Vraag

• joppe99999
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-12-2025
Beste Tweakers!

Ik hoop erg dat jullie mij kunnen helpen. Ik zit namelijk al een langere tijd met 2 problemen, en ik vind dit erg zonde van mijn toch wel dure pc.

Mijn eerste probleem is dat mijn gpu vaak even uitvalt en weer aangaat. Dit gebeurt wanneer ik een game aan het spelen ben of net begin met spelen. Het scherm wordt dan zwart, en 1 sec later start het scherm weer op (lijkt alsof ik net een kabel erin stop). Ik heb vandaag voor het eerst geprobeerd de GPU te overclocken, maar het scherm viel steeds uit als ik de Heaven benchmark opstarten (hierna deed hij het weer normaal, gebeurde maar 1x)

Mijn 2e probleem is dat mijn computer op de meest random momenten freezed. Ik verwacht dat dit aan mijn SSD ligt, maar kan het niet achterhalen of reproduceren. Het gebeurt misschien eens per week, soms dan een aantal weken niet en soms ineens 2x per week. Ik gebruik mijn pc elke dag. Ik heb naast een SSD ook een HDD van 2TB, deze moet elke keer opstarten als ik naar mijn D schijf toe wil.

Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen! Ik zou namelijk graag mijn GPU willen overclocken, maar ik wil wel eerst het uitvallen oplossen, hij doet dit al zo lang ik me kan herinneren :\ Qua drivers is alles up to date.

Mijn specs;

CPU : Intel i7 3770k @ 3.50 GHZ
GPU: MSI Gtx 670
SSD: 128 GB (staat windows op)
HDD: 2TB
Moederbord: Asus P8H77-V LE
RAM: 16 GB DDR3

Hopelijk voldoet dit aan informatie, excuses als de post niet volledig is, ik vul het graag aan!

Met vriendelijke groet,

Joppe Hendriks

Alle reacties

• Tunestwo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:17
Hoeveel Watt voeding zit er in je pc?

Verwijderd

Veel belangrijker: het merk en type van de voeding. Het aantal wat zegt niets. Een goede kwaliteit 400w kan meer en betere stroom leveren dan een slechte kwaliteit 800w.

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:19
Wat zijn de temperaturen van kaart en CPU?

[ Voor 86% gewijzigd door Puddi Puddin op 10-05-2016 07:18 ]

• Harmonizer
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-06-2022
Als je graf kaart uit gaat dan reset hij hem. Dat doet ie met de driver met de oorzaak kan driver en hardware graf kaart zijn. Om goedkoop tem beginnen is driver uninstall en laatste driver versie instellen van fabrikant of chi-set . Je kunt een andere goedkopere kaart lenen of misschien heb je er nog 1 om te testen en zo aan te kijken of het hardware graf kaart is. Het freezen kan hetzelfde probleem zijn met graf kaart. Soms lukt het als de graf kaart een hardware fout geeft om software driver reset uit te voeren , soms lukt het niet en freezt de pc. Voeding kan net zo goed , een rare voeding heeft van alles tot gevolg. Als voorgaand niet lukt dan ergens een voeding scoren om te testen. Vanuitgaande dat je al eens een schone install heb gedaan.

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Dat je hdd opstart heeft met energiebesparing te maken. Hij is een tijdje inactief geweest dus schakelt hij hem uit/ stopt met spinnen. Is niks ergs daar aan de hand.

Welke ssd heb je exact? Ik heb dit probleem van freezen namelijk bij sandforce controllers meegemaakt. Updaten van firmware hielp bij mij.

Daarbij probeer een beetje volt bij de gpu te doen en kijken of dat het zwarte scherm probleem weghaalt.

En inderdaad: Voeding is een belangrijke factor.

• joppe99999
De info was erg handig over de HDD, ik heb voor mezelf besloten toch maar een nieuw systeem te gaan bouwen. Bedankt voor alle reacties!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

joppe99999 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 19:24:
De info was erg handig over de HDD, ik heb voor mezelf besloten toch maar een nieuw systeem te gaan bouwen. Bedankt voor alle reacties!
Omdat je het nodig hebt? Als je die 670 meeneemt ga je geen steek vooruit ;) begint al een oudje te worden en die 3770K is nog meer dan goed genoeg, zeker met een leuke overklok. Maar goed, dat is mijn optiek 8)7 .

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• VSA100_victim
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-11-2025
Mee eens. Als die 3770K nog goed is zal je niet veel verschil merken met een upgrade.

Heb je al een oude GPU geprobeerd of de geintegreerde Intel HD4000?
Wat betreft het wachten op de HDD: staan de powersavings uit? Of is het een zgn green drive die altijd na 8 seconden inactiviteit de boel parkeert?

R7 5700X, 16GB DDR4-3200, RTX 3070

• joppe99999
VSA100_victim schreef op maandag 16 mei 2016 @ 22:41:
Mee eens. Als die 3770K nog goed is zal je niet veel verschil merken met een upgrade.

Heb je al een oude GPU geprobeerd of de geintegreerde Intel HD4000?
Wat betreft het wachten op de HDD: staan de powersavings uit? Of is het een zgn green drive die altijd na 8 seconden inactiviteit de boel parkeert?
Zou best kunnen van de HDD ja :\ maar kan me niet herinneren dat het een green drive was, misschien zijn het power save settings, maar dat is meer een luxe probleem 8)

Ik ga deze pc denk ik verkopen, en dan gewoon een nieuw systeem bouwen voor ongeveer 2000 euro. Sws de gtx 1080 erin :9
Pagina: 1