Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrikkert
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-09 07:39
Hallo Tweakers,

Ik zit in een lastig pakket. Ik heb mijn dienstverband opgezegd met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn van een maand.

In april heb ik opgezegd, de maand mei is dus mijn opzegtermijn.

Ik heb echter nog een aantal vakantiedagen staan en had aangegeven dat ik deze graag wou laten uitbetalen (voor een deel, een deel neem ik ook nog op).

Echter vertelde mijn werkgever mij zojuist, ik citeer "dat doen we niet, je kan ze opnemen en dan is deze week je laatste week".

Dat zou betekenen dat deze week ineens mijn laatste week is, en dat ik vervolgens 3 weken thuis zit. Dat terwijl ik mijn dagen uit wil laten betalen om bij mijn volgende werkgever dagen te "kopen" (wat volgens de CAO mogelijk is), om op vakantie te gaan.

Bij mijn huidige werkgever heb ik geen CAO. Mijn vakantiedagen op contract zijn er 23 en ik werk fulltime (5 dagen).

Ik vind her en der verhalen over wettelijke en bovenwettelijke vakantiedagen. En over verzoeken tot uitbetaling en verplichting tot uitbetaling. Maar geen eenduidig verhaal helaas.

Weet iemand hier of ik het RECHT heb (en werkgever dus verplicht is om) vrije dagen uit te (laten) betalen.

En zoja, hoe kan ik mijn werkgever hier dan op een nette manier op wijzen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:04

St@m

@ Your Service

Bij 23 vakantiedagen (3 bovenwettelijk) bouw je 1,91 dag op per maand.
Dagen die je hebt meegenomen uit vorige jaren zijn bovenwettelijk.
Blijkbaar heb je dus zo'n 10 dagen meegenomen.
Die 10 dagen kun je laten uitbetalen:

https://www.jurofoon.nl/v...antiedagen-uitbetalen.asp

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrikkert
Die link had ik ook gevonden, echter staat er op die pagina letterlijk: "Een werknemer heeft het recht om zijn werkgever te verzoeken".

Het recht om iets te verzoeken... Dat verzoek kan dus geweigerd worden zoals ik het interpreteer. Het verzoek heb ik gedaan (dat is mijn recht blijkbaar) maar de werkgever weigert het gewoon, daar staat verder niks over.

In de volgende alinea staat dat een werknemer het recht heeft om de dagen uit te laten betalen als dat expliciet genoemd staat in de CAO of arbeidsovereenkomst. Dat is bij mij niet van toepassing (CAO heb ik niet en in de arbeidsovereenkomst staat het niet genoemd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:04

St@m

@ Your Service

Er staat ook een telefoonnummer bij :)

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrikkert
Had ik gezien, als ik die had willen bellen had ik het gedaan :+ Ik vraag het bewust eerst hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ik zou vast gaan informeren bij je volgende baan of het mogelijk is eerder te beginnen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
rrikkert schreef op maandag 09 mei 2016 @ 10:27:
"Een werknemer heeft het recht om zijn werkgever te verzoeken".
En andersom werkt dit exact hetzelfde, je werkgever kan je "verzoeken" maar niet zomaar verplichten om vakantiedagen op te nemen. Je hebt nog steeds een arbeidsovereenkomst voor de te werken uren/dagen en je werkgever moet dat nakomen. Een werkgever kan je "vrijstellen" van werkzaamheden, maar dan behoudt alsnog je (en bouw je op) vakantiedagen.

Voor de rest is het wat St@m hierboven al aangeeft mbt wettelijke dagen en uitbetaling

[ Voor 10% gewijzigd door Breezers op 09-05-2016 10:39 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrikkert
Is ook een van de opties, ook iets wat ik zou opzich wel zou willen.

Maar ik wil niet bij een nieuwe werkgever de indruk wekken dat ik hier in een spagaat zit. Informeren of ik eerder kan beginnen, en als blijkt dat ik toch mijn dagen uit kan laten betalen aangeven dat ik toch weer de oude datum ga beginnen.

Dat is niet echt een 'frisse' start vind ik.

Als ik dus vraag of ik eerder kan beginnen, wil ik ook zeker weten dat ik ook eerder ga beginnen. Niet dat ze daar hun hoofd breken om een constructie te verzinnen om mij eerder te laten beginnen en dat ik vervolgens toch niet eerder begin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrikkert
Breezers schreef op maandag 09 mei 2016 @ 10:37:
[...]

