[composite] raspberry op tv aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Ik heb hier een oude portable tv (spaans merk Sogo uit 2006??) met AV-aansluiting. Daarop probeer ik verbinding te maken met mijn Raspberry Pi 2B. Ik gebruik daarvoor de meegeleverde 4 poorts AV-kabel en heb een andere 4 poorts AV-kabel erbij gekocht maar om een of andere reden krijg ik helaas geen output van de Raspberry op de portable TV. Ligt het aan mij of de AV-poort op de raspberry kapuut?

Ik vermoed dat de verbinding op de stekker afwijkt van de kabel die ik heb gekocht. Zie ook hier

Afbeeldingslocatie: http://www.raspberrypi-spy.co.uk/wp-content/uploads/2014/07/Model-B-Plus-Audio-Video-Jack-Diagram.pngRingen op de stekker hebben in mijn situatie een andere functie

Ik heb gemeten dat de kabel stekker van de portable tv de video een andere ring zit dan op de kabel van ring van de stekker die in de raspberry gaat. Je zou zeggen dat alleen de stekkers omwisselen zou werken.
Het gaat om deze twee kabels van 3.5mm naar RCA:

Afbeeldingslocatie: http://www.ekabels.nl/template/prodimg/bigEVN-112.jpgVanuit mijn raspberry naar de portable tv (tulp = male)

en ....
Afbeeldingslocatie: https://www.jccabos.net/product_images/b/450/CABO_AV_TV_LED___82376_zoom.JPG
Verbindingskabel van TV (tulp = female)

Voor het uitsluiten of misschien de portable TV stuk zou zijn heb ik een Nintendo Wii aangesloten voor het testen en dat blijkt te werken. Het moet dus een (raspberry) software of hardware (kabel) probleem zijn.

Wat ik heb geprobeerd is
- "Rode stekker" op "Gele stekker" omwisselen help niet
- "Gele stekker" op "Gele stekker" omwisselen helpt niet
- Rasbian opstarten met SHIFT+3 (forceren naar PAL dat werkt helaas niet - zou eventueel nog kunnen forceren op NTSC)

Heeft iemand suggesties?

[ Voor 20% gewijzigd door donderdraak op 08-05-2016 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kan je van beide kabels meten welke ring van de 3.5mm naar welke kleur stekker gaat?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
SMSfreakie schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 21:19:
kan je van beide kabels meten welke ring van de 3.5mm naar welke kleur stekker gaat?
Vandaag opnieuw begonnen en een nieuwe uitgebreide meting gedaan. Blijkbaar heeft het kabeltje 2 een andere standaard desondanks dezelfde kleur codering op de stekkers.

Nieuwe kabel 1 (raspberry)
Pin 4 = kanaal rechts (rood)
Pin 3 = aarde
Pin 2 = video (geel)
Pin 1 = kanaal links (wit)

Kabel 2 (tv)
Pin 4 = aarde
Pin 3 = kanaal rechts (rood)
Pin 2 = kanaal links (wit)
Pin 1 = video (geel)

Theoretisch als ik "GEEL" op "WIT" aansluit en "ROOD" verbind met een nog te solderen kabel op "AARDE" dan heb ik video verbinding met de raspberry.

Maar ik begrijp nog steeds niet waarom de Nintendo Wii zonder problemen werkt en de raspberry niet. Ik herinner mezelf ineens dat ik daarvoor de bijbehorende AV-kabel heb gebruikt van de Wii zelf en dat het ook een andere standaard heeft.

Is de AV component op het moederbord dan ook wel altijd hetzelfde?

[ Voor 20% gewijzigd door donderdraak op 08-05-2016 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:32

ThaHandy

Discovery Channel

donderdraak schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 21:12:
[...]
Ligt het aan mij of de AV-poort op de raspberry kapuut?
[...]
Heeft iemand suggesties?
standaard spuugt de raspberry pi beeld uit op de HDMI poort. Wil je beeld via de composite poort dan moet je dat instellen "ergens" in linux.

/edit
http://raspberrypi.stacke...-txt-settings-during-boot

[ Voor 15% gewijzigd door ThaHandy op 09-05-2016 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
Thanks, ik zal van de week testen of het met het aanpassen van config werkt. Was inderdaad vergeten erbij te zetten dat ik eerst een SD kaatje met NOOBS had en daarna Raspbian geïnstalleerd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
het beroerde in je kabel is dat je grounds niet op de zelfde plek zitten :(

404 Signature not found

Pagina: 1