Raspberry PI cluster behuizing

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrdesigns
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-03-2024
Ben bezig met een Raspberry PI cluster aan het opzetten voor het intern testen van eigen gemaakte applicaties.
Op zich red ik het om de Raspberry PI 2 goed te laten draaien met PILAMP en HaProxy (docker container _/-\o_ ) om de load te verdelen. Iemand ervaring in het opzetten van een cluster om PHP projecten te testen.. en zo eventueel te versnellen met meerdere PI's/docker containers??

Tweede punt: de cluster behuizing. Ben ook al bezig geweest met plexiglas. Zodat er meerdere PI's gestacked kunnen worden.. zonder dat ik hier lego voor moet gebruiken. Wil de PI's op het bureau zetten en er ook weer makkelijk bij kunnen als ik een uitbreiding ga doen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:24
Je zou kunnen kijken voor iets in deze zin:

http://www.amazon.de/Mepr...ywords=raspberry+pi+stack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrdesigns
Zoiets idd. Kwam zulke torens ook al tegen.. ziet er wel ok uit.
Alleen zal dit weer veel stof aantrekken.

Even verder zoeken dan maar. of iets zelf bouwen. cylinder koker met alle componenten erin. lucht afzuigen etc.. als de mac pro maar dan een transparante behuizing.

Dit vind ik weer wat overdreven: http://likemagicappears.com/projects/raspberry-pi-cluster/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azerty
Heb zelf een mini toren met 4 RPi's draaien, en qua stof valt het goed mee hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrdesigns
nice, en wat draai je op je RPI's??
http://blog.hypriot.com/p...ering-as-easy-as-it-gets/ werkt erg goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
Ze draaien allemaal afzonderlijk:
  • Development server (php + nginx)
  • Pihole (adblock via DNS)
  • Test server voor thesis
  • Test client voor thesis
De functie van de laatste twee is tijdelijk, daarna zal het waarschijnlijk VPN & testomgeving voor mailserver ofzo worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mboze
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrdesigns
Zal eens even goed kijken. Ziet er strak uit dat plexiglas. Vraag me wel af hoe het zal staan met de RPI's gemonteerd!
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrdesigns
azerty schreef op zondag 08 mei 2016 @ 21:39:
[...]

Ze draaien allemaal afzonderlijk:
  • Development server (php + nginx)
  • Pihole (adblock via DNS)
  • Test server voor thesis
  • Test client voor thesis
De functie van de laatste twee is tijdelijk, daarna zal het waarschijnlijk VPN & testomgeving voor mailserver ofzo worden.
Maar dit zet je dan niet op in containers? En thesis, wat doet dat precies 8)?
Je hebt geen PHPUNIT testing mbv jenkins of teamcity bijvoorbeeld? Want dat lijkt mij ook wel handig als de source opgehaald wordt van GIT (github of gitlab) en deze direct ge-unit-test op meerdere docker containers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
Nee, geen containers. Misschien in de toekomst, maar de opbouw nu was geleidelijk (1, dan 2, dan 3, dan 4... Nooit aan gedacht om het met containers te doen).

Thesis a.k.a. scriptie. Eindwerk voor mijn master die ik snel hoop af te ronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrdesigns
azerty schreef op maandag 09 mei 2016 @ 10:32:
.. Thesis a.k.a. scriptie. Eindwerk voor mijn master die ik snel hoop af te ronden.
_/-\o_ top,suc6 ermee alvast!

Die dokter plexiglas gasten heb ik een contact formulier vraag gesteld over de kruis (the cross ofzo 8) ) oplossing. Want lijkt erop dat je ongeveer 4 RPI's per kruis kan opzetten.. en eventueel meerdere kruizen aan elkaar kan zetten (als dat spul maar niet breekt >:) )

UPDATE
Dokter plexiglas gereageerd! in het kort:
- kunnen zelfs 8 RPI's op een enkele kruis (dus twee stuks plexiglas)
- heb gelijk ook een kortingscode voor als ik meerdere plexiglas items wil: "berry" (volgens mij werkt ie ook bij enkel een kruis bestellen! 8) )
Zal dit kruis gaan bestellen alvast.

