Shuttle FH67 v1.0 (SH67H3) POST niet meer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CP4025
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-10-2021
Van een vriend heb ik een Shuttle XPC gekregen die niet meer wilde opstarten. Het gaat om de SH67H7 (met FH67 v1.0 moederbord). Het systeem had altijd gewerkt totdat hij per ongeluk een BIOS flashde voor de FH67 v2.0. Hierna wilde de computer niet meer opstarten. Hij heeft het systeem toen ontdaan van zijn processor, geheugen en interne drives en aan mij gegeven.

Vervolgens heb ik er een nieuwe BIOS chip voor besteld en geïnstalleerd, alsmede een i5-2400 en 2GB DDR3 geheugen. Maar het systeem wil nog steeds niet opstarten. Wat er gebeurd is het volgende. Als ik het systeem aanzet, draait de CPU fan even een seconde op volle toeren om vervolgens op een langzamer toerental door te draaien. Dat is het enige teken van leven dat de computer geeft. Geen piepjes en geen beeld op de monitor. Als ik de Aan/Uit knop vervolgens 5 seconden ingedrukt hou, gaat het systeem uit. Dit doet vermoeden dat het moederbord nog in tact is.

Ik heb de volgende zaken geprobeerd/gecontroleerd:
  • Ander geheugen en in verschillende slots geprobeerd: geen verschil
  • De CPU er uit gehaald: het systeem doet dan helemaal niets, hetgeen doet vermoeden dat de CPU goed is
  • Alle condensatoren (visueel) geinspecteerd
  • Weer een andere BIOS chip geïnstalleerd (in het geval de nieuw bestelde ook kapot was): geen verschil
  • Het systeem van de stroom afgehaald en de batterij 1 minuut lang losgekoppeld. Daarna weer opgestart: geen verschil
  • Het systeem van de stroom afgehaald, batterij eruit en de powerknop een minuut lang ingedrukt gehouden. Daarna weer opgestart: geen verschil
  • Een ander PSU geprobeerd: geen verschil
  • Een videokaart geïnstalleerd (ipv gebruik te maken van de interne graphics): geen verschil
  • Alle uitgangen van de PSU gemeten, en alle waardes klopten
  • HDD aangesloten: geen verschil
Iemand nog ideeën?

[ Voor 5% gewijzigd door CP4025 op 10-05-2016 11:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmonizer
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-06-2022
Alles eruit en even alleen moederbord, geheugen, proc en video aan sluiten met voeding los. Je legt dan je moederbord op een doos of matje. Dan kan je beter oordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CP4025
Wat beter beoordelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Los van het feit dat je je topic hebt verwaarloosd bedoelt Harmonizer dat je beter kan beoordelen wat er defect is door alles uit de kast te halen. Het zou niet voor het eerst zijn dat een kast ergens een kortsluitinkje veroorzaakt.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CP4025
nelizmastr schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 19:25:

Los van het feit dat je je topic hebt verwaarloosd
Pardon? Dus als je een week hard aan het werk bent geweest en even geen tijd hebt gehad om op een internet forum een bericht te plaatsen, dan verwaarloos je meteen je topic? Oooooookaaayyy... Ik zal de volgende keer mijn agenda vrijmaken voordat ik een nieuw topic start.
bedoelt Harmonizer dat je beter kan beoordelen wat er defect is door alles uit de kast te halen. Het zou niet voor het eerst zijn dat een kast ergens een kortsluitinkje veroorzaakt.
En het zou zeker niet voor het eerst zijn dat je een moederbord sloopt door 'm onnodig uit de kast te halen. Dus is het helemaal niet zo'n raar om eerst te vragen wat ik daarmee opschiet alvorens ik 'm daadwerkelijk uit de kast schroef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Niet zo vijandig. En we zijn hier nou eenmaal gewend dat als iemand een vraag stelt deze ook betrokken is bij de topic, niets om je aangevallen over te voelen :P

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CP4025
Ik heb het moederbord er voorzichtig uitgehaald, en dat maakt (zoals verwacht) niets uit... Wat kan ik verder nog proberen?
Pagina: 1