Vraag

• harmvzon
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 04-12-2025
Ik ben onderzoek aan het doen naar een nieuw systeem. Daarbij kwam ik tegen dat het dual socket moederbord Z10P-D8 van ASUS de XEON E5-1650 v3 ondersteund.
Als ik nu ga zoeken op forums melden ze dat 1650 niet bedoeld is voor dubbel socket. Hoe komt het dan dat de site van Asus meld dat ie wel ondersteund wordt. Of werkt het moederbord dan slechts met 1 cpu?

Beste antwoord (via harmvzon op 09-05-2016 10:44)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:58

Nemesizz

Untouchable

Op een dual-socket kun je ook 1 processor gebruiken (wat dan het nut is van een dual-socket is een andere vraag :P ) en daarom staat die E5-1650 v3 er ook tussen.

Die Xeon ondersteunt inderdaad geen multi-cpu opstelling, dus als je er 2 in je moederbord prikt gaat dat niet werken. Zie ook: http://ark.intel.com/nl/p...650-v3-15M-Cache-3_50-GHz

Daar staat oa:
"Maximale CPU-configuratie 1"

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:58

Nemesizz

Untouchable

Op een dual-socket kun je ook 1 processor gebruiken (wat dan het nut is van een dual-socket is een andere vraag :P ) en daarom staat die E5-1650 v3 er ook tussen.

Die Xeon ondersteunt inderdaad geen multi-cpu opstelling, dus als je er 2 in je moederbord prikt gaat dat niet werken. Zie ook: http://ark.intel.com/nl/p...650-v3-15M-Cache-3_50-GHz

Daar staat oa:
"Maximale CPU-configuratie 1"

• harmvzon
Dankje. Ik dacht al zoiets. Nou dan valt mijn plannetje in duigen. Ik dacht snelle 3.5 cores en bij elkaar 42 GHz voor een bijzonder mooi bedrag, maar dus niet......

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
harmvzon schreef op maandag 09 mei 2016 @ 10:46:
Dankje. Ik dacht al zoiets. Nou dan valt mijn plannetje in duigen. Ik dacht snelle 3.5 cores en bij elkaar 42 GHz voor een bijzonder mooi bedrag, maar dus niet......
Ja helaas, hoge clocks bij 26xx xeons betaal je voor...

Maar dat mobo is ook aan de prijs, je kunt ook een 1660 8 core halen en overclocken.

specs

• harmvzon
Kan ik daarvoor niet beter de i7 5960X nemen?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

harmvzon schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 13:22:
Voor dat bedrag wel ja. Als je goedkoop veel CPU wil moet je voor de E5-2670 gaan:

8x2.6 dual cpu compatibel. 2011 eerste gen.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• maratropa
  • Niet online
harmvzon schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 13:22:
Qua geld wel maar ik nam even aan dat je xeon's ook wilde voor de ecc, een 16xx kun je en oc'en én met ecc gebruiken iig..

Maar wat zoek je? Alleen maar multicore snelheid? Of ook singlecore?

Wat Neliz zegt, 2x een 2670 is goedkoop te scoren. Doet 2k in cinebench. Een 5960x opvolger zal wel rond de 1700 doen met oc en een nieuwe 10 core i7 rond de 2100 met oc. Met als voordeel dat je veel meer mhz hebt en allround vaak een beter systeem. Ligt er aan wat je doet natuurlijk..

specs

• harmvzon
Het zou voor een workstation zijn. Ik heb nu 5 jaar oude 2x Xeon X5650 6x2.66 ghz. Toch merk ik dat ik in de praktijk vaak een snellere single core mis. De meeste pakketten (2D en 3D) gebruiken toch nog steeds maar 1 core voor de meeste processen. Maar wil ook niet alleen maar focussen op alleen single core snelheid, voor als ik toch een render aan zet of bijvoorbeeld met simulaties (hoewel die steeds meer op de gpu gaan). Eigenlijk dus het beste van 2 werelden en dan ook nog een beetje upgradebaar.
Was eerst aan het twijfelen tussen een i7 of een Xeon systeem. Maar met de nieuwe i7's uit nijg ik toch meer die kant op. Veel voor ' weinig' en overclockbaar. ECC heb ik niet perse nodig.

• maratropa
  • Niet online
harmvzon schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 10:55:
Het zou voor een workstation zijn. Ik heb nu 5 jaar oude 2x Xeon X5650 6x2.66 ghz. Toch merk ik dat ik in de praktijk vaak een snellere single core mis. De meeste pakketten (2D en 3D) gebruiken toch nog steeds maar 1 core voor de meeste processen. Maar wil ook niet alleen maar focussen op alleen single core snelheid, voor als ik toch een render aan zet of bijvoorbeeld met simulaties (hoewel die steeds meer op de gpu gaan). Eigenlijk dus het beste van 2 werelden en dan ook nog een beetje upgradebaar.
Was eerst aan het twijfelen tussen een i7 of een Xeon systeem. Maar met de nieuwe i7's uit nijg ik toch meer die kant op. Veel voor ' weinig' en overclockbaar. ECC heb ik niet perse nodig.
Dat blijft een beetje de afweging idd... bij de xeons zijn de 3,5 / 3,6 turbo cpu's wel leuk, het is geen 4+ ghz maar de singlecore perf. is best prima. Alleen retail ze ze rete duur. Dan kun je beter naar OEM, QS of ES chips kijken.

Ben je blij met hoe de dual x5650 renderd? Met een nieuwe 6 core i7 met oc zit je op hetzelfde multithreaded niveau en met een 8 core +oc ga je er overheen, met als grote plus de veel hogere coresnelheid. En je hebt nog wat upgrademogelijkheden later (10 core i7, met oc 2k+ in cinebench, en met xeons v4's tot 2700 punten in cinebench, al verlies je daar weer wat coresnelheid.)

specs

• harmvzon
Die x5650's renderen op zich prima. Kan altijd sneller natuurlijk. Maar die pc kan ik natuurlijk altijd als renderbak gebruiken.
eerst eens even kijken wat de prijzen doen van de cpu's als de nieuwe i7's uitkomen
Pagina: 1