Update naar windows 7-8-10? Graag advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wernerke85
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-05 21:59
Goedemiddag,

voor een alleenstaande moeder met kinderen welke niet ruim zit in budget is het noodzakelijk om haar PC (mijn oude PC) met windows XP up to daten. Echter heb ik twijfel (gezien de wat oudere componenten) naar welke versie ik dit moet doen.

Processor: Core2Quad CPU Q9550 @ 2,83 GzH
Geheugen: 3326 MB RAM
Videokaart NVIDEA Geforce GTX 280

Als ik de systeemvereisten lees voor 7-8-10 moet het allemaal kunnen draaien, maar ik heb ergens gelezen dat windows 10 'het lichtste' systeem is. De prijs is voor allen volgens mij het zelfde.

p.s. moet ik voor 32 bit of 64 bit gaan? hoe kan ik dat uitzoeken?

GRAAG JULLIE HULP, voor haar...

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Windows 10, dan ben je verzekerd van de langste support. 32bit installeren nu (want geen geheugen groter dan 4GB), Windows 10 kan je daarna meenemen naar een eventueel nieuw systeem en daar kan je dan vervolgens met hetzelfde account/key 64bit installeren.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je kunt altijd eens win10 installeren zonder key, dan weet je of het draait.
Je hoeft geloof ik pas na 30 dagen een key in te voeren (of genoegen nemen met irritante meldingen)

En als je nog ergens een win7/8 key hebt liggen, kun je die ook gebruiken om win10 te activeren. Alleen dan kun je de licentie niet meenemen naar een eventuele nieuwe computer over een paar jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Windows 10 zonder twijfel. Ze geniet dan voor de voorzienbare toekomst support op het OS. Ik zou de Home Edition nemen, die is de goedkoopste.

Een OEM licentie kost je slecht 87 EUR: pricewatch: Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM
Een Retail licentie kost 109 EUR: pricewatch: Microsoft Windows 10 Home NL 32/64bit, USB

Als geld een punt is zou ik de OEM licentie kopen.

Qua belasting moet Windows 10 niet zwaarder zijn dan Windows XP. De hardware is recent genoeg, dat moet geen probleem zijn. De CPU is 64-bits, dus ik zie niet waarom je niet 64-bits zou gaan draaien.

Die 3326MB RAM komt omdat je videokaart wat van het systeemgeheugen weg snoept. En al zou er slechts 3GB inzitten, dan nog zou ik 64-bits nemen.

En indien er echt geen geld is dan zal je naar Linux moeten kijken als gratis alternatief. Je zit er alleen wel mee dat alle Windows only software niet zal werken op Linux.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

redfoxert schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 12:17:
Windows 10, dan ben je verzekerd van de langste support. 32bit installeren nu (want geen geheugen groter dan 4GB), Windows 10 kan je daarna meenemen naar een eventueel nieuw systeem en daar kan je dan vervolgens met hetzelfde account/key 64bit installeren.
32bit installeren? Tuurlijk niet.
Als je een 64bit CPU hebt, doe je er altijd goed aan om de 64bit variant van het OS te installeren.
Het gaat niet alleen maar om de ondersteuning voor grotere hoeveelheden RAM, maar ook voor instructieset uitbreidingen waar je PC sneller van wordt.

En Windows 10 kan je niet mee nemen naar een ander systeem. De activatie wordt gelocked aan de hardware fingerprint van je PC.
Eenmaal geinstalleerd en geactiveerd, is die licentie gekoppeld aan de PC. (moederbord, technically. alle andere onderdelen kan je gewoon vervangen) Daar na krijg je die licentie nooit meer geactiveerd op een andere PC.

Aan de andere kant is er wel weer het voordeel dat je de key gewoonweg mag vergeten. Eenmaal geactiveerd geweest, wordt er gewoon geactiveerd op basis van de hardware fingerprint. Lekker simpel :)
Nooit meer een key invoeren, altijd direct geactiveerd.
CMD-Snake schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 16:27:
Windows 10 zonder twijfel. Ze geniet dan voor de voorzienbare toekomst support op het OS. Ik zou de Home Edition nemen, die is de goedkoopste.

