Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop zeer traag soms 15 minuten wachten

Pagina: 1
Acties:
  • 3.809 views

Vraag

• Rickjuh
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Mijn Toshiba satelite laptop van misschien net 2 jaar oud waarvan 1 jaar gebruikt is zeer traag de laatste tijd.
Soms moet ik 15 minuten wachten eer dat ik iets op de laptop kan uitvoeren.

Dit is de laptop: pricewatch: Toshiba Satellite C50D-A-13U

Op de laptop staat Windows 7 en kwa bestanden staat er alleen maar muziek op en documenten van toendertijd mijn school.

Iemand een idee hoe ik hem weer sneller krijg?
Opnieuw installeren heeft weinig nut denk ik.

En ik heb nog altijd problemen met oudere spellen te spelen op deze laptop.
Spellen zoals Rollercoaster tycoon en Anno kan hij niet draaien, maar Red alert wel en oudere spellen van command en conquer wel.
Iemand hier een oplossing voor?

[ Voor 10% gewijzigd door Rickjuh op 10-05-2016 19:35 ]

Alle reacties

• timal
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-10 20:54

timal

hey

Probeer eens te achterhalen door welke processen je computer zo traag aanvoelt, gewoon even taakbeheer openen en dan naar je resource monitor (onder tabblad performance). Daar zie je vaak al meteen of het je schijf is die op volle toeren draait of je processor die volledig belast wordt. Als je dat weet kan je ook even kijken door welke processen dit hoge gebruik komt.
En is het trouwens dat je computer continu traag is, of dat hij af en toe alleen helemaal vast hangt?
Anders kan je altijd eens proberen je schijf te defragmenteren, misschien levert het iets op. En naar mijn weten heeft opnieuw installeren meestal juist nut. Als je het geld ervoor over hebt zou je er ook meteen een SSD in kunnen zetten, gaat een wereld van verschil maken als je schijf juist veel wordt belast. Een 250GB variant is zo duur niet meer, en voor jouw gebruik (Windows 7, muziek en wat documenten) ruim voldoende.

Over die spellen die niet meer werken, even zoeken op het internet (en dan vooral wat voor foutmeldingen je krijgt). Vaak zijn het bepaalde instellingen waarbij het nog wel werkt (bv. geluid uit, specifieke resolutie).

Succes!

• Rickjuh
  • Niet online
Oke zal ik dat eens proberen.

Betreft de spellen, ik krijg geen foutmeldingen maar een heel scherm vol groene en paarse en blauwe pixels.
Dit op alle resolutie instellingen van de spellen.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Rickjuh schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 19:26:
Over het algemeen wordt onverklaarbare traagheid veroorzaakt door adware, malware en virussen. Als dit het geval is, is het juist aan te raden om Windows opnieuw te installeren (en ga dan meteen voor Windows 10). En ben het eens met de persoon hierboven mij, Windows opnieuw installeren heeft altijd zin, ik heb de meest trage beestjes zien veranderen in snelheidsmonsters na het opnieuw installeren van Windows.

Het kan ook zijn dat je harde schijf langzaam aan het overlijden is, dit veroorzaakt ook traagheid. Je kan dit controleren door je harde schijf te checken met HD Tune, kies in dit programma voor 'Health' tab en post daar even een screenshot van.

Ga vervolgens naar tabblad 'Error scan', vink 'Quick Scan' uit en druk op 'Start'. Deze scan kan goed een aantal uur duren, als die klaar is post ook daar even een screenshot van.

[ Voor 11% gewijzigd door rens-br op 13-05-2016 10:30 ]

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:51
Problemen met oudere spellen draaien? Klinkt als een compatibility probleem.
Kijk hier eens naar:

https://steamcommunity.co...filedetails/?id=282196403

(Ik heb RCT als voorbeeld genomen bij de Steam editie, maar de manier van de compatibilty is vergelijkbaar bij alle andere programma's)

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Nat-Water schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:07:
Problemen met oudere spellen draaien? Klinkt als een compatibility probleem.
Ik zou eerst focussen op de traagheid in het algemeen en daarna pas richten op de spellen. Anders heb je dadelijk allerlei instellingen gewijzigd, waardoor de spellen het goed doen. Blijkt er alsnog een clean install nodig te zijn.

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:51
rens-br schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:09:
[...]

