Thuis LAN Party

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqCTrickz
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-04 20:48
Hallo,

Ik heb een vraag omtrent de internetsnelheid voor een LAN Party. We zijn van plan een LAN Party te organiseren voor een vriendengroep van ongeveer 20 man. We gaan alles verdelen dmv switches. Nu vroeg ik me af wat voor een internetsnelheid gebruikelijk is voor een LAN met zoveel man. We hebben momenteel 20mb/s down en 10mb/s down.

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via SqCTrickz op 07-05-2016 22:01)

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-05 23:22
Een lanparty is natuurlijk voornamelijk lokaal netwerk gebruik, maar ik denk ook dat je ondertussen niet meer onder het Internet gebruik uit kan komen.

Dan ben je eigenlijk je eigen mini-provider, en met 20/10mbit voor 20 man zou ik wel wat Limiting doen.

Ik weet wat voor hardware je tot je beschikking hebt hiervoor, maar bijvoorbeeld een Gateway op basis van PFsense met wat Qos/Limiting zou niet verkeerd zijn.

Vaak kan je instellen een Max-speed en een 'Boost' speed ( korte pieken ).
Stukje overboeking op beide waardes, en niemand zal elkaar in de weg zitten.

bijvoorbeeld een CAP van 3mbit/user ( overboeking 1:3 ) en als je een boost cap kan instellen deze instellen op bijvoorbeeld 6 mbit ( overboeking 1:6 )

en geef aan de mensen aan die komen dat ze eerst nog even hun steam moeten starten thuis om dan even de laatste updates binnen te halen, & en de games nog te downloaden/instaleren via steam voordat ze langs komen, zodat je niet hebt dat 10 man nog even snel een game moeten downloaden van 3gb over jou verbinding.

Zoals hierboven vermeld wordt kan je met 1mbit p.p goed overweg voor games, en als je de cap iets hoger legt kan er ook nog wel iemand even een youtube video kijken.

De limieten zoals hierboven vermeld zijn wel een beetje op de gok, met PFsense heb je ook gelijk een goed stukje monitoring, waarbij je de limieten on-the-fly nog zou kunnen aanpassen als deze te los of te strak staan.

Zelf heb ik de beschikking over een Edge Lite router, dit is natuurlijk ook een perfecte oplossing, maar het zou zonde zijn om die inverstering te doen alleen voor je LAN, al zou je hem daarna perfect voor thuis kunnen gebruiken ( mischien wat overkill ), maar met PFsense kom je net zover.

[ Voor 9% gewijzigd door _trickster_ op 07-05-2016 18:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Voor een LAN party heb je geen internet nodig.
Je zet zelf een machine neer waar je je games op host, of (als het spel dat ondersteunt) draait met 1 speler als host en de rest connect daar naartoe.

Het idee van een LAN party is dat je met dat specifieke groepje, en niemand anders, een game speelt.
Als je met z'n allen een MMO (b.v. World of Warcraft) gaat spelen, kan je netzogoed allemaal thuisblijven en een voicechat tool gebruiken (Skype, Teamspeak, zoiets)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqCTrickz
We willen wel gewoon met z'n alle het internet op kunnen en online kunnen spelen. We gaan niet met 20 man hetzelfde spel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqCTrickz
*En een LAN is juist om elkaar te zien en niet saai via teamspeak of iets elkaar spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Voor de lanparties die de scouting hier elk jaar houdt voor zo'n 150 man hebben we 0Mb/s up en down, vandaar LAN party, een party op het Local network ;)
Als je meer een soort internetcafe doet zal het volledig van de gebruikte games afhangen en van hoe verantwoordelijk iedereen is (torrents uit en geen andere downloads enz.)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:56

Nox

Noxiuz

Dat gaat wel, zet een pfsense routertje neer met wat qos. Een game kost amper bandbreedte maar youtube tikt wel aan.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

170074

McKaamos schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 18:05:
Voor een LAN party heb je geen internet nodig.
Je zet zelf een machine neer waar je je games op host, of (als het spel dat ondersteunt) draait met 1 speler als host en de rest connect daar naartoe.

Het idee van een LAN party is dat je met dat specifieke groepje, en niemand anders, een game speelt.
Als je met z'n allen een MMO (b.v. World of Warcraft) gaat spelen, kan je netzogoed allemaal thuisblijven en een voicechat tool gebruiken (Skype, Teamspeak, zoiets)
Juist is internet tegenwoordig geen overbodige luxe, bijv om de volgende redenen:
- Steam games downloaden / upgraden
- Andere updates
- Matchmaking, sommige games vereisen een centrale internetlobby, ook voor gesloten games.

Mijn ervaring is dat er altijd mensen zijn die niet alles hebben voorbereid op hun systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Veel games hebben internet nodig om uberhaupt te kunnen multiplayeren (ook al doe je dat over een lan). 1Mb/s per persoon is in de regel meer dan genoeg. Momenteel zit ik hier op een lan met 50 man op een 8Mb/s lijntje, en hoewel traag, kunnen we alle online games eigenlijk wel spelen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• _trickster_
Een lanparty is natuurlijk voornamelijk lokaal netwerk gebruik, maar ik denk ook dat je ondertussen niet meer onder het Internet gebruik uit kan komen.

