MacBook Pro (2014) als (media)server

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeterisVulpes
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-06 01:34
Dag Tweakers

Ik zou graag een perfect werkende MacBook Pro (11,3) Retina 15 inch (mid 2014) willen inzetten als mediaserver.

Alvast even de specs:

2,5GHz Intel Core i7 (quadcore), 16 GB ram, nVidia GeForce GT 750M. Extra's: twee Thunderbolt-poorten en 2 USB 3.0 poorten

Wat is voornamelijk het doel?

Soort van "mediaserver" met Plex-software.

Deze eisen zijn heel belangrijk:
  • de Mac via het intern netwerk kunnen "wakker maken" vanuit slaapstand en uit-stand
  • een externe opslag-configuratie vinden, wat wel iets mag kosten. Voorkeur voor 6 TB, minimum USB 3 (voorkeur Thunderbolt). MAAR die externe opslag-configuratie moet bij voorkeur automatisch in slaapstand gaan als de Mac in slaapstand gaat.
Voor die tweede opsomming zit ik alvast even met de handen in het haar. Ik heb handleidingen van Western Digital en LaCie gelezen, en via USB3 zou dat in principe mogelijk moeten zijn... maar over Thunderbolt wordt nooit gesproken. Ik zie het niet echt zitten op die schijven zelf elke nacht handmatig te moeten uitschakelen...
Ik zat bijvoorbeeld aan deze te denken:
pricewatch: LaCie d2 Thunderbolt 2 6TB Zilver

Dit heb ik alvast wel nodig:

pricewatch: Apple Thunderbolt to Gigabit Ethernet Adapter
pricewatch: Twelve South BookArc for MacBook Pro & Retina

 MacBook Pro 16" Late 2019 & UniFi netwerk  iPhone 14 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik weet niet wat je wilt maar geef mij die macbook krijg jij een perfecte mediaserver die plex draait. Advies Atom bordje met voldoende sata aansluitingen en gigabit. ClearOS (linux distro) erop en plex.
Dit is echt zonde en zwaar overkill. Voor de tweede hands prijs van die Macbook koop je een dikke server die alles doet wat jij wilt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-06 10:07

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Kan je niet beter een Synology NAS kopen?
Dat is gewoon goedkoper dan thunderbolt

Bovendien kan deze gewoon 24/7 aanstaan en zit je niet met het wake probleem.

En naar mijn mening is het wel een beetje zonde om een Macbook voor zulke taken in te zetten. Een NAS doet dat gewoon beter. Verkoop die Macbook en koop een dikke NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-06 11:49
Of als je op Apple wilt blijven.

Mac Mini als Media server met plex, hoeft niets speciaals te zijn i5 met 8GB is zat en als storage gewoon met 1Gbit LAN aan een SYnology NAS.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-06 08:53
SpoekGTi schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 12:29:
Of als je op Apple wilt blijven.

Mac Mini als Media server met plex, hoeft niets speciaals te zijn i5 met 8GB is zat en als storage gewoon met 1Gbit LAN aan een SYnology NAS.
Plex werkt zelfs prima met de meeste celerons. Een Corei5 is alleen nodig als je meerdere streams hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeterisVulpes
Ik begrijp enerzijds wel dat het ietswat zonde is gezien de goede hardware in de MBP, maar langs andere kant: ik heb de hardware reeds in bezit, en ik heb niet zo'n zin om met tweedehands verkoop bezig te zijn... Vandaar dat ik de laptop via deze weg een "tweede leven" geef.

Maar ik zit inderdaad met dat wake-on-lan via het intern netwerk probleem... Gaat dat lukken via die thunderbolt-naar-ethernet adapter?

Die externe schijf met Thunderbolt zal ik alvast achterwege laten, dat is overkill gezien ik die transferspeeds eigenlijk niet nodig heb. USB volstaat ruim, of inderdaad een NAS via netwerkkabel.

Maar dan blijft mijn oorspronkelijke vraag nog wel overeind: gaat zo'n NAS automatisch in een soort van slaapstand als er geen activiteit is?
m3gA schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 12:30:
Een Corei5 is alleen nodig als je meerdere streams hebt.
Tot 4 gelijktijdige 1080p HD streams moet mogelijk zijn, waarvan hij bij 1 ook echt daadwerkelijk met decoderen on the fly (stream naar Chromestick)

[ Voor 21% gewijzigd door VeterisVulpes op 11-05-2016 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-06 11:49
VeterisVulpes schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 12:55:
Ik begrijp enerzijds wel dat het ietswat zonde is gezien de goede hardware in de MBP, maar langs andere kant: ik heb de hardware reeds in bezit, en ik heb niet zo'n zin om met tweedehands verkoop bezig te zijn... Vandaar dat ik de laptop via deze weg een "tweede leven" geef.

Maar ik zit inderdaad met dat wake-on-lan via het intern netwerk probleem... Gaat dat lukken via die thunderbolt-naar-ethernet adapter?

Die externe schijf met Thunderbolt zal ik alvast achterwege laten, dat is overkill gezien ik die transferspeeds eigenlijk niet nodig heb. USB volstaat ruim, of inderdaad een NAS via netwerkkabel.

