SSD / HDD wipen voor verkoop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locostyle
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-08-2023
Hoi,,

Aangezien ik nieuwe pc ga bouwen + alle onderdelen heb besteld ga ik me oude pc verkopen en er komt straks iemand voor...

Maar hoe kan ik er voor zorgen dat er nooit meer wat terug te vinden valt? Formatten is niet genoeg heb ik wel is gehoord...

Ik heb via CC-cleaner en format geprobeerd Format C: --> Maar elke keer zegt die toegang geweigerd! Kan iemand mij helpen zonder dat ik Windows opnieuw moet installeren dat heb ik helaas niet..

Misschien verkeerde plaats maar wist echt even niet waar ik het moest plaatsen :L! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-06 18:10
Opslagtechnologie misschien?

Ik formateer altijd mijn schijven via mijn antivirus.. Misschien een poging waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-10 18:19
Als je heel erg paranoïde bent dan kun je met een tool als DBAN de schijf wipen, ik geloof dat deze maximaal 7 keer of zo je hardeschijf kan overschrijven. Echter, tenzij je illegale dingen doet of vermoed dat de AIVD/MIVD onderzoek naar je doet zou simpelweg formatteren genoeg moeten zijn. Let dan wel op dat je een volledige formatteer actie doet in plaats van de normale snelle.

Maar als er straks iemand voor komt dan zal hij/zij waarschijnlijk wel graag willen zien dat het geheel werkt. Om dit aan te tonen zou je eigenlijk wel een Windows omgeving erop moeten hebben. Je zou bijvoorbeeld bij Microsoft een Windows trial kunnen downloaden en deze installeren. Tijdens de installatie kun je ervoor kiezen om alle partities weg te gooien en nieuwe aan te maken. Het nadeel? Windows installeren plus alle drivers kan al gauw een uur of 2 kosten, meer als je ook nog updates wilt installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locostyle
@Xudonax ik probeer dus via CCcleaner te wipen (35x overschrijden maar er komt telkens te staan dat ik geen toegang heb...)

En het liefst laat ik deze windows erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Of een zerofill uitvoeren op de schijf. Dat kan in Windows zelf:

format c: /fs:NTFS /p:2

(c is een voorbeeldletter, dat moet de letter van de schijf zijn)

Je kunt altijd een check doen met Recuva om te kijken of iets uberhaupt daarna gerecovered kan worden

[ Voor 14% gewijzigd door ByteMe_ op 10-05-2016 20:51 ]

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locostyle
Hoi Ronald ik zal dat eens proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locostyle
Er komt te staan het systeem kan het opgegeven pad niet vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locostyle
En bij me SSD (C) Schijf is het helemaal niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:58

br00ky

Moderator Harde Waren
Move naar OT met minder hulpbehoevende titel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Dat klopt, je kunt een schijf waar Windows op staat niet formatteren. Formatteren is namelijk het volledig verwijderen van alles wat er momenteel op de schijf staat, en vervolgens een nieuwe inhoudsopgave aanmaken. Ook raad ik je niet aan om dan maar SHIFT-DELETE te doen op alles behalve de Windows map, aangezien Windows een hoop afhankelijkheden in andere mappen heeft zitten.

Simpel gezegd, je zult de machine niet volledig kunnen formatteren zonder dat je Windows herinstalleert. Wat je wél kunt doen is via het Configuratiescherm alle programma's (buiten drivers) verwijderen, bij Steam/Origin alle games deïnstalleren en tot slot een nieuwe gebruiker (met Administrator rechten) aanmaken waarmee je via het Configuratiescherm jouw gebruiker verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locostyle
Ik heb nu dus Recuva gedownload en alles staat er helaas gewoon nog in :L Iemand die en oplossing weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Je wilt het al draaiende systeem formatteren? Dat gaat niet werken. Je moet booten via een cd/usb en dan formatteren.

En dan via ander OS de schijf benaderen en een van de schrijf-programma's gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Locostyle schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 20:53:
En bij me SSD (C) Schijf is het helemaal niet mogelijk?
Waarschijnlijk omdat je probeert dezelfde schijf te formatteren als waar je Windows op draait. Zou een beveiliging kunnen zijn voor mensen die per ongeluk hun besturingssysteem verwijderen. Je kunt het via een Windows DVD/USB doen door te booten vanaf DVD/USB stick. Dan kun je of de schijf formatteren of Windows opnieuw installeren.

Overigens zit er een 'wijzig' knopje boven je eigen posts zodat je niet 3x achter elkaar je topic hoeft te kicken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locostyle
@ Xudonax dat had ik al gedaan (Daarna Recuva gedownload en alles staat er nog in)

@RonaldDesign inderdaad gewoon via de pc hoe bedoel je via een USB?

