Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-05 12:27

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Topicstarter
Ik zit ook weer met een fijn dilemma. Mijn baas en ik zijn het eens geworden over het feit dat we toch eindelijk eens een goede virusscanner moeten aanschaffen voor een 6-tal clients en 1 server (we hebben we meer maar die zijn daarin niet belangrijk).

Ik heb al links en rechts zitten te kijken naar de verschillende av tests maar ik mis eigenlijk vooral de reviews van de business varianten. Voor de consumenten prut vindt je er tenslotte genoeg.

Op dit moment heb ik mijn oog laten vallen op de volgende varianten en ik hoop dat er hier misschien mensen zijn die de 1 of ander kunnen aanraden/afraden.

Daar wij een vrij simpele internet verbinding hebben (5 mbit ongeveer) vindt ik het belangrijk alles alles lokaal te draaien en mits mogelijk ook de updates vanuit 1 server worden aangeleverd zodat we geen onnodige belasting krijgen over het netwerk. Tevens wil ik alles in 1 beheersconsole hebben staan waaruit alles gecontroleerd kan worden.

De varianten waar wij heen gekeken hebben zijn als volgt:
ESET Endpoint Protection Advanced, Bitdefender GravityZone Business Security, Kaspersky Small Office Security 4, Sophos Cloud Endpoint Protection Advanced.

Ik heb van de meeste hierboven ook al offertes etc liggen maar iedereen zegt natuurlijk dat hun product het beste is wat het natuurlijk lastig maakt om een goede inschatting te maken. Het meest belangrijke van de scanner is dat die gewoon altijd goed up te date is en hopelijk ook dingen zoals ransomware kan stoppen voordat het een probleem wordt. Vooral van die laatste krijgen wij best veel mails binnen via onze office365 mails.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Waar twijfel je over bij die shortlist, wat zijn pro's / cons? Ik neem aan dat je de detectiegraden bij diverse tests al hebt bekeken.

offtopic:
5mbit, bestaat dat nog? :o

Qua beveiliging vs dataverbruik zou ik trouwens eerst kijken of de updates van Windows en je belangrijkste applicaties niet efficiënter kunnen (zonder de updatesnelheid of -frequentie te verlagen)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Topicstarter
F_J_K schreef op zondag 08 mei 2016 @ 13:20:
Waar twijfel je over bij die shortlist, wat zijn pro's / cons? Ik neem aan dat je de detectiegraden bij diverse tests al hebt bekeken.

offtopic:
5mbit, bestaat dat nog? :o

Qua beveiliging vs dataverbruik zou ik trouwens eerst kijken of de updates van Windows en je belangrijkste applicaties niet efficiënter kunnen (zonder de updatesnelheid of -frequentie te verlagen)
Hetgene waar ik vooral aan twijfel is eigenlijk vooral het beheergedeelte. De scanners zelf komen allemaal goed uit de bus echter zijn er genoeg mensen die ook slechte ervaringen hebben met een bepaalde scanner of die bijv weten dat je een bepaalde instelling echt uit moet hebben of iets.

Het internet is trouwens 8mbit adsl echter blijft hiervan ongeveer 5mbit over. Alle updates van applicaties en windows zelf gebeuren vooral in de avonduren waardoor we daar vrijwel geen last hebben. Daarbij gebruiken we gelukkig niet veel externe apps.

[ Voor 14% gewijzigd door Yagermeister op 08-05-2016 14:30 ]

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ik heb ervaring met Kaspersky Small Office Security.

Het is een goed pakket, qua detectie scoort het hoog. Het is in feite een internet security pakket op desktops/laptops. Het bevat naast AV ook een firewall en opties voor encryptie, back-up en secure erase. Ook kan je beleid instellen voor internetten. Het pakket is best breed. De server installatie is enkel AV en optioneel de firewall erbij. Er is geen optie om AV-definities centraal te downloaden, de clients doen dit allemaal zelf.

