Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolkje
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-08 17:16
Even voorstellen,

Ik ben Tom en ik ga volgend jaar HBO-ICT studeren. Hier heb je een laptop voor nodig en mede omdat mijn oude laptop gewoon vergrijst heb ik een nieuwe nodig. Ik heb hier en daar een beetje gekeken en kwam deze laptop tegen.

asus-rog-gl552vw-cn471tt
pricewatch: Asus ROG GL552VW-CN471T

De laptop kost 899,- en dit is een vrij goede deal denk ik?
Ik zocht namelijk een laptop met een degelijk scherm, redelijke videokaart en een krachtige processor.
De batterij hoeft niet erg lang mee te gaan, heb altijd oplader op zak. En gewicht word ook niet naar gekeken.

Deze laptop beschikt over
Intel Core I7 -6700HQ
Nvidia 960M
8GB DDR4 Ram
802.11ac
(Geen SSD, maar deze zet ik er zelf in want die heb ik thuis nog liggen)

En dit dus allemaal voor 899,-

Ik ben zon persoon die graag het beste koopt voor het bedrag dat ik eraan wil gaan besteden.

Nu is mijn vraag aan jullie.

Hebben mensen ervaring met deze laptop? En zouden jullie deze willen lezen.

Is er echt op dit moment niks beters te vinden voor 899,- ? Mocht dit wel het geval zijn dan ben ik benieuwt welke laptop dat dan is.
.

P.S. Verschillende reacties over dat je bij HBO-ICT geen hele zware laptop nodig hebt voorbij zien komen, ja dit klopt maar ik wil hem graag wat zwaarder en het enige wat ik me afvroeg is of er een betere is voor deze prijs. :)

[ Voor 8% gewijzigd door bolkje op 09-05-2016 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-09 22:25
Je kan het nog goedkoper maken door gebruik te maken van cashback websites, dit doe ik zelf al heel lang, bijvoorbeeld cashbackxl biedt bij de mediamarkt nog 3% op de waarde zonder BTW met een maximum van 25 euro, toch weer meegenomen voor die muis of wat dan ook wat je er eventueel bij haalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Me
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-09 18:49
Zelf heb ik de GL552VW-CN108T gehaald omdat ik ook HBO-ICT (Software Engineering) doe.

Laptop bevalt erg goed, heb zelf ook direct een SSD bijgeplaatst. Het enige waar je op moet letten is dat de M.2 SSD compatible is met de laptop. Het schijnt dat in de Europese modellen van de GL552VW alleen een M.2 SATA SSD werkt en dat AHCI niet herkend wordt door de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
tombolk1998 schreef op maandag 09 mei 2016 @ 01:04:
Even voorstellen,

Ik ben Tom en ik ga volgend jaar HBO-ICT studeren. Hier heb je een laptop voor nodig en mede omdat mijn oude laptop gewoon vergrijst heb ik een nieuwe nodig. Ik heb hier en daar een beetje gekeken en kwam deze laptop tegen.
Wat voor opleiding ga je volgen? HBO-ICT kan van alles zijn in de ICT. Om duidelijk antwoord te geven op jouw vraag is deze informatie zeer handig om te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

erwin26 schreef op maandag 09 mei 2016 @ 10:34:
[...]

Wat voor opleiding ga je volgen? HBO-ICT kan van alles zijn in de ICT. Om duidelijk antwoord te geven op jouw vraag is deze informatie zeer handig om te hebben.
Ik ga ook een HBO ICT opleiding doen, en de specs waar ik minimaal voor moet zorgen zijn als volgt ongeacht de richting die je wilt kiezen (en ja, zo simplistisch geven ze je die):
- Core i3 of AMD equivalent
- 1366x768 scherm
- 4GB RAM
- 15.6" of groter

Dit zijn natuurlijk specs die je in een laptop van 400 euro kan vinden. Dat er een gigantisch verschil tussen een 1st gen en 6de gen i3 vinden ze blijkbaar niet eens belangrijk, net als hoe hoog of laag die i3 dan in de rangorde van die serie moet vallen. Wat mij overigens ook stoort is dat je minimaal een 15.6" moet nemen, dat krijg je toch niet fatsoenlijk in een normale tas of zie ik dat verkeerd?

Die Asus laptop heeft natuurlijk killer specs voor zijn prijs, maar is denk ik royale overkill voor de opleiding zelf. Als je verder geen andere fatsoenlijke PC hebt om op te gamen is het natuurlijk leuk, maar in mijn geval is dat niet aan de orde. In de zomervakantie komen nieuwe GPU's van nVidia en AMD uit, op de nieuwe processen en ook voor laptops. Ik zou als ik jou was gewoon nog even wachten wat die nieuwe generatie mobiele GPU's gaat brengen. Waarschijnlijk niet zo bar veel, maar goed, daarom zijn het ook laptops.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
kuusj98 schreef op maandag 09 mei 2016 @ 11:26:
[...]

