Vakantie - 4G Mifi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-09 10:19
Binnenkort is het weer tijd om op vakantie te gaan.

Omdat op de camping de WiFI of brak is, of een belachelijke constructie gebruikt (kaartje met code voor x aantal uur) ben ik 2 jaar geleden overgestapt op het gebruik van een SIM kaart i.c.m. een Mifi.

De afgelopen 2 jaar heb ik gebruik gemaakt van de Huawei E5331 3G MobileWifi (pricewatch: Huawei E5331). Prettig kleine Mifi router, die door zijn formaat lekker portable is, over een degelijke web interface beschikt en doet wat ie moet doen.

Dit jaar ga ik over op een 4G SIM en hiervoor ben ik nu op zoek naar een goede 4G mifi. Mijn eerste gevoel is om weer voor een Huawei te gaan, maar omdat de ontvangst niet altijd super is, is het misschien wel verstandig om de optie open te houden voor het aansluiten van een extra antenne. Misschien is het zelfs wel handig om voor een iets robuustere router te gaan die wellicht minder portable is maar meer bereik heeft.

Mijn eerst shortlist is als volgt;

pricewatch: Huawei E5377 Wit (pro: handzaam, TS9 antenne optie)
pricewatch: Huawei E5786 (pro: LTE-A, accuduur+, TS9 antenne optie, con: prijs)
pricewatch: TP-Link LTE-Advanced Mobile WiFi (pro: accuduur+, con: interne antenne)
pricewatch: Netgear AirCard 785 Mobile Hotspot (pro: accuduur+, TS9 antenne optie)

De MiFI zal het grootste deel van de dag statisch aanwezig zijn in een bungalow, en er worden ca. 5 devices op aangesloten voor Internet toegang. Op (dag-)tripjes neem ik de MiFI toch ook regelmatig mee, omdat het handig is in de auto voor real-time navigatie, dingen/winkels opzoeken e.d.), daarom is het wel handig dat ie enigszins handzaam is.

Zijn er hier mensen met ervaring met een of meerdere van deze MiFI's? Wat zijn jullie gedachtes hierbij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightLuke
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online
Ik heb de Huawei E5786 gebruikt tijdens mijn vakantie in Zweden vorig jaar en was zeer onder de indruk van de performance. Met de ingebouwde antenne wist het apparaatje nog een verbinding te maken op een locatie waar mijn telefoon al niets meer deed. Gemiddeld gaat de batterij zo'n 7 uur mee, maar in afgelegen gebied loopt de batterij een stuk sneller leeg.

Houd er wel rekening mee dat er geen autolader bij zit en deze apart moet aanschaffen. Voor jouw doel lijkt het me een prima apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
LightLuke schreef op zondag 08 mei 2016 @ 15:07:
Ik heb de Huawei E5786 gebruikt tijdens mijn vakantie in Zweden vorig jaar en was zeer onder de indruk van de performance. Met de ingebouwde antenne wist het apparaatje nog een verbinding te maken op een locatie waar mijn telefoon al niets meer deed. Gemiddeld gaat de batterij zo'n 7 uur mee, maar in afgelegen gebied loopt de batterij een stuk sneller leeg.

Houd er wel rekening mee dat er geen autolader bij zit en deze apart moet aanschaffen. Voor jouw doel lijkt het me een prima apparaat.
Thanks, houd het in gedachten. Ben al gewend geen lader bij te hebben, hele huis ligt er vol mee.

Vraag me zelf af of de E5377 niet 'gewoon' voldoet. Dit dingetje is trouwens ook wel 'sehr geil'..
pricewatch: AVM FRITZ!Box 6820 LTE Edition International

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:05
Zou je een OpenWRT-gebaseerde router met een 4G USB-dongle overwegen? Je hebt dan meer flexibiliteit en je kunt meteen leuke dingen doen als adblock op de router of een VPN verbinding opzetten. Nadeel is dat je wel wat moet knutselen, maar eenmaal draaiend werkt het het als elke andere MiFi.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
De eerste insteek was wel een handzame portable MiFI. Echter ziet het er naar uit dat ik mijn 'oude' 3G SIM van het spaanse Orange ga gebruiken in mijn dual sim telefoon en hier met een paar GB ruim uit de voeten mee kan voor de momenten dat ik niet op de camping aanwezig ben.

