Ineens werken de videokaart drivers niet meer goed. 7970

Pagina: 1
Acties:

• dudee
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-02-2023
Ik heb een Club3d RoyalQueen 7970 al ongeveer 2? jaar in mijn bezit.

Nu heb ik een week terug de computer opgenieuw geinstalleerd (windows 7 64bit), helaas had ik vandaag ineens een zwart scherm (beide schermen, heb er 2).

Na wat Gegoogle kwam ik erachter dat het met de videokaart drivers te maken had, dus hup in veiligemodus deze uitschakelen.

Jahoor het werkte weer! Dus aanzetten, nee. zwart scherm bij de restart.
Oke, uit en nieuwe drivers installeren. Helaas nog steeds zwart scherm bij de restart.
Nu maar eens de vorige drivers installeren, nee nog steeds zwart scherm.

Helaas weet ik het nu ook niet meer en vraag ik jullie.

Verwijderd

Hoe heb je de oude drivers verwijderd? Met DDU? Zo niet, dan zou ik dat eens proberen. Het klinkt heel simpel (en daarom misschien zelfs nutteloos), maar het werkt vaak wel ;)

• laminaatplaat
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-06-2025
Wellicht de bios switch even proberen? Anders even kijken of hij het doet in een andere PC? En even voor de 100% zeker, staat je scherm wel op de goede input?

[ Voor 26% gewijzigd door laminaatplaat op 08-05-2016 20:12 ]

• dudee
Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2016 @ 20:10:
Hoe heb je de oude drivers verwijderd? Met DDU? Zo niet, dan zou ik dat eens proberen. Het klinkt heel simpel (en daarom misschien zelfs nutteloos), maar het werkt vaak wel ;)
Ddu? Zegt mij niks dus ik zal hier in kijken. Ben via device manager gegaan en toen uninstall drivers.
laminaatplaat schreef op zondag 08 mei 2016 @ 20:11:
Wellicht de bios switch even proberen? Anders even kijken of hij het doet in een andere PC? En even voor de 100% zeker, staat je scherm wel op de goede input?
Dat zal ik proberen als ik die heb. Maar videokaart werkt wel zonder de drivers.

En haha ja ik heb wel beeld :) (goeie, het zal je maar gebeuren)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:05

Nemesizz

Untouchable

dudee schreef op zondag 08 mei 2016 @ 20:52:
[...]

Ddu? Zegt mij niks dus ik zal hier in kijken. Ben via device manager gegaan en toen uninstall drivers.

[...]

Dat zal ik proberen als ik die heb. Maar videokaart werkt wel zonder de drivers.

En haha ja ik heb wel beeld :) (goeie, het zal je maar gebeuren)
DDU (Display Driver Uninstaller, al werkt ie ook voor andere drivers mocht het nodig zijn) is handig metname bij driver problemen met videokaarten. De uninstall functie van de driver zelf of via apparaatbeheer werkt vaak niet grondig genoeg. Blijven vaak 'restjes' achter die rare problemen kunnen veroorzaken.

DDU downloaden, PC starten in veilige modus, alle drivers van je videokaart verwijderen, opnieuw opstarten en weer proberen een driver te installeren.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Als de driver wegpleuren met DDU en een herinstallatie van de Crimson drivers niets oplevert dan zou ik de kaart testen in een andere PC. Als hij daar ook zwart beeld geeft als de drivers zijn geladen dan mag je ervanuit gaan dat er iets kaduuk is in je kaart. Ja ook dan kan hij zonder drivers nog beeld geven.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• dudee
nelizmastr schreef op zondag 08 mei 2016 @ 21:47:
Als de driver wegpleuren met DDU en een herinstallatie van de Crimson drivers niets oplevert dan zou ik de kaart testen in een andere PC. Als hij daar ook zwart beeld geeft als de drivers zijn geladen dan mag je ervanuit gaan dat er iets kaduuk is in je kaart. Ja ook dan kan hij zonder drivers nog beeld geven.
Echt? Dacht goh, bios gaat aan etc alles is opzich goed met de kaart, puur software..

We downloaden ddu even dus

• dudee
Edit.

Ddu gedownload, in veilige modus gebruikt toen laatste Crimson drivers erop gezet maar werkt niet.

Kom nog steeds, voorbij bios, scherm dat Windows word gestart en is dan zwart

En heb helaas geen andere pc tot mijn beschikking.. :'(

[ Voor 13% gewijzigd door dudee op 09-05-2016 16:01 ]

• dudee
http://puu.sh/oLFts/0a54288f84.png

Net op nieuw met de drivers aan het klooien tot mij dit opviel. Met of zonder drivers heeft mijn 'Video controller' nog steeds geen drivers. Wat betekend dit?

