Hoe kan ik MP3's het beste afspelen via mijn receiver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:07
Mijn huidige situatie nu:

Wellicht een beetje old skool, maar al sinds midden jaren 90 gebruik ik Winamp. Ik ben gek op de vele instelmogelijkheden en toch simpele interface. Ondertussen heb ik een MP3 verzameling van zo'n 700gb. Allemaal netjes gerenamed en getagged, zodat het in mijn eigen mapstructuur past. Dat is: genre/artiest/album/filename (00 - xxx.mp3)

Met alle tagging die erin zit, en die altijd dmv een tag programma wordt goed gezet bij nieuwe albums. kan ik deze verzameling altijd mooi op mn smartphone, auto, Winamp, waar dan ook gebruiken. Ideaal.

Als ik thuis ben staat altijd mijn PC aan, deze is verbonden via HDMI aan mijn receiver (Denon AVR-X1000) en via receiver dus aan TV (Sony Bravia KDL55W805). Via uitbreiding scherm staat dan op mijn TV in fullscreen de Winamp playlist met zo'n 40k aan nummers. Soms lekker om doorheen te shuffelen, soms albums afspelen, etc. Via mijn wireless toetsenbord die overal in de kamer slingert kan ik dmv sneltoetsen in Winamp skippen van nummers, pause, volume regelen, etc.

Films en series kijk ik ook via mijn PC, downloaden vd content en dan via VLC afspelen, VLC window slepen naar mijn TV en dan via bv. 5.1 en 1080p kwaliteit kijken. Werkt ideaal. :) Het idee:

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1605/167347/hxtEfnNT.jpg

De uitdaging::

Nu wil ik van mijn vaste PC af, ik heb namelijk een PS4 voor gaming en gaming doe ik amper meer. Daarnaast staat de vaste PC niet zo mooi in de woonkamer. Ook zou een laptop voor thuis handig zijn ivm portabiliteit. Mn vaste PC is wel aan vervanging toe, maar investeer dan dus liever in een laptop.

Wat adviseren jullie voor mij om hetzelfde te blijven doen als ik al doe (dus op een simpele manier mijn MP3 collectie kunnen afspelen en films en series goed kunnen afspelen op mijn TV / receiver?

Geijkte oplossing voor films en series ken ik wel, maar ik wil wel de combi kunnen blijven maken met muziek afspelen. Hierover is weinig te vinden omdat veel mensen genoegen nemen met Spotify (en Netflix) bv.. Hoop dat er wat mede Tweakers zijn die (net als ik) niet tevreden zijn met Spotify (en andere streamingdiensten) en wellicht hun eigen MP3 collectie willen blijven gebruiken en een goed alternatief hebben.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 21:14
Een 'kleine' HTPC geen optie (voor streamen films / muziek, ter vervanging van de pc)?
En dan een laptop (of tablet) erbij.

Een NAS zou ook nog kunnen.

Gebruik zelf NAS voor films / series, naast m'n fysieke collectie films.
Muziek heb ik beetje op NAS staan (FLAC), gebruik ik niet zo veel. Veelal Spotify of muziek vanaf m'n laptop naar de receiver (Airplay), werkt ook redelijk (op zo nu en dan een disconnect na).

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Audio is vaak geen probleem en daar zijn zat mooie oplossingen voor. Een Raspberry Pi en een bijbehorende DAC (kwaliteit blijft immers belangrijk in hifi), HD eraan en je bent voor ruim minder dan €100,- klaar. Echter, mijn ervaring is dat afspelen van video langzamer en minder probleemloos verloopt.

Je kan daarom een NAS aanschaffen met voldoende kracht om te transcoden. Voor het geld dat je kwijt bent aan een (degelijke) NAS die zonder problemen HD content kan transcoden, kan je al gauw een passende HTPC te bouwen. En een HTPC geeft natuurlijk ook meer vrijheid dan een NAS.