Ik ga ook een HBO ICT opleiding doen, en de specs waar ik minimaal voor moet zorgen zijn als volgt ongeacht de richting die je wilt kiezen (en ja, zo simplistisch geven ze je die):
- Core i3 of AMD equivalent
- 1366x768 scherm
- 4GB RAM
- 15.6" of groter
Uit deze specs kan ik ophalen dat je sws niet gaat programmeren of design gaat doen. Deze specs zijn vooral bedoeld voor internet en Office. Dan maakt het inderdaad niet uit of je een i3 6de gen hebt of een 1ste gen. Indien je de laptop voor prive gebruik wilt gebruiken dan zoeken op betere specs richting jouw prive gebruik. (Misschien overbodige informatie :P)
Wat mij overigens ook stoort is dat je minimaal een 15.6" moet nemen, dat krijg je toch niet fatsoenlijk in een normale tas of zie ik dat verkeerd?
15,6 inch is een ideale grote voor een laptop tas! Ook voor een normale tas passen ze echt makkelijk in. Ga je naar een 17 inch of groter kan het lastig worden. 17 inch zal deze tijd nog wel gaan, maar groter dan dit denk het niet. Wordt erg lastig om een goede tas voor te vinden ben ik bang.
Die Asus laptop heeft natuurlijk killer specs voor zijn prijs, maar is denk ik royale overkill voor de opleiding zelf. Als je verder geen andere fatsoenlijke PC hebt om op te gamen is het natuurlijk leuk, maar in mijn geval is dat niet aan de orde. In de zomervakantie komen nieuwe GPU's van nVidia en AMD uit, op de nieuwe processen en ook voor laptops. Ik zou als ik jou was gewoon nog even wachten wat die nieuwe generatie mobiele GPU's gaat brengen. Waarschijnlijk niet zo bar veel, maar goed, daarom zijn het ook laptops.
Hier ben ik het met jouw eens. De laptop is overkill voor school. Het is meer een mid-gaming laptopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

erwin26 schreef op maandag 09 mei 2016 @ 11:38:
[...]

Uit deze specs kan ik ophalen dat je sws niet gaat programmeren of design gaat doen. Deze specs zijn vooral bedoeld voor internet en Office. Dan maakt het inderdaad niet uit of je een i3 6de gen hebt of een 1ste gen. Indien je de laptop voor prive gebruik wilt gebruiken dan zoeken op betere specs richting jouw prive gebruik. (Misschien overbodige informatie :P)

[...]

15,6 inch is een ideale grote voor een laptop tas! Ook voor een normale tas passen ze echt makkelijk in. Ga je naar een 17 inch of groter kan het lastig worden. 17 inch zal deze tijd nog wel gaan, maar groter dan dit denk het niet. Wordt erg lastig om een goede tas voor te vinden ben ik bang.

[...]

Hier ben ik het met jouw eens. De laptop is overkill voor school. Het is meer een mid-gaming laptopje.
Richtingen waar je uit kan kiezen bij mijn school zijn iets in de vorm van:
- IT Services (netwerking/cloud)
- Business Intelligence (brug tussen IT en business)
- IT Development (coderen)

Bij de eerste draai je, zo ik heb vernomen, regelmatig VM's, waar een 6th gen i3 toch echt een berg verschil kan maken t.o.v. een 1st gen. Zelf neig ik sterk naar de eerste richting, en ik ga voor een laptop met minimaal een i5 6200u en GT640 (haha) GT940, 1080p IPS non-glare, lekker toetsenbordje met numeriek gedeelte en een SSD naderhand erin gooien voor de snelheid. Zo zit je denk ik wel een aantal jaren goed, en kun je wat oudere games toch nog een beetje spelen als je eens niks te doen hebt.

Qua grootte heb ik dus geen idee, ik heb zelf enkel een 12,1" Netbookje en verder alleen vaste PC's. Groter dan 15.6" zou ik dan zoals je zegt niet gaan.

Eigenlijk moet je gewoon een laptop kopen die voldoet aan de eisen, en dan thuis een fatsoenlijke game-bak neerzetten. Maar goed, wie gaat 4 jaar op een krakkemikkige laptop van 350 euro werken als eentje van 900 euro ook te betalen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwin26
kuusj98 schreef op maandag 09 mei 2016 @ 12:12:
[...]