Een OEM licentie kost je slecht 87 EUR: pricewatch: Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM
Een Retail licentie kost 109 EUR: pricewatch: Microsoft Windows 10 Home NL 32/64bit, USB

Als geld een punt is zou ik de OEM licentie kopen.

Qua belasting moet Windows 10 niet zwaarder zijn dan Windows XP. De hardware is recent genoeg, dat moet geen probleem zijn. De CPU is 64-bits, dus ik zie niet waarom je niet 64-bits zou gaan draaien.

Die 3326MB RAM komt omdat je videokaart wat van het systeemgeheugen weg snoept. En al zou er slechts 3GB inzitten, dan nog zou ik 64-bits nemen.

En indien er echt geen geld is dan zal je naar Linux moeten kijken als gratis alternatief. Je zit er alleen wel mee dat alle Windows only software niet zal werken op Linux.
De GPU snoept geen RAM van je PC (tenzij je een Turbocache versie hebt oid, maar er is geen 280 die dat heeft).
Echter het RAM van de videokaart wordt gemapped naar DMA adressen, aka Direct Memory Access.
Dat betekent dat er naar een RAM-adres geschreven kan worden, maar dan komt het bij de GPU terecht. Er zijn wel meer onderdelen dan alleen de GPU die dat doen, trouwens.

Anyway, omdat je adresruimte maar 32bit is bij een 32bit OS, is er onvoldoende adresruimte en moet er dus een afweging gemaakt worden. Wordt het gehele RAM addresseerbaar, of gebruiken we wat adressen voor overige hardware?
Met een 64bit OS heb je grotere adresruimte, en dan heb je dat probleem niet meer.

Er vanuit gaande dat er inderdaad 4GB in zit (3,3GB is zo'n raar getal, die laatste 300MB moet wel een hele extra gigabyte zijn), heb je met een 64bit versie van Windows dus de volledige 4GB beschikbaar, en is er genoeg adresruimte voor DMA naar de videokaart.

En ja, helemaal mee eens dat als je systeem 64bit is, je ook een 64bit OS moet installeren. Het is niet alleen maar belangrijk voor maximaal beschikbaar geheugen, maar ook voor die DMA-mappings (ok, dat ligt in hetzelfde straatje) en voor de 64bit instructieset van de CPU.
defusion schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 12:21:
Je kunt altijd eens win10 installeren zonder key, dan weet je of het draait.
Je hoeft geloof ik pas na 30 dagen een key in te voeren (of genoegen nemen met irritante meldingen)

En als je nog ergens een win7/8 key hebt liggen, kun je die ook gebruiken om win10 te activeren. Alleen dan kun je de licentie niet meenemen naar een eventuele nieuwe computer over een paar jaar.
Dit. Een Win7/8 licentie kan gebruikt worden om Win10 te activeren.
Dat werkt niet tijdens de installatie, dus daar moet je gewoon kiezen om de licentie key over te slaan.

Pas als je Win10 Update 1511 hebt geinstalleerd, kan je activeren met een Win7 of 8 key.
Laat dus na installatie even de Windows Updates lopen. Met een goed uurtje (als je verbinding snel genoeg is) kan je dan activeren.

Win10 doet trouwens meer dan alleen een irritante melding geven ;) Je kan je desktop en startbalk o.a. niet customizen (geen nieuwe wallpaper, geen andere accentkleur, etc)
Dat werkt allemaal pas na activatie.

Anyway, je zou eventueel een Windows license van een oude PC af kunnen schrapen (warm maken met een fohn en een breekmesje er voorzichtig onderdoor) en die dan gebruiken. Uiteraard er vanuit gaande dat die license nog niet is gebruikt in combinatie met Windows 10.
En ja, technisch gezien mag dat niet, maar wie gaat t controleren, right?

[ Voor 74% gewijzigd door McKaamos op 07-05-2016 17:01 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wernerke85
Maar hoe kom ik nu aan de goedkoopste windowsversie?