En andersom werkt dit exact hetzelfde, je werkgever kan je "verzoeken" maar niet zomaar verplichten om vakantiedagen op te nemen. Je hebt nog steeds een arbeidsovereenkomst voor de te werken uren/dagen en je werkgever moet dat nakomen. Een werkgever kan je "vrijstellen" van werkzaamheden, maar dan behoudt alsnog je (en bouw je op) vakantiedagen.

Voor de rest is het wat St@m hierboven al aangeeft mbt wettelijke dagen en uitbetaling
Het is dus wettelijk mogelijk om mijn bovenwettelijk dagen uit te laten betalen.

Nou is nog de vraag: hoe kan ik dat op een nette manier aangeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
rrikkert schreef op maandag 09 mei 2016 @ 10:40:
[...]

Het is dus wettelijk mogelijk om mijn bovenwettelijk dagen uit te laten betalen.

Nou is nog de vraag: hoe kan ik dat op een nette manier aangeven?
Gewoon even per e-mail aangeven dat je afziet van het opnemen van vakantiedagen voor de resterende periode en dat je beschikbaar bent voor werkzaamheden. Je zal je gewoon standaard op tijd melden en gaat ervan dat de werkgever haar wettelijke verplichting voor het o.a. uitbetalen van de resterende dagen/uren gaat nakomen.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-09 13:55

SpamLame

niks

AFAIK wordt uitbetaling van openstaande vakantiedagen gezien als een bonus door de belastingdienst en valt daarmee in het hoogste belasting tarief.
In de meeste (alle?) gevallen is die dagen als vakantie opnemen goedkoper.
Werken en uit laten betalen levert altijd meer geld op maar of dat gelijk is aan de dagen die je kopen moet bij je nieuwe werkgever weet alleen jij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
SpamLame schreef op maandag 09 mei 2016 @ 12:26:
AFAIK wordt uitbetaling van openstaande vakantiedagen gezien als een bonus door de belastingdienst en valt daarmee in het hoogste belasting tarief.
In de meeste (alle?) gevallen is die dagen als vakantie opnemen goedkoper.
Werken en uit laten betalen levert altijd meer geld op maar of dat gelijk is aan de dagen die je kopen moet bij je nieuwe werkgever weet alleen jij.
Wait wut? Wat een onzin. Vakantiedagen en bonussen vallen enkel in het hoogte tarief als je al in het hoogste tarief zit. Het wordt hetzelfde belast als alle andere arbeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-09 13:55

SpamLame

niks

ah weer wat geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deveon schreef op maandag 09 mei 2016 @ 12:37:
[...]

Wait wut? Wat een onzin. Vakantiedagen en bonussen vallen enkel in het hoogte tarief als je al in het hoogste tarief zit. Het wordt hetzelfde belast als alle andere arbeid.
Daarnaast kan een deel natuurlijk in een hoger tarief vallen omdat je toevallig door die extra euro's in een hogere belastingschijf komt, maar dat is een ander verhaal. In basis valt het inderdaad gewoon onder de schijf/schijven waar je gewone salaris ook in belast wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:44

ralpje

Deugpopje

Ik dacht dat ze altijd één schaal hoger belast worden. Als blijk dat je inkomen aan het einde van het jaar niet hoog genoeg is om daadwerkelijk in die schaal terecht te komen, wordt dat bij je aangifte IB vervolgens weer netjes gecorrigeerd en krijg je dat verschil dus terug.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-09 15:25
Uit ervaring kan ik zeggen dat dit niet zo is. Heb ook mijn dagen laten uitbetalen en een verklaring gevraagd waarin staat hoeveel dagen ik nog had. Deze kon ik dan weer onbetaald opnemen bij de nieuwe werkgever.

Het was niet met een andere schaal belast.Het enige wat minder voordelig was is het feit dat een vrije dag meer kost bij je nieuwe werkgever als je toevallig meer per maand naar binnenharkt.

EDIT: Ik kreeg ook een overzichtje van hoe mijn laatste afschrift er uit zag voordat ik het kreeg uitbetaald. Misschien kun je die ook vragen zodat je al van te voren kan corrigeren als je bang bent dat je minder krijgt dan hoort.

[ Voor 22% gewijzigd door gr8-jen op 09-05-2016 13:35 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:18
Je hebt op grond van artikel 7: 641 lid 3 BW het recht om je vakantiedagen uit te laten betalen.
Hiernaast kan een werkgever je niet verplichten om vrij te nemen.

Vergeet niet dat je ook nog recht heb op eventuele pensioenpremies en vakantiegeld over de vakantiedagen.
Pagina: 1