Goede, ondersteunde sound card voor Windows 10?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asarian
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-05-2016
Ik ben op zoek naar een goede sound card voor mijn nieuwe Windows 10 systeem. Ik dacht dat dit gemakkelijk zou worden, maar het lijkt wel alsof er iets mis is met iedere kaard die ik wil hebben.

1) De 'Asus Xonar Essence STX II 7.1' was mijn eerst keuze. Maar na een beetje googlen kwam ik er achter dat ASUS alleen crappy 8.1.11.5 beta (!) drivers voor Win 10 64-bit aanbiedt. Het ziet er naar uit dat ASUS deze op zich fraaie kaart geheel verlaten heeft.

2) De 'STRIX RAID DLX 7.1' dan maar? Helaas, hetzelfde verhaal: alleen maar beta drivers (en een firmare update, die ook beta is, LOL).

3) Terug maar dan naar een oude vertrouwde 'Creative Sound Blaster Zx(R)' maar? Ook hier, na een beetje googlen, kwam ik er helaas achter dat deze Zx(R) serie verdacht veel 'wegvalt', en er gewoon niet meer is (ook niet in de Device Manager).

Hoe gek is dit?! Heb zo'n 200-300 euro te besteden aan een goede sound card, alleen om dan uit te vinden dat iedere 'goede' kaart of hardware issues heeft, of totaal niet meer (of zeer gebrekking) ondersteund wordt in software (beta-ware) in Windows 10.

Dus, weet hier iemand waar ik nog naar zou kunnen kijken? Hoeft geen 7.1 te wezen, per se (5.1 mag ook); maar een solide hoofd-telefoon uitgang is wel een vereiste.

Alvast bedankt voor het lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asarian
^^ LOL. Ingelogd met een oud account. Had eigenlijk mijn 'albatross' account moeten wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-09 10:46
Waarom wil je perse een soundcard? Als je een moederbord koopt met de alc1150 geluidschip zul je er qua geluidskwaliteit niet op vooruit gaan met een losse geluidskaart.

Zie ook de eerste regels van de conclusie van deze geluidskaarten test: http://nl.hardware.info/r...-en-soar-review-conclusie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asarian
Ik heb net een nieuw moederbord gekocht, een ASUS Z170 Premium, met onboard Realtek® ALC1150. Heeft high-end Japanse capacitors, is EMI-shielded, komt met eigen DAC voor headset, etc. Waar ik ook google, echter, zeggen toch de meesten dat je beter af bent met een discrete geluidskaart. Maar ga dat topic dat je noemde eens goed bekijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asarian
^^ Ja, zie nu dat ik die test al eens gelezen had. :) Wat erg mist in dat soort testen, is de Windows 10 ondersteuning. Strix, Xonar Essence STX II 7.1, allemaal beregoede kaarten... todat je naar Windows 10 support kijkt. De Xonar Essence STX II 7.1 bijv. is alweer van 2014, en ASUS doet er gewoon niks meer aan. Daar ga ik uiteraard geen paar honderd euro aan uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Ok, de topicstarter, dat was ik dus. :)

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:49
Waarom ga je niet digitaal met een externe DAC? Ben je niet afhankelijk van drivers. En kan jaren mee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dan zou ik eerst eens kijken (ik bedoel luisteren) hoe de interne sound bevalt die je nu al hebt. Immers, als deze je bevalt, dan heb je geen kaart nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Reepje schreef op zondag 08 mei 2016 @ 16:43:
Dan zou ik eerst eens kijken (ik bedoel luisteren) hoe de interne sound bevalt die je nu al hebt. Immers, als deze je bevalt, dan heb je geen kaart nodig.
Ik heb nog niet alle componenten binnen, dus kan nog niet luisteren. :)

Als je alles aansluit op je interne audio, echter, klinkt het vaak erg goed... totdat je er een discrete kaart in stopt. Dan hoor je toch wel verschil. Maar ja, misschien moet ik toch maar even wachten. Van wat ik lees, ziet het erna uit dat ze er op die Z170 Premium toch echt geprobeerd hebben er iets van te maken, qua audio.

