Een lanparty is natuurlijk voornamelijk lokaal netwerk gebruik, maar ik denk ook dat je ondertussen niet meer onder het Internet gebruik uit kan komen.
Dan ben je eigenlijk je eigen mini-provider, en met 20/10mbit voor 20 man zou ik wel wat Limiting doen.
Ik weet wat voor hardware je tot je beschikking hebt hiervoor, maar bijvoorbeeld een Gateway op basis van PFsense met wat Qos/Limiting zou niet verkeerd zijn.
Vaak kan je instellen een Max-speed en een 'Boost' speed ( korte pieken ).
Stukje overboeking op beide waardes, en niemand zal elkaar in de weg zitten.
bijvoorbeeld een CAP van 3mbit/user ( overboeking 1:3 ) en als je een boost cap kan instellen deze instellen op bijvoorbeeld 6 mbit ( overboeking 1:6 )
en geef aan de mensen aan die komen dat ze eerst nog even hun steam moeten starten thuis om dan even de laatste updates binnen te halen, & en de games nog te downloaden/instaleren via steam voordat ze langs komen, zodat je niet hebt dat 10 man nog even snel een game moeten downloaden van 3gb over jou verbinding.
Zoals hierboven vermeld wordt kan je met 1mbit p.p goed overweg voor games, en als je de cap iets hoger legt kan er ook nog wel iemand even een youtube video kijken.
De limieten zoals hierboven vermeld zijn wel een beetje op de gok, met PFsense heb je ook gelijk een goed stukje monitoring, waarbij je de limieten on-the-fly nog zou kunnen aanpassen als deze te los of te strak staan.
Zelf heb ik de beschikking over een Edge Lite router, dit is natuurlijk ook een perfecte oplossing, maar het zou zonde zijn om die inverstering te doen alleen voor je LAN, al zou je hem daarna perfect voor thuis kunnen gebruiken ( mischien wat overkill ), maar met PFsense kom je net zover.
[
Voor 9% gewijzigd door
_trickster_ op 07-05-2016 18:24
]