3-fase aardlek testen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 17:00

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Topicstarter
Ik heb voor mijn zonnepanelen een nieuwe groepenkast aangeschaft met alles 3-fase. Deze is via een bruggetje als 1-fase aangesloten. Ik heb nu nog 1 fase maarja een groepenkast vervangen doe je niet zo vaak dus klaar voor de toekomst.

Nou was ik laatst bezig om even een boiler aan te sluiten en liep ik even alles langs: en wat viel me op ik kan eigenlijk helemaal die aardlek schakelaars niet testen (niet eerder opgevallen)

Ik denk ook dat dit klopt aangezien op het tekeningetje ook staat dat de test knop tussen 2 fases zit. (foto)

Nou is mijn vraag: hoe kan ik toch deze schakelaar testen? Ik dacht als ik mijn multimeter pak en tussen de fase en de aarde ga meten dat er allicht voldoende lekstroom loopt maar dit lijkt niet genoeg (of althans de aardlek gaat niet uit). (O en ik weer dat ik de fase tegen de aarde kan houden maar dit lijkt me niet echt veilig :p)

Iemand de gouden tip? Ik wil dus testen dat mijn aardlek daadwerkelijk de boel uit zet, niet of mijn stopcontact (goed) geaard is.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Allereerst zal een multimeter op de stand spanningsmeting nooit een stroom trekken die ongeveer de 30 mA bedraagt die nodig is om de aardlekschakelaar te doen aanspreken. De weerstand van de doorsnee multimeter is namelijk vele megaohms. Maar op elke aardlekschakelaar zit toch een testknop? Met die knop boots je kunstmatig een onbalans tussen fase en nul na.Let op! Je test er beslist niet een wel of niet goede aarding mee, want de aardleiding loopt helemaal niet over de aardlekschakelaar.

Maar dat testen kan je als je dat wilt ter lering en vermaak ook eenvoudig op een praktische manier doen. Een lekstroom van 30 mA komt overeen met 30 mA x 230 V = 6900 mW = 6,9 W. Welnu, neem in plaats van die multimeter even een lampje van ongeveer dat vermogen tussen fase en aarde en je zult zien dat de aardlek feilloos uitklapt.

Eigenlijk is deze methode bij een eerste test zelfs nog beter dan die testknop, omdat op die manier de aardleiding ook wordt gecontroleerd. De gedachte achter de testknop is dat de aardleiding ooit afzonderlijk is gecontroleerd en dat de testknop alleen maar dient om periodiek de goede werking te beproeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:14

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Techneut schreef op maandag 09 mei 2016 @ 19:22:
Allereerst zal een multimeter op de stand spanningsmeting nooit een stroom trekken die ongeveer de 30 mA bedraagt die nodig is om de aardlekschakelaar te doen aanspreken. De weerstand van de doorsnee multimeter is namelijk vele megaohms. Maar op elke aardlekschakelaar zit toch een testknop? Met die knop boots je kunstmatig een onbalans tussen fase en nul na.Let op! Je test er beslist niet een wel of niet goede aarding mee, want de aardleiding loopt helemaal niet over de aardlekschakelaar.

Maar dat testen kan je als je dat wilt ter lering en vermaak ook eenvoudig op een praktische manier doen. Een lekstroom van 30 mA komt overeen met 30 mA x 230 V = 6900 mW = 6,9 W. Welnu, neem in plaats van die multimeter even een lampje van ongeveer dat vermogen tussen fase en aarde en je zult zien dat de aardlek feilloos uitklapt.

Eigenlijk is deze methode bij een eerste test zelfs nog beter dan die testknop, omdat op die manier de aardleiding ook wordt gecontroleerd. De gedachte achter de testknop is dat de aardleiding ooit afzonderlijk is gecontroleerd en dat de testknop alleen maar dient om periodiek de goede werking te beproeven.
Lezen is toch moeilijk he ;) de diff is momenteel aangesloten tussen een fase en N en de test knop zit tussen 2 fases.

Wat je kunt doen is een weerstand gebruiken tussen je fase en de aarding om een lek te simuleren eventjes snel uitrekenen: 240/0.05=4800Ohm alles onder de 8kOhm is goed opgepast bij lagere weerstand gaat de stroom omhoog, bij 4.8k is het vermogen al 12W (kortstondig)

[ Voor 4% gewijzigd door Damic op 09-05-2016 19:34 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:10

SA007

Moderator Tweaking
Hier is het denk ik makkelijker om naar watt te gaan.

