Vervangen hard schijf in Raid 5

Pagina: 1
Acties:

• Nactive
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik zoek een?
2 TB Hardschijf om een verslete schijf te vervangen.

Wat is je budget?
< 100 euro maar liefst zelfs onder de 70 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
pricewatch: Seagate Desktop HDD, 2TB (Is de goedkoopste schijf ;-) )

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb een QNAP (pricewatch: QNAP TS-412) met 4 x pricewatch: Seagate Barracuda Green ST2000DL003, 2TB in raid 5. Nu is 1 van deze schijven versleten (de SMART monitor geeft waarschuwingen). Tijd om de schijf te vervangen dus.
Het probleem is dat deze schijf niet meer verkocht wordt. Dus is mijn vraag, kan ik pricewatch: Seagate Desktop HDD, 2TB in de plaats gebruiken ?

Wat ik denk dat mis kan lopen:
  1. Zal de nieuwe schijf minstens even groot zijn (dus het aantal bytes van de schijf). Want als dat enkele 100 kb kleiner is veronderstel ik dat dit problemen kan geven met mijn raid rebuild.
  2. Is het een probleem als ik in raid 5 5900 & 7200 rpm schijven meng ?

[ Voor 5% gewijzigd door Nactive op 08-05-2016 08:50 ]

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

In raid gelden: die snelheid die je krijgt komen van de "slechste" in vorm van snelheid schijf.

Dus nee 5900 en 7200 mengen maakt niet uit. Alleen zal dit wel de snelheid beïnvloeden als de 5900rpm trager is. Dit hoeft nog niet eens zo te zijn gezien er andere factoren aan vast hangen dan alleen rpm.

Ditzelfde geld bij de grote van de hdd. Het is op dit moment alleen een probleem als je de schijven tot de nok toe vol heb zitten en deze net 1 GB minder geeft. Anders niet.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Het beste is als je alle disks van het zelfde type gebruikt waarbij je zelfs het firmware level van de afzonderlijke disks gelijk houd.

Als dat in jouw geval niet meer mogelijk is doordat het type disk simpelweg niet meer leverbaar is dan pak je het beste een disk welke minimaal net zo groot én snel is. Een 7200 rpm disk bijplaatsen is in jouw geval dus mogelijk. Houd er tevens rekening mee dat de drie andere disks in je NAS binnenkort ook de zelfde kuren kunnen gaan vertonen, disks draaien waarschijnlijk allemaal al even lang mee en hebben vaak een gelijke "levensduur".

Er staat in de V&A hoek overigens een advertentie van iemand welke twee disks van jouw huidige type aanbied voor 100,- . Misschien dat je bij die aanbieder de SMART waardes van die disks kunt opvragen?

[ Voor 20% gewijzigd door Will_M op 08-05-2016 09:21 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-02 12:32

SpamLame

niks

Galinsky schreef op zondag 08 mei 2016 @ 09:14:
In raid gelden: die snelheid die je krijgt komen van de "slechste" in vorm van snelheid schijf.

Dus nee 5900 en 7200 mengen maakt niet uit. Alleen zal dit wel de snelheid beïnvloeden als de 5900rpm trager is. Dit hoeft nog niet eens zo te zijn gezien er andere factoren aan vast hangen dan alleen rpm.
indeed.
Ditzelfde geld bij de grote van de hdd. Het is op dit moment alleen een probleem als je de schijven tot de nok toe vol heb zitten en deze net 1 GB minder geeft. Anders niet.
Dit is afhankelijk van de implementatie en kan wel degelijk problemen veroorzaken. In zo'n geval zal de rebuild niet plaatsvinden vanwege teweinig ruimte en zal je op zoek moeten naar een andere schijf.

• Nactive
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Bedankt voor de informatie. Het is inderdaad nog wel een goed idee of op V&A en andere plaatsen te kijken achter een gelijkaardige schijf.