Management doe je via een webpagina. Je moet de clients registreren bij Kaspersky middels een account die je daar moet aanmaken. Vanaf een webpagina kan je dan alle clients beheren. Vanaf de webpagina beheer je ook je licentie. Dit registreren is optioneel, maar je verliest wel een flink deel van je management opties.

Overigens, wat betreft je bandbreedte. Installeer op je server WSUS om centraal je updates van Windows te sturen, je download ze maar een keer over de 5Mbit lijn en kan ze dan intern aan je clients distribueren. Scheelt je aardig wat bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:30

KhaZ

Alfa Romeo

Ik vraag mij af welke zakelijke virusscanner een effectieve soortgelijke anti-exploit tool heeft als Malwarebytes (en Hitman Pro / Alert van Surfright): https://nl.malwarebytes.org/business/antiexploit/

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
detectie score is leuk maar zegt ook niet alles een half jaar later zien die resultaten er vaak weer heel anders uit.
ik heb al met heel wat antivirus producten gewerkt en wat mij vooral opvalt dat er geen enkele is waarbij het centraal beheer echt efficient en prettig werkt, het lijkt wel of al die antivirus producenten het wiel proberen uit te vinden.
Werk nu al weer een tijdje met gdata op 300 clients,detectie score is wel goed maar ook hier de management interface niet echt geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
KhaZ schreef op zondag 08 mei 2016 @ 19:36:
Ik vraag mij af welke zakelijke virusscanner een effectieve soortgelijke anti-exploit tool heeft als Malwarebytes (en Hitman Pro / Alert van Surfright): https://nl.malwarebytes.org/business/antiexploit/
Mwa, ik zou niet zo snel Malwarebytes Anti-Exploit als exploit mitigation software aanraden. Als je die software gaat auditen kom je echt droevige taferelen tegen. Verder zit in de meeste AV-pakketten geen exploit prevention. Alhoewel Kaspersky bijvoorbeeld Automatic Exploit Prevention integreerd en F-Secure DeepGuard.

Vergeet niet dat losse exploit mitigation software niet beschermd tegen executables in zip-mapjes en phishing, maar hooguit tegen het droppen van malware via exploits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Alles wat je noemt (updates centraal, beheerconsole) kan met ESET. Ik vind de beheerconsole erg fijn - je kan op afstand deployen, verschillende configuraties maken en die pushen naar de clients, e-mails ontvangen bij problemen, etc. De scanner zelf is erg discreet en snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stacheldraht
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-04-2020

Stacheldraht

Frankfurt am Main

Thijs B schreef op zondag 08 mei 2016 @ 20:39:
detectie score is leuk maar zegt ook niet alles een half jaar later zien die resultaten er vaak weer heel anders uit.
ik heb al met heel wat antivirus producten gewerkt en wat mij vooral opvalt dat er geen enkele is waarbij het centraal beheer echt efficient en prettig werkt, het lijkt wel of al die antivirus producenten het wiel proberen uit te vinden.
Werk nu al weer een tijdje met gdata op 300 clients,detectie score is wel goed maar ook hier de management interface niet echt geweldig.
Helemaal mee eens, ik heb hier op het werk Kaspersky Enterprise voor 3500 clients. Een goede virusscanner maar de management interface is een draak van een stuk software.

Als ik een virusscanner zou mogen kiezen dan zou ik ook zeer grondig naar de management interface kijken.

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Bitdefender is bij veel managementpakketten zoals GFI en N-Able inbegrepen!

