Vriezer voor langere tijd ongebruikt laten staan (opslag)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:51

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Ik heb op 20-07-2007 een Bosch GSD26410 Vrieskast (Vriezer) geleverd gekregen met energieklasse A.

"Toen" was het al een verouderd model; maar specifiek deze gekocht wegens de hoogte die dan nèt onder een schuine wand pastte.

Nu moet het apparaat dus "wegens omstandigheden" minstens 1 jaar buiten bedrijf worden gesteld.

Wanneer je op Google nazoekt hoelang een koelkast buiten bedrijf gesteld moet/mag worden krijg je allerlei verhuistips (Hoelang de vriezer uit moet hebben gestaan voordat je deze weer aansluit (wegens lucht(bellen) binnen het koelsysteem))

Mijn vraag is dus: Is het goed/slecht voor de levensduur van een Vriezer om deze 1 jaar ongebruikt op te slaan (in een woning, dus gewoon de stekker uit het stopcontact)?*

Of kan ik 'm beter nu op Marktplaats mikken en over 1 jaar een nieuwe kopen gezien de enorme besparing op energie als ik over 1 jaar een splinternieuwe koop. De betreffende Vriezer waar ik nu over spreek is en A model met een verbruik van 266 kWh/jaar terwijl een A+++ richting de 124 kWh/jaar kan gaan.

€ 0,1843 per kWh is "al" een verschil van €26.17 per jaar. Maar een gelijkwaardige Bosch met A+++ kost alweer €690 maar die verbruikt dan ook weer 174 kWh/jaar wat het verschil nog maar €16.96 maakt; ook verwacht ik nog een "restwaarde" van minstens €100 op mijn oude vriezer.

'm vervangen is dus haast niet rendabel (kijkend naar zelfde merk/model); dus rest eigenlijk de vraag in de * vemeld.

Alle tips 'n tricks zijn welkom. Ik ben hier wat diep op ingegaan na een opmerking van een persoon in mijn directe omgeving die 3 koelkasten in huis heeft staan en aangeeft dat deze "toch maar E1 per jaar aan stroom verbruikten"; en ik deze persoon met o.a. deze website heb geconfronteerd:

https://www.milieucentraa...n/koelkasten-en-vriezers/

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik zou 'm lekker verkopen, indien er kopers zijn. Wie zegt dat je 'm over een jaar wel kan/wil/gaat gebruiken en je moet 'm ook maar weer ergens kwijt dat jaar.

Daarnaast zou ik dan over ene jaar geen bosch voor 600,- kopen, maar een wat goedkoper A+++ merk, maar dat is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:06
Mocht je hem wel willen opslaan of bewaren. Zet het deksel dan op een kier en plaats een vochtvreter in de vriezer. Dan gaat de vriezer niet heel muf ruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:51

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Fly-guy schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 10:13:
Ik zou 'm lekker verkopen, indien er kopers zijn.

Wie zegt dat je 'm over een jaar wel kan/wil/gaat gebruiken en je moet 'm ook maar weer ergens kwijt dat jaar.*1

Daarnaast zou ik dan over ene jaar geen bosch voor 600,- kopen, maar een wat goedkoper A+++ merk, maar dat is mijn mening.*2
*1 Dat is inderdaad wel een goede stelling

*2 Dat is inderdaad wel discussiewaardig. Heb zelf in Januari 2004 een LG Wasmachine gekocht voor E369 met de gedachte dat deze toch wel, +/- 4 jaar wel mee zou moeten gaan. Inmiddels ben ik 12+ jaar (en niet te vergeten 3 kinderen) verder en het ding is nog gloednieuw. Hierop heb ik eenzelfde berekening losgelaten (LG verkopen en inruilen voor een laagverbuik EcoBubble) en dat was ook he-le-maal niet interessant te noemen.
nachtnet schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 10:19:
Mocht je hem wel willen opslaan of bewaren. Zet het deksel dan op een kier en plaats een vochtvreter in de vriezer. Dan gaat de vriezer niet heel muf ruiken.
Meteen gedaan! (Is het meegeleverde ijsblokbakje nog ergens goed voor :P )

[ Voor 15% gewijzigd door Richard op 10-05-2016 10:25 . Reden: Quote van nachtnet toegevoegd. ]

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-05 00:53
Verkopen en volgend jaar een jong gebruikte zuinigere tweedehands terugkopen van iemand die hetzelfde probleem heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:20

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Volgend jaar is ie 10 jaar oud. Eigenlijk is het ding nu al afgeschreven...
Probeer 'm nog voor een leuk prijsje te verkopen, of geef 'm weg.

Na een jaar koop je een nieuwe, en zo duur zijn die niet. En zoals je zelf al zegt zijn de koelprestaties waarschijnlijk een stuk beter en is het verbruik gehalveerd :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Pagina: 1