Met Plex Media Server met de Plex App op je telefoon/tablet heb je dan een mooie oplossing voor zowel audio als video. Misschien kost Plex wel enige tijd om aan te wennen afhankelijk van hoe je je muziekbibliotheek hebt ingedeeld, maar het is vooral een stabiele combinatie :)

[ Voor 10% gewijzigd door herofruit op 09-05-2016 17:12 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-09 20:50
DAC is ook niet het probleem, hij sluit alles al aan via HDMI, dus alles kan mooi digitaal! Ik zou inderdaad een kleine PC nemen, zoals een Intel NUC of een kleine HTPC voor je collectie. Verder zou ik als software Kodi gebruiken, dat is een mediacenter programma waarmee je makkelijk je muziek kan afspelen :)

* GENETX heeft zelf een HTPC+NAS-in-één met Kodi en OpenMediaVault in een virtual machine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Zelf heb ik er voor gekozen om alles gescheiden te houden. Alle data staat op een NAS van Synology. Video wordt afgespeeld door Kodi op een Intel NUC. Audio wordt afgehandeld door een Bluesound Node. Is misschien wel een wat duurdere oplossing maar werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Mijn 450GB grote mp3 collectie staat op mijn NAS.
Erg handig.
Ook onderweg kun je het dus afspelen op je telefoon.
Ik ben een jaar bezig geweest om alles te taggen en in juiste mappen te plaatsen.
Ben ook even bezig geweest met films te downloaden, maar dat vond ik niks.
Ik heb een zeer uitgebreide blu-ray collectie.
Ik speelde de films toen af via een WD mediaspelertje.
En heb trouwens ook netflix en Spotify voor de 2 dames hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-09 15:54
> NAS (150 euro)
> Chromecast (40 euro)
> Plex (Gratis of 40 euro/jaar voor premium)

Kan je alles bedienen met je telefoon, laptop en pc. Je streamt alles wat je hebt op je NAS wat multimedia betreft via PLEX naar je tv. En daarnaast biedt Chromecast nog veel meer opties.
Je kan eventueel ook van je PC met FreeNAS een NAS maken om te kijken of het bevalt.

Edit: Ik bedenk me net dat er ook een PS4 app is voor Plex en daarmee misschien zelfs de Chromecast overbodig is. Al voegt het uiteraard nog steeds wat toe, bijvoorbeeld dat je tv niet hoeft aan te staan om muziek af te spelen.

[ Voor 24% gewijzigd door QErikNL op 10-05-2016 01:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
Dank alvast voor alle reacties! Even inhakend op de laatste reactie (QErikNL). Als ik dan een NAS via PLEX en Chromecast met elkaar verbind, hoe ziet dan de user interface eruit? Dus waar ik nu Winamp kan bedienen en dus een lijst met ongeveer 40k MP3's kan inladen, kan dat dan ook via deze oplossing? Hoe scroll of zoek ik dan bv door de lijst? Indexeert ie dan op basis van tagging of op basis van filenames? Nu staat Winamp dus gesorteerd per genre, dus bovenaan blues, daarna per artiest, dus bv. BB King en dan bij BB King allerlei albums.

Daarnaast nog andere dingen, ik laat alles via mijn receiver lopen, kan ik dat op deze manier ook doen? Al maakt het denk ik niet zoveel uit omdat ik HDMI en ARC heb, dus geluid loopt dan altijd wel via de receiver en de boxen.

De vele instelmogelijkheden van Winamp ga ik misschien wel missen hierin, ik denk dan bv. ook aan de mogelijkheid om per box in te stellen of daar muziek door moet komen. Nu heb ik de 2 vloerstaanders ongeveer 80% voor hun rekening laten nemen, en de 2 surround speakers doen ook een beetje zodat ik een mooi vol geluid om me heen heb (ik weet dat de source alleen stereo is, maar dit geeft een mooi effect vind ik persoonlijk). De center staat overigens helemaal uit.