De bovengenoemde Kaspersky KSOS heb ik zelf net in trial. Ik ben heel benieuwd naar dit topic. Misschien komen anderen ineens met briljante virusscanners :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Trend micro. Gebruik het al een jaar of 6 zakelijk, perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantis
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:13
Aangezien het over een bescheiden omgeving gaat qua grootte, moet je zeker eens kijken naar Webroot.
De beheersconsole draait gewoon in de cloud. Dat scheelt weer een extra serverinstallatie in je netwerk. Deze AV oplossing is niet signature-based dus tast ook die lage bandbreedte niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Topicstarter
Als ik bovenstaande zo lees gaat kaspersky een beetje afvallen aangezien de management console juist belangrijk is. Een extra serverinstallatie is niet zo belangrijk omdat we daar de ruimte wel voor hebben.

Webroot zal ik eens bekijken maar ik wist niet dat hun ook al virusscanners hadden. Ik ken hun vooral van het vrij goede anti spyware.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 667821

Ben zelf erg tevreden met mijn Sophos oplossing, enterprise console en clients. Betaal een paar tientjes per user per jaar en de scanner is licht genoeg om geen hinder te veroorzaken en goed genoeg om virussen te herkennen. In 4 jaar 1 keer een issue gehad met een slechte update, maar dat gebeurd elke fabrikant een keer.

In het verleden ook met McAfee ePolicy Orchistrator gewerkt. Was ook perfect in die tijd. Maar is nu een beroerde client en dus niet meer geschikt in mijn ogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Yagermeister schreef op zondag 08 mei 2016 @ 22:05:
Als ik bovenstaande zo lees gaat kaspersky een beetje afvallen aangezien de management console juist belangrijk is. Een extra serverinstallatie is niet zo belangrijk omdat we daar de ruimte wel voor hebben.
Kaspersky Small Office heeft geen management console zoals de Enterprise versie. Je moet alles doen via een webpagina bij Kaspersky. De interface is best netje, je hebt een overzichtje van alle clients en je kan ze opdrachten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Topicstarter
Anoniem: 667821 schreef op zondag 08 mei 2016 @ 22:11:
Ben zelf erg tevreden met mijn Sophos oplossing, enterprise console en clients. Betaal een paar tientjes per user per jaar en de scanner is licht genoeg om geen hinder te veroorzaken en goed genoeg om virussen te herkennen. In 4 jaar 1 keer een issue gehad met een slechte update, maar dat gebeurd elke fabrikant een keer.

In het verleden ook met McAfee ePolicy Orchistrator gewerkt. Was ook perfect in die tijd. Maar is nu een beroerde client en dus niet meer geschikt in mijn ogen.
Ik ken Sophos nog van mijn vorige werkgever echter heb ik geen ervaring met de console zelf. Daarbij zijn de prijzen die ik gevonden heb best duur ten opzicht van de andere die ik hierboven heb genoemd. Let wel ik heb maar even gekeken aangezien ik een partner wil aanspreken voor een goede offerte.

Webroot zag er best interessant uit echter mis ik daar eigenlijk resultaten van de grote testboeren. Prijzen zijn iets goedkoper dan de andere en als de marketing een beetje correct zou zijn is deze ook nog eens zeer licht. Ik mis daar ook echter weer de beheersconsole informatie.

Ik heb in een eerder stadium trouwens ook al gekeken naar een wsus installatie echter is dit niet van belang omdat alle updates buiten de openingstijden gebeuren. Hier heeft niemand dus last van.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Topicstarter
CMD-Snake schreef op zondag 08 mei 2016 @ 22:15:
[...]

Kaspersky Small Office heeft geen management console zoals de Enterprise versie. Je moet alles doen via een webpagina bij Kaspersky. De interface is best netje, je hebt een overzichtje van alle clients en je kan ze opdrachten geven.
Laat dat net zijn wat ik niet wil. Ik wil juist zoveel mogelijk on-premise hebben omdat ik de infrastructuur er toch al voor heb liggen. Daarbij kan ik bij eventuele downtime nog steeds in de beheerconsole komen om rapporten te bekijken etc.

