Goeie low-profile CPU koeler (prodigy build)

Pagina: 1
Acties:

• Larkinzzz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-12-2025
Ik zoek een?
Low-profile CPU koeler

Wat is je budget?
€50 max

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik ga volgende week een nieuwe PC bouwen, een BitFenix Prodigy. Nou heb ik alles tot in detail bedacht, behalve dus een CPU koeler.

Het wordt een witte Prodigy met groene fans en LED verlichting. Nou ga ik ook een raam maken in het rechter zijpaneel, zoiets als hier, maar dan groter: http://imgur.com/a/oTcKb

Ik was eerst van plan om er gewoon een Cooler Master Hyper 212 op te zetten, maar dat ziet er denk ik niet zo bijster mooi uit: http://i.imgur.com/jCytTEi.jpg Dat ziet er nogal volgepropt uit.

Nou ben ik dus op zoek naar een geschikte low-profile koeler, maar ik kan niet echt een koeler vinden die volledig aan mijn eisen voldoet. Het gaat hier om het koelen van een i5-6600 processor (non-k dus). En dit zijn de eisen waar de koeler zo veel mogelijk aan moet voldoen:

- Low-profile en passend op een m-itx moederbord (mijn RAM is ook low-profile)
- Moet mijn i5-6600 redelijk koel houden (liefst onder 60 graden tijdens zware games)
- Graag ook een stille koeler of lage RPM (mijn kamergenoot heeft een Cooler Master Hyper 103 en die vind ik vrij luid)
- Moet passen bij mijn build (wit/groen/(zwart)) , of de fan moet vervangen kunnen worden door 1tje die bij mijn build past, (of de koeler moet geverfd kunnen worden).

Deze vond ik bijvoorbeeld wel redelijk passen bij mijn build: pricewatch: Phanteks PH-TC90LS alleen is die niet meer verkrijgbaar, en heb ik mijn twijfels of die wel een i5-6600 koel kan houden.

Deze voldoet ook wel redelijk aan mijn eisen: pricewatch: Noctua NH-L9i alleen is die fan lelijk en past totaal niet bij mijn build, en ik vraag me af hoe koel deze mijn i5-6600 zou houden (iemand enig idee?).

Andere optie is misschien zoiets: pricewatch: Thermalright AXP-100 Muscle en dan de fan vervangen voor een compleet witte. Maar ik vraag mij sterk af of dat wel op mijn m-itx bordje past zonder dat iets in de weg zit.

Dus, iemand een briljant idee? of ervaringen met m-itx builds en koelers? _/-\o_

• Anthares
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10-02 17:50
Scythe Shuriken 2 Rev.b.
Je zou met gemak een grotere koeler in die kast kwijt kunnen, maar ja, hij werkt.
Hij houdt mijn 6700K op 4.5GHz vrij koel onder games, dus met een 6600 moet dat helemaal geen probleem zijn. Fan is super stil, die hoor ik eigenlijk alleen maar op zware loads (video rendering/molecule bending/benchmarks). Tijdens games hoor ik dat ding niet.

De koeler ziet er ook vrij neutraal uit, dus ik denk dat het wel zou passen bij de build.

Er zijn vast nog wel een aantal andere koelers, maar daar heb ik zelf geen persoonlijke ervaring mee. Misschien is dit wel iets.

Verwijderd

De AXP-100 houdt de cpu zeker koel en is kleiner dan je denkt. Heb hem zelf ook. Je kunt er eenvoudig een 92mm fan op schroeven. De pricewatch: Thermalright AXP-200 Muscle heb ik ook gehad en gaf wat problemen met de behuizing. De bovenkant van de koeler kwam tegen de bovenkant van de behuizing aan. De pricewatch: Raijintek Pallas heeft dat probleem niet en koelt net als de AXP koelers uitstekend en is daarbij ook erg stil. Zowel de AXP als Pallas zijn erg mooi afgewerkt.
Een vergelijk tussen de AXP en Big Shuriken http://nl.hardware.info/v...l/producten/179195-136362 geeft aan dat de AXP ruimschoots de betere koeler is. De fan kan je tot onder de 5v zetten en is daarbij onhoorbaar en koelt nog steeds goed.
Je kunt ook de pricewatch: Phanteks PH-TC12LS CPU COOLER overwegen wat ook een uitstekende koeler is.

• Larkinzzz
Anthares schreef op zondag 08 mei 2016 @ 18:06:
Scythe Shuriken 2 Rev.b.
Je zou met gemak een grotere koeler in die kast kwijt kunnen, maar ja, hij werkt.
Hij houdt mijn 6700K op 4.5GHz vrij koel onder games, dus met een 6600 moet dat helemaal geen probleem zijn. Fan is super stil, die hoor ik eigenlijk alleen maar op zware loads (video rendering/molecule bending/benchmarks). Tijdens games hoor ik dat ding niet.

De koeler ziet er ook vrij neutraal uit, dus ik denk dat het wel zou passen bij de build.

