Marshall gitaarkabinet als speaker gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Ik wil mijn Marshall gitaarkabinet aansluiten op een externe audiobron oid, om hem zo te kunnen gebruiken om muziek doorheen te spelen. Hoe kan ik dit doen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

De input van de speakers zijn 6.35mm jacks. 4x12" Celestion G12I 40W S800 speakers. 160 watts power handling capacity. Mono. 8 ohms. 700x680x365mm.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Ik heb zelf geen flauw idee hoe ik dit kan aanpakken en wat ik hiervoor nodig heb. Ik neem aan dat een versterker nodig zal zijn maar mijn eigen gitaarversterker is geen optie want die zal het signaal natuurlijk vervormen. Het idee is dat ik via een laptop ofzo spotify kan aanzetten en dit dus door de marshall heen komt.

Bedankt! :9

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-08 23:45
Die zijn niet erg geschikt voor hifi weergave van muziek. Die zijn namelijk gemaakt om geluid te kleuren, heel andere tak van sport. Er zal weinig laag en zeker weinig hoog maar wel heel veel mid uit komen. Je moet er maar van houden :P. Mocht je dit allemaal niet uitmaken: je kan je gitaar versterker evt gebruiken en helemaal neutraal zetten. En vooral heel weinig pre gain geven.

Net iets minder vervorming zal je hebben als je een normale versterker gebruikt. Kan alles zijn, dus een normale stereo versterker (waar je maar 1 kanaal van gebruikt). Of een surround versterker, of een mini amp die je op ebay bestelt, alles is mogelijk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OK interresant, bedankt voor je antwoord! ik ga eens kijken of het lukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bluetooth ontvanger, 3,5mm male naar 6,35mm male kabeltje en klaar ben je. Kan je je laptop met bluetooth verbinden en dan die ontvanger naar de ingang waar je normaal je gitaar op aansluit. Het werkt, ik heb het wel eens gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat werkt als in: dat geeft idd geluid. Je moet denk ik alleen niet vragen wat voor geluid ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
het is bedoelt voor een studentenfeestje dus misschien dat het dan nog door de beugel kan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Eventueel een beetje mid wegdraaien en wat hoog boosten (de meeste gitaar versterkers hebben wel EQ). HiFi zal het niet worden, herrie zal het wel maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Gitaarversterkers 'kleuren' het geluid inderdaad.
Echter, sommige hebben ook gewoon een Line-In, zodat je simpelweg een drumcomputer of een MP3 speler in kan pluggen, met als doel mee te kunnen spelen.
Heb je die ingang, dan wordt daarop je geluid niet gekleurd.

De speakers kleuren trouwens ook wel een beetje, maar de versterker doet het meeste volgens mij.
Als het alleen maar een speakercabinet is, hang er dan gewoon eens een stereo versterker aan.
Je kan ook nog even experimenteren met dicht maken van de achterkant. (sommige zijn open, beinvloed t geluid ook)

[ Voor 36% gewijzigd door McKaamos op 10-05-2016 21:14 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Qua vervorming doet de versterker het meest, qua frequentie response de speaker (als je de versterker neutraal zet). Het zijn gewoon 12 inch woofers die full range draaien. Tel uit je winst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er zit wel een midi in en een midi out achter in de versterker zelf. ook een XLR output (pin 2 hot?) right en left/mono. Misschien dat een van deze kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Uhhh, wat zou je daar mee moeten :+ ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Voor een studentenfeestje zijn ze niet geschikt, er komt er te weinig laag uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:42
TBTL schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 12:17:
Voor een studentenfeestje zijn ze niet geschikt, er komt er te weinig laag uit.
"Het zijn gewoon 12 inch woofers die full range draaien";
lijkt me dat daar toch wel wat bass uit moet komen... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08 23:08

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Eensch met Jag en TBTL hierboven .. mijn gevoel zegt als je hem stuk wilt maken je er vooral veel Top40/Hiphop nummers met veel bas op zetten moet ..

Je kunt het wel een beetje aanvoelen als je bekijkt in wat voor rubber de woofer is opgehangen .. heeft die veel travel dan zal het wel redelijk mee kunnen vallen .. is hij vrij stijf opgehangen, dan vraag je waarschijnlijk om een hoop rook en stank!

dit is minder geschikt ..
Afbeeldingslocatie: http://www.clipx.co.jp/archives/woofer/LE15B/3.JPG

.. en een lege kamer of een horde mensen erin dempt het geluid/volume ook nogal dus dan draai je hem automatisch weer verder open ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Alfa Novanta op 11-05-2016 12:27 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Gitaar speakers zijn gemaakt voor veel mid, niet voor laag. De achterkant is vaak zelfs open! Dat geeft een akoestisch 1e orde High Pass filter bovenop de laagafval van de driver zelf die een hoge Fs en lage xmax zullen hebben. Na ja, je merkt het vanzelf :). Ik zou zeggen, steek hem er gewoon in, kapot zal het niet zo snel gaan, hooguit slecht klinken :). Wel een beetje de excursie in de gaten houden en niet veel laag erin draaien.

[ Voor 17% gewijzigd door Jag op 11-05-2016 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Qua power zal het wel goed gaan, die 160W kan die cab echt wel hebben, en die komt echt niet uit de gemiddelde hifiversterker. Maar verwacht niet veel qua geluid, een normale hifi speaker kleurt ook maar blijft vaak redelijk neutraal, dit soort speakers doen juist aan kleuring. Als je er een tig bands eq aan hangt en je zoekt de frequency responscurve van deze Celestion op kan je wellicht nog naar iets neutraals sturen ;)

Met de outputs van je versterker kan je verder niets overigens. Je kan toch gewoon je telefoon eens aan de input hangen en kijken wat voor geluid je er uit krijgt? Kan zeker geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, dat gaat niet werken. Ik heb wel een 1x12" gitaar cabinet met Celestion speaker met een solid-state eindversterker (die versterker zal niets aan het geluid veranderen) en dat klinkt echt helemaal nergens naar met een 'normale' geluidsbron. Ook niet met EQ.

Gitaarcabinets zijn voor gitaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2016 14:20 ]

Pagina: 1