Ondanks dat het niet een pre is zou ik het liefste ook de av definities lokaal hebben staan echter zijn er heel weinig wat dat nog hebben. Op dit moment gaat mijn voorkeur eigenlijk een beetje uit naar eset aangezien ik daar altijd prima ervaringen mee heb gehad. Ze kwamen echter iets minder uit de tests van avtest etc.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik snap niet helemaal waarom je het met 6 clients en een server over consumenten prut hebt, zoveel meer bescherming geeft een zakelijke variant ook niet tov een betaalde consumenten scanner.

Persoonlijk vind ik een malware detectieprogramma tegenwoordig belangrijker dan een virusscanner. Die moet je er wel bij hebben maar de echte dreiging is mijns inziens een stuk minder.

Als dit nu overigens pas serieus genomen wordt bij jullie, dan durf ik eigenlijk al nauwelijks naar de backups te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Topicstarter
Backups zijn sinds dat ik er begin in meervoud. Lokaal worden de backups opgeslagen op een extra pc en er worden ook nog eens backups naar een nas extern gebackupped. Hier heb ik wel voor gezorgd dat dit in orde is.

Het is trouwens niet zo dat we geen virusscanners hebben op dit moment maar om nou te zeggen dat microsoft security essenstials nog goed genoeg is vandaag de dag is het andere uiterste. Het is in principe wel een prima scanner maar dat gaat hem echt niet meer worden.

Bij de virusscanners is het wel de bedoeling dat het complete varianten zijn dus inclusief malware scanners. anders heeft het ook weinig nut natuurlijk.

De reden waarom ik consumenten prut afschrijf is puur en alleen het beheer. Ik wil niet elke pc nalopen om alles te controleren etc. Ik wil dat gewoon vanuit een console doen waar ik ook ineens alles instel voor elke pc. Alle extra handelingen wil ik juist vermijden vanwege de foutgevoeligheid.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
sambalbaj schreef op zondag 08 mei 2016 @ 22:25:
Ik snap niet helemaal waarom je het met 6 clients en een server over consumenten prut hebt, zoveel meer bescherming geeft een zakelijke variant ook niet tov een betaalde consumenten scanner.
Zakelijke AV gebruikt eigenlijk dezelfde engine als de consumenten versie. Enige verschil is dat de zakenvariant minder opsmuk heeft en meer beheer opties. Echter val je als MKB in een zwart gat hier. De Enterprise pakketten kunnen veel, maar kosten een vermogen per client. Zeker als die client een server is. Dit soort small office pakketten vullen het gat enigszins, maar je levert vaak in op zaken als management en rapportage.

En wat is het verschil tussen malware detectie en anti-virus? M.i is het een en hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 667821

sambalbaj schreef op zondag 08 mei 2016 @ 22:25:
Ik vermoed dat je nog nooit voor een bedrijf het systeembeheer hebt gedaan?
Behalve het centrale management wat in de zakelijke varianten aanwezig is heb je vaak ook nog te maken met certificering. Ik moet voldoen aan iets van 6 of 7 certificering die jaarlijks ge-audit worden (denk aan ISO 27001 bijvoorbeeld). Het is gewoon een keiharde eis dat dat soort dingen centraal geregeld zijn en er op die manier ook verslag gelegd wordt van je beveiliging.

Nog buiten het feit dat je dit soort zaken gewoon goed moet regelen zakelijk, als je serieus bezig bent.

Yagermeister schreef op zondag 08 mei 2016 @ 22:15:
[...]

