Lichte waterschade laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:36
Gisteren heb ik een laptop gekregen met lichte waterschade. Een flesje is gaan lekken in de tas war de laptop ook in zat. Nu hebben ze hem gewoon geprobeerd aan te doen wat niet zo slim is natuurlijk.
Ik heb hem vandaag helemaal uit elkaar gehaald en volgens mij is er nooit heel veel water in gekomen, maar wel net bij de ingang van de voeding.

Het gaat om een ASUS X301A-RX079V

Wanneer je hem aanzet gaan er 2 lampjes branden, van de power en de wifi.

Ik ben in het bezit van een multimeter, kan ik hiermee eventueel dingen testen en uitsluiten?
Ik test hem telkens, zonder hdd, geheugen, wifi chip, toetsenbord en scherm.

Dit is alles wat ik kon vinden en heb ik geprobeerd schoon te maken met 91% alcohol.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/s/vg3qyxsk6dlw2l6/Foto%2010-05-16%2017%2034%2034%20%281%29.jpg?dl=0

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/s/x4a1ia4giyrknnn/Foto%2010-05-16%2017%2036%2032.jpg?dl=0

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/s/fz29xmxhqpm90pr/Foto%2010-05-16%2018%2004%2013.jpg?dl=0

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/s/spfft6rbintobpa/Foto%2010-05-16%2018%2010%2028.jpg?dl=0

Edit: ik zal straks even proberen de plaatjes kleiner te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Gait op 10-05-2016 20:28 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:01
op plaatje drie zie je naast het grijze"blokje" wel een zwart blokje dat "schade" modeglijk heeft opgelopen maar dat deel zie ik eigenlijk niet heel erg duidelijk. Voor de rest zien voor mijn oog de printjes er nog goed uit.

Een laptop kan tegenwoordig direct lampjes aandoen omdat er ze direct testen of iets aanwezig is of niet en daardoor direct vastlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 19:53
Zie er niet veel aan, maar corrosie vormt zich pas later. Maar persoonlijk zou ik hem nog even een dagje laten liggen om het mogelijke water wat ergens tussen is gekomen op te laten drogen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
Heeft iemand ook enig idee hoe ik aan een block diagram voor dit moederbord kan komen? Dan kan ik met de multimeter het eea gaan proberen te controleren.

Via onderstaand filmpje probeer ik het eea te checken.

Edit: Ik heb ASUS via hun site benaderd, maar ze mogen dit niet afgeven.

Edit 2:Ik heb de DC poort op het moederbord gecheckt en ook de connector van de accu. Deze krijgen de voltages die ze moeten krijgen. Nu wil ik de 5V en 3,3V op het mobo checken. Volgens mij moet ik de RT8206L chip hiervoor hebben.

Daarbij hoort deze datasheet.

Volgens mij moet ik de multimeter op Ohm zetten, maar ik weet niet goed welke punten ik moet pakken. dat komt later pas
Wat ik nog niet vermeld had is dat de CPU wel opwarmt.

[ Voor 78% gewijzigd door Gait op 11-05-2016 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 19:53
Als je spanning wilt meten: op Volt (gelijkspanning) zetten in elk geval.
Die spanningen moet je ook al kunnen vinden op het io board btw

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
Tens schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 17:35:
Als je spanning wilt meten: op Volt (gelijkspanning) zetten in elk geval.
Die spanningen moet je ook al kunnen vinden op het io board btw
Klopt inderdaad, ik zat even fout. De spanning komt wel op het IO board.

Hier wordt stap 1 uit het filmpje nader uit gelegd.

Deze afbeelding staat ook in de eerder aangegeven datasheet.
Ik probeer nu of er tussen de 6V-25V op de VIN staat (pin 6) deze verbind ik dan met de GND (pin 21).
Echter haal ik niet de waarde tussen 6V-25V. Ik ben bang dat dit toch een te lastige klus is en dat ik het maar moet gaan opgeven.
Is het misschien wat om een moederbord te bestellen via AliExpress?

[ Voor 13% gewijzigd door Gait op 11-05-2016 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Vermoedelijk is die IC met de corrosie kapot. Die is wel te vervangen. Zeker omdat de rest van de componenten er op het eerste oog nog goed uitzien lijkt me dit het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
rvanpruissen schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 08:25:
Vermoedelijk is die IC met de corrosie kapot. Die is wel te vervangen. Zeker omdat de rest van de componenten er op het eerste oog nog goed uitzien lijkt me dit het proberen waard.
Bedoel je de connector? Want die laat namelijk gewoon 19v door.

Die chip waar ik naar de datasheet link geeft bij de meting van de VIN geen 6v-25v of ik meet niet goed. Maar als dat wel zo is betekend dit dan automatisch dat die chip niet goed is of?

[ Voor 20% gewijzigd door Gait op 12-05-2016 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Ik bedoelde de chip waar jij het ook over hebt. Je zou de weerstand tussen Vin en ground (een van de schroefgaten bijvoorbeeld) kunnen meten. Als deze erg laag is, heb je kortsluiting op deze voedingslijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
Ik heb een nieuw moederbord besteld via aliexpress, de fan gaat nu draaien alleen krijg ik nog geen beeld.
De eerste keer nadat ik de stroom eraf haal blijft de fan draaien, druk ik heb uit dan blijft hij opnieuw opstarten.

Edit: ook wanneer ik via de VGA poort een monitor aansluit krijg ik geen beeld.

Nu valt mij ineens het volgende op.
Onderstaande afbeeldingen zijn beide van een X401 mobo, maar de ene heeft een extra aansltuing ongeveer tpv de connector van de accu. Hoe kan dit verschil en heeft dit er mogelijk wat mee te maken?

http://image.dhgate.com/desc_301490262_00.jpg

http://g02.a.alicdn.com/k...-A05-31XJ1MB00N0-Main.jpg

Edit 2:
De HDD gaat volgens mij ook niet aan, de CPU wordt wel wat warm (gewoon normaal).

Zou de CPU dood zijn?

[ Voor 60% gewijzigd door Gait op 05-08-2016 17:55 ]

Pagina: 1