Dan ben je eigenlijk je eigen mini-provider, en met 20/10mbit voor 20 man zou ik wel wat Limiting doen.

Ik weet wat voor hardware je tot je beschikking hebt hiervoor, maar bijvoorbeeld een Gateway op basis van PFsense met wat Qos/Limiting zou niet verkeerd zijn.

Vaak kan je instellen een Max-speed en een 'Boost' speed ( korte pieken ).
Stukje overboeking op beide waardes, en niemand zal elkaar in de weg zitten.

bijvoorbeeld een CAP van 3mbit/user ( overboeking 1:3 ) en als je een boost cap kan instellen deze instellen op bijvoorbeeld 6 mbit ( overboeking 1:6 )

en geef aan de mensen aan die komen dat ze eerst nog even hun steam moeten starten thuis om dan even de laatste updates binnen te halen, & en de games nog te downloaden/instaleren via steam voordat ze langs komen, zodat je niet hebt dat 10 man nog even snel een game moeten downloaden van 3gb over jou verbinding.

Zoals hierboven vermeld wordt kan je met 1mbit p.p goed overweg voor games, en als je de cap iets hoger legt kan er ook nog wel iemand even een youtube video kijken.

De limieten zoals hierboven vermeld zijn wel een beetje op de gok, met PFsense heb je ook gelijk een goed stukje monitoring, waarbij je de limieten on-the-fly nog zou kunnen aanpassen als deze te los of te strak staan.

Zelf heb ik de beschikking over een Edge Lite router, dit is natuurlijk ook een perfecte oplossing, maar het zou zonde zijn om die inverstering te doen alleen voor je LAN, al zou je hem daarna perfect voor thuis kunnen gebruiken ( mischien wat overkill ), maar met PFsense kom je net zover.

[ Voor 9% gewijzigd door _trickster_ op 07-05-2016 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqCTrickz
Wij hebben een simpele Ziggo router iets, maar hoe en wat zou ik dan moeten aanpassen zodat mensen hier komen en gelijk hun LAN kabel kunnen inpluggen en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Moet prima lukken als het echt MB/s is en niet Mb/s (megabits). Dat is 1 MB per seconde voor elk persoon gemiddeld daar spelen sommige vrienden van mij elke dag op.

Daarnaast ben ik oneens met de stelling dat dat per se moet op een lanparty dat iedereen het zelfde spel speelt. Daar zou ik persoonlijk "gek" van worden na een tijdje. Gewoon af en toe eens en tussendoor soms nog wat anders doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:58
Internet is vaak geen probleem zolang iedereen z'n Steam en games heeft ge-update. En geen YouTube Of andere streaming gebruikt.

Denk ook even aan je stroom groepen. 20 pc's op 1 groep gaat die groep niet leuk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqCTrickz
.Maarten schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 21:28:
Internet is vaak geen probleem zolang iedereen z'n Steam en games heeft ge-update. En geen YouTube Of andere streaming gebruikt.

Denk ook even aan je stroom groepen. 20 pc's op 1 groep gaat die groep niet leuk vinden.
Daar is allemaal aan gedacht, bijna elk gedeelte hier thuis is andere groep dus als je 1 meter verder loopt heb je al een andere groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqCTrickz
Galinsky schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 21:25:
Moet prima lukken als het echt MB/s is en niet Mb/s (megabits). Dat is 1 MB per seconde voor elk persoon gemiddeld daar spelen sommige vrienden van mij elke dag op.

Daarnaast ben ik oneens met de stelling dat dat per se moet op een lanparty dat iedereen het zelfde spel speelt. Daar zou ik persoonlijk "gek" van worden na een tijdje. Gewoon af en toe eens en tussendoor soms nog wat anders doen.
Het is wel Mb/s, so 20 not enough?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
1 mbit per persoon is al goed genoeg voor online gaming het is alleen opletten dat de lijn niet dichtgetrokken wordt door non-gaming traffic en voornamelijk torrents met veel connecties willen verbindingen nog wel eens traag maken en een hoge ping op de lijn geven, dus vandaar zou ik wel gaan limiten.
Dat is ook handig voor YouTube aangezien YouTube ook wel even die video wil gaan bufferen met fullspeed terwijl het ook makkelijk kan met 5mint of 10mbit dan hou je nog steeds de minimale ruimte over voor online gaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqCTrickz
_trickster_ schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 22:52:
1 mbit per persoon is al goed genoeg voor online gaming het is alleen opletten dat de lijn niet dichtgetrokken wordt door non-gaming traffic en voornamelijk torrents met veel connecties willen verbindingen nog wel eens traag maken en een hoge ping op de lijn geven, dus vandaar zou ik wel gaan limiten.
Dat is ook handig voor YouTube aangezien YouTube ook wel even die video wil gaan bufferen met fullspeed terwijl het ook makkelijk kan met 5mint of 10mbit dan hou je nog steeds de minimale ruimte over voor online gaming.
Dan moet ik alleen weten hoe ik het moet limiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