Dus wellicht dat ik voor een statische router oplossing kan gaan op de camping zelf. Als ik zo een beetje kijk naar de features van de 6820 LTE Fritzbox, dan zit daar volgens mij alles al op wat ik me kan wensen, heb zelf een Fritzbox 4790 als firewall bij mijn XS4all abbo en inderdaad dan zou ik zelfs een site to site VPN op kunnen zetten (moet alleen nog ff checken of dat ook kan op de 6820 maar denk 't wel).

Adblock is wel een goede trouwens, maar is het ook al niet effectief om dat op de laptop en android phones te draaien, dat doe ik nu trouwens. Ook al ff uitgezocht hoe ik de Windows10 update tijdelijk stop kan zetten, zit er niet op te wachten dat die ff een paar GB aan updates binnentrekt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-07 12:13
Voor Mifi zou ik eens op ebay kijken voor de 'unlockte' apparaatjes.

Voor browsers kan ik momenteel Opera Mini of Opera VPN aanbevelen.
Die ingebouwde adblocker scheelt nogal wat dataverkeer.

Wat de camping betreft weet ik niet of je daar een draadverbinding hebt.
(Kaartje met code voor X aantal uur incl. brakke verbinding daargelaten...)

Zo nee, een budget TP-link WR1043ND (of andere moddable HW) met openWRT erop werkt prima als client.
Sluit je daarop je AP voor je eigen lokale netwerkje.

Maar met de 'Prepago' internet lijkt me een lokale sim (of combinatie met soms een kaartje en sim) toch wat handiger.....

[ Voor 23% gewijzigd door kwakzalver op 10-05-2016 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
De camping heeft voor zover ik het weer geen draadverbinding, behalve in een aantal duurdere modellen bungalow en in het internet cafe. De WiFI was tot 3 jaar geleden elk jaar kwalitatief uitermate teleurstellend, zodanig dat ik 2 jaar geleden ben overgestapt op de Orange 3G i.c.m. mijn huidige mifi. Zelfs al was de ontvangst hiervan niet optimaal dan was dit altijd nog een verbetering vergeleken met de brakke Wifi :)

Er zijn een aantal opties met betrekking tot de prepaid lokale Internet. 1 is de huidige variant welke ik per databundel van 2GB kan refreshen en ook wel 'redelijk' betaalbaar is (op dit moment 2GB voor ca 5€) en er worden ook 'unlimited LTE' sims aangeboden, waarvan ik erachter ben gekomen dat je een maand lang 120GB kan verstoken voor 85€.. Ik twijfel nog tussen de 2 oplossingen, kies ik voor de 2e optie, dan wil ik ook een LTE/4G able device scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
pricewatch: Huawei E5377 Wit (pro: handzaam, TS9 antenne optie)
pricewatch: Huawei E5786 (pro: LTE-A, accuduur+, TS9 antenne optie, con: prijs)
pricewatch: TP-Link LTE-Advanced Mobile WiFi (pro: accuduur+, con: interne antenne)
pricewatch: Netgear AirCard 785 Mobile Hotspot (pro: accuduur+, TS9 antenne optie)
pricewatch: AVM FRITZ!Box 6820 LTE Edition International

Niemand hier verder ervaring mee? Wordt het zo weinig gebruikt?

Ik was overigens volledig vergeten dat ik ook nog een pricewatch: Huawei E3272 in mijn tas heb zitten, die ik heel af en toe beroepsmatig gebruik, maar evt. ook in een Wifi Router kan stoppen welke USB 3g/4g dongles ondersteunt, zoals..

Inmiddels heb ik de Huawei e3272s-153 uitvoerig getest en het is me gelukt om deze werkend te krijgen in mijn fritzbox 4790 router. Ik zit dus niet per sé vast aan een mifi, maar kan een goedkope wifi aanschaffen met een 3g/4g USB aansluiting. Gebruik makend van pricewatch zijn er veel mogelijkheden;

http://tweakers.net/categ...RsopWMjOzNAKaCKSMlWJra2sB

Eerste voor selectie;
pricewatch: AVM FRITZ!Box 4020 (International)
pricewatch: TP-Link TL-MR3420
pricewatch: D-Link Wireless N300 Multi-Wan 3G/4G Router
pricewatch: Asus RT-AC51U

Zijn er mensen die ervaring hebben met 1 van deze beestjes? :*)

[ Voor 57% gewijzigd door Lord_Dain op 15-05-2016 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Uiteindelijk opgelost met mijn huidige hardware;

pricewatch: Netgear WNDR3700
pricewatch: Huawei E3272

Dit is mijn oude router uit mijn Ziggo tijd. Eerst geprobeerd het werkend te krijgen met OpenWRT maar vooral het krijgen van een 3G verbinding lukte mij aan het einde niet. DD WRT ook geprobeerd, maar de laatste release hiervan zorgt voor een half brick van de WNDR3700v2 helaas.

