• Allard Pruim
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:03
Ik zit met een 'probleem', mijn cpu fan een be quiet! Pure Rock heeft een fan aan de koelblok die een vaag geluidje produceert. Het geluid is niet altijd aanwezig en is opzich buiten de kast ook niet erg hoorbaar maar wanneer ik dicht bij de kast met oor luister dan is het wel te horen.

De fan maakt zo nu en dan een beetje een 'zoef' geluid (ja het klink gek maar iets anders kan ik er niet van maken). Dit geluid hoor je ook wanneer een fan afremt en langzaam tot stilstand komt. Het aparte is dat deze fan niet de originele fan is want ik heb namelijk nog een Pure Rock koeler gekocht toen destijds, ik heb de fan dus verwisseld met een andere en die doet precies hetzelfde. Het probleem is niet altijd aanwezig, wanneer de computer een tijd uit heeft gestaan en de fans starten op dan lijkt het probleem te beginnen, op het moment dat ik mijn vinger even op de fan leg en eventjes een tikje geeft dan lijkt het eerst weg te gaan en daarna weer terug te komen. Ook verdwijnt en verschijnt het geluid soms uit zichzelf.

Wat kan hier nou het probleem zijn? Vibratie, de fan die een beetje uit balans is of toch iets serieus. Het jammere is dat ik het geluid niet op kan nemen anders had ik er een opname van gemaakt, alhoewel ik betwijfel of het geluid wel op te pikken is met een opnameapparaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Allard Pruim op 07-05-2016 21:00 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Effe denken,
er is een geluid,
en dat hoor je alleen als je je oor op de kast legt..

Ik zou zeggen, niets aan de hand..
die dingen maken geluid.

Kan je niet tegen het geluid, misschien even smeren. tikkie olie ertussen. kijk op youtube oid hoe je dat doet.

• poema
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-01 08:58
Heeft je fan toevallig 3 draden en het moederbord heeft een 4-pin aansluiting?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Klinkt als een functie van het moederbord om te zorgen dat de fan niet stil valt.
Je zal vast iets van automatische ventilator regeling aan hebben staan. Als hij denkt dat de fan stil gaat vallen, geeftie m eventjes een boost.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Allard Pruim
Het is wel zo dat de fan redelijk langzaam draait, namelijk 300 RPM of iets meer. Zojuist heb ik de pc weer eens aangedrukt en ja hoor weer dat rare geluid. Ik heb er verder niet aangezeten maar het werd minder erg toen de de pc eenmaal een tijdje aanstond. Misschien is het inderdaad wat jij zegt dat die denkt dat de fan stil gaat vallen en daarom dit geluid geeft. Dat verklaart ook waarom hij op langere termijn minder geluid begint te geven omdat misschien de fan sneller begint te draaien naar mate het systeem aanstaat en warmer word.

Ik ga er niet van uit dat de fan stuk is want zo als ik zei hij doet het met meerdere fans.

@poema

Nee de fan heeft 4 draden en heeft dus PWM, in de BIOS zou ik de snelheid moeten kunnen regelen.

Ik heb hier trouwens nog een systeem waar ik dezelfde koeler op willen bouwen, ik wil dan ook direct even kijken of hij hier ook dat geluid maakt, maar dat kan nog wel even wachten, doe ik volgende week wel of zo.

[ Voor 15% gewijzigd door Allard Pruim op 08-05-2016 16:42 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:00
Heb je wel eens aan gedacht dat je low-speed ventilator op 20% van het maximum, misschien wel te laag draait om lekker rond te draaien?

Het kan wel zijn dag het moederborden fan aanstuurt, maar dat wil nog niet zeggen dat de fan dan ook goed aangestuurd wordt.

Een fan heeft zowel een maximum als een minimum.

http://www.bequiet.com/en/compare/casefans/0/series

Hef is wel jammer dat bij de Pure Rock niet is aangeven wat het minimum is.

Probeer het minimum van je bord eens wat hoger te zetten.

• Allard Pruim
Ik heb in de BIOS van mijn moederbord de instellingen veranderd en de fan iets sneller gezet maar volgens mij helpt dit helemaal niet.

De fan draait nu bij een normale 30 graden ongeveer op 400 RPM maar het geluid bleef aanwezig, sterker nog, het geluid lijkt nu erger te worden vanwege de opgelopen snelheid. Wederom heeft het systeem een tijdje uitgestaan en wanneer ik de fan heel zachtjes een klein tikje gaf is het geluid direct verdwenen. Mij doet het vermoeden dat het toch iets is met vibratie. Misschien zoals reepje al zegt, even de fan smeren met olie.

Het kan zo zijn dat ik het geluid de hele avond niet hoor maar wanneer ik morgen het systeem weer opstart dat het geluid weer aanwezig is. Raar hoor.

Edit: Inmiddels heb ik de fan nog iets sneller gezet, de fan draait nu op gemiddeld 600 RPM bij normaal gebruik, dus zeg maar 30 graden.

[ Voor 14% gewijzigd door Allard Pruim op 08-05-2016 18:47 ]

Pagina: 1