Ik zou eerst focussen op de traagheid in het algemeen en daarna pas richten op de spellen. Anders heb je dadelijk allerlei instellingen gewijzigd, waardoor de spellen het goed doen. Blijkt er alsnog een clean install nodig te zijn.
Ik heb de traagheid bewust niet aangestipt in mijn reactie omdat de andere reacties hier al goed op ingaan en ik er weinig op toe te voegen heb :). Ik heb alleen het punt aangestipt waar nog niet echt duidelijk advies op was gegeven.

[ Voor 4% gewijzigd door Nat-Water op 13-05-2016 11:14 . Reden: schoonheidsfoutjes ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Rickjuh schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 19:26:
Opnieuw installeren heeft alleen nut, als alles geprobeerd is en niets werkt, het kan dus wel degelijk nut hebben!

Verder: controleer even of er apparaten zijn met verouderde drivers en update die dan. Ook de Windows updates zou ik zeker even controleren.

• Rickjuh
  • Niet online
Oke bedankt voor de reacties, ik ga van de week eens op de laptop jullie antwoorden uitproberen.
Als dit uit eindelijk niet werkt installeer ik windows 7 opnieuw, geen windows 10 want die vind ik niet fijn werken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Windows 10 draait doorgaans sneller op zelfde hardware, dus toch iets om te overwegen...

Maar goed, dat is hele verhaal: zelfde hardware. Je hebt niets veranderd aan de hardware van dit systeem, wel aan de software. Het probleem zal dus ook daar liggen.

Ik verplaats dit topic voor je richting Softe Goederen.

Move OH -> CSA

Oslik blyat! Oslik!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Rickjuh schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 22:09:
Oke bedankt voor de reacties, ik ga van de week eens op de laptop jullie antwoorden uitproberen.
Als dit uit eindelijk niet werkt installeer ik windows 7 opnieuw, geen windows 10 want die vind ik niet fijn werken.
Nog een trial virus scanner aanwezig? Ondanks dat deze verlopen kan zijn blijft deze wel services draaien, vooral McAfee..! Zo ja op de website van AV maker de removal tool downloaden voor het betreffende pakket. (nooit via Google zoeken want er zijn 1001 scams die je 'hun' removal tool aanbieden..)

NRG

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:56
In aanvulling op wat Vermeulen te berde brengt. Eset heeft een nuttige KB pagina met een lijst van removal tools van veel voorkomende AV programma's: Uninstallers (removal tools) for common Windows antivirus software.

• Rickjuh
  • Niet online
Hier bij de screenschot van HD tune:

http://i68.tinypic.com/1znsh14.png

Verder heb ik Avast geinstalleerd als virus scanner, deze is 1 jaar geldig na activering elke keer.

Verder zie ik bij taakbeheer dat de Processor steeds rond de 50% zit.

[ Voor 17% gewijzigd door Rickjuh op 17-05-2016 21:06 ]

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

50% ook kort na opstarten en zonder dat je zelf nog programma's start? Zet Windows defender eens uit. En check of je nog nieuwere drivers kunt downloaden van http://www.toshiba.nl/support/drivers/
Ooit weleens een bios update gedaan? En gebruik je nog andere realtime virus/malware/register tools?

NRG

• Rickjuh
  • Niet online
De processor draaide 50% ja bij het starten van de pc alleen apple software update was omhoog gesprongen.

Heb nog nooit een bios update gedaan?
Verder staan er nog wel wat anti malware en virus scanners op ja.

• Rickjuh
  • Niet online
Up...

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Rickjuh schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 19:20:
De processor draaide 50% ja bij het starten van de pc alleen apple software update was omhoog gesprongen.

Heb nog nooit een bios update gedaan?
Virusscanners? Hoeveel precies als ik vragen mag en welke programma's zijn dat precies? Over het algemeen is één virusscanner aan te raden, op het moment dat je er twee hebt geïnstalleerd gaan ze elkaar in de weg zitten.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

GerardVanAfoort schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 12:41:
Nog een trial virus scanner aanwezig? Ondanks dat deze verlopen kan zijn blijft deze wel services draaien, vooral McAfee..! Zo ja op de website van AV maker de removal tool downloaden voor het betreffende pakket. (nooit via Google zoeken want er zijn 1001 scams die je 'hun' removal tool aanbieden..)
Je wilt niet suggereren zonder virusscanner te werken :X Hooguit even als test tijdelijk uitschakelen. Als er 1 draait, meer dan 1 realtime virusscanner kan fout gaan. Rickjuh, geef dus inderdaad even aan wat/hoe.