Goede tip om via FreeNAS al wat te gaan spelen zodat ik vooraf beter kan inschatten wat ik nodig ga hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
Sjoerd001 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 12:29:
Dank alvast voor alle reacties! Even inhakend op de laatste reactie (QErikNL). Als ik dan een NAS via PLEX en Chromecast met elkaar verbind, hoe ziet dan de user interface eruit? Dus waar ik nu Winamp kan bedienen en dus een lijst met ongeveer 40k MP3's kan inladen, kan dat dan ook via deze oplossing? Hoe scroll of zoek ik dan bv door de lijst? Indexeert ie dan op basis van tagging of op basis van filenames? Nu staat Winamp dus gesorteerd per genre, dus bovenaan blues, daarna per artiest, dus bv. BB King en dan bij BB King allerlei albums.

Daarnaast nog andere dingen, ik laat alles via mijn receiver lopen, kan ik dat op deze manier ook doen? Al maakt het denk ik niet zoveel uit omdat ik HDMI en ARC heb, dus geluid loopt dan altijd wel via de receiver en de boxen.

De vele instelmogelijkheden van Winamp ga ik misschien wel missen hierin, ik denk dan bv. ook aan de mogelijkheid om per box in te stellen of daar muziek door moet komen. Nu heb ik de 2 vloerstaanders ongeveer 80% voor hun rekening laten nemen, en de 2 surround speakers doen ook een beetje zodat ik een mooi vol geluid om me heen heb (ik weet dat de source alleen stereo is, maar dit geeft een mooi effect vind ik persoonlijk). De center staat overigens helemaal uit.
Ik weet het niet allemaal precies. Plex indexeert niet met filenames of tagging maar met een intelligent algoritme. Je kan met gemak 40.000 songs in je libary hebben lijkt me. De UI oogt allemaal heel slick en je kan je muziek sorteren zoals jij dat wil volgens mij. Dus per genre, artiest, album etc. Daarnaast zijn er nog intelligentere manieren om muziek te luisteren. Dus zoals Spotify kan je zeggen 'meer van dit soort muziek', maar ook stemmingen. Die laatste 2 zijn wel premium functies. Het mooie blijft wel dat je echt óveral bij je muziek kan, dus ook op het werk of langs het voetbalveld.
Uiteraard kan je gewoon andere dingen over je receiver laten lopen. Ik weet niet wat ARC is, of bedoel je RCA?
Ik denk niet dat je de mogelijkheid hebt om per box het geluid te bedienen tenzij je het aanpast in je receiver. Maar dit is iets wat je zou moeten testen natuurlijk. Meer info vind je hier: https://plex.tv/music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Sjoerd001 schreef op maandag 09 mei 2016 @ 13:53:
Hierover is weinig te vinden omdat veel mensen genoegen nemen met Spotify (en Netflix) bv.. Hoop dat er wat mede Tweakers zijn die (net als ik) niet tevreden zijn met Spotify (en andere streamingdiensten) en wellicht hun eigen MP3 collectie willen blijven gebruiken en een goed alternatief hebben.
Wat ik mis aan je verhaal is waarom je geen genoegen neemt met Spotify?
Voor mij is Spotify namelijk dé ideale oplossing die het gezeul met terrabytes aan mp3's heeft vervangen.

Het heeft een goede interface, alle muziek die ik nodig heb en ik kan vanaf elke device in huis de muziek ongecomprimeerd doorsturen naar mijn AppleTV. Simpel en ideaal.
Het gezeur dat je hebt met NAS-servers, Rasberry Pie's en Plex wil je echt niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Wootism op 10-05-2016 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
2 redenen voornamelijk, 1. lang niet alle muziek die ik zoek staat op Spotify. Althans paar jaar geleden niet toen ik er mee aan de slag ging. Ik luister bv. veel Soundtrack albums ook hou ik van specialere albums, bv. speciale live albums. Andere reden is dat ik een mooie verzameling heb, veel werk ingestoken en is lekker om daar doorheen te shuffelen. Ik zal nog eens een poging doen of ik tegenwoordig wel kan vinden wat ik wil luisteren. heb nu trouwens nog geen premium account, dus ook geen 320kb.

