Vraag

• GOTD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-12-2025
Dag beste tweakers,

Mijn mooie game pc kan al enige tijd geen videokaart meer vinden. Als ik naar device manager ga is er geen GPU te vinden behalve de onboard. Als ik via mijn onboard werk doet alles in mijn PC het perfect en worden er nergens fouten gemeld.

Het probleem heeft zich voorgedaan toen ik van PC kast ben gewisseld. Als deze componenten werkten perfect voor dat ik de nieuwe kast heb gebruikt, daarna deden de problemen zich pas voor.

Relevante software en hardware die ik gebruik
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 231,-€ 231,-
1Gigabyte GA-H97N-WIFI€ 102,-€ 102,-
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 349,80€ 349,80
1Dell P2416D Zwart€ 255,90€ 255,90
1Kingston KTL-TC316S/4G€ 19,95€ 19,95
1Cooler Master GM G550M€ 61,-€ 61,-
1Samsung 850 EVO 1TB€ 285,-€ 285,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.304,65

#ProductPrijsSubtotaal
1NZXT Manta - Matte Black/Red€ 105,90€ 105,90
1Silverstone RAVEN RVZ01€ 91,95€ 91,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 197,85

OS; Windows 10 64bit

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb al aardig wat gedaan:
Nieuw moederboard
Andere videokaart (die wel werkt in een andere computer)
Nieuwe voeding
Updaten moederboard
Clear Cmos
Bios aangepast dat Igpu niet gebruikt wordt.
Memtest gebruikt (geen fouten)
Van windows 7 naar windows 10 updaten.
Pc in nieuwe kast gedaan.

Inmiddels weet ik niet meer wat ik moet doen. Het lijkt er op dat de PCI-e slot niet werkt maar ik heb wel 2 verschillende (nieuwe) moederborden gebuikt. ik hoop dat jullie nog een paar ideeen hebben :)

[ Voor 14% gewijzigd door GOTD op 09-05-2016 13:54 ]

Alle reacties

Verwijderd

Je bent van behuizing gewisseld maar noemt nergens je oude en nieuwe behuizing. Als het probleem vanaf dat moment zich voor doet zou dat verdachte nummer één zijn.
Wat doet de opstelling buiten de kast op een doos oid?

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:27

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Advies van ACB2401 is wel een goeie. Test de boel eens buiten je kast om te zien of het dan wel werkt. Werkt het dan wel, check dan of je niet teveel afstandsbusjes in je kast hebt gemonteerd zitten. Je moet ze enkel en alleen onder de schroefgaten in je mobo hebben zitten, op andere locaties onder je mobo kunnen ze kortsluiting maken.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• GOTD
Ik heb de behuizingen even toegevoegd. De oude behuizing is de Silverstone raven en de nieuwe de NZXT manta. Ik ga meteen even allen buiten de behuizing testen.

• lolletje08
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-01 15:52
Ik weet niet wat te toegevoegde waarden van deze dingen kan zijn, ik verwacht weinig succes of info, maar je kan het proberen (ik heb niet echt een idee hoe verder te troubleshooten):

Zorgen dat je bios niet met het logo boot maar systeemgegevens weergeeft (disable fast boot en disable logo of zo iets) mogelijk dat hier een error weergeven wordt of andere info die tot iets kan leiden.

Probeer te booten vanaf een ubuntu live USB, verder moet je even googlen, maar ubuntu gaat op een iets andere manier om met hardware.

U heefthet over het updaten van het moederboard, heeft u dit gedaan vanuit windows of vanuit de BIOS?
vanuit windows lijkt mij de minder veilige opties dan vanuit de BIOS zelf (mbv een usb-stick).

De andere video kaart die u probeerde werkte dus niet op het moederbord en de grafische kaart waar het om gaat werkt wel gewoon? (dit kan ik niet opmaken uit uw tekst)

• GOTD
Zojuist het moederboard uit de kast gehaald en dit heeft helaas niet gewerkt.

Bios update heb ik vanuit windows gedaan met de software van gigabyte. Voor de update werkte de videokaart niet en daarna ook niet.

Ik heb eerst een werkende PC in een nieuwe kast gedaan. In de nieuwe kast werkte de GPU niet meer. Daarna heb ik pas alle componenten er nieuw in gedaan. Dit werkte ook niet.

Nu zal ik even de fastboot opties uitzetten en kijken of ik hier meldingen bij krijg.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:26

Esumontere

Floep, banaan.

Heb je de GPU al eens in een andere PC geprobeerd?
En ben je met het inbouwen in een nieuwe kast niet de PEG-stekkers vergeten?