- IT Services (netwerking/cloud)
- IT Development (coderen)
De specs zijn dus goed zat voor de eerste 2, maar bij coderen ga je het niet redden met de specs. (school moet dit wel duidelijk aangeven vind ik :O)
Bij de eerste draai je, zo ik heb vernomen, regelmatig VM's, waar een 6th gen i3 toch echt een berg verschil kan maken t.o.v. een 1st gen. Zelf neig ik sterk naar de eerste richting, en ik ga voor een laptop met minimaal een i5 6200u en GT640 (haha) GT940, 1080p IPS non-glare, lekker toetsenbordje met numeriek gedeelte en een SSD naderhand erin gooien voor de snelheid. Zo zit je denk ik wel een aantal jaren goed, en kun je wat oudere games toch nog een beetje spelen als je eens niks te doen hebt.
Dat ze zulke specs geven als je VM's gaat draaien:O Je kan hierbij max 1 VM tegelijkertijd aan zetten. (slecht van school) Ja als je VM's gaat draaien en wat wilt gamen is die i5 een goede optie. Zoals je zelf al beschrijft :) Met een SSD en een i5 zit je, je hele school jaren wel goed. (wel op letten op de grote van je ssd :P).
Qua grootte heb ik dus geen idee, ik heb zelf enkel een 12,1" Netbookje en verder alleen vaste PC's. Groter dan 15.6" zou ik dan zoals je zegt niet gaan.
12,1 inch is wel heel klein om op te werken. Vooral bij school. Ik weet niet of iemand of jij zelf een tablet hebt van 10 inch. Zo groot wordt je laptop ongeveer. Heb je een vergelijking.
Eigenlijk moet je gewoon een laptop kopen die voldoet aan de eisen, en dan thuis een fatsoenlijke game-bak neerzetten. Maar goed, wie gaat 4 jaar op een krakkemikkige laptop van 350 euro werken als eentje van 900 euro ook te betalen is?
Met die specs van school red je het misschien hooguit het eerste jaar. Is niet goede hardware en vooral niet als je VM's gaat draaien. (snap school in zulke dingen niet). Je kan beter veel geld in stoppen en gelijk jaren plezier van hebben. School en thuis, dan een krap laptop kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-09 22:07
Heb het zelfde probleem op mijn toekomstige Hogeschool. Ga ook een informatica opleiding volgen en de specificaties van mijn school zijn nog onduidelijker.

Als je de informaticapropedeuse gaat volgen (I-propedeuse) geldt als advies:
Processor: …………..Intel of AMD
Besturingssysteem:…Minstens Windows 7
Werkgeheugen:……. Minimaal 4 gigabyte (RAM), gewenst is 8G intern
Extern geheugen: …..SSD harde schijf gewenst (niet noodzakelijk)
Harddisk: ……………128 gigabyte. Denk aan extern geheugen voor je backups!
Netwerk: …………….Draadloze netwerkkaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:57

Croga

The Unreasonable Man

kuusj98 schreef op maandag 09 mei 2016 @ 12:12:

erwin26 schreef op maandag 09 mei 2016 @ 12:23:
[...]

De specs zijn dus goed zat voor de eerste 2, maar bij coderen ga je het niet redden met de specs. (school moet dit wel duidelijk aangeven vind ik :O)
Business Intelligence is niet de brug tussen ICT en business. Business Intelligence gaat over het gebruik van cijfers om sturing te geven aan een bedrijf.

Dat betekend ook dat BI behoorlijk zware eisen stelt aan je systeem. Je werkt met grote databases en zware spreadsheets. Daarnaast ben je ook nog eens aan het coderen. Dit trekt een grotere load op je computer dan de andere twee richtingen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

CCJJVV schreef op maandag 09 mei 2016 @ 12:35:
Heb het zelfde probleem op mijn toekomstige Hogeschool. Ga ook een informatica opleiding volgen en de specificaties van mijn school zijn nog onduidelijker.

Hahaha "SSD harde schijf", met zulke uitspraken vraag ik me af of dit wel de juiste opleiding is qua niveau :')

Het is eigenlijk triest dat scholen hier zo mee omgaan. Ik snap dat niet iedereen affiniteit heeft met bepaalde zaken zoals PC/whatever hardware, maar het valt af en toe toch wel een beetje erg aan de Jip en Janneke kant qua diepgang op bijvoorbeeld dit gebied. Dit had ik bij een HBO ICT toch wel iets anders verwacht.

Waar ze natuurlijk rekening mee moeten houden is dat niet iedereen een laptop van 1000,- kan betalen, maar goed, daar geeft het ook andere oplossingen voor.

Maar goed, OP: wat wil je eigenlijk? Echt puur voor de opleiding of wil je deze ook gebruiken als je enige computer? In het tweede geval zou ik wel zo goed pakken als je budget dat toelaat, in het eerste geval zou ik met een i5 6200u qua CPU genoegen nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwin26
CCJJVV schreef op maandag 09 mei 2016 @ 12:35:

Ze beschrijven het inderdaad op een rare manier... Draadloze netwerkkaart? Is dit een grapje of? Elke laptop heeft een netwerkkaart met wifi mogelijkheden. 128GB opslag is echt echt zeer weinig. Vooral in deze tijd waar GB niks kost en je ze hard kan gebruiken. En SSD als externe schijf? Ik heb hier geen woorden voor. SSD in je laptop en HDD als back-up. Heb je geld te veel of niet veel GB's dan kan een externe SSD.