Maar inderdaad: altijd naar de website van de fabrikant zelf gaan als de gewone uninstaller niet voldoet. (Al is het overzicht van EricJH in "Laptop zeer traag soms 15 minuten wachten" ook OK).

Welke processen gebruiken de CPU, de HDD, geheugen, etc? Je kunt voor een diep overzicht Systinternals Proces Monitor gebruiken. (Edit: de kolommen Read Bytes en Write Bytes moet je geloof ik wel eerst even aanvinken na opstarten).

En onderzoek of je last hebt van malware, lees wat algemene tips door uit wat topics in Beveiliging & Virussen.

[ Voor 4% gewijzigd door F_J_K op 31-05-2016 07:50 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Rickjuh schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 19:20:
Ja daar gaat het dan goed fout. 1 virus scanner idd en die hoef je dan ook niet uit te zetten.
Qua malware en exploit een combi erbij van bv https://nl.malwarebytes.org/antiexploit/ en https://nl.malwarebytes.org en eventueel SpywareBlaster http://www.brightfort.com

Bovenstaande met 1 virus scanner zal een computer niet vertragen.

NRG

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Gewoon opnieuw installeren en als je jezelf een lol wil doen scoor je een 2e hands ssd.
Voor een paar tientjes is het werkelijk een geweldige investering qua snelheid van je laptop.
Ook mijn oude laptop met een core2duo draait nog als een zonnetje voor standaard huis tuin en keuken werk.
Beste investering die je ooit zult doen voor die laptop en je rekt zijn levensduur qua bruikbaarheid zo met een paar jaar op.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Rickjuh
  • Niet online
Ik heb Avast er op staan en anti malware bytes, verder zal er nog wel een standaard viruscanner er op staan van windows.
Als ik er een ssd in wil dan zou ik graag een van rond de 500 gb willen hebben.
Maar dan zou mijn videokaart wel de oude spellen moeten kunnen draaien anders heb ik niks aan een ssd als ik geen spellen kan spelen.
Want nu krijg ik blokken beeld van groen en paars en blauw en bij mijn vriendin haar asus xc550 (volgens mij) van 1 en half jaar oud draaien deze prima kwa beeld.

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Wat een gemakzucht... Controleer is of ie aanstaat dan en zet Defender dan uit! 2 virusscanners is stroop!

NRG

• Rickjuh
  • Niet online
Nou ik heb vandaag de laptop geupgrade naar windows 10.
Rollercoaster werkt nu, maar ik heb nog een of ander virus op de pc.

Bij Chrome blijft er steeds een irritante balk komen voor te zoeken en reclame zooi.
Nu kan ik bij programma's verwijderen hohosearch niet verwijderen omdat deze een bestand mist in de C schijf.

Hoe kom ik van deze malware/virus af?

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Open even een nieuw topic in Beveiliging & Virussen - maar kijk dan eerst relevante topics in het subforum door en geef een helder overzicht in de topicstart incl. de resultaten van de verwijdermethoden die je ook daar zult vinden.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Rickjuh
  • Niet online
Nou ik heb de laptop toch maar opnieuw geïnstalleerd naar Windows 7 en toen geupdate zodat de virussen er ook af zijn..
Maar nu krijg ik bij rollercoaster tycoon uitbreidingspakketten steeds een fout melding bij het installeren als hij bijna klaar is.
En kan niks anders doen dan afsluiten.

Dit probleem had ik voor de update ook al en was toen verholpen door 1 keer rollercoaster te verwijderen en daarna weer opnieuw te installeren, toen ging het wel goed.

Weet iemand wat ik nog kan proberen?

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Legale versie van het spel? Anders weet ik de oorzaak wel... ;)

Als legaal: we kunnen weinig met "een foutmelding", dat is te weinig concreet. Ik stel voor dat je voor dit probleem een los nieuw topic opent in Spielerij - Problemen & Vragen aangezien het over een spel gaat. Geef dan wel voldoende en concrete info over situatie en oplospoging in de topicstart :)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.