Pretz schreef op zondag 08 mei 2016 @ 17:57:
[...]
He? Ik weet niet of ons modem een VPN optie heeft maar hoe kan ik daar nou gebruik van maken als ik in het buitenland zit?
En ik doe niks illegaals op het internet maar wil niet dat internet criminelen mijn wachtwoorden enzo kunnen onderscheppen op een openbaar wifi netwerk. Ja ik ga dan letten op HTTPS enzo maar dat blijkt niet voldoende. En ja ik heb vaker gewoon zonder erover na te denken openbare netwerken gebruikt zonder problemen maar toch.
VPN is een tunnel van punt A naar punt B.
Het idee is dat je van je draagbare apparaat een tunnel maakt naar een lokatie die je vertrouwt. Vanaf daar gaat je data op normale wijze verder het internet op.
VPN is dus een vertrouwenskwestie. Vertrouw jij het eindpunt, c.q. de server, dat die netjes met jouw data om gaat en niets aftapt?
Daarom kan een VPN server in essentie overal staan waar jij het vertrouwt.
Je kan dus netzogoed zelf thuis een VPN server neer zetten, er vanuit gaande dat jij jouw apparatuur en internet provider vertrouwt.
Sommige routers bieden de mogelijkheid om ze in te zetten als VPN server.
Dat zijn er maar erg weinig, en je kan er eigenlijk wel vanuit gaan dat als jij gewoon het apparaat gebruikt wat je van je internet provider hebt ontvangen, die niet als VPN server ingezet kan worden. Vaker wel als VPN client, maar daar heb je in dit geval niks aan.
Een VPN server kan je ook prima maken van een oude PC. Moet je wel de tijd en energie in willen steken natuurlijk. En een PC voor aan willen laten staan, gedurende je vakantie.
Wil je dat niet, dan is een betaalde VPN dienst een prima keus. Lees vooral even de reviews die her en der verspreid staan op internet.
Breezers schreef op zondag 08 mei 2016 @ 18:08:
[...]
Ik geef alleen aan dat je dan ook consequent moet zijn in je beveiliging en gebruik. Ik durf te wedden dat op die Linux Mint bak TS geen beveiliging heeft staan, zelf root access heeft en op zijn mobiele telefoon genoeg "gratis" apps heeft staan met allerlei toestemmingen, terwijl thuis alle poorten gewoon open staat en te lezen aan zijn vorig post van 6 maanden geleden dat hij geen flauw idee heeft wat die doet op dit gebied.
En dan nu ineens een VPN nodig hebben voor een weekeindje weg met openbaar wifi gebruik ? Ik zeg : schijnveiligheid, flauwekul en overdreven gedoe. Natuurlijk is er een risico maar als je gewoon een beetje surft en mailt zoals miljoenen gebruikers dagelijks doet is er echt niets aan het handje.
Dat geef je helemaal niet aan. Je roept alleen maar dat Android per defintie een beveiligingslek is.
En dat is gewoon de grootste onzin.
Je hebt ook verder geen flauw idee wat hij doet met dat Mint apparaat of met z'n telefoon. Het zijn allemaal aannames.
En misschien heeft hij/zij in het verleden inderdaad vragen gesteld die duiden op gebrek aan kennis. Wie zegt dattie in die 6 maanden niks geleerd heeft?
En ja, ookal zou het kloppen wat je zegt, dan nog is VPN een goed idee als je op wildvreemde WiFi netwerken zit.
In je eigen omgeving zit je voor het grootste deel van de tijd op netwerken die je kent/vertrouwt. Je eigen Wifi, van vrienden/familie, van je werkgever, etc.
En op pad heeft de TS gewoon 3G. Dat is niet zomaar af te tappen.
WiFi daarentegen is doodsimpel af te tappen. Veel gemakkelijker dan het exploiten van een gare app op je telefoon of het social engineeren dat iemand root-rechten verleend aan een virus/malware.
[
Voor 33% gewijzigd door
McKaamos op 08-05-2016 18:23
]