monitor (V243HQ) vervangen bij aanschaf nieuwe videokaart

Pagina: 1
Acties:

• sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-01 22:32
Ik heb al enkele jaren de zelfde monitor en heb hier nooit echt problemen mee gehad,nu heb ik vorig jaar mijn gehele systeem ge-upgrade en ga ik binnenkort de 1070/1080 of misschien de polaris van AMD aanschaffen (even benchmarks afwachten).

Gaat mijn monitor nu een bottleneck zijn en is het verstandig deze ook te upgraden en zit er goede monitoren tussen (max. €300), het zal voornamelijk gebruikt worden bij RPG,Witcher 3, Fallout 4, FF14 (als deze uitkomt), maar ook dota wordt hier geregeld gespeeld.

Is het nu verstandig om te kijken naar een andere monitor of ga ik hier niet zoveel van merken?

• El_Thorbo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-10-2025
Dag sjors86,

Je systeem lijkt een mooie investering te zijn maar je budget voor een monitor vind ik daarbij niet passend.
Een goede monitor is een zegen voor je ogen en help tegen vermoeidheid.
Ik zou in eerste instantie eens naar je budget kijken.

Wat zijn verder je wensen? Hoe groot? Speelt verbruik een rol? etc.

• sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-01 22:32
Ik kijk nu naar pricewatch: Acer XB240H Oranje, Zwart
dit is ook ongeveer het formaat dat ik wil hebben in mijn PC en bijeenkomt is dat dit ook nog eens g-sync bevat (mits het nvidia wordt).

Hoe lager het verbruik hoe beter, maar ik heb niet het doel om klimaat neutraal systeem in elkaar te zetten.

Reden dan ik deze post maak, is omdat ik eigenlijk (misschien onterecht) nooit het idee heb gehad dat mijn monitor de bottleneck was. En dan ook niet echt weet of een nieuwe monitor net zo'n boost geeft in ervaring als de nieuwe GPU.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ongeveer alles gaat beter zijn dan een 7 jaar oud TN ding, trust me ;)

Met 300 euro kun je meerdere kanten op, elk zo met hun eigen voor en nadelen:

Een "klein", 24-25" 1440p IPS 60hz scherm:
+ IPS, dus veel betere kleuren dan je nu hebt, net als veel betere kijkhoeken en zeer waarschijnlijk ook beter contrast.
+ Erg scherp beeld omdat je een behoorlijk hoge PPI hebt, kan betekenen dat je bijv. minder AA nodig hebt.
+ Op 100% scaling natuurlijk flink meer screen-estatie dan 1080p.
- Op 100% scaling kan tekst toch wel erg klein worden.
- Flink wat meer rekenkracht nodig van de GPU om een beetje leuke FPS te houden.
- Qua Hz ga je niet vooruit.
- In jouw budget geen Freesync of G-sync.

Een pricewatch: Samsung S24E370DL Wit, 24" IPS Freesync scherm
+ PLS, da's IPS, dus goede kleuren en goede kijkhoeken.
+ Freesync
+ Goedkoop
+/- gewoon 24" met fullHD, niks exotisch qua PPI, dus daarin ga je niet vooruit. Wel heb je dus geen problemen met dat dingen te klein zijn, en je hardware hoeft ook minder hard te werken.
+/- uiterlijk moet je liggen. Ik zou dit niet voor mijn neus kunnen hebben :+

Overigens is er ook een 27" 1080p versie, deze heeft dus een groter paneel, maar fullHD en 27" zorgt voor vrij lage PPI, wat lelijk is als je vrij dichtbij zit. Ook is die een slordige 100 euro duurder, en daarmee niet echt goedkoop.

De pricewatch: Acer XB240H Oranje, Zwart, een G-sync 24" 1080p TN scherm
+ G-sync.
+ Goed verstelbaar.
+ Hoge refreshrate
- G-sync is vendor-lock-in. Intel en AMD zullen het nooit gaan ondersteunen, dus je zit zo'n beetje vast aan Nvidia.
- TN paneel: Slechte kleuren, slecht contrast, slechte kijkhoeken, kans op banding, backlightbleeding hoort erbij.
- Een Freesync scherm met dezelfde specs is 40 euro goedkoper.
- Veel geld voor een scherm wat qua resolutie en oppervlakte niet speciaal is.

Zelf vind ik dit de slechtste keuze. TN heeft heel veel nadelen, die imo de 144hz overschaduwen. Geen probleem als het goedkoper scherm was, maar 300 euro voor een scherm met die nadelen vind ik gewoon te extreem. Het Freesync scherm is eigenlijk ook geen goede keuze, ja, iets goedkoper en geen vendor-lock-in, maar, 250+ voor een TN paneel? Nee bedankt .

pricewatch: Iiyama ProLite XB2483HSU-B2 Zwart, een gewoon goed 24" 1080p AMVA scherm
+ AMVA heeft veruit het beste contrast, in veel games is dat echt een enorme vooruitgang
+ Kleuren van AMVA zijn voor normaal gebruik ook goed, beter dan TN, wat minder dan IPS.
+ Backlightbleeding is minimaal.
+ Goedkoop
+/- Gewoontjes met 24", 60hz en 1080p.
+/- Geen extra's als Freesync, maar dat zie je ook aan de prijs

Een ultrawide 1080p IPS in 25", zoals de pricewatch: LG 25UM57-P Zwart
+ IPS, dus alle voordelen daarvan
+ Extra breed, beetje het eyefinity gevoel, veel screen estate
+ Meer pixels, maar minder dan 1440p, dus prima te doen voor normale videokaarten
+ Normale DPI
+ Goedkoop en toch exotisch
+/- Je moet er echt van houden. Ik vind het in 1080p 25" echt 3x niks, maar anderen willen niks anders.
+/- Geen Freesync of G-sync
+/- gewoon 60hz.
- Niet alle games ondersteunen het native
- ongeveer alle series en "oude" films zullen zwarte balken aan de zijkant krijgen, want die zijn niet breed genoeg.

24" 4k IPS zoals pricewatch: Acer K242HQK Zwart
+ IPS
+ 4k, dus gewoon eigenlijk idioot scherp beeld
+ Als de ingebouwde scaler goed is kun je games ook gewoon op 1080p spelen, dus meer performance is niet nodig.
+ Prijs is bijna gelijk aan een 1440p scherm
+/- Op de resolutie na geen specialigheden als hoge hz of Freesync/G-sync
- mocht een programma niet scalen, dus alles gewoon evenveel pixels als normaal geven, is dat programma nagenoeg onbruikbaar. 100x100 pixels is klein op 4k.

Keuze genoeg dus, en alles heeft dus zo zijn eigen voor en nadelen.

Het enige wat ik gewoon niet kan aanraden is een 144hz TN scherm. Ja, 144hz is fijn voor de oogjes, maar dat is een flickerfree AMVA of IPS ook al vergeleken met jouw oude CCFL-bak. De panelen die erin zitten zijn gewoon matig, je gaat er qua beeldkwaliteit nauwelijks op vooruit, terwijl de games die jij speelt imo juist vooral beeldkwaliteit nodig hebben.

Wat wel? Tja, die ultrawide is, als je ermee overweg kan, heel leuk voor zijn geld. Maar een 4k scherm is ook grappig voor nog geen 300 euro.

People as things, that’s where it starts.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deze gemist?
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!