Dell Laptop | SSD plaatsen | Garantie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-01 14:01

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Allereerst even de melding dat ik niet wist waar ik dit topic het beste kon plaatsen.

Ik heb een Dell inspiron 5000 besteld/gekocht met een 1TB hdd erin.
Voor ik de laptop ook maar binnen heb (of besteld heb) gaat er al door mijn hoofd om de 1TB te vervangen voor een 500GB SSD en dan de 1TB als externe hdd te gebruiken. Het idee was om een Win10 Home iso te downloaden en deze los te installeren op de laptop (zonder Dell software). Daarna de 1TB schijf te formatteren en in een externe behuizing te doen.

Echter toen ging ik denken over het volgende:
* garantie (software en hardware matig)
* heb ik een SSD nodig

Op het tweede is het antwoord eigenlijk nee, de laptop word gebruikt als huis-tuin-keuken laptop. Echter the overall feeling van een SSD is natuurlijk gewoon beter.

De eerste vraag is echter wat lastiger, ik heb contact gehad met Dell en die melde mij dat hardware technische ze natuurlijk geen garantie kunnen geven op de SSD, echter dat als er iets mis is dat bij het terugsturen naar Dell hier de oude schijf in moet zitten (of het moet iets logisch zijn dat het niet de HDD kan zijn (dvd speler wilt niet meer open)). Echter op softwarematig vlak melde hij dat ze altijd checken welke iso er geinstalleerd is en ze vragen dan altijd om terug te gaan naar fabrieksinstellingen.

Nu ben ik een tweaker dus meeste software problemen moeten redelijk makkelijk op te lossen zijn (danwel niet via een reinstall van windows). Echter als ik het niet weet en hij moet terug naar fabrieksinstellingen hoe doe ik dit dan?

Dus de vraag is / vragen zijn:
* Voor huis-tuin-keuken laptop, is het de 150euro (Samsung EVO 850 500GB) waard icm 'het gedoe' van garantie van Dell?
* Als ik een SSD doe, hoe regel ik dit dan softwarematig zodat ik wellicht terug kan gaan?
* Of is het wellicht handiger om de 1TB gewoon aan de kant te leggen en niet te gebruiken als externe hdd maar als er iets mis is met de laptop dat ik die er dan weer zo in terug kan zetten?

Any tips/tricks/info van mensen die hier ook mee te maken hebben gehad?

Alle reacties

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-01 13:54
Als het een huis-tuin-keuken laptop is, waarom zet je er dan geen 250GB SSD in?

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-01 14:01

Griffin

Is mythical

Topicstarter
250GB zou ook kunnen, echter er komen ook foto's op te staan. En de 250GB is 100euro dus 50euro extra voor de 500GB vind ik nog wel reëel.
Maar of ik nu 250 of 500 erin zet, bovenstaande punten (garantie etc) blijven bestaan

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het handigst is: de HDD er uit halen en aan de kant leggen. Zorgen dat er bekende wachtwoorden gebruikt zijn voor de gebruikers die daar op staan, zodat je er altijd in kunt komen wanneer die weer terug wordt geplaatst.

Dit bij mijn MacBook ook gedaan. Mocht ik problemen ondervinden dan kan ik zo de oude schijf er weer in doen en dan kan ik weer verder, of niet, afhankelijk van waar een mogelijk probleem, zich bevindt.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:43

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar OT.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Inderdaad, de oude schijf houden zoals die is. Je kan deze dan ook nog gewoon als externe schijf behouden.
In het geval je garantie moet claimen, de oude HDD terugzetten.

Hou er wel rekening mee, dat de kans groot is dat ze de hele hdd formateren en er een nieuwe windows opzetten: dus niet inleveren met files waarvan je geen backup hebt.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Punt is dat als je ooit garantie gaat claimen, dat de laptop dan in dezelfde staat terug gestuurd moet worden naar Dell, zoals jij hem ontvangen hebt. Nu weet ik echter niet, of dat ook voor de software geldt, maar ik ga uit van wel, eigenlijk.

Je mag onderwijl zelf wel wisselen van bijvoorbeeld RAM of HDD/SSD. :) Zolang de laptop maar in originele staat naar Dell teruggestuurd wordt.
Pagina: 1