0.03 (30mA) * 230V = 0.69 ~= 7W.

Dat is ruwweg een spaarlamp of een koelkast-gloeilampje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Damic schreef op maandag 09 mei 2016 @ 19:31:
[...]
Lezen is toch moeilijk he ;) de diff is momenteel aangesloten tussen een fase en N en de test knop zit tussen 2 fases.

Wat je kunt doen is een weerstand gebruiken tussen je fase en de aarding om een lek te simuleren eventjes snel uitrekenen: 240/0.05=4800Ohm alles onder de 8kOhm is goed opgepast bij lagere weerstand gaat de stroom omhoog, bij 4.8k is het vermogen al 12W (kortstondig)
Is die opmerking over goed lezen nodig?
Bij mijn weten werkt de testknop om een onbalans te simuleren, hetgeen ik ook uiteenzette. Niet tussen twee fasen, want een aardlekschakelaar gaat niet uit van alleen maar gelijk belaste fasen. Dat suggereert jouw commentaar althans wel. Kortom, onverschillig hoe dat ding ook is aangesloten, in gezond bedrijf is de som van alle stromen nul. Dat is ook het geval als alles zoals in het startbericht staat op één fase zit. De éénfasestroom splitst zich zoals ik het lees door dat brugje in drieën, de som er van gaat door de nulleider, waarmee de totaalsom weer nul is. Zou dat niet het geval zijn, dan zou bij een zekere belasting spontaan uitschakeling volgen.

Dan de alternatieve manier van testen, dat had ik toch ook al voorgesteld? Of las je daar overheen? Zij het dan dat ik uitging van 30 mA en jij 50 mA, volgens mij hebben we die hier niet in Nederland, maar voor dat testen maakt het niet zoveel uit. Ik stelde voor om het met een lampje te doen, dan loop je nooit gevaar om zoals bij een weerstand tegen het risico aan te lopen van een weerstand van te laag vermogen en daarmee de testduur in de gaten te houden.

Bovendien, iedereen beschikt wel over een schemerlampje dat voor zo'n proefje wel even kan dienen, maar niet iedereen zal over een arsenaal aan weerstanden beschikken. Dus wat is dan het meest praktisch?

[ Voor 7% gewijzigd door Techneut op 09-05-2016 22:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 22:46
De testknop zit weldegelijk tussen 2 fases. De key is hier dat er dat L1 onder de spoel zit aangesloten op de testknop en L2 zit boven de spoel aangesloten. Na het indrukken wordt er dus een omleiding gecreeërd via een weerstand waardoor hij afschakelt. Immers de stroom die via L1 of L2 wegvloeit gaat niet door de spoel terug en is dus een lek (alleen niet naar de aarde maar naar een andere fase). Echter omdat hier alle fases gebrugd zijn en er dus geen onderling wezenlijk spanningsverschil is gaat er geen stroom lopen tussen deze fases om de spoel heen en tript hij niet. Dus n.m.i. hebben jullie beide gelijk :) Het lampje naar de aarde of de nul (voor de aardlek welteverstaan) lijkt me een goede optie.

Wat overigens in mijn ervaring ook werkt is een duspol met een lampje erin (geen led) echter zijn dit wel oudjes.

[ Voor 7% gewijzigd door Jim423 op 09-05-2016 23:02 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:30

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Techneut schreef op maandag 09 mei 2016 @ 19:22:
Allereerst zal een multimeter op de stand spanningsmeting nooit een stroom trekken die ongeveer de 30 mA bedraagt die nodig is om de aardlekschakelaar te doen aanspreken. De weerstand van de doorsnee multimeter is namelijk vele megaohms.
Dat dacht ik ook totdat ik dat deed met een fluke 113, die heeft maar een weerstand van 3 kOhm..
http://www.fluke.com/fluk...s/fluke-113.htm?pid=55990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:14

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Mr_gadget schreef op maandag 09 mei 2016 @ 23:38:
[...]

