Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SSD bijplaatsen, warmteontwikkeling?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• marcovo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-11 20:17
Een paar jaar terug heb ik in mijn computer een tweede harde schijf laten bijzetten. Op dit moment zitten er een 128 GB en een 1TB schijf in, de eerste zit op de 'normale' plek (in het 3.5 inch rekje, onderin de PC). De laatste zit daar bovenop gemonteerd, op een iets minder standaard manier. In principe was er plek voor twee harde schijven in het rekje, maar de reden om er maar 1 in te zetten en de andere erboven was vanwege warmteontwikkeling.

Nu gaat mijn vraag niet over die PC maar over een andere, waar ik een SSD in wil bijzetten. Op dit moment zit er (in het 3.5 inch rekje) een diskettelezer en een HDD, met nog plek daartussen voor 1 component. Nu vroeg ik me af of het verstandig is om de SSD hiertussen te plaatsen, of niet? In principe denk ik, de slots zitten er, dus moet je ze ook kunnen gebruiken? Aan de andere kant weet ik niet in hoeverre warmteontwikkeling hier een probleem kan zijn?

Beste antwoord (via marcovo op 12-05-2016 20:54)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een SSD gebruikt maar heel weinig stroom en produceert daardoor ook maar heel weinig warmte. In een compleet afgesloten laptop zonder enige koeling werkt een SSD ook perfect, dus in iedere PC, met of zonder koeling moet het ook prima werken.

Alle reacties

Verwijderd

Ik weet niet of jij fans aan de voorkant hebt zitten(neem aan dat de diskettelezer aan de voorkant zit). Kun je even je hele fan opzet melden? Maakt het wat makkelijker:)

• marcovo
Er zit 1 fan op de processor, en 1 aan de achterkant. Verder niet, niet op de voorkant en ook niet op de gpu.

De diskettelezer zit inderdaad aan de voorkant.

Overigens over fans gesproken, ik kwam er vandaag ook achter dat de CPU fan heel lang niet gedraaid heeft omdat het stroomkabeltje daarvan er niet in zat. De computer deed het desondanks wel altijd. Geen idee hoe dit kwam, maar ik heb 'm er weer in gedaan. Vanmiddag was de processor zo'n 52 graden C, en de mobo 84. Zo eens kijken wat het met CPU fan wordt.

[ Voor 66% gewijzigd door marcovo op 10-05-2016 17:55 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een SSD gebruikt maar heel weinig stroom en produceert daardoor ook maar heel weinig warmte. In een compleet afgesloten laptop zonder enige koeling werkt een SSD ook perfect, dus in iedere PC, met of zonder koeling moet het ook prima werken.

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:51
Een SSD moet best warm worden voordat er een probleem met performance komt. Met een tooltje als HardwareMonitor (de gratis versie) kan je zien wat de huidige disk doet. Komt deze niet boven de 35/40 graden uit. Dan kan je er wel een ssd bijplaatsen. Ik zou deze er niet bovenop leggen.

Verwijderd

marcovo schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 17:52:
Vanmiddag was de processor zo'n 52 graden C, en de mobo 84. Zo eens kijken wat het met CPU fan wordt.
Dat vind ik behoorlijk hoge temperaturen. Is dat idle of load? Hoe ziet je hele systeem eruit?

• marcovo
@Hennie-M:
De computer staat nu even aan en de harde schijf is zo'n 36 graden C, dus dat klinkt dan prima. Met 'ik zou deze er niet bovenop leggen', bedoel je dan letterlijk niet erboven op *leggen*, of ook niet er boven plaatsen in het slot?

@ACB2401:
In ieder geval niet onder zware load. Nu de CPU-fan aan staat lijkt deze niet boven de 40 graden C uit te komen (hangt tussen 33 en 36 in), maar is het moederbord nog steeds 82 graden (volgens Speccy). Op dit moment draait alleen windows XP (die ik meteen van plan ben te vervangen) en Speccy, niets anders.

Het hele systeem is zo'n beetje als volgt:
MoederbordIntel AA D97573 / DG31PR
ProcessorIntel Dual E2160
RAMNaar mijn weten 3GB DDR2, Speccy zegt echter 4GB
GPUGeForce 8400GS
HDDMaxtor GB160M0
VoedingKY500 - ATXA (weet ff niet welk merk)

Ik was ook enigszins geschokt van de 82 graden, maar ik heb verder geen ervaring met dat programma (is het betrouwbaar?), en ik weet ook niet of het moederbord beter te koelen is? Of is dit een voorteken dat er iets anders (serieus) mis is?

[ Voor 14% gewijzigd door marcovo op 10-05-2016 18:20 ]

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:51
marcovo schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 18:12:
@Hennie-M:
De computer staat nu even aan en de harde schijf is zo'n 36 graden C, dus dat klinkt dan prima. Met 'ik zou deze er niet bovenop leggen', bedoel je dan letterlijk niet erboven op *leggen*, of ook niet er boven plaatsen in het slot?
Dan bedoel ik inderdaad fysiek er op leggen :) Of erger nog, erop plakken met dubbelzijdige tape.

Maar als er lucht tussendoor kan, dan is het al vrij goed hoor.

• marcovo
Ok bedankt voor de verduidelijking Hennie-M :) .

Wat betreft die temperatuur, kan ik dit misschien het beste eens na laten kijken voordat ik spullen erbij ga aanschaffen? Of is 82 graden C niet zo'n probleem voor een moederbord? (Eerlijk waar geen idee, het klinkt best hoog...)

Edit:
Speedfan rapporteert het volgende:

OnderdeelTemp
GPU59
System84
CPU46
AUX127
HD040
Core 034
Core 134
Core59
Ambient0

[ Voor 47% gewijzigd door marcovo op 10-05-2016 18:41 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PilatuS schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 17:59:
De warmteproductie van de SSD is inderdaad vrijwel zeker het probleem niet. Wat het wel kan doen is de beschikbare ruimte voor de HDD eronder om z'n warmte kwijt te raken beperken, waardoor dat alsnog kan overhitten.

Aangezien het niets te maken heeft met de SSD zelf kun je dit makkelijk simuleren door stuk karton ofzo in 2.5" form factor te knippen en erin te stoppen. Stabiel? Dan kun je ws veilig een SSD erin doen. Niet stabiel? Dan geen goed idee.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1