Andere vraag aan jou, wat versta jij onder het gezeur met NAS, etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-01-2024

digidokter.net

... en 'Niets' van 'Alles' LOL

Wat voor modem heb je? Als je een fritzbox hebt kan je daar een usb-stick of hd insteken en de modem gebruiken als mediaserver via instellingen en account aanmaken voor toegang. Dat heb ik zelf ook. Ik heb mijn usb-stick in modem en stream naar al mijn apparaten (reciever, computers, tablets en telefoon) door de server op je app of in je systeem toe te voegen. :)
https://en.avm.de/service...p-FRITZ-Box-Media-Server/

Verstand van 'Alles' van 'Niets'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:53

Daniel36

vernieuwde formule

Wootism schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 17:03:
[...]

Wat ik mis aan je verhaal is waarom je geen genoegen neemt met Spotify?
Voor mij is Spotify namelijk dé ideale oplossing die het gezeul met terrabytes aan mp3's heeft vervangen.

Het heeft een goede interface, alle muziek die ik nodig heb en ik kan vanaf elke device in huis de muziek ongecomprimeerd doorsturen naar mijn AppleTV. Simpel en ideaal.
Het gezeur dat je hebt met NAS-servers, Rasberry Pie's en Plex wil je echt niet.
Voor Wootism:

Welk gezeur?
Gebruik zelf een rpi b met kodi en dat werkt prima hier.
2 tb schijfje eraan en gaan!

[ Voor 3% gewijzigd door Daniel36 op 11-05-2016 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat ik even mis is simpelweg het gebruiken vn de netwerkmogelijkheden van de Denon. Dat ding is DLNA compatible, dus als jij een DLNA server kunt fixen kun je gewoon de Denon app gebruiken voor het benaderen van al je bestanden. Kan nu ook al btw, moet je evn zoeken hoe je op je PC een Dlna server onder windows instelt. Werkt prima :)

Gebruik dit zelf icm een Synology, die dingen zijn gewoon retehandig en multifunctioeel. Plus een stabieler stuk hardware heb ik nog nooit gehad. Gaat ook zelf in standby enzo, kan downloaden, you name it. Aanrader :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
Ik mis bij ieder van de oplossingen de eenvoud van Plex als het eenmaal is opgezet. Je wil toch een mooie interface, waar je met plezier doorheen kan scrollen? In plaats van door een mappensysteem te bladeren? Daarnaast kan je het afspelen op al je devices, dus ook handig voor onderweg. Volgens mij kan je ook muziek offline halen op de manier hoe Spotify dat doet. Het is gewoon je eigen Netflix en Spotify in één.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
paranoia68 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 17:47:
Wat voor modem heb je? Als je een fritzbox hebt kan je daar een usb-stick of hd insteken en de modem gebruiken als mediaserver via instellingen en account aanmaken voor toegang. Dat heb ik zelf ook. Ik heb mijn usb-stick in modem en stream naar al mijn apparaten (reciever, computers, tablets en telefoon) door de server op je app of in je systeem toe te voegen. :)
https://en.avm.de/service...p-FRITZ-Box-Media-Server/
Heb geen FRITZbox, een Experia V..? zit bij KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
QErikNL schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 12:32:
Ik mis bij ieder van de oplossingen de eenvoud van Plex als het eenmaal is opgezet. Je wil toch een mooie interface, waar je met plezier doorheen kan scrollen? In plaats van door een mappensysteem te bladeren? Daarnaast kan je het afspelen op al je devices, dus ook handig voor onderweg. Volgens mij kan je ook muziek offline halen op de manier hoe Spotify dat doet. Het is gewoon je eigen Netflix en Spotify in één.
Ja dat geloof ik graag. Denk dat ik deze mogelijkheid maar eens ga onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
The Eagle schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 22:43:
Wat ik even mis is simpelweg het gebruiken vn de netwerkmogelijkheden van de Denon. Dat ding is DLNA compatible, dus als jij een DLNA server kunt fixen kun je gewoon de Denon app gebruiken voor het benaderen van al je bestanden. Kan nu ook al btw, moet je evn zoeken hoe je op je PC een Dlna server onder windows instelt. Werkt prima :)