Dat dacht ik ook totdat ik dat deed met een fluke 113, die heeft maar een weerstand van 3 kOhm..
http://www.fluke.com/fluk...s/fluke-113.htm?pid=55990
Ja LoZ modus, die zit erin om iets te meten onder belasting. maar 3k is goed voor 80mA bij 240V als je een 300mA wil testen= pech

[ Voor 8% gewijzigd door Damic op 10-05-2016 06:38 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 17:00

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties! Het ging mij inderdaad om het daadwerkelijk "zien" dat de aardlek afslaat, en de test-knop werkt niet aangezien die tussen fase 1 en fase 2 zit (wat in mijn geval gelijk is want; 1 fase aansluiting).

Via mijn multimeter was gewoon "ach wie weet werkt het".

Maar dat met een lampje is toch een goed idee zeg :p Ik zat alweer veel te moeilijk te denken. Ik pak wel even een verhuisfitting met een 11w spaarlamp die ik heb liggen, even netjes een stekker er aan en het is nog veilig ook.

Nogmaals bedankt :) Toch wel een veilig gevoel om van tijd tot tijd de aardlek te (kunnen) testen.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Jim423 schreef op maandag 09 mei 2016 @ 22:57:
De testknop zit weldegelijk tussen 2 fases. De key is hier dat er dat L1 onder de spoel zit aangesloten op de testknop en L2 zit boven de spoel aangesloten. Na het indrukken wordt er dus een omleiding gecreeërd via een weerstand waardoor hij afschakelt. Immers de stroom die via L1 of L2 wegvloeit gaat niet door de spoel terug en is dus een lek (alleen niet naar de aarde maar naar een andere fase). Echter omdat hier alle fases gebrugd zijn en er dus geen onderling wezenlijk spanningsverschil is gaat er geen stroom lopen tussen deze fases om de spoel heen en tript hij niet. Dus n.m.i. hebben jullie beide gelijk :) Het lampje naar de aarde of de nul (voor de aardlek welteverstaan) lijkt me een goede optie.
Ik vergiste me dus blijkbaar. Ik was in de veronderstelling dat het testcircuit zich tussen L1 en N bevindt, zodat je een 3-fase uitvoering ook in éénfase installaties kan gebruiken mits je voor de fase draad L1 gebruikt. Ik meen me ook te herinneren dat die uitvoeringen er destijds wel waren, maar daarin kan ik me vergissen. Nu heb je dus uitdrukkelijk met twee verschillende uitvoeringen te maken.

TS:
Bij zo'n testattribuut kun je van alles bedenken. Je moet namelijk als je het maakt met een snoertje en een losse fitting altijd er op letten de stekker in de juiste richting in het stopcontact te plaatsen. Je kan het mocht je hier aardigheid aan hebben ook heel lux maken met een klein doosje met een extra neonlampje in serie met die testlamp en dit neonlampje overbruggen met een drukknop. Dus pas op de testknop drukken als het controlelampje brandt. Met zo'n zelfgemaakt apparaatje kun je dan desgewenst alle geaarde stopcontacten controleren.

Edit:
Geen idee of ze er nog zijn, maar ik herinner me van destijds dat controleurs voor het testen van installaties met een aardlekschakelaar hiervoor een speciaal geijkt apparaatje hadden dat ongeveer met dit principe overeen kwam.

Tenslotte:
Ik kwam vanavond thuis en las alles nog eens rustig na. Ik ben maar een theoreticus, geen praktijkman. Maar ik kwam wel tot de vraag of deze manier van aansluiten met z'n beperking wel toegestaan is volgens de NEN1010.

Zelf zou ik me misschien kunnen voorstellen om in een enkelfase installatie L1 te gebruiken voor de fase en L2 voor de nul, de twee andere polen gewoon niet gebruiken. Maar wellicht zit daar een addertje onder het gras. Namelijk bij 4-polige schakelaars voor 3 fasen en nul is het gebruikelijk dat de nulpool zodanig is uitgevoerd dat hij bij inschakelen het eerst contact maakt en bij uitschakelen het laatst verbreekt. Ik ben onvoldoende praktijkman om voor de vuist weg te kunnen zeggen of deze constructie ook in vierpolige aardlekschakelaars is verwerkt. Want dan is deze "slimmigheid" natuurlijk niet toegestaan.

[ Voor 23% gewijzigd door Techneut op 10-05-2016 20:57 ]

Pagina: 1