• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Goedendag!

ik heb hier 2 Dell Latitude E6410's zo goed als identiek aan elkaar.
1tje die gebruik ik dagelijks en die werkt prima, met pricewatch: Corsair Vengeance CMSX8GX3M2A1866C10 geheugen er in.

de andere er bij gekocht als onderdelen donor, gezien de verkoper hem als morsdood verkocht, gelukkig is die dat niet.. maar goed met 2GB er in is het niet vooruit te branden natuurlijk.

een setje pricewatch: Kingston ValueRAM KVR13S9S8K2/8 op de kop getikt, en deze er ingezet.. echter meteen wil W10 niet meer opstarten, ook een frisse installatie lukt niet (ook van W7 niet)...
heb ook beide modules apart van elkaar geprobeerd in beide sloten, hielp ook niet.

oude 1GB modules er weer in en geen enkel probleem meer..
de kingston modules maar eens in mn daily gestopt.. en meteen ook niet meer willen opstarten, en in een reboot loop komende.

de bios van beide laptops ziet keurig dat er 2x 4GB aanwezig is en maakt er ook verder geen bezwaar over.

beide setjes zijn ook gewoon 1.5V alleen de snelheid is verschillend.. 1333mhz vs 1866mhz.. ?
maar ook dat zou volgens mij geen probleem mogen zijn?
als ik Kingston hun eigen memory tool mag geloven zou 1066mhz / 1333mhz goed genoeg zijn? ook de tool van Transcend komt met 1066 / 1333mhz modules op de proppen...

voor de volledigheid ook de Corsairs nog even in de 2de laptop gestoken en dan start W10 zonder moeite.

enige waar ik nu op uitkom is dat beide kingston modules kapot zijn*?
of zie ik nou domweg iets over het hoofd?

* geen andere DDR3 So-DIMM lustende hardware om het op te kunnen testen

404 Signature not found

• Harmonizer
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-06-2022
Bios al eens alles op default gezet? Valt er wat in te stellen aan snelheden in de bios? Wat doet een mem test opgestart van USB pen? Zomaar wat idee.

• SMSfreakie
  • Niet online
memtest gestart en na 1 minuut al meer fouten dan me lief is..
in de bios valt helaas niks in te stellen kwa timings / voltages.. :(
ook op defaults geen resultaat helaas :/

404 Signature not found

• Harmonizer
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-06-2022
Als de memtest fouten aangeeft dan kan je ze wel omruilen. Beetje afhankelijk wat je ziet natuurlijk.
Misschien heb jij ze niet op de kop getikt maar het geheugen jou.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik heb hier ook zo'n E6410 apparaatje gehad (bést leuke dingen en met een SSD erin gewoon nog steeds érg goed bruikbaar). Heb er een tijdje de "oude" 4GB Samsung modules uit m'n E6540 in laten werken maar toen ik die E6410 toch écht in moest leveren van m'n baas heb ik ze weer omgewisseld voor de oorspronkelijke 1GB modules ....

Ik weet niet of je een beetje in de buurt woont van Eindhoven maar je mag die 4GB Samsung modules wel een keer testen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• SMSfreakie
  • Niet online
nouja eindhoven is een beetje uit de richting helaas :( en tja wie weet hebben ze mij op de kop getikt inderdaad :-) of ze zijn gewoon om onduidelijke reden niet compatibel :)

enfin maar eens kijken of ik ze ergens anders eens kan testen.. want het kan natuurlijk dat ze gewoon niet lief willen zijn met elkaar :)

404 Signature not found

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:07
Als ik via websites een geheugen upgrade check doe dan kom ik uit op DDR3L geheugen en deze heeft een spanning van 1,35V.

Ik heb het idee dat het probleem in de voltage zit.

(Die andere 1,5V modules werken mazzel genoeg ook op 1,35V vermoed ik)

[ Voor 17% gewijzigd door Cave_Boy op 10-05-2016 20:05 ]

• SMSfreakie
  • Niet online
Cave_Boy schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 20:04:
Als ik via websites een geheugen upgrade check doe dan kom ik uit op DDR3L geheugen en deze heeft een spanning van 1,35V.

Ik heb het idee dat het probleem in de voltage zit.
hmm.. zou kunnen... en dat de Corsairs daar geen probleem mee hebben omdat die gewoon niet op hun max snelheid hoeven te lopen?

maar nog even wat lopen kijken in de memory config wizards her en der.. en er rolt toch eigenlijk elke keer weer 1.5V uit

404 Signature not found

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:07
Een van de websites die DDR3L aangeeft: http://www.crucial.com/us...e-for/Dell/latitude-e6410

• SMSfreakie
  • Niet online
toch maar even de database van dell door gespit.

mijn daily is destijds uitgeleverd met een modules welken 560NY als partnummer heeft.
en die waren dus weer 1.5V

als er echt DDR3L 1.35V in hoort dan zal Dell er dat toch fabrieks af wel ingelepeld hebben :?

404 Signature not found

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:30

nelizmastr

Goed wies kapot

SMSfreakie schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 20:52:
toch maar even de database van dell door gespit.

mijn daily is destijds uitgeleverd met een modules welken 560NY als partnummer heeft.
en die waren dus weer 1.5V

als er echt DDR3L 1.35V in hoort dan zal Dell er dat toch fabrieks af wel ingelepeld hebben :?
De 6410 is van 2010, toen was DDR3L nog niet eens op de markt voor zover ik weet, dus dat lijkt me heeeeel sterk.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:58
Gezien de oude chipset zal hier gewoon 1.5V geheugen in moeten. DDR3L kan echter zonder problemen op 1.5 V werken, vandaar dat bv Crucial deze types aangeeft. Denk dat je het eerder in de opmaak van de modules moet zoeken, dus dichtheid en aantal van de gebruikte geheugenchips. Oudere chipsets kunnen vaak niet omgaan met de hoge dichtheid chips die fabrikanten tegenwoordig op hun dimmetjes plakken (want goedkoper).

[ Voor 48% gewijzigd door Nielson op 10-05-2016 22:05 ]

Pagina: 1