Er zijn vast nog wel een aantal andere koelers, maar daar heb ik zelf geen persoonlijke ervaring mee. Misschien is dit wel iets.
Wat voor temperaturen heeft jou 6700K in idle en load met die koeler? Ik vind hem qua style niet echt bij mijn build passen, maar ik kan hem wel als referentie vergelijken met andere koelers dan.
Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2016 @ 19:30:
De AXP-100 houdt de cpu zeker koel en is kleiner dan je denkt. Heb hem zelf ook. Je kunt er eenvoudig een 92mm fan op schroeven. De pricewatch: Thermalright AXP-200 Muscle heb ik ook gehad en gaf wat problemen met de behuizing. De bovenkant van de koeler kwam tegen de bovenkant van de behuizing aan. De pricewatch: Raijintek Pallas heeft dat probleem niet en koelt net als de AXP koelers uitstekend en is daarbij ook erg stil. Zowel de AXP als Pallas zijn erg mooi afgewerkt.
Een vergelijk tussen de AXP en Big Shuriken http://nl.hardware.info/v...l/producten/179195-136362 geeft aan dat de AXP ruimschoots de betere koeler is. De fan kan je tot onder de 5v zetten en is daarbij onhoorbaar en koelt nog steeds goed.
Je kunt ook de pricewatch: Phanteks PH-TC12LS CPU COOLER overwegen wat ook een uitstekende koeler is.
Die AXP-100 is niet meer verkrijgbaar zie ik. En die Raijantek Pallas ziet er wel aardig uit behalve dan dat de fan niet bij mij build past.

Zat zelf ook al te kijken naar de pricewatch: Phanteks PH-TC12LS CPU COOLER en ook naar de pricewatch: be quiet! Shadow Rock LP

Alleen vraag ik mij af in hoeverre je bij sommige koelers de fans kan vervangen voor iets anders. Gaat het altijd lukken zolang je een fan hebt van dezelfde dimensies, of kan het ook zijn dat een fan specifiek vast zit met bepaalde schroefgaten en dergelijke?

Wat voor temperatuur zou die Phanteks TC12 LS halen op een i5-6600 ongeveer? Zo'n BitFenix prodigy is nogal klein en ik vraag me af hoe erg warmte een probleem zou kunnen vormen, ondanks dat ik een 230mm intake fan en een 140mm exhaust fan in ieder geval wil gaan gebruiken. :/

Verwijderd

De pricewatch: Thermalright AXP-100 Muscle is wel verkrijgbaar. Het enige verschil met de AXP-100 is dat de heatsink van aluminium is ipv koper wat echter nauwelijks invloed heeft op de koelprestaties.

Een review van de Phanteks waarin deze oa wordt vergeleken met de Pallas. http://www.modders-inc.co...12ls-cpu-cooler-review/4/

De temperatuur van een i5-6600 zal wel meevallen. Het is een cpu met een tdp van slechts 65w. Zowel de AXP-100 als de Pallas als de Phanteks zullen geen probleem hebben dat fatsoenlijk te koelen. De Pallas zit hier op een i5-4460 (tdp 84w) en komt full load niet boven de 45 graden.

• Anthares
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10-02 17:50
Larkinzzz schreef op zondag 08 mei 2016 @ 20:25:
[...]

Wat voor temperaturen heeft jou 6700K in idle en load met die koeler? Ik vind hem qua style niet echt bij mijn build passen, maar ik kan hem wel als referentie vergelijken met andere koelers dan.

[...]

Die AXP-100 is niet meer verkrijgbaar zie ik. En die Raijantek Pallas ziet er wel aardig uit behalve dan dat de fan niet bij mij build past.

Zat zelf ook al te kijken naar de pricewatch: Phanteks PH-TC12LS CPU COOLER en ook naar de pricewatch: be quiet! Shadow Rock LP

Alleen vraag ik mij af in hoeverre je bij sommige koelers de fans kan vervangen voor iets anders. Gaat het altijd lukken zolang je een fan hebt van dezelfde dimensies, of kan het ook zijn dat een fan specifiek vast zit met bepaalde schroefgaten en dergelijke?

Wat voor temperatuur zou die Phanteks TC12 LS halen op een i5-6600 ongeveer? Zo'n BitFenix prodigy is nogal klein en ik vraag me af hoe erg warmte een probleem zou kunnen vormen, ondanks dat ik een 230mm intake fan en een 140mm exhaust fan in ieder geval wil gaan gebruiken. :/
Momenteel 55 graden bij het spelen van Overwatch. Ik heb 'm nog niet boven de 60 graden zien komen tijdens games.

• Larkinzzz
Oké bedankt voor de info heren, ik ga denk ik maar voor de pricewatch: Phanteks PH-TC12LS CPU COOLER aangezien die het beste past bij mijn build qua kleur, en verder ook aardig uit de reviews komt.

Enige puntje van zorg is dat hij de CPU power kabel wat in de weg zit, maar als het echt niet anders kan dan moet ik die koeler maar 90 of 180 graden draaien (wil graag die zwarte dopjes richting de window kant).

Misschien later nog die fan met plasti dip groen spuiten, maar dat zie ik dan wel weer. ;)
Pagina: 1