@Energy " en sorry voor 3x ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Locostyle schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 20:59:
@ Xudonax dat had ik al gedaan (Daarna Recuva gedownload en alles staat er nog in)

@RonaldDesign inderdaad gewoon via de pc hoe bedoel je via een USB?

@Energy " en sorry voor 3x ^^
Hij bedoelt dat je Windows kunt booten vanaf een USB stick wanneer je wilt formatteren of opnieuw installeren. Een beetje eigen inzet mag wel hoor, de antwoorden op je vragen zijn gewoon via Google te vinden.

Kort antwoord: als je geen Windows DVD in je bezit hebt dan ga je het niet redden om je pc te formatteren als iemand vanavond nog je pc komt kopen. Dan ben je gewoon te laat begonnen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
De Windows schijf formatteren gaat niet zonder een dvd (usb kan dmv bootable ISO)

Maar ik lees dat je Windows niet opnieuw wilt installeren. Maar is de pc geadverteerd als 'Windows inebegrepen'? Of wordt het enkel een losse lege HD? Want ik snap niet wat je nu wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:11
Zoals anderen al aangeven, beslis eerst wat je precies wil. Als je de bestaande Windows wilt behouden en wilt voorkomen dat je verwijderde bestanden teruggehaald kunnen worden dan kun je de optie 'wipe free space' van bijvoorbeeld CCleaner gebruiken. Wil je alles van de schijf verwijderen en Windows compleet opnieuw installeren dan zul je moeten booten van een extern medium zoals dvd of usb, hierin de schijf wipen/formatteren en vervolgens een schone Windows installatie doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Als je op deze manier alles al verwijderd hebt is het simpel op te lossen. Zoek een tool waarmee je je schijf helemaal vol kunt schrijven, als je bijvoorbeeld zoekt op windows zero fill free space dan vind je bijvoorbeeld dit Howtogeek artikel waar ze een, schijnbaar ingebouwde, tool genaamd cipher gebruiken om je schijf vol te schrijven. Op deze manier is enkel deze waarde nog terug te vinden, niet wat er oorspronkelijk stond.

Dan hoef je niets te herinstalleren, maar is wel alles wat er ooit op gestaan heeft weg. Vergeet echter niet dat sommige programma's resten in het register achterlaten, maar dat opruimen is een sport op zich. Helaas maken de gebruikelijke registercleaners er volgens de berichten die ik lees vaker een rommeltje van dan dat het daadwerkelijk iets oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locostyle
Ik wil windows behouden daarmee heb ik hem verkocht, dus alles van de schijf wipen op windows na..
Als ik nu Recovera doe dan vind die gewoon alles terug wat ik verwijderd had dat moet ik niet hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
In dat geval Cipher gebruiken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Persoonlijk zou ik echt never nooit een PC verkopen met een Windows installatie er op waar ik zelf mijn privé dingen mee gedaan heb. Een volledige format is toch wel echt het bare minimum voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-10 12:33
Locostyle schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 21:05:
Ik wil windows behouden daarmee heb ik hem verkocht, dus alles van de schijf wipen op windows na..
Als ik nu Recovera doe dan vind die gewoon alles terug wat ik verwijderd had dat moet ik niet hebben
Je kunt gewoon Windows herinstalleren na het wipen van je harddisk mbv de productcode(indien lager dan Windows 8, anders zit die vaak in de bios ingebakken.)

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-06 18:10
Kan je niet de windows wrna gelijk erop zettwn? Nadat hij gewiped is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Start CCleaner eens met Administrator rechten.
Rechter muisknop op de link in het startmenu of op je desktop, en dan Uitvoeren als Administrator.
Dikke kans dat CCleaner gewoon de rechten niet heeft om Secure Wipe te doen.

En anders gewoon nuken met DBAN en daarna Windows opnieuw installeren.
Aghanim schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 21:07:
Persoonlijk zou ik echt never nooit een PC verkopen met een Windows installatie er op waar ik zelf mijn privé dingen mee gedaan heb. Een volledige format is toch wel echt het bare minimum voor mij.
Same here. DBANnen en dan herinstalleren.

[ Voor 37% gewijzigd door McKaamos op 10-05-2016 21:09 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locostyle
Hoi ben nu Cipher aan het proberen ik heb het verplaatst naar morgen ochtend zou ik anders een windows cdrom kopen bij de mediamarkt?

Wat is DBAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Welke Windows heb je? Je kunt vanaf Windows 8 volgens mij ook je installatie herstellen zonder CV/DVD via het recovery menu (F8 of F10 bij opstarten geloof ik).

