Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnvdv
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-03 13:04
Hallo,

Ik vraag me af of het mogelijk is om met onderstaande infrarood reflectie sensor het reflecterende plaatje van mijn gasmeter uit te lezen valt en dit signaal op te vangen met mijn Raspberry Pi 3

http://www.dx.com/p/diy-i...-blue-160655#.VzHjpYSLRaQ

Ik zou deze koppelen op dezelfde manier als de voorbeelden hieronder:

http://www.uugear.com/por...module-with-raspberry-pi/

of

http://www.pridopia.co.uk/pi-obstacle-avoidance-ir.html

Zou dit haalbaar zijn?
Is er een betere oplossing om het reflecterende plaatje van mijn gasmeter uit te lezen via mijn RPI3?

Alvast bedankt,
Stijn

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 00:56

StapelPanda

PB0MV

Heb je een foto van jouw gasmeter? meeste gasmeters hebben alleen een teller die in 0.001 m3 meet. Een elektrameter heeft meestal een draaischijf die je kunt meten zoals jij aangeeft (Ferrarismeter). Gas is soms uit te lezen met een hall sensor, zoals hier

Door gebruik te maken van een GPIO poort op jouw RPI kan je inderdaad de sensor aansluiten en uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
Wat voor meter heb je dan? Ik lees via de P1 van m'n slimme(elektriciteits)meter ook de gasmeter uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnvdv
Hieronder een foto van mijn gasmeter.
Als je goed kijkt kan je boven het cijfertje 7 het reflecterende bolletje zien.
Het is volgens mij geen slimme meter.

Afbeeldingslocatie: http://atlas.hogent.be/~svoo959/Screenshot_20160510-220816.png

Mvg,
Stijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Volgens mij is het wel een slimme meter. Onder 'bar' zit zo te zien een ledje. De tekst rechts zegt 1 imp = 0.01m3, ofwel iedere keer dat ie knippert is er 0.01 m3 gebruikt. Mogelijk kan je iets met een lichtsensor ipv infraroodsensor?

[ Voor 4% gewijzigd door spone op 10-05-2016 22:26 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 21:23

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

In hoeverre kan de Rpi pulsen missen? Weet hoe snel het ledje knippert. Waarschijnlijk is het geen probleem maar de Rpi is niet zo deterministisch als een arduino. Hij kan net een puls missen doordat hij iets anders aan het doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-09 19:42

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Met een microcontroller zou je de led-knipper-sensor aan een interrupt-pin hangen, maar op de RPi heb je geen 'echte' interrupts. Interessant leesvoer in deze categorie:
Firstly, it is good to know that is is possible to get an edge detected interrupt on a GPIO pin delivered into a user-land program. It's not technically the same as a true ISR, but it does have the same effect and with care you can handle about 10K interrupts/second although realistically at that speed the overhead is so high, there's little cpu left for anything else.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Als op het rolletje waar op je foto een 7 staat een reflecterend deel zit dan kun je prima een reflectiesensor gebruiken. Aangezien dat niet heel erg snel gaat zou het met een raspberry pi moeten kunnen als je een programmatje schrijft dat continue die pin uitleest en kijkt of er wel of geen reflectie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnvdv
Lijkt mij inderdaad nog geen zot idee. Dit lost wel direct het pulse probleem op i.c.m. de raspberry pi 3.

Ik heb voorlopig dus geleerd:
- Dat ik wel een slimme meter heb en best de pulsemeter aan een betrouwbaar systeem koppel zoals arduino
- Dat de pulsen beter te vertrouwen zijn dan een reflectieplaatje

Ik was reeds wat research aan het doen om gebruik te maken van een lichtsensor. Maar misschien moet ik inderdaad terugkomen op dat idee?

De enige vraag die ik mij nog stel is of die sensors van DX niet te groot zijn om op dat reflectieplaatje te hangen.

Groeten,
Stijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Ik zou er niet zo van overtuigd zijn dat er een ledje in zit. Waar zou die gasmeter de stroom vandaan halen om dat ledje aan te zetten? Die 1 imp per 0,01m3 komt precies overeen met hoevaak je dat reflecterende deel voorbij ziet komen, namelijk eens per rotatie van dat wieltje.

Reflectie meten is een prima methode voor zoiets en werkt goed. Kijk anders eens of je de datasheet kunt vinden van itron's eigen pulsgever die op deze meter past, daar staat waarschijnlijk het werkingsprincipe wel uitgelegd.

Een arduino is een betere keuze dan een raspberry pi, maar dat betekent niey dat het met een pi niet kan.
Pagina: 1