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:59

Esumontere

Floep, banaan.

Hm, je GPU geeft dus wel beeld in de BIOS en tijdens het opstarten, maar niet tijdens Windows. Stomme vraag: Heb je je beeldscherm wel aangesloten op de videokaart, en niet op de HDMI-poort van je moederbord?

offtopic:
Je kunt, als je rechtsbovenin je eigen post kijkt, ook tekst toevoegen door de post de editen.

• dudee
Esumontere schreef op maandag 09 mei 2016 @ 17:03:
Hm, je GPU geeft dus wel beeld in de BIOS en tijdens het opstarten, maar niet tijdens Windows. Stomme vraag: Heb je je beeldscherm wel aangesloten op de videokaart, en niet op de HDMI-poort van je moederbord?

offtopic:
Je kunt, als je rechtsbovenin je eigen post kijkt, ook tekst toevoegen door de post de editen.
Zoals ik heb geschreven:
Ik krijg bios, ik krijg beeld in veilig modus EN in normale windows ALS ik mijn videokaart drivers heb uit staan.

dus antwoord op je vraag, ja tuurlijk :)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Helaas heb ik met de PC van een collega laatst hetzelfde gezien. Die deed het echter ook niet in een andere PC. En ja, deze kaart deed het ook gewoon in het bios, tijdens het starten van Windows of in de veilige modus. Alleen zodra de driver geladen werd ging het mis.

Het kan dus wel hardwarematig zijn want een andere kaart lostte het probleem direct op.

Was overigens een nVidia kaart. Geen ATi.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:59

Esumontere

Floep, banaan.

dudee schreef op maandag 09 mei 2016 @ 18:15:
[...]

Zoals ik heb geschreven:
Ik krijg bios, ik krijg beeld in veilig modus EN in normale windows ALS ik mijn videokaart drivers heb uit staan.

dus antwoord op je vraag, ja tuurlijk :)
Ja, dat kan ook als je hem op de poort op je moederbord hebt aangesloten... ;-)

Anyhow, probeer de kaart eens in een ander systeem?

• dudee
Esumontere schreef op maandag 09 mei 2016 @ 19:47:
[...]

Ja, dat kan ook als je hem op de poort op je moederbord hebt aangesloten... ;-)

Anyhow, probeer de kaart eens in een ander systeem?
Haha jep maar de schermen staan echt op de 7970.

En zal kijken als iemand z'n pc het aan kan...

Dus mocht iemand een pc in provincie Groningen heeft staan? Laat mij het ff weten :)

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Die videocontroller is hoogstwaarschijnlijk de HDMI poort. Een videokaart zal als hij niet herkend wordt alleen als "standaard adapter" of "basic display adapter" worden afgebeeld.

Maar ja, het klinkt in mijn oren toch als een hardware probleem. Heb iets vergelijkbaars gehad met een 5770 maar daar was het de stroomvoorziening (van de kaart) die moeilijk deed.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• dudee
nelizmastr schreef op maandag 09 mei 2016 @ 21:58:
Die videocontroller is hoogstwaarschijnlijk de HDMI poort. Een videokaart zal als hij niet herkend wordt alleen als "standaard adapter" of "basic display adapter" worden afgebeeld.

Maar ja, het klinkt in mijn oren toch als een hardware probleem. Heb iets vergelijkbaars gehad met een 5770 maar daar was het de stroomvoorziening (van de kaart) die moeilijk deed.
Nog niet over gedacht, zal kaart eens eruit pakken en opnieuw erin zetten. Daarna maar kijken naar een opvolger.... 970?

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

dudee schreef op maandag 09 mei 2016 @ 22:53:
[...]

Nog niet over gedacht, zal kaart eens eruit pakken en opnieuw erin zetten. Daarna maar kijken naar een opvolger.... 970?
De 1080 is net onthuld, als je een 970 wilt, pak dan eentje van de v&a, ze gaan nu voor rond de 250 weg. Leuke deal als je het mij vraagt. Ik zou er iig geen 300-350 voor neertellen nu. Daarvoor gaan waarschijnlijk de 980jes tweedehands voor verschijnen weldra ;)

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Grote kans dat je kaart kaduuk is als ik dit zo lees.
Eigenlijk verzeker ik je dat 99,99%.
Drivers vragen extra dan de standard display driver. Dingen zoals acceleration etc. Als dat op de kaart kaduuk is dan geen beeld met drivers! Tenzij je standard display driver gebruikt maar dan kan je niet gamen etc.
Pagina: 1