Upgradeadvies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BD13
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10-08 10:31
Vraag:
Beste Tweakers.

Sinds oktober vorig jaar zit ik met een kapot moederbord van mijn pc. Wat extra zuur was is dat ik toen net een nieuwe PSU en videokaart erin heb gedrukt aangezien de nieuwere spellen het niet zo fijn vonden met mijn oude GTS 450. Omdat ik er eigenlijk geen heil in meer zie om voor mijn oude beestje (lees CPU) een vervangingsmoederbord te halen wil ik graag advies om mij te helpen een nieuwer systeem op te bouwen. Aangezien mijn budget redelijk beperkt is zal ik het misschien ook nog wel in delen moeten kopen (maar aangezien ik toch al ruim een halfjaar zonde desktop zit is 2 maandjes langer wachten echt geen probleem)

Mijn huidige systeem:
Kast: aerocool sixth element full tower
CPU: Amd phenom ii 955 BE 125W met stock cooler (65 graden en teringherrie waar ik allang aan gewend was geraakt)
Mobo: Asrock 770 extreme 3
Geheugen: 4GB kingston 1333 value ram

PSU: gloednieuwe antec VPF 450
Videokaart: gloednieuwe MSI Nvidia GTX 960 2Gb Gaming

Wat wil ik ermee kunnen doen?
Mijn videokaart heb ik toen met het idee gekocht om spellen als GTAV mogelijk te maken (en dat hoeft dus niet altijd op ultra te zijn). Het verbaasde me toen al wat het met de framerates van league of legends deed (ik ging van rond de 56fps naar rond gemiddeld 150fps met spikes van 220fps) en MGSV draaide keurig 60 fps op maxium, maar verder speel ik net zo lief dingen op medium settings zolang het verhaal maar aanspreekt. Qua pure processor kracht heb ik dus echt niet veel nodig omdat mijn eisen dus niet zo veeleisend zijn en ik ook niet aan videobewerking en dergelijke doe.

Waar heb ik al naar gekeken?
Vanwege mijn beperkte budget heb ik even gekeken naar de amd athlon 860k maar zoveel krachtiger dan mijn oude processor is die dan eigenlijk ook weer niet. Overklokken begin ik sowieso liever niet aan omdat het eigenlijk alweer inhoudt dat ik extra geld moet besteden aan een goede koeler die ik ook niet heb (maar eigenlijk al nodig had). Daarnaast vroeg ik me af of ik dan niet beter tot Zen kan blijven wachten zodat ik dan ook de meest recente socket heb en dan alsnog daarop zou kunnen upgraden later. Echter nog een halfjaar wachten vind ik dan wel weer wat lang.

Daarnaast heb ik nog gekeken naar de mogelijkheden van de fx-lijn van AMD. Hoewel ik hierover prima verhalen lees, lees ik daarnaast dat die ook altijd een goede koeler moeten krijgen omdat de stock cooler het gewoonweg niet aankan als je een cpu intensieve game speelt. Aangezien ik hier geen ervaringen mee heb ben ik benieuwd of ik als casual gamer in principe wel af kan zonder aftermarket koelblok of dat dit wel echt nodig is (nogmaals: ik weet dat een aftermarket koeler altijd een betere keus is maar vanwege mijn budget zou het fijn wezen als ik niet nog een keer 30 euro extra hoef uit te geven)

Waar mijn voorkeur eigenlijk naartoe gaat op dit moment is richting een i3-6100 waarbij ik later altijd nog de mogelijkheid heb om over te stappen naar een i5-6400 oid. Enige nadeel van skylake is dan wel weer dat het te duur is voor mij atm en ik ook weer DDR-4 moet kopen en mijn DDR-3 stickies dus niet kan overplaatsen. Daarnaast kan ik me niet wegwijs maken in de verschillende typeringen van de MOBO's. Zou ik genoeg hebben aan een H110 is voornamelijk mijn vraag. Overklokken doe ik niet aan dus een z170 is denk ik toch al overkill als ik het toch niet van plan ben.