DBAN kun je via Google prima vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skelleniels
Locostyle schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 21:11:
Hoi ben nu Cipher aan het proberen ik heb het verplaatst naar morgen ochtend zou ik anders een windows cdrom kopen bij de mediamarkt?

Wat is DBAN
Windows ISO kan je gewoon downloaden van de Microsoft Site. Je hebt enkel de code nodig, maar dan moet je nog drivers installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locostyle
De drivers kan ik gewoon van internet halen neem ik aan? Hij is al wat ouder. Maar hier hebben ze het over DBAN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locostyle
Sorry dubbel post---

Zoiets? http://dban.org/download

[ Voor 40% gewijzigd door Locostyle op 10-05-2016 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
Dban is om je volledige schijf te wissen, hierna zal je echter Windows moeten herinstalleren omdat er dan niets meer op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locostyle
Oke ga ik dat maar doen denk ik, ik weet me god niet waar ik die windows code kan vinden ik zal wel een cd kopen bij de mediamarkt

gewoon dban downloaden en deleten neem ik aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Ja, alleen is het niet echt fijn voor je ssd, die krijgt dan een heleboel onnodige writes voor z'n kiezen. Je kunt bij een ssd ook gewoon een quick format doen vanuit de Windows setup. Over welke Windows versie hebben we het trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:58

br00ky

Moderator Harde Waren
Er zijn genoeg tools waarmee je de product code kan achterhalen. Google is je vriend :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locostyle
Windows 7, ik ben nu de iso aan het branden. Ja het gaat eigenlijk ook puur om me SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Er zijn genoeg keyfinders op internet waarmee je eenvoudig je Windows code kan achterhalen. Is dit een OEM PC (een PC van Dell, HP, Packard Bell etc)? Dan zou de code ook op een sticker aan de zijkant van de PC moeten staan, meestal op de linker onderkant van de linker zijplaat. Ook als de PC als geheel (inclusief montage en Windows) aangeschaft is bij een PC winkel zit een dergelijke sticker vaak op de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

br00ky schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 21:20:
Er zijn genoeg tools waarmee je de product code kan achterhalen. Google is je vriend :).
Bijvoorbeeld met ProduKey: http://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:45

M2M

medicijnman

en de windows key kun je vinden met tools van internet inderdaad, bijvoorbeeld de magic jelly bean keyfinder.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locostyle
Ik heb overlegd de koper vind het goed om zonder windows etc! Moet ik alleen even via DBAN alles verwijderen. Hopelijk is alles dan ook weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Locostyle schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 21:17:
Oke ga ik dat maar doen denk ik, ik weet me god niet waar ik die windows code kan vinden ik zal wel een cd kopen bij de mediamarkt

gewoon dban downloaden en deleten neem ik aan
Schijf met active@killdisk overschrijven (one pass zero) free software. En vervolgens een Windows 10 Insider preview installeren :)

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Locostyle schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 21:25:
Ik heb overlegd de koper vind het goed om zonder windows etc! Moet ik alleen even via DBAN alles verwijderen. Hopelijk is alles dan ook weg
DBAN krijgt alles wel weg. In ieder geval foetsie genoeg om de meeste die-hard IT-ers bij je data vandaan te houden. Als je Forensisch IT Detective bent bij de NSA of FBI is het een ander verhaal, maar DBAN zou sterk genoeg moeten zijn om ook hen bij je data weg te houden.
GerardVanAfoort schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 21:26:
[...]

Schijf met active@killdisk overschrijven (one pass zero) free software. En vervolgens een Windows 10 Insider preview installeren :)
Uhm, one-pass zerofill is gewoon een normale format. Dat is dus niet genoeg om simpele tools zoals Recuva bij je data weg te houden...

En waarom Win10 Insider Preview? Je kan gewoon de volle versie van Win10 downloaden en je Win7/8/8.1 key van je bestaande Windows gebruiken om Win10 te activeren. Dat kan nog gratis tot 29 Juli dit jaar.

