Toon posts:

NAS dirs niet verwijderbaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezer,

systeem windows 10.
NAS buffalo terastation TS5800D116

Ik kan mijn bestanden op mijn NAS niet verwijderen..

Krijg een melding; “U dient door Unix User\nobody gemachtigd te worden om wijzigingen aan deze map te kunnen aanbrengen”.
Ga naar eigenschappen van dir.
Bij algemeen > kenmerken haal ik het “Alleen lezen” vinkje weg.
Krijg “toegang geweigerd” venster ; admin bevoegdheden nodig; ik klik op doorgaan> en krijg fout bij toepassen kenmerken:” parameter is onjuist”.
Probeer opnieuw en ga naar eigenschappen van dir.
naar machtiging > Beveliging
En heb drie mogelijkheden;
Iedereen
Nobody (unix User\nobody
Nogroup unix User\nogroup

Bij eigenschappen van nobody (unix User\nobody)
Vinkje aan op volledig beheer > toestaan
Maar krijg wederom een foutmelding; “Objecten in de container kunnen niet worden geïnventariseerd. Toegang geweigerd”.
Als ik de andere opties probeer veranderd er ook niets.

wat kan ik het beste doen?

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Op mijn FreeNAS heb ik hetzelfde, met bestanden die door bijvoorbeeld een Sickrage naar mijn torrent-client zijn gestuurd.
Meestal kan ik die bestanden dan wel vanuit mijn torrentclient verwijderen (dat is dan namelijk de eigenaar van de bestanden/directories). Lukt dat niet, en begin ik me echt te storen aan dit soort verweesde directories of bestanden, log ik in op de webinterface van mijn NAS en verwijder alles wat ik anderzins niet weg krijg vanuit de shell.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:14

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Rechten wijzigen op mappen die je via een share krijgt zal nooit werken op deze manier. Je moet echt op het systeem zelf de boel aanpassen. De melding is wat onlogisch vanuit een Windows oogpunt, omdat het aangeeft het vanuit Verkenner te doen, maar het moet dus op de NAS zelf.

Zie het zo: je hebt een map gedeeld op Windows met een andere computer. De NTFS rechten staat voor de gebruiker die aanmeld op de share op Alleen Lezen, of speciale rechten dat verwijderen niet mag. Dan kan je nog zo veel proberen vanuit de share, je krijgt die rechten niet aangepast. Je moet dat echt doen op het systeem waar de share vandaan komt met een gebruiker die hier de rechten voor heeft.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat idd. Gewoon met ssh naar je NAS gaan en met de admin account die map wegmikken :)
Is gewoon linux dus moet kunnen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok heren, dank voor jullie reactie, ben al mee aan de slag.

• HarryDfz
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-07-2025
The Eagle schreef op zondag 8 mei 2016 @ 12:23:
Dat idd. Gewoon met ssh naar je NAS gaan en met de admin account die map wegmikken :)
Is gewoon linux dus moet kunnen :)
Beste, gemakkelijk gezegd, maar welke commando,s moet ik geven om daar ( op de NAS ) te komen?
Heb vroeger wel wat gerommeld in DOS :) maar meer ook niet. Powershell ISE opgestart maar kom niet verder dan naar de c prompt.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:49

nelizmastr

Goed wies kapot

HarryDfz schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 13:34:
[...]

Beste, gemakkelijk gezegd, maar welke commando,s moet ik geven om daar ( op de NAS ) te komen?
Heb vroeger wel wat gerommeld in DOS :) maar meer ook niet. Powershell ISE opgestart maar kom niet verder dan naar de c prompt.
Zonder Linux commandline kennis of een goede handleiding (zal je even moeten zoeken) is het nogal gevaarlijk om zelf met permissies te gaan rommelen. Daarom hebben NAS apparaten van Synology/QNAP dan ook een degelijke webinterface waar je dit soort zaken grafisch kan regelen. FreeNAS is een stapje ingewikkelder, maar genoeg documentatie voor.

Klein detail, Powershell is geen SSH client, althans niet in Windows 7 en 8. Wel in de nieuwste build van Windows 10. Heb je die niet, dan kan je PuTTY gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door nelizmastr op 17-01-2018 13:59 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• HarryDfz
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-07-2025
Tnx . Ben er nog niet uit. Zal eens naar freeNas kijken.

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

HarryDfz schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 13:34:
[...]

HarryDfz schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 14:37:
Tnx . Ben er nog niet uit. Zal eens naar freeNas kijken.
Het zou natuurlijk zomaar kennen kunnen dat je aan iets voor elkaar gaat krijgen met BSD-commando's. Ik denk alleen dat het een stuk praktischer is als je met wat meer beleid aan de gang gaat. Op dit moment storm je een oud topic binnen, en roept (door de stofwolken heen): "Het werkt niet!!".
Daarbij ga je even voorbij aan wat hoofdzaken... Denk aan: wat voor software draait je NAS? Je bent er al achter dat de command prompt niet werkt (sowieso is Windows niet heel standaard op een NAS). Daarna geef je aan (eigenlijk) niets met Powershell te kunnen. En uit hoe je het omschrijft leidt ik af dat je de tool eigenlijk niet begrijpt.
Ik verwacht niet dat je heel veel zal begrijpen van de opdrachten binnen FreeNAS. Ten eerste omdat BSD en Windows daarin wezenlijk verschillen en ten tweede omdat je eigenlijk niet lijkt te weten wat voor OS je NAS draait.

Begin dus bij het begin: Wat voor NAS heb je, en wat voor software draait daarop. Daarna stap 2: zorg dat je de console op je NAS kunt benaderen (dat doe je over het algemeen niet via de DOS-prompt of Powershell, maar veeleer via een tool als Putty of door binnen de webinterface van je NAS op de juiste link te klikken).
Afhankelijk van wat je hierboven hebt uitgevonden, kun je vervolgens in Google naar de juiste opdrachten zoeken. Hou er wel rekening mee dat je daarmee een heleboel kapot kunt maken of weggooien; zeker als je niet precies weet wat je aan het doen bent.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:57

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

TS heeft een Buffalo NAS Terastation. Geen idee wat daar voor een webinterface in zit.
En of je er uberhaupt naar kunt SSH-en. Handleiding erbij pakken, lijkt me

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-12-2025

TheVMaster

Moderator WOS
Ehh..dit heeft weinig met Windows te maken >> Move naar OT
Pagina: 1