Gebruik dit zelf icm een Synology, die dingen zijn gewoon retehandig en multifunctioeel. Plus een stabieler stuk hardware heb ik nog nooit gehad. Gaat ook zelf in standby enzo, kan downloaden, you name it. Aanrader :)
Klopt inderdaad, heb ik zelf nog nooit wat mee gedaan, met DLNA dus. Ook die mogelijkheid kan ik gaan onderzoeken. Het is wel behoorlijk anders en lijkt meer gedoe te zijn dan het simpele HDMI kabeltje waarmee ik nu mn PC heb verbonden.

Overigens vroeg iemand nog naar ARC, dat is het 'Audio Return Channel" wat gebruikt wordt bij sommige HDMI poorten. Daarmee kan je dus je TV dmv bv. digitenne aansluiten en als digitenne dan direct op je TV zit en dus niet via je receiver, zou je kunnen denken dat het geluid dus via de TV komt. Echter komt het dan dus toch via de receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Sjoerd001 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 14:59:
2 redenen voornamelijk, 1. lang niet alle muziek die ik zoek staat op Spotify. Althans paar jaar geleden niet toen ik er mee aan de slag ging. Ik luister bv. veel Soundtrack albums ook hou ik van specialere albums, bv. speciale live albums. Andere reden is dat ik een mooie verzameling heb, veel werk ingestoken en is lekker om daar doorheen te shuffelen. Ik zal nog eens een poging doen of ik tegenwoordig wel kan vinden wat ik wil luisteren. heb nu trouwens nog geen premium account, dus ook geen 320kb.

Andere vraag aan jou, wat versta jij onder het gezeur met NAS, etc?
Een paar jaar geleden was er inderdaad een stuk minder muziek te vinden op Spotify dan vandaag de dag. Desondanks kan het inderdaad zijn dat je nu nog steeds enkele albums mist. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Ik ben zelf ook bezig geweest met een NAS om mijn duizenden mp3's centraal af te spelen in mijn woonkamer. Mijn opstelling was een Synology NAS i.c.m. een mediacenter met PLEX.
Werkte allemaal prima.
Maar om fatsoenlijk door mijn muziek-bibliotheek te bladeren moest ik mijn TV aanzetten, en om muziek mee te nemen voor onderweg moest ik mijn telefoon aansluiten op mijn mediacenter om het handmatig over te zetten.

Met Spotify stream ik mijn muziek gewoon rechtstreeks naar mijn receiver vanaf mijn telefoon of laptop zonder tussenkomst van een NAS of een mediacenter en heb ik een fijne overzichtelijke interface.
Daarbij zet ik muziek met één druk op de knop offline op mijn telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Gewoon "gooien" vanaf je NAS, slimme telefoon of Spotify d.m.v. DLNA :

Afbeeldingslocatie: https://secure.tweakers.net/my.tnet/fotoalbum/?action=display_image&image_id=359457

Spotify :
Afbeeldingslocatie: https://secure.tweakers.net/my.tnet/fotoalbum/?action=display_image&image_id=359455

Zoiets zal Denon ook wel vast hebben in de Play Store

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
Update

Ondertussen heb ik een laptop aangeschaft (Acer Aspire V15 etc). Ook ben ik aan de slag gegaan met Spotify. Er staat inderdaad veel meer op. Mis wat live albums en een paar artiesten, maar verder wel ok. Kan ik eventueel aanvullen met eigen muziek. Het is even wennen, maar ik vind het wel prettig dat ik via mn telefoon kan zoeken (ben van plan hier speciaal een tablet voor te halen).

Dus nu ben ik me aan het oriënteren richting een NUC / NAS voor opslag. Ik weet nog niet precies hoe dan verder. Wellicht een Raspberry PI of Chromecast.

Moet me eens gaan inlezen >:)
Pagina: 1