Ik ken Sophos nog van mijn vorige werkgever echter heb ik geen ervaring met de console zelf. Daarbij zijn de prijzen die ik gevonden heb best duur ten opzicht van de andere die ik hierboven heb genoemd. Let wel ik heb maar even gekeken aangezien ik een partner wil aanspreken voor een goede offerte.
Wat is 'best duur'? 10 euro, 20 euro of 200 euro? Het is wel zo dat bij meer clients de prijs omlaag gaat. Maar al is het 50 euro per jaar, voor 6 PC's praat je dan over 300 euro. Als dat er al niet af kan?
Ik heb in een eerder stadium trouwens ook al gekeken naar een wsus installatie echter is dit niet van belang omdat alle updates buiten de openingstijden gebeuren. Hier heeft niemand dus last van.
Het is niet alleen het last hebben. Wat doe je als er een verrotte update uitkomt? Alle computers aflopen om hem tijdig te blokkeren? En hoe weet je of alle clients up-to-date zijn?
Ik denk wel dat voor 6 clients de WSUS was teveel van het goede is. Maar het argument dat dit na openingstijd gedownload wordt moet geen argument zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 667821 op 09-05-2016 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
CMD-Snake schreef op maandag 09 mei 2016 @ 06:46:
[...]
Zakelijke AV gebruikt eigenlijk dezelfde engine als de consumenten versie. Enige verschil is dat de zakenvariant minder opsmuk heeft en meer beheer opties. Echter val je als MKB in een zwart gat hier.
Ben ik het niet geheel mee eens. Juist voor het MKB zijn er veel antivirus pakketten die rechtstreeks rapporteren aan een PSA en daarbij ook een prachtige managementportal hebben. Vaak mooier dan de Enterprise pakketten waarbij je ook nog eens een eigen infrastructuur moet draaien.

Bijvoorbeeld Bitdefender doet het bij het MKB erg goed.

Heb je niet meerdere klanten te beheren, maar beheer je alles binnen een kleine MKB, dan kan ik Avast Business opzich wel aanraden. Het beheer is redelijk, de managementportal is redelijk en voldoende functies zijn te beheren. Licentiestructuur volgens cloud en per werkstation betaal je 2 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Yagermeister schreef op zondag 08 mei 2016 @ 12:55:
[...] (we hebben we meer maar die zijn daarin niet belangrijk). [...]
offtopic:
Maar je weet dat juist die dan de zwakke schakel in je netwerk zijn? Sowieso overal de firewall inschakelen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Topicstarter
Anoniem: 667821 schreef op maandag 09 mei 2016 @ 08:19:
[...]

Ik vermoed dat je nog nooit voor een bedrijf het systeembeheer hebt gedaan?
Behalve het centrale management wat in de zakelijke varianten aanwezig is heb je vaak ook nog te maken met certificering. Ik moet voldoen aan iets van 6 of 7 certificering die jaarlijks ge-audit worden (denk aan ISO 27001 bijvoorbeeld). Het is gewoon een keiharde eis dat dat soort dingen centraal geregeld zijn en er op die manier ook verslag gelegd wordt van je beveiliging.

Nog buiten het feit dat je dit soort zaken gewoon goed moet regelen zakelijk, als je serieus bezig bent.

[...]

Wat is 'best duur'? 10 euro, 20 euro of 200 euro? Het is wel zo dat bij meer clients de prijs omlaag gaat. Maar al is het 50 euro per jaar, voor 6 PC's praat je dan over 300 euro. Als dat er al niet af kan?

[...]

Het is niet alleen het last hebben. Wat doe je als er een verrotte update uitkomt? Alle computers aflopen om hem tijdig te blokkeren? En hoe weet je of alle clients up-to-date zijn?
Ik denk wel dat voor 6 clients de WSUS was teveel van het goede is. Maar het argument dat dit na openingstijd gedownload wordt moet geen argument zijn.
toon volledige bericht
Zoals je zelf al aangeeft is het voor een 6-tal clients teveel van het goede. Alle updates worden automatisch uitgevoerd (Windows 10) en dit controleer ik ook via een nagios installatie waar dit inzit.