Heb nog de keus om RPI 3 te bestellen. Denk er dan ook aan rustig aan met eerst twee te beginnen (heb alleen die RPI 2 nog). Die RPI 3 moet wel beter draaien denk #64bits

[ Voor 30% gewijzigd door rvrdesigns op 09-05-2016 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bro!
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-07 02:42
@rvrdesigns :

cool, die behuizingen bij dokter plexiglas zien er mooi uit, heb je ze al binnen?

Waar ik ook wel nieuwsgierig naar ben: hoe is de performance op je raspi cluster tov een meer standaard server, in termen van performance/euro en performance/watt ? Is het economisch interessant zoiets op te zetten of meer in de trant van 'omdat het kan' ?

Ik heb zelf ooit een openmosix clustertje gebouwd in een grijs verleden, maar veel meer dan wav'jes naar mp3's omzetten heb ik er nooit mee gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrdesigns
@bro!
Heb the cross nog niet besteld. Heb het even uitgesteld vanwege het aanschaffen van een Xbox one :D dus moet eerst even aanhoren wat het beste is voor het cluster.. of meerdere RPI's goed zal werken zodat ik weet hoeveel ik er neer gaat zetten.

Kwam wel al wat performance tests tegen online en merk zelf al met Docker containers op een RPI dat de performance erg goed te doen is. Ik heb een tweetal containers gemaakt:

- HAProxy voor load balancing en eventueel caching
- Apache2 met PHP7
- MySQL

Als ik meerdere apache containers neer zet en de HAProxy instel naar deze containers krijg ik al enkele secondes laadtijd winst.
Ben wel van mening dat Docker containers werkt om snel een container aan en af te breken (om bijvoorbeeld PHP versies te testen. PHP7 gaat wel smooth!) maar dat je niet meer snelheid van de hardware kan krijg dan de max van je RPI.. dus process tijd van de PHP pagina gebeurd op max snelheid van de RPI en zal je niet kunnen verdelen over meerdere RPI's (?? tenminste, dat is wel een goede vraag. Python kan je eventueel over meerdere RPI's een taak laten uitvoeren. Waarom niet een Apache taak? right?)
Sowieso is een RPI boardje uberhaupt vele male zuiniger dan een dikke standaard server.. zeker als je alleen maar een test cluster op gaat zetten. Zou ik niet een energie slurper de hele dag aan willen hebben.

En en en het is natuurlijk wel "omdat het kan" en makkelijk met RPI is te spelen!

WAV's omzetten naar MP3 :) nice,die goede oude tijd zonder Spotify :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bro!
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-07 02:42
haha, zo ouderwets ook nog niet, ik sleep nog altijd een hele verzameling mee op een 128G sd kaart in de telefoon :)

Leuk project, en je hebt gelijk natuurlijk, veel huis-tuin-en-keuken servertaken vergen geen energieslurpende server maar volstaan prima met de inzet van een raspi. De laatste versies zijn ook weer een heel stuk sneller zag ik, en ik kwam ook nog een raspi-kloon met moderne atom als cpu tegen voor als je meer performance nodig hebt (http://www.up-board.org/ maar is alleen nog in pre order). Die zijn duurder en verbruiken een stuk meer energie, maar met een stack van die dingen haal je behoorlijk wat power in huis.

Het verdelen van taken: dat was destijds de forte van Mosix, je kon een node bijplaatsen die dan automatisch apache taken overnam van de load op het hele cluster. Dus als je ooit in de capaciteitsproblemen kwam was het een kwestie van simpel nodes aan je cluster toevoegen. Mooie software.

Hou ons op de hoogte van je bevindingen, leuk project om te volgen!

grtz Bro
Pagina: 1