Maar dan blijft mijn oorspronkelijke vraag nog wel overeind: gaat zo'n NAS automatisch in een soort van slaapstand als er geen activiteit is?

[...]

Tot 4 gelijktijdige 1080p HD streams moet mogelijk zijn, waarvan hij bij 1 ook echt daadwerkelijk met decoderen on the fly (stream naar Chromestick)
Op die NAS vraag, Ja dat kan je instellen.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:27

nelizmastr

Goed wies kapot

Tweede leven? Dat apparaat heeft de komende 4-5 jaar zijn eerste er nog niet eens opzitten. Waarom een laptop van 2-3k kopen om hem na een jaar of twee weer af te doen en te degraderen tot "server".

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geteisem
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-01 12:36

Geteisem

Bonnetje

nelizmastr schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 14:11:
Tweede leven? Dat apparaat heeft de komende 4-5 jaar zijn eerste er nog niet eens opzitten. Waarom een laptop van 2-3k kopen om hem na een jaar of twee weer af te doen en te degraderen tot "server".
Niet om te zeiken maar precies wat ik dacht bij het lezen van de openingspost. 8)7

www.gevoeligeplaten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:16

talin

ES-MA

ik heb een Mac mini G4 uit 2006 ( dus 10 jaar oud ) met 2 externe 2TB USB ( 2.0 ) schijven waar alle content op staat.
die mac mini is 2de hands en nieuwe schijven gekocht.

daar staat al mijn films en muziek op, die allemaal te streamen zijn in ons netwerk.
2x apple tv, x aantal iPad's en iPhone's.

geen plex nodig, geen dure hardware en erg stabiel, draait al zeker 7 jaar zo.
kan me niet eens meer herinneren wanneer ik heb gereboot.

nieuwe films gooi ik op de mini in handbrake en die zet ze als ze klaar zijn in iTune's

[ Voor 10% gewijzigd door talin op 12-05-2016 10:16 ]

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:13
talin schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 10:15:
*knip*

geen plex nodig, geen dure hardware en erg stabiel, draait al zeker 7 jaar zo.
kan me niet eens meer herinneren wanneer ik heb gereboot.

*knip*
Plex is ook geen software wat nodig, maar software wat heel erg handig is. Plex werkt gemakkelijk en het bied features die veel andere streaming software niet heeft. Misschien moet je het toch maar eens proberen, in veel gevallen kun je het namelijk gewoon gratis gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-06 16:37
ThomasG schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 10:40:
[...]
Plex is ook geen software wat nodig, maar software wat heel erg handig is. Plex werkt gemakkelijk en het bied features die veel andere streaming software niet heeft. Misschien moet je het toch maar eens proberen, in veel gevallen kun je het namelijk gewoon gratis gebruiken.
Ik moet toch zeggen dat een mac mini met externe schijf toch echt makkelijker werkt hoor. Misschien ligt het ook aan mijn NAS, maar man wat een gekut met aanmelden en inschrijven enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeterisVulpes
Een witte MacBook uit 2007 met volgende specs:

Intel Core 2 Duo 2.0 GHz (dualcore), 4 GB ram, 240 GB SSD (sata I), Intel GMA 950 (64 MB)

Kan deze nog vlotjes Plex server draaien, of is die te oud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
nelizmastr schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 14:11:
Ik zit op dit moment te typen op een MBPr mid-2014 13"... en hij voelt nog als nieuw. Net zoals vele anderen zou ik lekker een Atom PC'tje / NUC of Mac MINI aanraden.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-06 16:37
VeterisVulpes schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 13:33:
Een witte MacBook uit 2007 met volgende specs:

Intel Core 2 Duo 2.0 GHz (dualcore), 4 GB ram, 240 GB SSD (sata I), Intel GMA 950 (64 MB)

Kan deze nog vlotjes Plex server draaien, of is die te oud?
Ja hoor. Ik heb een Mac mini 2009 C2D 4GB, 40GB SSD en die kan dat ook nog prima aan. Transcoding zou ik echter zoveel mogelijk vermijden als je cliënts genoeg rekenkracht hebben. Ik gebruik zelf infuse op iPhone en iPad en dat speelt alles netjes af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeterisVulpes
OK, dan gaan we daar is een klein projectje van maken :) Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
VeterisVulpes schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 12:55:
Mocht je niet zo met tweedehandsverkoop bezig willen zijn: ik heb hier een zeer nette MacBook uit 2008 met 8GB Ram en 128GB SSD die ik bijna blindelings wel met die van jou wil ruilen. Sterker nog, ik wil Plex en dergelijke er ook nog wel voor je op zetten als je dat graag wilt.

Je bent natuurlijk vrij om met je geld om te gaan zoals je zelf wilt, maar een apparaat wat nog meer dan €1000 op kan leveren als kasplantje gaan neerzetten is een enorme zonde. Die MacBook Pro gaat de hele dag uit z'n digitale neus staan te peuteren...
Pagina: 1