[ Voor 36% gewijzigd door McKaamos op 10-05-2016 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locostyle
CD Erin en gaan dan maar :D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Als je de PC volledig leeg mag opleveren, go for it. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Dban is bedoelt voor harde schijven, niet aan te raden deze te gebruiken op ssd's. Nu zal je niet meteen iets merken van de extra slijtage maar netjes naar de koper is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 16:41

paradoXical

The ParadoX

Op zich geen lastige exercitie, formatteer de schijf en vul hem daarna in het geheel met een dummy-file, bijvoorbeeld een batch als deze. Als demo video download je er gewoon een via torrent (een die gratis is) ;)

SET /A iterate=1
:loop

copy c:\video.avi d:\video%iterate%.avi
SET /A iterate+=1

goto loop

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Nielson schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 21:38:
Dban is bedoelt voor harde schijven, niet aan te raden deze te gebruiken op ssd's. Nu zal je niet meteen iets merken van de extra slijtage maar netjes naar de koper is het niet.
Het is maar 3 write cycles per cel, bij default settings.
Belangrijkste aan DBAN is dat de data die hij schrijft, volledig random garbage is, waardoor je ook met technieken die residueel magnetisme gebruiken als recovery methode, er alsnog geen kaas van gemaakt kan worden.
Bij een SSD is dat veel sneller weg dan bij een HDD, en als 3 passes genoeg zijn voor een HDD, dan is dat het helemaal voor een SSD.
Die 3 passes die hij maakt, zetten echt geen zoden aan de dijk op de levensduur.
paradoXical schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 21:41:
Op zich geen lastige exercitie, formatteer de schijf en vul hem daarna in het geheel met een dummy-file, bijvoorbeeld een batch als deze. Als demo video download je er gewoon een via torrent (een die gratis is) ;)

SET /A iterate=1
:loop

copy c:\video.avi d:\video%iterate%.avi
SET /A iterate+=1

goto loop
Haha, dat is ook wel creatief ja :) Pseudo-random data als filler :)

[ Voor 24% gewijzigd door McKaamos op 10-05-2016 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Een SSD gooi je leeg met secure erase, is een ATA commando dat door nagenoeg elke SSD wordt ondersteund. Je SSD zal dan de mapping tables opnieuw initialiseren waarna je data gewoon niet meer te benaderen is.
Alleen als je de chips van de SSD zou solderen en rauw zou uitlezen krijg je er dan nog wat uit, maar waar bij een harddisk elke sector fysiek opvolgend is, staat bij een SSD die al wat langer in gebruik is alles kriskras doorelkaar en is daar niks meer van te maken.

Tig keer zerowriten of random zooi over je SSD schrijven zou ik persoonlijk niet doen, verkort je de levensduur mee en de prestaties zijn bagger daarna omdat alle cellen beschreven zijn na zo'n actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:49

ChUcKiE

Dus........

Ik wil twee SAN-schijven wipen voor de verkoop. Momenteel gebruik ik killdisk als wipe programma, maar die is nog 37 uur bezig met een van de twee schijven van 3TB.

Zijn er wipe programma's die dit proces een stuk vlotter kunnen afhandelen?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-10 15:21
Aangezien elke sector van je disk beschreven moet worden zit je vast aan de snelheid van de disk/sata bandbreedte.

Dus nee, waarschijnlijk is je schijf 100% van de tijd bezig met schrijven en is dit niet sneller te maken.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

ChUcKiE schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 12:07:
Ik wil twee SAN-schijven wipen voor de verkoop. Momenteel gebruik ik killdisk als wipe programma, maar die is nog 37 uur bezig met een van de twee schijven van 3TB.

Ligt er een beetje aan. Hoe heb je ze aangesloten?
Direct aan een SATA poort? Of via een USB adapter?
En als het een USB Adapter is, is het dan USB2 of USB3?

Op volgorde van traag naar snel is het USB2, USB3, SATA.
Hoe beter de interface, hoe sneller het wipe-proces gaat.
37 uur voor 3TB vindt ik nog best netjes trouwens. Aangesloten via SATA, gok ik?

Verder is de verwachte tijd afhankelijk van het gekozen wipe protocol en hoeveel passes en verificatierondes hij uitvoert.
Het kan wel sneller maar dat is potentieel minder secure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ChUcKiE schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 12:07:

Ik gebruik Hard Drive Eraser. Als je een Zero Wipe doet is ie binnen een uurtje of 7 wel klaar.

Edit: Ik wipe mijn schijven op USB3, dus intern zal nog wel wat sneller zijn. Het hangt natuurlijk ook af van welke manier je gebruikt. Als je DoD gaat gebruiken die 6x alles overschrijft kost het ook 6x zoveel tijd. Een Zero Wipe is sowieso al ruim voldoende.

[ Voor 22% gewijzigd door PilatuS op 21-10-2016 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:49

ChUcKiE

Dus........

Ik heb de harddisk aangesloten via USB, extern. Ondertussen een Hard Disk Erarse met een Zero Overwrite aangezet. Deze staat al meer dan 12 uur aan. Straks als ik thuis kom van het werk maar eens bekijken hoe het ervoor staat.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Pagina: 1