[ Voor 43% gewijzigd door Esumontere op 09-05-2016 15:06 ]

• GOTD
Unbuntu geeft hetzelfde probleem.

@esumontere Ja, peg stekkers zitten er gewoon in en de videokaart werkt wel in een andere pc.

• lolletje08
U zei dat u een nieuw moederbord heeft gekocht/gebruikt, is het zo dat beide moederborden kapot zijn?
of is een van de twee defect? of zijn deze van een ander merk en alleen maar als test gebruikt voor de GPU?

zit er toevallig een beschadiging op de onderkant (mogelijk bovenkant) van het moederbord? (verkleuring, spoor wat ineens dunner is terwijl dat niet zou moeten.

Iets totaal anders, als u de CPU in een ander mobo stopt, werkt er dan wel een GPU? belangrijker werkt de MSI GPU dan? het kan mogelijk iets met de CPU zijn, dat die geen goede connectie/aansturing naar de PCI-lanes

• GOTD
Ik heb inderdaad 2 moederborden gebruikt met beide hetzelfde resultaat. Ook heb ik beide GPU's op beide moederborden gebruikt. Helaas hetzelfde resultaat, geen herkenning van de GPU.

Op het moederbord zie ik ook geen beschadigingen.

Het zou iets kunnen zijn met de CPU hier heb ik niets aan veranderd. Is er een manier op deze te testen zonder direct een nieuwe te moeten kopen?

Verwijderd

Beeldkabel wel op de videokaart aangesloten en niet op het moederbord?

• GOTD
Als ik de beeldkabel aansluit op de GPU krijg ik geen beeld. Nu heb ik hem in mijn moederboard zitten en dan heb ik wel gewoon beeld. Alleen wordt mijn videokaart in bv divice manager niet gevonden. Ook niet met cpu-z HW monitor enz.

• lolletje08
Ik denk dat u voor 30 euro een goedkope CPU voor socket 1150 kan vinden. Een tweedehands dual core (celeron of pentium) zal voldoende zijn.

Heeft u een luidsprekertje op het moederbord zitten?
Probeer het geluid te analyseren hiervan, lange tonen of snelle tonen zijn vaak geen positief signaal.
(oude) case speakers zijn vaak al voldoende hiervoor.

Wat een poging waard is is het updaten van de bios via usb/lan vanuit de bios zelf.

Verdere ideeën heb ik op dit moment niet.. behalve alle connectoren goed controleren op vuil en beschadigingen en de rest controleren op schade
De meest stomme en simpele dingen proberen, Mogelijk dan een vage site nog een suggestie geeft voor een oplossing, al geven je die alleen ideeën om te proberen, volg de stappen van onbetrouwbare sites niet op :P

• GOTD
Binnenkort ga ik een andere CPU proberen. Ik zal de resultaten hier neerzetten.

• GOTD
Nieuwe CPU er ingedaan maar helaas nog steeds geen beeld. Van het weekend ga ik weer wat dingetjes proberen. Iemand nog ideeën wat het probleem zou kunnen zijn?

• richardve1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-10-2021
Beste GOTD,

Als ik je verhaal zo lees dan is mijn vermoeden dat het een bios instelling kan zijn.

• GOTD
De oplossing lijkt nabij. Het nieuwe moederbord wat ik had gekocht blijkt defect te zijn. Het is via de RMA terug gebracht en heb het bericht gekregen dat hij inderdaad defect was. Aankomende week zal ik het nieuwe board krijgen en als alles dan werkt zal ik hem als [SOLVED] markeren. Al vast bedankt iedereen voor het meedenken en de hulp.

• -NRG-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-12-2025
Ik zou wel even uitkijken met de videokaart. Ik vind het wel bijzonder dat je bij 2 moederborden problemen had met de PCIe aansluiting. Kan best zijn dat een defect aan je videokaart problemen bij je moederbord veroorzaakt. Ik zou de videokaart in een oude PC proberen om te zien wat daar gebeurt of laten testen bij de winkel waar je hem gekocht hebt (als dat een optie is).

[ Voor 25% gewijzigd door -NRG- op 22-05-2016 10:40 ]

• GOTD
Dat is inderdaad apart. De videokaart heeft een paar weken in de PC van een vriend gezeten, daar werkte hij perfect. Ik ga er dus maar vanuit dat het gewoon pech is.

• GOTD
Opgelost, er heet een fout gezeten in beide moederboarden. Verder werkt alles zoals je mag verwachten. Heel erg bedankt voor de hulp!
Pagina: 1