Conclusie: waar zoek ik naar
Ik zoek nu dus echt een budgetkeuze voor een cpu+mobo die in principe goed genoeg moet zijn om relatief nieuwe spellen nog een aantal jaar te kunnen ondersteunen (lees 60fps op medium settings) voordat ik waarschijnlijk een high-end systeem wil gaan kopen/bouwen. Mijn dilemma zit hem nu vooral in: AMD is lekker goedkoop en zou een makkelijke manier zijn om voor nu weer te kunnen gamen maar dan zit ik wel met een relatief verouderde socket. Intel is qua prestaties beter en kan ik later upgraden maar zal mij meer kosten.

Wat is jullie advies voor mijn budgetpctje? Eigenlijk wil ik met minder dan 200 euro al klaar zijn (wat dus de intel keuze al wat zal beperken)

Met vriendelijke groet,

BD13

Alle reacties

• rickbovenkamp
  • Laatst online: 27-11 00:27
"Daarnaast heb ik nog gekeken naar de mogelijkheden van de fx-lijn van AMD. Hoewel ik hierover prima verhalen lees, lees ik daarnaast dat die ook altijd een goede koeler moeten krijgen omdat de stock cooler het gewoonweg niet aankan als je een cpu intensieve game speelt."

Ze hebben nieuwe koelers tegenwoordig bij sommige processoren! pricewatch: AMD Athlon X4 845 Boxed is op dit moment een redelijk interessante CPU voor budget gaming en dan heb je voor ongeveer 100-120 euro al een cpu en mobo. Je kan dan alleen moeilijk upgraden in de toekomst maar voor nu is het een leuke optie die je erg goede prestaties voor het geld geeft. Iets sneller is de pricewatch: AMD Athlon X4 880K Boxed. Over het algemeen zullen deze processoren wat langzamer zijn dan de i3 maar niet veel langzamer in combinatie met jou videokaart.

Maar omdat je meer geld eraan uit wil geven is een i3-6100 inderdaad een hele mooie optie voor bij jou videokaart, voor een zwaardere videokaart zou een i3 nog wel eens wat te zwak kunnen worden. Maarja een zwaardere videokaart heb je dan ook niet zo veel aan als je met medium settings tevreden bent! Ik zou hem niet nemen omdat je later dan nog kan upgraden want dat is niet echt rendabel, als je plan is een i5 te nemen kan je beter eventjes doorsparen nog.

• BD13
rickbovenkamp schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 12:56:

Ze hebben nieuwe koelers tegenwoordig bij sommige processoren! pricewatch: AMD Athlon X4 845 Boxed is op dit moment een redelijk interessante CPU voor budget gaming en dan heb je voor ongeveer 100-120 euro al een cpu en mobo. Je kan dan alleen moeilijk upgraden in de toekomst maar voor nu is het een leuke optie die je erg goede prestaties voor het geld geeft. Iets sneller is de pricewatch: AMD Athlon X4 880K Boxed. Over het algemeen zullen deze processoren wat langzamer zijn dan de i3 maar niet veel langzamer in combinatie met jou videokaart.
Ik heb idd ook nog gekeken naar de 845 maar ik kon ze niet vinden bij de reguliere webwinkels zoals afuture, azerty, 4launch en dergelijke. Centralpoint heeft ze wel dus bestellen is een optie, maar wat voor moederbord moet ik hier dan bij kopen? (Dat het FM2+ is snap ik maar welk merk en dergelijke)

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-12 11:01
En een i5 2xxx of 3xxx van V&A met een cheap H61 plankie?
Ruim voldoende om mee te gamen en je kunt voor de prijs van de i3 6100 klaar zijn met processor en mobo :)

Nog ff 4GB bijprikken en je kunt er weer even tegen.

Dan hou je geld over voor andere zaken :) Al een SSD in het bezit bijvoorbeeld?