Hierna teruggeflashed naar factory firmware en Gargoyle teruggezet, hiermee kan ik een 3/4G USB dongle als WAN interface instellen en dit werkt tot op heden zeer fatsoenlijk. Ik zal nog een screenshot hier neerzetten van hoe e.e.a er uit ziet met deze firmware.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GG892V0.png

[ Voor 3% gewijzigd door Lord_Dain op 15-05-2016 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
Dat is de Tweaker-mentaliteit! d:)b

Ik heb dezelfde stick wel werkend onder OpenWRT, maar het is handig om je eigen firmware te maken met de juiste packages.

[ Voor 63% gewijzigd door Tom Paris op 15-05-2016 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Tom Paris schreef op zondag 15 mei 2016 @ 20:58:
Dat is de Tweaker-mentaliteit! d:)b

Ik heb dezelfde stick wel werkend onder OpenWRT, maar het is handig om je eigen firmware te maken met de juiste packages.
Ik had een kleine firmware met UI gedownload (beginners variant?) en ben een heel eind gekomen. Alleen omdat ik binnen nu en 2 weken op vakantie ga is de tijd wat krap om me in te lezen in OpenWRT dus ga ik liever voor een out-of-the-box oplossing. In welke mode heb jij je modem draaien? Normaal of Hilink?

[ Voor 30% gewijzigd door Lord_Dain op 16-05-2016 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
Serieel. Het is even uitvogelen welk modem exact welke modus ondersteunt, maar deze Huawei pakt ook serieel (met de juiste aansturing). Ik weet echter niet of ik daarmee wel de volledige snelheid haal, dat moet ik nog eens testen. Maar voor mij is 4G op OpenWRT een "omdat het kan" projectje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
De modem die ik heb (e3272s-153) kan zowel ppp als RNDIS in de normale modus.

Als ik hem flash met een 'hilink' firmware wordt het een hilink netwerk kaart, met eigen interne web interface en dhcp server met de look en feel van een huawei wifi UI, wat ik ook al heb getest.

Ik heb nu een Gargoyle versie gevonden die alle modi ondersteunt;

- Hilink is apart omdat je dan dubbele NAT krijgt, je WAN interface op je router is dan een IP adres wat wordt uitgegeven door een dhcp server op de usb modem! Dit is altijd een IP adres in de 192.168.1 range omdat de interne interface op het usb modem het IP adres 192.168.1.1 krijgt.. Je moet dus je lokale LAN een andere IP range geven (bv 192.168.2...) en je kan dan het modem benaderen op IP adres 192.168.1.1. Het werkt op zich goed, alleen vind ik het nogal omslachtig op deze manier.

- PPP (modem) werkt zoals jij aangeeft, maar is bepert in snelheid. Alhoewel; ik haalde vanavond 30Mbps/30Mbps up en down en dat vind ik eigenlijk niet verkeerd. Het voordeel van deze modus is dat je op de status pages de signaal sterkte e.d. kan zien.

- RNDIS werkt weer een beetje anders en zou sneller moeten zijn, maar wat ik tot nu toe heb gezien is het juist langzamer dan PPP (wellicht omdat ik geen externe powered USB hub gebruik en het modem in deze modus meer trekt...) en je kan ook verder niets zien qua signaal ontvangst of wat dan ook.

Dus ik denk dat ik ga voor simpele modem /ppp, dit lijkt het beste te werken. Ik ga nog 1 keer testen welke speeds ik haal en hoe constant de latency is in Hilink modus, als dat echt veel sneller / strakker is dan moet ik denk ik wel mijn interne (thuis netwerk) LAN hier aanpassen, het is nogal lastig routeren van een LAN op mijn vakantie router als deze een gateway heeft van 192.168.1.1 en dit wil routeren over een OpenVPN tunnel naar mijn thuis LAN met als subnet 192.168.1.0/24 :P

[ Voor 4% gewijzigd door Lord_Dain op 16-05-2016 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Uiteindelijk R00ter OpenWRT geïnstalleerd, ideaal omdat deze speciaal is gemaakt voor mensen die een modem in de router prikken en dus brede ondersteuning voor heel veel soorten USB modems en mooie statistieken en informatie schermen (hoe goed is je signaal, welke toren zit je op etc).
Pagina: 1