Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthares
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-03 16:44
Beste allen,

Sinds twee dagen heb ik last van zeer slechte performance van een schijf van mij. Het gaat om een Seagate ST2000DM-001 in een externe behuizing. Altijd vrij vlot en stabiel gedraait, tot nu. De schijf wordt na enige tijd pas goed herkent.

De externe behuizing heb ik gecontrolleerd met een aantal andere schijven, waarvan de performance normaal bleken te zijn. Wanneer ik de schijf uit de behuzing haal en intern aansluit, wordt de schijf niet herkent (echter is deze wel zichtbaar in de BIOS).

Avg. read speeds van deze HDD naar een willekeurig ander opslagmedium zit rond de 1MB/s. Response time ziet er ook niet al te best uit.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/WdwCLuk.png

Ik kan momenteel geen SMART-waardes uitlezen. Ongeveer een week geleden heb ik dit wel gedaan, toen was er nog niets mis. Ik verwacht dan ook dat er in de afgelopen dagen iets is gebeurd.

Nu is mijn vraag: valt hier nog iets aan te doen? De schijf lijkt in orde te zijn. Ik zou zeggen dat het misschien een controller chip o.i.d. dat het niet meer goed doet, maar dat weet ik niet zeker.
Ik heb er vrede mee om deze schijf bij het figuurlijk grofvuil te zetten, maar ik dacht, nooit geschoten altijd mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Andere datakabel proberen?

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-06 20:30
Anthares schreef op zondag 08 mei 2016 @ 18:10:
Wanneer ik de schijf uit de behuzing haal en intern aansluit, wordt de schijf niet herkent (echter is deze wel zichtbaar in de BIOS).
Dat komt doordat de behuizing liegt over de sector size van de disk. Hierdoor is de partitietabel niet meer correct en de inhoud dientengevolge onleesbaar.
Avg. read speeds van deze HDD naar een willekeurig ander opslagmedium zit rond de 1MB/s. Response time ziet er ook niet al te best uit.
[afbeelding]
En je weet zeker dat er niets aan het indexeren is? Die 7 MB/s bij 100% util zegt niet zoveel in dat geval.

Wat al die disk access veroorzaakt zou je nader kunnen bepalen met ProcMon.
Ik kan momenteel geen SMART-waardes uitlezen.
Waarom niet? Dat is toch echt het eerste wat je zou moeten doen.

Als het niet werkt met die behuizing, dan kun je 'm ook direct aansluiten. Of hij de inhoud van de disk kan lezen boeit dan immers niet. Waarschijnlijk kun je dan zelfs een read benchmark doen zonder dat je last hebt van andere processen - pas wel op dat je niet op een 'initialize disk' of 'write benchmark' knopje drukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Heb je er nog gegevens op staan die wilt hebben dan zou ik die er eerst vanaf halen. Kan best zijn dat ie straks helemaal de geest geeft.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthares
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-03 16:44
Dat heb ik. Ook andere SATA poorten, heeft naar mijn weten geen verschil gemaakt.
Thralas schreef op zondag 08 mei 2016 @ 18:53:
[...]
Dat komt doordat de behuizing liegt over de sector size van de disk. Hierdoor is de partitietabel niet meer correct en de inhoud dientengevolge onleesbaar.
[...]
En je weet zeker dat er niets aan het indexeren is? Die 7 MB/s bij 100% util zegt niet zoveel in dat geval.

Wat al die disk access veroorzaakt zou je nader kunnen bepalen met ProcMon.
[...]
Waarom niet? Dat is toch echt het eerste wat je zou moeten doen.

Als het niet werkt met die behuizing, dan kun je 'm ook direct aansluiten. Of hij de inhoud van de disk kan lezen boeit dan immers niet. Waarschijnlijk kun je dan zelfs een read benchmark doen zonder dat je last hebt van andere processen - pas wel op dat je niet op een 'initialize disk' of 'write benchmark' knopje drukt.
De hele schijf is niet meer zichtbaar (in de diskmanager tool van Windows) wanneer ik deze uit de behuizing haal en intern aansluit. Dit is tevens de rede waarom ik geen SMART-waardes kan aflezen.

De leessnelheid heb gebaseerd op de transfersnelheid dat het OS aangeeft.. Zal waarschijnlijk niet 100% accuraat zijn, maar het geeft wel aan dat er iets mis is.

Ik heb nog niet eerder gehoord over ProcMon. Ik ga nu even kijken wat dat is. In ieder geval, alvast bedankt!
eheijnen schreef op zondag 08 mei 2016 @ 19:01:
Heb je er nog gegevens op staan die wilt hebben dan zou ik die er eerst vanaf halen. Kan best zijn dat ie straks helemaal de geest geeft.
Daar ben ik nu inderdaad mee bezig. Hoewel het vervelend zou zijn als de schijf het helemaal niet meer zou doen, zou dit alsnog geen ramp zijn.

[ Voor 88% gewijzigd door Anthares op 08-05-2016 19:11 ]