SqCTrickz schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 23:11:
[...]
Dan moet ik alleen weten hoe ik het moet limiteren.
Dat mag je zelf uitzoeken Zelfbouw project: Firewall / Router / AP (PfSense)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Als het een vriendengroep is en 1 malig kun je ook gewoon iedereen uitleggen wat ze wel en niet kunnen doen. Als je bang bent dat dat niet genoeg is (en je ziet een router aanschaffen of zelfbouw project/software router niet zo zitten) zou je ook kunnen overwegen om iedereen netlimiter op zijn/haar PC te laten installeren en deze op 1 a 2 Mb/s in te stellen.

Dat is natuurlijk wel client side en werkt dus alleen als iedereeen gewoon mee werkt, maar gezien de omschrijving (Lan party met vrienden) lijkt me dat in dit geval geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hier op met onze Scouting lan partys hebben we aan een 10/1 verbinding genoeg zit wel een ClearOS transparant proxy tussen, dat scheelt echt heel erg veel. Max download wordt bijna 24 uur gehaald maar alles blijft draaien en je kan ook nog browsen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqCTrickz
Frogmen schreef op zondag 08 mei 2016 @ 10:36:
Hier op met onze Scouting lan partys hebben we aan een 10/1 verbinding genoeg zit wel een ClearOS transparant proxy tussen, dat scheelt echt heel erg veel. Max download wordt bijna 24 uur gehaald maar alles blijft draaien en je kan ook nog browsen.
Kun en wil je mij uitleggen hoe en wat? Of linkje waar ik dat kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-05 14:41
SqCTrickz schreef op zondag 08 mei 2016 @ 20:06:
[...]

Kun en wil je mij uitleggen hoe en wat? Of linkje waar ik dat kan vinden.
Wat gek, Google doet het hier gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SenZatioN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-02 13:54

SenZatioN

Improvise...

doe eens niet

[ Voor 112% gewijzigd door Koffie op 10-05-2016 09:09 ]

My software never has bugs, it just develops random features...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Veel is hier boven al uitgelegd maar een transparant proxy is vooral ook een lokale internet cache zodat alles wat al een keer bekeken of gedownload is niet nogmaals van internet hoeft te komen maar uit de cache komt.
Verder zie boven

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 767391

Nou ik zou niet al te veel risico nemen want als je een nieuwe server bouwt / koopt en opzet hoef je niet zoveel moeite te doen om met 20 man lan-verbinding te gebruiken lijkt mij niet al te handig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:56
SqCTrickz schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 18:01:
Hallo,

Ik heb een vraag omtrent de internetsnelheid voor een LAN Party. We zijn van plan een LAN Party te organiseren voor een vriendengroep van ongeveer 20 man. We gaan alles verdelen dmv switches. Nu vroeg ik me af wat voor een internetsnelheid gebruikelijk is voor een LAN met zoveel man. We hebben momenteel 20mb/s down en 10mb/s down.

Alvast bedankt.
Leuk plan! alvast veel succes!

Voor je internet: Welke spellen ga je spelen? Ouderwetse games met een server op het lan netwerk zelf? Of modernere games die die optie niet meer bieden en dus over het internet moeten? Met 20/10 kan je nét 20 man tegelijk laten spelen zonder al te veel problemen. Je moet dus vermijden dat mensen andere rommel gaan lopen doen tussen het gamen door. Zorgt dus voor een firewall waar je even het zwaarste gamer-verkeer een 404 geeft. Blokkeer dus sowieso youtube en twitch. Verder zoals trickster al aangaf via een PFsense achtig iets kan je leuk iedereen een bandwidth cap geven. Vertel verder ook iedereen dat ze hun games al volledig gepatched moeten hebben en dat jij te weinig internet beschikbaar hebt om dit voor hun mogelijk te maken. Er zijn altijd wel een paar vergeetachtigen, dus herinner ze er degelijk aan! Voor de switch, elke 24 poort switch moet volstaan, 100mbit of gbit maakt niks uit, tenzij jullie bestanden willen gaan uitwisselen. Aangeraden kan ook zijn om 2 switches te voorzien, plaats die strategisch zo heb je geen lange kabels nodig.

Kijk aub ook naar stroom! Als je 20 game-pc's aan 1 kabel hangt smelt die weg voor iedereen zijn spel heeft geladen. Verspreid je energieverbruik dus! Ik hanteer altijd deze cijfers: zware game pc 600 watt, normale desktop 400 watt, laptop 150 watt. Je standaard groep levert zo'n 3600 watt maar de standaard kabels die ze tegenwoordig verkopen worden al akelig warm als je er constant 2000 watt door jaagt! Hou daar dus allemaal rekening mee en brand je huis niet af!
Pagina: 1