivergrootte. De blaupunkt heeft een basspoort aan de achterkant en komt daarmee het best tot zijn recht dicht bij een muur. Gaat de speaker niet dicht bij een muur staan (zeg >50cm, misschien zelfs minder) of zelfs helemaal vrij, dan is de blaupunkt wellicht niet de beste keuze en kies je beter voor de edifier welke de basspoort aan de voorzijde heeft zitten.

Het nadeel van deze edifier is dat deze de bediening aan de achterzijde heeft. Het grotere broertje (edifier r1280t) heeft ze aan de zijkant zitten. Deze wordt overigens ook zeer goed gereviewd en heb ik vaker voorbij zien komen als aanrader. Een potentieel nadeel van de edifier is verder dat ook een op het oor gerichte basspoort mogelijk vervelend gaat worden. Zeker weten doe ik dit echter niet, maar het is een onderbuik gevoel.

Je gaf het zelf al aan, maar bij deze nog eens de bevestiging; kijk niet naar specificaties. De meeste specificaties zijn met enige hocus pocus tot stand gekomen en zeggen niets over de praktijk. Cijfertjes zeggen verder niets over de klank van speakers.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:35
Afgaande op wat ik zie zal de logitech waarschijnlijk de meeste bass geven ivm losse subwoofer. Wil je een lekker pompende bass, dan is dit waarschijnlijk de eerste keuze. Voordeel en tevens nadeel is een losse bedrade bedieningsknop. Een ander potentieel nadeel is dat deze 2.1 setjes vaak luistermoeheid veroorzaken. De bass is meestal té aanwezig en dat gaat op een gegeven moment irriteren. Dus lange luistersessies? dan is dit niet de beste keuze.

De edifier en blaupunkt zijn beiden 2.0 speakers, ongeveer even groot en gelijke drivergrootte. De blaupunkt heeft een basspoort aan de achterkant en komt daarmee het best tot zijn recht dicht bij een muur. Gaat de speaker niet dicht bij een muur staan (zeg >50cm, misschien zelfs minder) of zelfs helemaal vrij, dan is de blaupunkt wellicht niet de beste keuze en kies je beter voor de edifier welke de basspoort aan de voorzijde heeft zitten.

Het nadeel van deze edifier is dat deze de bediening aan de achterzijde heeft. Het grotere broertje (edifier r1280t) heeft ze aan de zijkant zitten. Deze wordt overigens ook zeer goed gereviewd en heb ik vaker voorbij zien komen als aanrader. Een potentieel nadeel van de edifier is verder dat ook een op het oor gerichte basspoort mogelijk vervelend gaat worden. Zeker weten doe ik dit echter niet, maar het is een onderbuik gevoel.

Je gaf het zelf al aan, maar bij deze nog eens de bevestiging; kijk niet naar specificaties. De meeste specificaties zijn met enige hocus pocus tot stand gekomen en zeggen niets over de praktijk. Cijfertjes zeggen verder niets over de klank van speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04:13
Thanks LA-384, ik ga er mee aan de slag ;-). Thanks for de r1280t tip ook!