Beeldscherm egaliteit kleur

Pagina: 1
Acties:

• monta
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-02-2025
Sinds enkele dagen een nieuwe monitor 24 inch Philips LED. De monitor geeft wel een goed beeld maar wat mij opvalt is bij een geheel witte achtergrond er een verschil is in de linker en rechterkant. Als je van links naar rechts kijkt op de monitor verschilt het wit van lichter naar donkerder. Het is niet extreem maar toch zie je verschil. De rechterkant van het beeld lijkt donkerder of misschien wel ietsje blauwer.

Op mijn andere 17 inch monitor zie ik het ook dus begin te denken dat het normaal is maar wil het even voorleggen. Als ik een calibratie pagina open en een geheel blauwe kleur kies of rood zie ik geen verschil, misschien ietsje donkerder aan de rechterkant maar niet veel.

Eigenlijk is het zo dat het gehele beeld niet dezelfde scherpte of kleur vertoont in dit geval wit, er zit een soort verloop in naar rechts toe, is dit normaal of is de monitor niet goed (ik denk dat dit storend gaat worden als je het eenmaal gezien hebt..)

monta

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:40

MsG

Forumzwerver

Welke monitor heb je exact? Overigens zegt LED vaak enkel iets over de backlighting hebt. Tenzij je een OLED-scherm hebt.

Verschilt de kleur ook nog als je er recht voor gaat zitten, bij zowel links als rechts? Of alleen als je vanuit het midden naar links of rechts kijkt? Een scherm met een TN-paneel heeft namelijk vaak wel wat kleurverloop.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het is vrij normaal dat helderheid en egaliteit over een monitor wat ongelijk is, maar het is lastig te zeggen of wat jij nu ziet nog normaal is natuurlijk. Als je niet tevreden bent kan je de monitor wellicht nog retourneren.

Wil je een consistenter beeld, kom je vaak uit bij iets duurdere monitoren van bijvoorbeeld Eizo of NEC.

[ Voor 19% gewijzigd door begintmeta op 08-05-2016 09:58 ]

• monta
Het lijkt idd als je vannaf links kijkt erger te zijn als dat je vanuit het midden kijkt en als je vanuit rechts kijkt is het andersom.

Ik verwacht inderdaad dat het komt omdat deze monitor wat goedkoper is het is de Philips 24VOV5

monta

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Is helaas een normaal verschijnsel. Komt mede door een combinatie van led-backlight en de druk van de bezels op het scherm. Daar waar de druk groter is zal het scherm meer 'vergelen'

Dit effect bedoel je denk ik:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/24409276/tweakers/got/DSC01836.JPG

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• monta
[quote]Mick1990 schreef op zondag 08 mei 2016 @ 10:08:
Is helaas een normaal verschijnsel. Komt mede door een combinatie van led-backlight en de druk van de bezels op het scherm. Daar waar de druk groter is zal het scherm meer 'vergelen'

Dit effect bedoel je denk ik:

Dit is idd wat ik ook zie op mijn monitor, accepteren of een nieuw duurder scherm kopen dus.

monta

Pagina: 1