Best duur noem ik zo ongeveer het dubbele van alle andere voor dat aantal. De meeste (op webroot na) zitten rond de 500 euro wat ik vrij netjes vindt voor een zakelijk versie met server erbij. Bij sophos kwam ik echter al tegen de 1000 aan wat ik op dat moment vrij duur vindt. Ik heb zojuist zelfs een offerte ontvangen van Webroot waarbij ik voor diezelfde 500 euro alle pc's (12 stuks) mee beschermd heb. Met deze partij heb ik een vrij lang gesprek gehad aangezien zij verschillende suites leverden van diverse fabrikanten. Hierbij gaven zij eerlijk toe dat zij avira aan het afstoten waren omdat ze teveel naar de consumenten markt heen gingen en sophos viel buiten de boot omdat het erg log was voor hetgene wat wij ermee wilden. Webroot was de enigste samen met bitdefender en eset die wel zouden voldoen voor onze situatie.
Room42 schreef op maandag 09 mei 2016 @ 10:18:
[...]

offtopic:
Maar je weet dat juist die dan de zwakke schakel in je netwerk zijn? Sowieso overal de firewall inschakelen.
Firewalls zijn overal ingeschakeld en daarbij staat er ook nog eens een pfsense doosje vooraan die dichtgetimmerd is. Die laatste pc's wat ik niet meegenomen heb in de offertes zijn allemaal pc's die geen mail of internet gebruik hebben. usb sticks etc gebruiken we ook al niet dus dat is ook geen punt. Natuurlijk wil ik deze ook veilig hebben en waarschijnlijk zal dat ook gebeuren als we voor webroot gaan.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Trommelrem schreef op maandag 09 mei 2016 @ 10:08:
Ben ik het niet geheel mee eens. Juist voor het MKB zijn er veel antivirus pakketten die rechtstreeks rapporteren aan een PSA en daarbij ook een prachtige managementportal hebben. Vaak mooier dan de Enterprise pakketten waarbij je ook nog eens een eigen infrastructuur moet draaien.
De management website van Kaspersky Small Office vind ik prima werken, beter dan de Enterprise console. Alleen TS wil alles dus op zijn eigen infra draaien. Dan valt dit pakket af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:38
Als je nu bezig bent met een selectie te maken tussen End Point pakketten, check dan zeker ook even dit artikel: http://www.reuters.com/ar...stotal-anal-idUSKCN0XY0R4

Mogelijk dat een aantal vendors hier last van gaat hebben en dus mindere detectie gaan hebben dan voorheen tot ze hun zaakjes voor elkaar hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Topicstarter
Wij hebben vandaag hier een meeting over gehad en na het wikken en wegen van alle offertes hebben we besloten om voor Webroot te gaan.

Zij hadden de meest complete offerte en daarbij worden alle pc's dan ook nog eens beschermd. Hopelijk later deze week krijg ik alle gegevens en kan ik aan de slag hiermee.

[ Voor 14% gewijzigd door Yagermeister op 10-05-2016 18:32 ]

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Yagermeister schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 18:32:
Wij hebben vandaag hier een meeting over gehad en na het wikken en wegen van alle offertes hebben we besloten om voor Webroot te gaan.

Zij hadden de meest complete offerte en daarbij worden alle pc's dan ook nog eens beschermd. Hopelijk later deze week krijg ik alle gegevens en kan ik aan de slag hiermee.
Kan Webroot tegenwoordig wel met exlusions werken? Dit was toen ik het pakket testte een jaar of 2 geleden niet mogelijk, terwijl juist een boel zakelijke applicaties (maar ook bijv. Windows Server) exclusions hebben als best practise.

Verder vind ik gezien je requirements de keuze voor webroot eigenlijk ook een vreemde, daar tenzij ze alles hebben omgegooid daar in de laatste 2 jaar, bij Webroot juist alles via internet gaat (zelfs de management console) en er niets lokaal staat en toen ik het testte was er ook redelijk wat upload traffic naar de webroot cloud, wat bij een tragere connectie misschien nog wel vervelender is dan zo nu en dan een download van AV definities.