Want de aangeboden home versie
pricewatch: Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM

is duurder dan de PRO versie?
pricewatch: Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM

Dat rijmt toch niet of ik iets over het hoofd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wernerke85
THNX BTW voor alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik wil niet alle winkels over een kam strijken, maar let heel goed op dat het geen winkel is die bekend staat van het dubbel verkopen van licenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Wernerke85 schreef op maandag 09 mei 2016 @ 20:56:

Dat zijn beide erg lage prijzen.
In de normale verkoop zou Home ongeveer 100 euro moeten zijn (119 US Dollars volgens Microsoft) en Pro zit rond de 160.
defusion schreef op maandag 09 mei 2016 @ 21:11:
Ik wil niet alle winkels over een kam strijken, maar let heel goed op dat het geen winkel is die bekend staat van het dubbel verkopen van licenties.
Als dat gebeurt met Win10 ben je daar heel snel achter.
Win10 lockt aan de hardware fingerprint van je PC. Dus als iemand m al geactiveerd heeft, doettie dat bij jou niet. Dat merk je snel genoeg aan de irritante melding op het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-10 20:45
McKaamos schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 16:35:
[...]

En Windows 10 kan je niet mee nemen naar een ander systeem. De activatie wordt gelocked aan de hardware fingerprint van je PC.
Eenmaal geinstalleerd en geactiveerd, is die licentie gekoppeld aan de PC. (moederbord, technically. alle andere onderdelen kan je gewoon vervangen) Daar na krijg je die licentie nooit meer geactiveerd op een andere PC.
Een retail-versie van Windows 10 kun je altijd meenemen naar een andere/nieuwe pc, of dat nu Home of Pro is. Ik heb mijn Windows 8 Pro-upgrade destijds los gekocht en met die product key* draai ik nu met succes Windows 10 Pro op mijn nieuwe laptop. Activatie met een oude licentie-sleutel is na de grote november-update van vorig jaar gewoon een kwestie van ingeven van de oude code* tijdens de installatie van Windows 10.

Het klopt dat een Windows 10-licentie* wordt gekoppeld aan je hardware en de activatie op die pc automatisch gaat na een herinstallatie van Windows 10. Ik vraag me dan ook af hoe Microsoft kan voorkomen dat een eventuele nieuwe eigenaar van je oude pc jouw Windows-licentie kan gebruiken.

Misschien een goede tip voor de topic-starter. Kijk eens wat je nog hebt liggen aan Windows 7/8/8.1-product keys die je op geen enkele pc gebruikt en probeer die in te voeren tijdens de installatie van Windows 10, dan ben je gratis klaar. Voor de product key maakt het overigens niet uit of de Windows-installatie 32- of 64-bits is.
Mocht je geen product key hebben, dan is het de moeite waard om ergens een oude Windows 7/8/8.1-versie te kopen, want die is wellicht goedkoper dan een nieuwe Windows 10-licentie. Met een product key van deze oudere Windows-versies kun je Windows 10 immers perfect activeren.

* Waar ik product key, of code zeg bedoel ik een geldig aangekochte of meegeleverde Windows-licentie voor de betreffende pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

FreshM schreef op maandag 09 mei 2016 @ 23:52:
[...]

Een retail-versie van Windows 10 kun je altijd meenemen naar een andere/nieuwe pc, of dat nu Home of Pro is. Ik heb mijn Windows 8 Pro-upgrade destijds los gekocht en met die product key* draai ik nu met succes Windows 10 Pro op mijn nieuwe laptop. Activatie met een oude licentie-sleutel is na de grote november-update van vorig jaar gewoon een kwestie van ingeven tijdens de installatie van Windows 10.

Het klopt dat een Windows 10-licentie* wordt gekoppeld aan je hardware en de activatie op die pc automatisch gaat na een herinstallatie van Windows 10. Ik vraag me dan ook af hoe Microsoft kan voorkomen dat een eventuele nieuwe eigenaar van je oude pc jouw Windows-licentie kan gebruiken.