Als ik jouw was zal ik aan je school meer duidelijkheid vragen, want deze specs lijken wel door een kind van 4 beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:30
Dit maybe ; Lenovo Yoga 15,6" variant nu @ € 699,-- ; http://www.bcc.nl/compute...top-yoga500-15ibd(155984)

i7-5500u & 8GB & Full HD & GF940M. Wel zelf even voor € 75,-- een 256GB SSD plaatsen.

Info ; pricewatch: Lenovo Yoga 500 15 80N600FFNX

[ Voor 25% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 09-05-2016 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djonny
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:30
Het enige echte alternatief op die laptop is deze Dell met vrijwel gelijkwaardige specs en prijs, maar volgens reviews wel een betere bouwkwaliteit.

http://www.dell.com/nl/p/...-7559-laptop/pd?ref=PD_OC

Mocht je het eventueel niet erg vinden om een refurbished laptop te nemen is deze ook nog wel een optie en je bespaart er €300 mee. https://www.bol.com/nl/p/...9444967/9200000057998067/

Overigens werd bij mijn opleiding ICT aangeraden om een i3 te nemen en nu zit ik vervolgens met meerdere VM's te werken, er klopt vaak werkelijk niets van de specificaties, ik ben destijds gelukkig voor een quad core i7 gegaan tijdens de BTW-dagen. De Macbook Airs uit de groep trekken het toch wat minder. Wat in ieder geval wel fijn is om te hebben is een Full-HD scherm en liefst nog hoger om meerdere tabs open te hebben.

[ Voor 66% gewijzigd door Djonny op 09-05-2016 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 09:40
sorry, fout topic

[ Voor 98% gewijzigd door Breezz op 09-05-2016 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ttje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-08 18:39

Ttje

"We shall never surrender"

Ik heb ook een GL552 (gehad). Destijds via de btw actie van MM gekocht. Later besloten om de laptop toch retour te sturen en wel om de volgende punten:
-zware backlight bleeding
-gewicht (niet belangrijk voor jouw :o )
-dikte
-en de grootste - de bouw kwaliteit... Deze vond ik wel erg ondermaats voor €899. Veel kieren in de behuizing en wiebelend scherm.

Maar de goede specs maken een deel goed, maar toch zou ik kijken naar die Dell. Bijna dezelfde specificaties/prijs maar dan net allemaal wat beter (voor zover ik gezien/gelezen heb). Daarnaast zijn de looks misschien wat geschikter voor in de klas of bij stage/bedrijfsbezoek. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slither95
  • Registratie: Oktober 2014
  • Niet online
Ik studeer zelf Informatica en mijn grootste ergernis is de bedroevende kwaliteit van het scherm van mijn laptopje en dan heb ik het dus niet over de grootte (namelijk 13.3 inch). Lage resolutie, lage helderheid en verschrikkelijke kijkhoeken maken het zeer vermoeiend om lang naar het scherm te turen. Iets wat je erg veel zal gaan doen. Zorg dus voor een goed scherm:)

Verder moet ik eerlijk zeggen dat ik tot nu toe bijzonder weinig gebruik gemaakt heb van mijn processorkracht (en ik heb al geen geweldige (i5 3317u)), maar het kan natuurlijk verschillen per opleiding/school. Wij zijn voornamelijk bezig met systeemontwerp en wat relatief kleine PHP en JAVA programmaatjes. Tuurlijk, het compilen gaat minder snel op een trage cpu, maar met de omvang van de projecten waarin we werken is dit vooralsnog verwaarloosbaar.

De meeste tijd ben ik aan het browsen om dingen op te zoeken etc :P En dan is veel RAM en een fijn scherm toch wel erg lekker.

[ Voor 7% gewijzigd door Slither95 op 09-05-2016 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Me
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-09 18:49
@Ttje,
Die punten over de bouwkwaliteit en backlight bleeding komen mij niet bekend voor. Misschien een productiefout?

@Slither95,
Idd, het verschilt wel per hogeschool welke vakken er gegeven worden. Ik heb nu bijvoorbeeld veel te maken met programmeren in Android, dan is een stevige processor en veel RAM wel belangrijk als je de emulator enigszins fatsoenlijk wil draaien.
Een aantal studenten in mijn klas hebben een low-voltage i3/i5 oid en daar start die emulator echt nauwelijks op :P

@tombolk1998,
Misschien is het handig om te informeren welke vakken je krijgt op de opleiding?

[ Voor 31% gewijzigd door Ro-Me op 14-05-2016 14:01 . Reden: aanvulling ]

Pagina: 1