Van een vriend heb ik een Shuttle XPC gekregen die niet meer wilde opstarten. Het gaat om de SH67H7 (met FH67 v1.0 moederbord). Het systeem had altijd gewerkt totdat hij per ongeluk een BIOS flashde voor de FH67 v2.0. Hierna wilde de computer niet meer opstarten. Hij heeft het systeem toen ontdaan van zijn processor, geheugen en interne drives en aan mij gegeven.
Vervolgens heb ik er een nieuwe BIOS chip voor besteld en geïnstalleerd, alsmede een i5-2400 en 2GB DDR3 geheugen. Maar het systeem wil nog steeds niet opstarten. Wat er gebeurd is het volgende. Als ik het systeem aanzet, draait de CPU fan even een seconde op volle toeren om vervolgens op een langzamer toerental door te draaien. Dat is het enige teken van leven dat de computer geeft. Geen piepjes en geen beeld op de monitor. Als ik de Aan/Uit knop vervolgens 5 seconden ingedrukt hou, gaat het systeem uit. Dit doet vermoeden dat het moederbord nog in tact is.
Ik heb de volgende zaken geprobeerd/gecontroleerd:
Vervolgens heb ik er een nieuwe BIOS chip voor besteld en geïnstalleerd, alsmede een i5-2400 en 2GB DDR3 geheugen. Maar het systeem wil nog steeds niet opstarten. Wat er gebeurd is het volgende. Als ik het systeem aanzet, draait de CPU fan even een seconde op volle toeren om vervolgens op een langzamer toerental door te draaien. Dat is het enige teken van leven dat de computer geeft. Geen piepjes en geen beeld op de monitor. Als ik de Aan/Uit knop vervolgens 5 seconden ingedrukt hou, gaat het systeem uit. Dit doet vermoeden dat het moederbord nog in tact is.
Ik heb de volgende zaken geprobeerd/gecontroleerd:
- Ander geheugen en in verschillende slots geprobeerd: geen verschil
- De CPU er uit gehaald: het systeem doet dan helemaal niets, hetgeen doet vermoeden dat de CPU goed is
- Alle condensatoren (visueel) geinspecteerd
- Weer een andere BIOS chip geïnstalleerd (in het geval de nieuw bestelde ook kapot was): geen verschil
- Het systeem van de stroom afgehaald en de batterij 1 minuut lang losgekoppeld. Daarna weer opgestart: geen verschil
- Het systeem van de stroom afgehaald, batterij eruit en de powerknop een minuut lang ingedrukt gehouden. Daarna weer opgestart: geen verschil
- Een ander PSU geprobeerd: geen verschil
- Een videokaart geïnstalleerd (ipv gebruik te maken van de interne graphics): geen verschil
- Alle uitgangen van de PSU gemeten, en alle waardes klopten
- HDD aangesloten: geen verschil
[ Voor 5% gewijzigd door CP4025 op 10-05-2016 11:02 ]