Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino Blauw
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-10 13:00
Hi
Ik heb wat met een oud moederbord zitten prutsen waarbij ik meerdere industriele fans en een paar hdd's en een oude videokaart met powered riser 12v (totaal ca. 6.5A) op een sata power kabelboom heb aangesloten. Omdat ik verwachte dat de draden zouden smelten heb ik ook de 12v pin van de Sys_fan en cpu_fan aan de sata boom gesoldeerd. Uiteraard is het moederbord na een paar dagen (pas!) overleden. Waarbij er vanaf het begin al iets vreemds optrad: Zodra ik de pc aanzette ging heel internet offline lan en wifi (de router ging in storing). Dat het moederbord het niet trok verbaast me niet maar ik begrijp niet waarom de router crashte zodra ik de pc aandeed. Kan iemand hier een verklaring voor bedenken? En denk je dat het moederbord overleden is omdat er te veel stroom getrokken werd of omdat ik de sys en cpu 12v pins op 1draad heb gesoldeerd?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Dat je de router in storing krijgt is waarschijnlijk 'toeval' dat de storing toch je router beinvloed.

Hoe had je die 12V aangesloten? de draad tussen de ventilator en het moederbord onderbroken en aan de sata power gehangen?
Dat zou goed moeten gaan.

Als je sata power met je fan aanluiting van je moederbord verbind kan je ongename stromen krijgen door delen die er niet tegenkomen, dat zou je probleem kunnen verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino Blauw
SA007 schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 18:59:
Dat je de router in storing krijgt is waarschijnlijk 'toeval' dat de storing toch je router beinvloed.

ja maar dannog ik heb nog wat nagezocht en ik kan niet echt wat anders dan op US forums genoemde "bad power interference"vinden. Dan zou er lekstroom/stoorsignaal via de lan kabel bij de router terecht moeten zijn gekomen? En dat ook meteen al dan, toen het systeem nog werkte. Waar zou die signaal verstoring vandaan moeten komen?

Hoe had je die 12V aangesloten? de draad tussen de ventilator en het moederbord onderbroken en aan de sata power gehangen?
Dat zou goed moeten gaan.

er gaat een 24pin in het moederbord, en op het moederbord zit weer een sata power socket die vanaf daar dmv een sata power kabel met een aantal sata en molex naar fans, hdd en pci riser gaat. De 12v sys fan heb ik bij de gele sata kabel draad opgesoldeerd. En de zwarte sys bij een zwarte sata draad op. Idem voor de cpu fan pins

voorbeeld

Als je sata power met je fan aanluiting van je moederbord verbind kan je ongename stromen krijgen door delen die er niet tegenkomen, dat zou je probleem kunnen verklaren.

kun je die toelichting verdiepen?

[ Voor 3% gewijzigd door Pino Blauw op 08-05-2016 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Als je kabels in lusjes hebt liggen (van voeding vie het moederbord via een kabel weer naar het moederbord oid).
Dan heb je kans dat die 2 12V delen die je verbind niet precies 12V zijn (maar bijv 12.1 en 11.9V), dat betekend dat er stroom gaat lopen van de hogere naar de lagere spanning.
Die kan makkelijk hoog genoeg zijn om problemen te veroorzaken.

Idem met ground, maar dat is minder snel een probleem omdat ground meestal belachelijk overdreven uitgevoerd wordt waardoor de verschillen kleiner zijn.

Overigens, is die power socket op de riser niet bedoeld als aansluiting voor extra power naar je insteekkaarten? verwacht niet dat die gemaakt is om harddisks enzo aan te hangen, dat komt normaliter direct van de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino Blauw
Dus waarschijnlijk is er spanningverschil tussen de sata 12v en de fan 12v's geweest waardoor er stroom terug naar het moederbord is gaan lopen en dat mogelijk invloed op de Lan adapter gehad heeft waardoor de internetstoring ontstond. Dat heeft een paar dagen duurd en uiteindelijk het moederbord beschadigd.

voorbeeld

Vraag: Theoretisch zou dat verschijnsel bij powered risers ook altijd kunnen optreden maar dat gaat normaliter wel goed. Hoe kan dat?

Als ik geen gebruik van de fan headers had gemaakt zou het probleem met de internet storing waarschijnlijk niet zijn opgetreden?

Ik weet niet waarvoor de mobo sata pwr socket voor bestemd is.

[ Voor 12% gewijzigd door Pino Blauw op 08-05-2016 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-10 08:24

Harrie

NederVlaming

Die "mobo SATA power socket" lijkt mij om SATA schijven van stroom te voorzien via het moederbord. Zie je ook op moederborden met dc (adapter) voeding, zodat er geen aparte voeding meer nodig Is.

[ Voor 7% gewijzigd door Harrie op 08-05-2016 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-10 09:35
Dus de fans zijn bijgevoegd op de +12V via de sata power connector +12V maar de ground is niets mee gebeurd. Zou me niets verbazen als de ground is gaan zweven (dus geen 0V meer is) door de enorme stroom die er is gaan lopen vanuit de sata power connector +12V. Wanneer je ground ''opgetilt'' wordt krijg je met randapparatuur ook problemen omdat er stromen gaan lopen. (Ongeaarde pc die een aardige lading opbouwde gaf me wel eens een tik via de ethernet kabel wanneer ik goed geaard was, al verschilt dat weer iets met de situatie hier).
Pino Blauw schreef op zondag 08 mei 2016 @ 11:23:
Als ik geen gebruik van de fan headers had gemaakt zou het probleem met de internet storing waarschijnlijk niet zijn opgetreden?

Ik weet niet waarvoor de mobo sata pwr socket voor bestemd is.
Yees, wanneer je de fans gewoon vanaf geel en zwart had laten draaien was er niets aan de hand. Alleen ben je dan wel je snelheidsturing vanaf het moederbord kwijt, je zou de stuurdraad nog verbonden kunnen laten alleen ik weet niet of dat wel goed reageert.

[ Voor 34% gewijzigd door Jim423 op 08-05-2016 14:52 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1