Misschien een goede tip voor de topic-starter. Kijk eens wat je nog hebt liggen aan Windows 7/8/8.1-product keys en probeer die in te voeren tijdens de installatie van Windows 10, dan ben je gratis klaar. Voor de product key maakt het overigens niet uit of de Windows-installatie 32- of 64-bits is.
Mocht je geen product key hebben, dan is het de moeite waard om ergens een oude Windows 7/8/8.1-versie te kopen, want die is wellicht goedkoper dan een nieuwe Windows 10-licentie. Met een product key van deze oudere Windows-versies kun je Windows 10 immers perfect activeren.

* Waar ik product key zeg bedoel ik een geldige licentie voor de betreffende pc.
Het gaat hier om OEM licenses he?
Retail is heel wat anders.
OEM is hardware locked. Gebruikersovereenkomst staat ook in dat de license bij de PC hoort waar je hem op gebruikt. De license is niet van jou, maar van de PC welke op dat moment jouw eigendom is. Verkoop je de PC, verkoop je dus ook de license.

En idd, als het goedkoop moet, schuim dan eens rond voor een oude Win7/8/8.1 key.
Daar is nog cheap aan te komen en tot 29 juli nog gratis te upgraden naar Win10.
Taal en architectuur (de bits) zijn onbelangrijk, de key bepaalt alleen of je Home of Pro krijgt. En beide zijn prima voor thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
McKaamos schreef op maandag 09 mei 2016 @ 23:58:
[...]

Het gaat hier om OEM licenses he?
Retail is heel wat anders.
OEM is hardware locked. Gebruikersovereenkomst staat ook in dat de license bij de PC hoort waar je hem op gebruikt. De license is niet van jou, maar van de PC welke op dat moment jouw eigendom is. Verkoop je de PC, verkoop je dus ook de license.

En idd, als het goedkoop moet, schuim dan eens rond voor een oude Win7/8/8.1 key.
Daar is nog cheap aan te komen en tot 29 juli nog gratis te upgraden naar Win10.
Taal en architectuur (de bits) zijn onbelangrijk, de key bepaalt alleen of je Home of Pro krijgt. En beide zijn prima voor thuis.
TS komt van Windows XP en moet dus Windows 10 ergens vandaan halen. Dit zal altijd een (betaalde) retail-licentie van Windows 7/8/8.1/10 moéten zijn voor de betreffende pc. Een OEM-versie/-licentie van Windows 10 is, zoals je uitlegt, immers gebonden aan één pc, dus dat is geen optie.

Overigens zal een schone installatie nodig zijn, zeker van XP naar Windows 10. Een schone installatie is ook aan te bevelen om van een 32-bits- naar 64-bits-Windows te gaan. Dat werd hierboven al aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

FreshM schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 00:04:
[...]

TS komt van Windows XP en moet dus Windows 10 ergens vandaan halen. Dit zal altijd een (betaalde) retail-versie moéten zijn voor de betreffende pc. Een OEM-versie is, zoals je uitlegt, immers gebonden aan één pc, dus dat is geen optie.

Overigens zal een schone installatie nodig zijn, zeker van XP naar Windows 10. Een schone installatie is ook aan te bevelen om van een 32-bits- naar 64-bits-Windows te gaan. Dat werd hierboven al eerder aanbevolen.
Dat hoeft dus niet persé een retail te zijn, tenzij je van plan bent om de license mee te nemen naar een andere PC.
De eerste keer dat je Win10 activeert, wordt een OEM license gelocked.
Een gebruikte Win7/8/8.1 OEM license is niet hardware locked, dus die kan je nog prima hergebruiken, mits daar nog geen Win10 activatie mee is gedaan.

Kortom, de optie is een Win10 licentie kopen, OEM voor alleen deze ene PC, of Retail als je 'm mee wil nemen naar de volgende.
Of je scharrelt ergens een Win7/8/8.1 licentie op, bijvoorbeeld van een dode PC of laptop, en activeert daar Win10 mee. Dat zal dan in 90% van de gevallen ook gewoon OEM zijn, dus ook maar voor een enkele PC.
Maar dan ben je in ieder geval voorlopig uit de brand geholpen.