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:00
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 114,95€ 114,95
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 54,85€ 54,85
1Crucial CT8G4DFD8213€ 27,-€ 27,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 196,80

Genoeg winkels waar het inclusief overige kosten minder dan €210 kost; http://tweakers.net/price...cts=3&maxshops=5#shoplist

EDIT; Je zou ook voor Haswell kunnen gaan. Dat scheelt wat tientjes en je hoeft geen nieuw geheugen te kopen. Tweedehands kun je waarschijnlijk een i5 Haswell + moederbord, binnen dit budget krijgen;

V&A aangeboden: Intel Core i5-4460 Boxed
V&A aangeboden: ASRock B85M-HDS

[ Voor 10% gewijzigd door NitroX infinity op 07-05-2016 13:25 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:15
I3 is prima om op te gamen. Je hebt het voordeel dat je er eventueel later een i5 of 7 op kunt plakken. De I3 heeft genoeg rekenkracht en js een hele stuk sneller!

• rickbovenkamp
Mwah de i3 bied denk ik te weinig meerwaarde. Op het moment dat je je videokaart upgrade wil je toch eigenlijk wel een i5 erin hebben. 2e hands i5 lijkt mij dan de beste optie voor Intel + onder 200 euro!

• NitroX infinity
Waarom zou een i3 te weinig meerwaarde bieden? 4 threads die een stuk beter presteren dan z'n huidige cpu of een 860K. Tweedehands zou bij mij ook de voorkeur hebben, maar als de ts dat niet wilt, dan is een i3 de beste optie.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• rickbovenkamp
Het presteert alleen niet veel beter dan zo'n 845k, niet in combinatie met die videokaart. Zie http://nl.hardware.info/r...tx-960--980-battlefield-4, je ziet dan dat met een doelstelling van 60fps en een GTX 960 als videokaart het bijna niks uitmaakt. Hang je er een 980 aan dan wordt het een ander verhaal, maar dan kan je voor de zekerheid dus beter een i5'je nemen aangezien toekomstige videokaarten een stuk sneller dan een 980 zullen zijn.

Scheelt je wel weer de helft van het geld als je een AMD'tje nu neemt en zodra je je videokaart upgrade overstapt op een snellere processor (en dus dan een hele nieuwe PC neemt).

Maarja 2e hands is nog steeds king hier want dan kan er een nieuwe videokaart in zonder weer te hoeven upgraden.

• NitroX infinity
1) In die link wordt Haswell met de 860K vergeleken, Skylake presteerd beter dan Haswell.

2) Die grafieken tonen alleen de gemiddelde fps wat niet veel zegt. Kijk ook naar de minima en de "99th percentile" (de 1% van de hoogste en laagste fps).

[ Voor 4% gewijzigd door NitroX infinity op 07-05-2016 14:00 ]

• rickbovenkamp
Skylake is helaas maar een marginale verbetering, maar idd ik zou ook wel het 99ste percentiel willen zien al is gemiddelde FPS wel een redelijke indicator.

• tym87
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-11 13:18
Skylake upgrade :
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 114,95€ 114,95
1MSI H110M PRO-VH€ 52,95€ 52,95
1Crucial CT8G4DFD8213€ 27,-€ 27,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 194,90

Haswell upgrade:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4170 Boxed€ 109,95€ 109,95
1ASRock H81M-VG4 R2.0€ 37,27€ 37,27
1Kingston ValueRAM KVR13N9S8/4BK€ 16,54€ 16,54
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 163,76

Het voordeel van Haswell is dat het uiteraard goedkoper is en dat je je DDR3 mee kan nemen.
Voordeel van Skylake is dat het het nieuwste van het nieuwste is en dus langer gesupport gaat worden en wat sneller en efficiënter is.
Beide systemen kunnen zonder probleem naar een i5 geupgrade worden.

AMD Ryzen 5600 - MSI B350 Gaming Pro Carbon - Gskill DDR4 32GB @ 3200Mhz - Sapphire Radeon 380X 4GB - Samsung Evo 960 NVMe 250GB SSD - Sandisk Ultra II 960 GB SSD - Bitfenix Whisper 550W - Fractal Design Define C

• BD13
Ik wil graag iedereen bedanken voor hun input. Zal het vanavond even doorlezen allemaal en waarschijnlijk toch voor een (nieuw of tweedehands) intel kitje gaan. Nu lekker van de zon genieten
Pagina: 1