Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomsons
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-07-2024
Mijn vraag
Mijn samsung laptop (van win8 naar win10 geupgrade, dit is niet de oorzaak want het werkte na de update gewoon prima) met cpu: i5 3427U komt niet verder meer dan 0,79ghz (taakbeheer). Ook de boost functie werkt niet meer. Laptop wordt niet te warm (rond de 50-60 graden) maar is gewoon een stuk trager dan wat hij ooit geweest is.

Relevante software en hardware die ik gebruik
i5 3427U
4gb geheugen
128gb ssd

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Bios resetten - werkt niet
Power management (max/gebalanceerd/power saving) - o.a minimale processorstatus aangepast van 5% naar 100% - werkt niet
Inter drivers updaten - helpt niet
Diverse reboots - werkt niet
Intelburn test - werkt niet

Ik zou de laptop liever niet factory resetten dus vandaar dat ik de vraag hier even post, ik hoop dat iemand van jullie dit vaker heeft gehad en de oplossing met mij kan delen:)

Beste antwoord (via Blomsons op 09-05-2016 20:21)

• MiliaanR
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-09 20:48

MiliaanR

Just for fans.

Kan je niet gewoon gebruik maken van een Windows herstel punt? Volgens mij laat dit alle documenten met rust maar zet het alle programma's een tijdje terug, dus ook eventuele powermanegment instellingen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Hmm veel al geprobeerd zo te lezen, de eerste zaken die binnenschieten zijn inderdaad Intel Drivers of een rare power management instelling. Dit heb je echter al gecheckt helaas :) Maakt het nog verschil of je op de accu of op netstroom werkt?

Wellicht heb je, ook gezien de traagheid, een raar virus/spyware/adware te pakken. Misschien even AVG en/of Malwarebytes draaien om één en ander uit te sluiten.. Enige wat ik kan bedenken helaas.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MiliaanR
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-09 20:48

MiliaanR

Just for fans.

Kan je niet gewoon gebruik maken van een Windows herstel punt? Volgens mij laat dit alle documenten met rust maar zet het alle programma's een tijdje terug, dus ook eventuele powermanegment instellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09 21:49
Draait ie de BIOS óók al op 0,79Ghz? Dit is vaak uit te lezen in de bios (system monitor oid). Als ie daar wel max draait (gebruikelijk), weet je alvast dat het wel windows moet zijn die het veroorzaakt.

pepernooot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Probeer eens vanaf een ander besturingsystem die op een usb staat te starten en kijken of het dan ook op 0,79 zit om uit te sluiten dat het een bios/hardware fout is of dat het aan het besturingssysteem ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:42
Blomsons schreef op maandag 09 mei 2016 @ 16:01:
Mijn vraag
Power management (max/gebalanceerd/power saving) - o.a minimale processorstatus aangepast van 5% naar 100% - werkt niet
Maximale processorstatus ook aangepast? Heb eenzelfde probleem gehad met mijn 3317u en daar was het probleem de maximale processorstatus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomsons
Allen bedankt voor de super snelle reacties!

Even alle antwoorden op jullie suggesties onder elkaar:
Maakt het nog verschil of je op de accu of op netstroom werkt?
Nee, maakt geen verschil!
Draait ie de BIOS óók al op 0,79Ghz? Dit is vaak uit te lezen in de bios (system monitor oid). Als ie daar wel max draait (gebruikelijk), weet je alvast dat het wel windows moet zijn die het veroorzaakt.
Ik kan dat helaas niet zien in de bios, deze is erg overzichtelijk maar gaat niet diep het systeem in helaas.
Maximale processorstatus ook aangepast? Heb eenzelfde probleem gehad met mijn 3317u en daar was het probleem de maximale processorstatus
Ja ik heb alle dingen die invloed hebben op prestaties uitgezet/optimized mode ed. gezet.
Wellicht heb je, ook gezien de traagheid, een raar virus/spyware/adware te pakken. Misschien even AVG en/of Malwarebytes draaien om één en ander uit te sluiten.. Enige wat ik kan bedenken helaas
Ik heb windows defender laten draaien, maar nog niet op spyware ed. Dus dat ga ik proberen, gaat wel een paar uur duren op deze snelhei - bedankt voor de tip!
Probeer eens vanaf een ander besturingsystem die op een usb staat te starten en kijken of het dan ook op 0,79 zit om uit te sluiten dat het een bios/hardware fout is of dat het aan het besturingssysteem ligtProbeer eens vanaf een ander besturingsystem die op een usb staat te starten en kijken of het dan ook op 0,79 zit om uit te sluiten dat het een bios/hardware fout is of dat het aan het besturingssysteem ligt
Ik heb een usb met win10 erop, kan ik deze gewoon opstarten zonder dat mijn huidige windows hier last van gaat ondervinden?