[ Voor 9% gewijzigd door Dennism op 10-05-2016 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Topicstarter
Dennism schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 18:45:
[...]

Kan Webroot tegenwoordig wel met exlusions werken? Dit was toen ik het pakket testte een jaar of 2 geleden niet mogelijk, terwijl juist een boel zakelijke applicaties (maar ook bijv. Windows Server) exclusions hebben als best practise.

Verder vind ik gezien je requirements de keuze voor webroot eigenlijk ook een vreemde, daar tenzij ze alles hebben omgegooid daar in de laatste 2 jaar, bij Webroot juist alles via internet gaat (zelfs de management console) en er niets lokaal staat en toen ik het testte was er ook redelijk wat upload traffic naar de webroot cloud, wat bij een tragere connectie misschien nog wel vervelender is dan zo nu en dan een download van AV definities.
Op zich werken we niet met superveel apps dus op zich exclusions moet geen probleem zijn.

Daarbij klopt het inderdaad dat hun alles in de cloud hebben echter hebben zij daarvoor ook de kleinste client. Nu weet ik niet hoe dat een aantal jaar terug was maar als ik het goed begrepen heb werken zij ook niet meer met updates die gedownload moeten worden maar wordt er via de cloud gekeken of dat betreffende programma uitgevoerd kan worden.

Ik weet dat bovenstaande totaal anders is dan wat wij voor ogen hadden echter denken we dat de voordelen die hun nu bieden het ruimschoots zullen goedmaken. Ik verwacht ook na de eerste scans van hun eigenlijk vrijwel geen verkeer meer wat voor hinder zou moeten zorgen.

[Toevoeging]
Wat overigens ook heeft meegespeeld is dat deze betreffende leverancier meerdere pakketen had maar ook als 1 van de weinige echt de moeite nam om alles uit te leggen ook in vergelijking met de andere pakketten die zij hadden. Service is toch ook iets wat heel belangrijk is als er problemen zijn namelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Yagermeister op 10-05-2016 19:57 ]

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Yagermeister schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 19:48:
[...]

Op zich werken we niet met superveel apps dus op zich exclusions moet geen probleem zijn.

Daarbij klopt het inderdaad dat hun alles in de cloud hebben echter hebben zij daarvoor ook de kleinste client. Nu weet ik niet hoe dat een aantal jaar terug was maar als ik het goed begrepen heb werken zij ook niet meer met updates die gedownload moeten worden maar wordt er via de cloud gekeken of dat betreffende programma uitgevoerd kan worden.

Ik weet dat bovenstaande totaal anders is dan wat wij voor ogen hadden echter denken we dat de voordelen die hun nu bieden het ruimschoots zullen goedmaken. Ik verwacht ook na de eerste scans van hun eigenlijk vrijwel geen verkeer meer wat voor hinder zou moeten zorgen.

[Toevoeging]
Wat overigens ook heeft meegespeeld is dat deze betreffende leverancier meerdere pakketen had maar ook als 1 van de weinige echt de moeite nam om alles uit te leggen ook in vergelijking met de andere pakketten die zij hadden. Service is toch ook iets wat heel belangrijk is als er problemen zijn namelijk.
toon volledige bericht
Klopt, toen ik Webroot testte werkten ze ook niet met signatures, wel wat er een vrijwel continu datastream vanik geloof zo'n 1-2mbit naar hun cloud toe, ik verwacht om file hashes of iets in die richting te testen tegen hun database en om de verbinding met de management server in stand te houden.

Qua sales doen ze het inderdaad vrij sterk, goed contact gehad tijdens onze trial destijds. Service vond ik zelf wat minder, tijdens de trial een aantal vragen gesteld over het ontbreken van exclusions, en de hinder die wij daarvan ondervonden op een aantal servers. Kostte ze een week om tot het antwoord te komen dat exclusions niet konden, en dat we die servers dan maar niet moest voorzien van een webroot agent.
Pagina: 1