Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dustin1995
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21-01-2024
Hallo tweakers. heb vandaag voor t eerst mn eigen pc gebouwd en zonder problemen opgestart.

nou heb ik windows op een 1TB ssd Samsung evo staan, en dat was in eerste instantie de enige opslag. had er ook nog een HDD ingezet van 3TB, die windows niet vond. na n beetje googlen ben ik daar dus uitgekomen.

nu het volgende probleem:
in het schijfbeheer van windows heb ik de hdd toegevoegd en geeft hij aan dat:

100 mb door systeem is gereserveerd
2047.90 gb is nieuw vollume (ook wel schijf E:)
en het probleem is dat ik dan 746.52 gb besteed heb staan aan NIET-TOEGEWEZEN.

hoe zorg ik dat deze GB's bij schijf E: worden gevoegd?

met vriendelijke groet en alvast bedankt!

Dustin :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiriaq
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-04 15:53
http://www.howtogeek.com/...or-free-in-windows-vista/

Dit, maar dan extend partition (partitie vergroten?) op E:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dustin1995
@tiriaq het probleem is dus dat ik geen opties krijg om uberhaupt station E te vergroten(alleen verkleinen) en de niet toegewezen ruimte kan ik helemaal niets mee doen.

Las net even snel iets dat windows zelf te beveiligd is om t toe te voegen, dus gebruiken veel mensen andere programmas ervoor.

Iemand n tip voor zon programmatje? Iets begrijpbaars voor de pc noob zou fijn zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Welke windows versie heb je geinstalleerd ?
Heb je al Windows updates geinstalleerd ?

Lees even dit artikel na: https://support.microsoft.com/en-us/kb/2581408
En lees vooral dit onderdeel, dit is waarschijnlijk wat er bij jou aan de hand is:
How to initialize a data disk by using GPT

Daarna kun je de partitie uitbreiden - extend - of je gooit de oude weg en maakt een nieuwe aan met de volledige grootte.

[ Voor 66% gewijzigd door eheijnen op 10-05-2016 05:17 ]

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Is het ook niet zo dat als je 3TB schijf hebt je daar speciale support voor nodig hebt? Bij mij moederbord moest ik daar een keer bepaalde drivers voor installeren. En daarbij kan je niet van die overige GB's een nieuwe partitie maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Galinsky schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 07:49:
Is het ook niet zo dat als je 3TB schijf hebt je daar speciale support voor nodig hebt? Bij mij moederbord moest ik daar een keer bepaalde drivers voor installeren. En daarbij kan je niet van die overige GB's een nieuwe partitie maken?
Vroeger had je disk-managers hiervoor die via een speciale driver (of zoiets) de volledige grootte beschikbaar maakten. Dat is nog uit het dos-tijdperk.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pcman007
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12:20
eheijnen schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 05:05:
Welke windows versie heb je geinstalleerd ?
Heb je al Windows updates geinstalleerd ?

Lees even dit artikel na: https://support.microsoft.com/en-us/kb/2581408
En lees vooral dit onderdeel, dit is waarschijnlijk wat er bij jou aan de hand is:
How to initialize a data disk by using GPT

Daarna kun je de partitie uitbreiden - extend - of je gooit de oude weg en maakt een nieuwe aan met de volledige grootte.
Dit inderdaad, mbr ondersteund uit mijn hoofd partities van maximaal rond de 2 tb. Gpt ondersteund veel grotere partities.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
pcman007 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 08:09:
[...]

Dit inderdaad, mbr ondersteund uit mijn hoofd partities van maximaal rond de 2 tb. Gpt ondersteund veel grotere partities.
Voor de liefhebbers:
Wikipedia: GUID Partition Table

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:51

Croga

The Unreasonable Man

eheijnen schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 07:53:
Vroeger had je disk-managers hiervoor die via een speciale driver (of zoiets) de volledige grootte beschikbaar maakten. Dat is nog uit het dos-tijdperk.
In het "DOS tijdperk" hadden we überhaupt nog geen 2TB drives. De 500GB drives zijn voor het eerst in 2005 uit gekomen, laat staan 2TB.
De eerste 2TB drives stammen uit 2009. Dat is behoorlijk later dan het DOS tijdperk (wat zo rond de millenium wissel wel voorbij was)

Wellicht ben je in de wat met de IDE grens van 520MB.

[ Voor 13% gewijzigd door Croga op 10-05-2016 08:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:08

nelizmastr

Goed wies kapot

Zoals gezegd, MBR heeft een limiet van 2TB, die laatste TB kan je alleen krijgen als je een GPT partitietabel maakt. Makkelijkste is even een GParted usb'tje opstarten en daar even fixen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dustin1995
ik ga nu eerst mn windows proberen up te daten, krijg namelijk bepaalde opties niet te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:08

nelizmastr

Goed wies kapot

Dustin1995 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 13:34:
ik ga nu eerst mn windows proberen up te daten, krijg namelijk bepaalde opties niet te zien.
Als het Win7 of later is gaan er geen opties bijkomen door updates kan ik je verzekeren ;)

Mogelijk kunnen bepaalde opties simpelweg niet met de huidige schijfconfiguratie. Als je een GPT conversie wilt doen is dat het makkelijkste via een Linux omgeving zoals GParted of bijv. Linux Mint (zit ook GParted in). Daar kan je de GPT tabel maken, format voor NTFS aanzetten en dan in Windows er weer een schijfletter aanhangen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Dustin1995 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 13:34:
Als je niet met linux bekend bent.
In Schijfbeheer kun je een convert-disk uitvoeren. Dit doe je door rechts op de grijze blok te klikken. Die grijze blok staat naast de partities bij de betreffende schijf (Disk 0..1, etc). Dan zou deze naar dynamisch kunnen worden omgezet. Dan zou het moeten kunnen.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dustin1995
heb het gefixt via een tool van seagate zelf. zijn wel 2 losse schijven nu maar daar kan ik wel mee leven :D
Pagina: 1