Scan draait nu, ben voorlopig dus even zoet:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Je kunt een bootable USB maken met een linux distro en daar kijken wat de CPU doet. Zo sluit je in 1 keer je OS/drivers/malware uit als je het probleem daar ook mee hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Heb je de BIOS ook al geupgrade? Bij mijn notebook was precies hetzelfde probleem, met de nieuwe upgrade was het probleem opgelost (zie Lenovo, hier bleeft die steken op 0,77GHz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomsons
Hann1BaL schreef op maandag 09 mei 2016 @ 18:00:
Je kunt een bootable USB maken met een linux distro en daar kijken wat de CPU doet. Zo sluit je in 1 keer je OS/drivers/malware uit als je het probleem daar ook mee hebt.
Klinkt goed, ik heb geen ervaring met andere (niet mobiele) besturingssystemen dan Windows, maar zou dit graag eens uitzoeken! Is Ubuntu gewoon goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:34

Zalmanman

So long,

Ubuntu is daar inderdaad een prima Linux-distributie voor. Mint kan ook, beiden zijn makkelijk als je Linux niet zo gewend bent.

and thanks for all the fish.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Blomsons schreef op maandag 09 mei 2016 @ 18:07:
[...]

Klinkt goed, ik heb geen ervaring met andere (niet mobiele) besturingssystemen dan Windows, maar zou dit graag eens uitzoeken! Is Ubuntu gewoon goed?
Ubuntu voldoet voor dit scenario prima:
http://www.ubuntu.com/download/desktop
https://rufus.akeo.ie/

Rufus is 'het' programma om Ubuntu dan op je USB te zetten om mee te booten.
Tijdens het starten van Ubuntu selecteer je dan 'try Ubuntu'.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

Zorian

What the fox?

Ik heb dit ook ooit eens gehad, weet echter niet meer exact wat het veroorzaakte.
Volgens mij was het een applicatie. Ik zou inderdaad eens een Linux distro starten en als die wel goed draait een herinstallatie overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:38

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je win10 eenmaal geactiveerd hebt kan je zonder licentie blijven herinstalleren, dus daar zit geen probleem ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomsons
De linux Distro draait wel gewoon goed! De herinstallatie is al in voorbereiding helaas!
nelizmastr schreef op maandag 09 mei 2016 @ 19:02:
Als je win10 eenmaal geactiveerd hebt kan je zonder licentie blijven herinstalleren, dus daar zit geen probleem ;)
Weet ik!:)

Allen onwijs bedankt voor jullie tijd en moeite, ik zal uiteraard even laten weten of een herinstallatie het heeft opgelost!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat zegt de Intel processor diagnostic tool

https://downloadcenter.in...r-Diagnostic-Tool-64-bit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomsons
Hij slaagt voor alle tests.. beetje vreemd maar ik ga nu resetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Volgens mij zijn er nog wel eens problemen met de Intel Dynamic Platform Thermal Framework Driver, maar details weet ik verder niet.
Je zou de driver eens kunnen weggooien, of rollback naar een vorige versie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blomsons
Nou het werkt weer, in ieder geval de kloksnelheid is weer zoals vanouds.. helaas de exacte oorzaak niet kunnen vinden maar een systeemherstel heeft het werk gedaan!

Nogmaals allen dank voor tijd en moeite, fantastisch om te zien dat er zoveel mensen klaarstaan om mee te denken! Toppersss!!
Pagina: 1