harmvzon schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 10:55:
Het zou voor een workstation zijn. Ik heb nu 5 jaar oude 2x Xeon X5650 6x2.66 ghz. Toch merk ik dat ik in de praktijk vaak een snellere single core mis. De meeste pakketten (2D en 3D) gebruiken toch nog steeds maar 1 core voor de meeste processen. Maar wil ook niet alleen maar focussen op alleen single core snelheid, voor als ik toch een render aan zet of bijvoorbeeld met simulaties (hoewel die steeds meer op de gpu gaan). Eigenlijk dus het beste van 2 werelden en dan ook nog een beetje upgradebaar.
Was eerst aan het twijfelen tussen een i7 of een Xeon systeem. Maar met de nieuwe i7's uit nijg ik toch meer die kant op. Veel voor ' weinig' en overclockbaar. ECC heb ik niet perse nodig.
Dat blijft een beetje de afweging idd... bij de xeons zijn de 3,5 / 3,6 turbo cpu's wel leuk, het is geen 4+ ghz maar de singlecore perf. is best prima. Alleen retail ze ze rete duur. Dan kun je beter naar OEM, QS of ES chips kijken.
Ben je blij met hoe de dual x5650 renderd? Met een nieuwe 6 core i7 met oc zit je op hetzelfde multithreaded niveau en met een 8 core +oc ga je er overheen, met als grote plus de veel hogere coresnelheid. En je hebt nog wat upgrademogelijkheden later (10 core i7, met oc 2k+ in cinebench, en met xeons v4's tot 2700 punten in cinebench, al verlies je daar weer wat coresnelheid.)