Voorbeeld tabellen:
Boeken
| col | type | val |
|-------- |-------------- |------------------ |
| id | autoincr. | 1 |
| title | varchar(255) | Boek Titel |
| custom | text | {"tags":[1,3,5]} |
Tags
| id | title |
|---- |-------------- |
| 1 | Horror |
| 2 | Geschiedenis |
| 3 | Drama |
| 4 | Top-seller |
| 5 | Waargebeurd |
De bedoeling is dat je per boek, meerdere tags kan meegeven.
Het is echter dus ook de bedoeling dat je kan filteren op tags.
Zelf heb ik een PHP-(zoekmachine)code geschreven die eerst alle records ophaalt, vervolgens de tags met json_decode in een array plaatst, en vervolgens met in_array checkt of deze ID's matchen (dus als iemand zoekt met de tag 'Drama' => 1, maar ook meerdere tags zijn natuurlijk mogelijk.).
Het werkt allemaal, maar het is natuurlijk niet de manier hoe het zal moeten.
Voorbeelden hoe het zoeken werkt/zou moeten werken:
#Horror #Top-seller
#Horror title-boek
title-boek
..
Ik heb gekeken naar NoSQL alternatieven, maar ik ben daar niet zo mee bekend, en de vraag is dus of dit beter met een noSQL oplossing (MongoDB) zou moeten of toch gewoon kan met MySQL?
Sinds versie 7 zijn er namelijk nieuwe JSON functies toegevoegd, maar volgens mij zit er de mogelijkheid die ik graag zou hebben er niet bij?
MongoDB lijkt mij interessant, mede doordat deze standaard werkt in het JSON-formaat, echter ben ik daar dus niet zo mee bekend en vraag ik mij af of dit de goede weg is.
Het gaat mij uiteindelijk wel lukken, maar ik heb het gevoel niet correct bezig te zijn ..
Zijn koppeltabellen nou eenmaal nodig?
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen,
Alvast bedankt.
Boeken
| col | type | val |
|-------- |-------------- |------------------ |
| id | autoincr. | 1 |
| title | varchar(255) | Boek Titel |
| custom | text | {"tags":[1,3,5]} |
Tags
| id | title |
|---- |-------------- |
| 1 | Horror |
| 2 | Geschiedenis |
| 3 | Drama |
| 4 | Top-seller |
| 5 | Waargebeurd |
De bedoeling is dat je per boek, meerdere tags kan meegeven.
Het is echter dus ook de bedoeling dat je kan filteren op tags.
Zelf heb ik een PHP-(zoekmachine)code geschreven die eerst alle records ophaalt, vervolgens de tags met json_decode in een array plaatst, en vervolgens met in_array checkt of deze ID's matchen (dus als iemand zoekt met de tag 'Drama' => 1, maar ook meerdere tags zijn natuurlijk mogelijk.).
Het werkt allemaal, maar het is natuurlijk niet de manier hoe het zal moeten.
Voorbeelden hoe het zoeken werkt/zou moeten werken:
#Horror #Top-seller
#Horror title-boek
title-boek
..
Ik heb gekeken naar NoSQL alternatieven, maar ik ben daar niet zo mee bekend, en de vraag is dus of dit beter met een noSQL oplossing (MongoDB) zou moeten of toch gewoon kan met MySQL?
Sinds versie 7 zijn er namelijk nieuwe JSON functies toegevoegd, maar volgens mij zit er de mogelijkheid die ik graag zou hebben er niet bij?
MongoDB lijkt mij interessant, mede doordat deze standaard werkt in het JSON-formaat, echter ben ik daar dus niet zo mee bekend en vraag ik mij af of dit de goede weg is.
Het gaat mij uiteindelijk wel lukken, maar ik heb het gevoel niet correct bezig te zijn ..
Zijn koppeltabellen nou eenmaal nodig?
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen,
Alvast bedankt.