En inderdaad, wat je zegt. Herinstalleren. Upgraden van XP naar 7/8/8,1 en dan door naar 10 is niet echt gezond vanwege alle meuk die achter blijft, en de architectuuur wordt overgenomen van je oude OS.
Dat doe je liever niet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
McKaamos schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 00:10:
[...]

Dat hoeft dus niet persé een retail te zijn, tenzij je van plan bent om de license mee te nemen naar een andere PC.
De eerste keer dat je Win10 activeert, wordt een OEM license gelocked.
Een gebruikte Win7/8/8.1 OEM license is niet hardware locked, dus die kan je nog prima hergebruiken, mits daar nog geen Win10 activatie mee is gedaan.

Kortom, de optie is een Win10 licentie kopen, OEM voor alleen deze ene PC, of Retail als je 'm mee wil nemen naar de volgende.
Of je scharrelt ergens een Win7/8/8.1 licentie op, bijvoorbeeld van een dode PC of laptop, en activeert daar Win10 mee. Dat zal dan in 90% van de gevallen ook gewoon OEM zijn, dus ook maar voor een enkele PC.
Maar dan ben je in ieder geval voorlopig uit de brand geholpen.

En inderdaad, wat je zegt. Herinstalleren. Upgraden van XP naar 7/8/8,1 en dan door naar 10 is niet echt gezond vanwege alle meuk die achter blijft, en de architectuuur wordt overgenomen van je oude OS.
Dat doe je liever niet natuurlijk.
Je hebt gelijk, mits Microsoft een OEM-upgrade van Windows XP naar Windows 10 aanbiedt. Dat weet ik zo niet uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

FreshM schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 00:13:
[...]

Je hebt gelijk, mits Microsoft een OEM-upgrade van Windows XP naar Windows 10 aanbiedt. Dat weet ik zo niet uit mijn hoofd.
Direct naar 10 niet voor zover ik weet, maar XP naar 7 wel, en dan kan je van 7 door naar 10.
Niet echt een aanrader. Twee upgrades aan rotzooi die achter blijft en je blijft hangen op 32bit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
McKaamos schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 00:15:
[...]

Direct naar 10 niet voor zover ik weet, maar XP naar 7 wel, en dan kan je van 7 door naar 10.
Niet echt een aanrader. Twee upgrades aan rotzooi die achter blijft en je blijft hangen op 32bit.
Precies, ik zou ook een schone installatie aanbevelen, of je nou naar 7, 8, of 10 gaat. En 64-bits voor de machine van TS.
Het blijft een mooie tip voor TS om ergens een ongebruikte / niet (meer) gebruikte licentie voor Windows 7/8/8.1 op te snorren en die te gebruiken om Windows 10 op de pc te activeren. Dat is het goedkoopst, zo niet gratis!

[ Voor 5% gewijzigd door FreshM op 10-05-2016 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Wernerke85 schreef op maandag 09 mei 2016 @ 20:56:

Windows 10 Pro zou ik niet nemen in dit geval. De extra features zijn niet nodig voor het gebruik wat jij beschrijft.

Een schone installatie is het beste in dit geval, upgrade van XP direct naar 10 is niet mogelijk. Je kan een back-up maken van alle belangrijke documenten en die na de installatie van 10 weer terugzetten. Applicaties kan je daarna opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Hoewel de hardware prima in staat is om Windows 7/8/10 te draaien zou ik ondanks of juist met het oog op budget eens kijken naar een vervangende PC zeker als deze vaker gebruikt wordt.

Jouw oude QuadCore met GTX 280 kaart verstookt aardig wat stroom / energie in vergelijking met een nieuwere en energiezuinige computer.
Helemaal als deze voornamelijk voor lichte office/internet taken wordt gebruikt. Vanaf 200 euro kun je al een compleet nieuwer/sneller systeem kopen inclusief Windows licentie die wellicht in een jaar al is terugverdiend (afhankelijk van gebruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wernerke85
ik heb nu voor 50 euro een windows 10 pro aangeschaft (ja legaal) en het draait als een zonnetje!

Thnx allemaal voor de tips!
Pagina: 1