En als alles faalt, heb ik nog altijd mijn oude X-Fi Titanium.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:07
Ik zit nog met een oudere Asus Xonar. De officiële ASUS-drivers gaven vroeger bij mij al problemen in windows 7 & 8. Ik vond toen de oplossing bij Xonar Unified Drivers. Voor windows 10 heb ik ze zelf nog niet geprobeerd wegens verbouwingen en de desbetreffende pc staat ergens achter een muur van dozen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Arator schreef op maandag 09 mei 2016 @ 08:34:
Ik zit nog met een oudere Asus Xonar. De officiële ASUS-drivers gaven vroeger bij mij al problemen in windows 7 & 8. Ik vond toen de oplossing bij Xonar Unified Drivers. Voor windows 10 heb ik ze zelf nog niet geprobeerd wegens verbouwingen en de desbetreffende pc staat ergens achter een muur van dozen.
^^ Goeie tip! Bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Overigens interessant om op te merken, naar aanleiding van dat artikel van Arator, hoe allerbelabberdst Windows 10 ondersteuning van ASUS kaarten daadwerkelijk is. Bijna misdadig te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-07 07:58
albatross schreef op maandag 09 mei 2016 @ 11:10:
Overigens interessant om op te merken, naar aanleiding van dat artikel van Arator, hoe allerbelabberdst Windows 10 ondersteuning van ASUS kaarten daadwerkelijk is. Bijna misdadig te noemen.
Is bij creative exact hetzelfde. Laatste update van beide fabrikanten is in juli/juni 2015. Dit geldt voor de Asus Essence STX II en voor de Creative ZXR. De support bij beide bedrijven of elk product was zij leveren is gewoon belabberd. Vele malen hun producten en gekocht, vele malen spijt gehad. Nu pas weer een Asus 980TI matrix + PG348Q. Dan praat je over serieus geld. De monitor wordt geleverd met een DP1.1 kabel terwijl het een 1.2 nodig heeft om goed te kunnen presteren. Asus wil de nieuwe aangeschafte kabel niet vergoeden en wijzen naar de reseller. En de reseller wijst weer naar hun. Asus support wil mij ook niet voorzien van een PPID-code om een Xsplit jaar licentie te verzilveren. Die code staat op mijn grafischekaart bij het Pci-slot. Onmogelijk te zien zonder de kaart er uit te halen. Echt schandalig. Daar tel je dan 2500 euro neer. Ver weg blijven van beide.

Ik zou lekker voor een externe dac/amp gaan. Ga ik eind deze maand ook doen. Neem is een kijkje bij de producten van shiit dot com

[ Voor 38% gewijzigd door Lootbox op 10-05-2016 06:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
iriseyoufall schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 05:55:
[...]

Is bij creative exact hetzelfde. Laatste update van beide fabrikanten is in juli/juni 2015. Dit geldt voor de Asus Essence STX II en voor de Creative ZXR. De support bij beide bedrijven of elk product was zij leveren is gewoon belabberd. Vele malen hun producten en gekocht, vele malen spijt gehad. Nu pas weer een Asus 980TI matrix + PG348Q. Dan praat je over serieus geld. De monitor wordt geleverd met een DP1.1 kabel terwijl het een 1.2 nodig heeft om goed te kunnen presteren. Asus wil de nieuwe aangeschafte kabel niet vergoeden en wijzen naar de reseller. En de reseller wijst weer naar hun. Asus support wil mij ook niet voorzien van een PPID-code om een Xsplit jaar licentie te verzilveren. Die code staat op mijn grafischekaart bij het Pci-slot. Onmogelijk te zien zonder de kaart er uit te halen. Echt schandalig.
Ja, echt merwaardig dat beide fabrikanten zulke bagger support hebben. Eigenlijk komt het er gewoon op neer dat er voor Windows 10 geen bruikbare geluidskaarten te koop zijn. En dat is werkelijk te gek voor woorden. Ter vergelijk: mijn oude X-Fi Titanium Fatal1ty wordt nog steeds netjes ondersteund (ook in Win 10, 64-bit).
Daar tel je dan 2500 euro neer. Ver weg blijven van beide..
Als er andere merken waren die ook in aanmerking kwamen, dan zou ik dat zeker doen. :) Misschien dan toch maar eens op zoek naar een externe DAC. Bedankt.

Pagina: 1